امازینگ / اخبار / بهترین راه ها برای رفع جوش صورت

بهترین راه ها برای رفع جوش صورت

اگر بخواهیم یک تعریف کلی و ساده از جوش صورت یا آکنه داشته باشیم میتوان گفت که جوش صورت یک اختلال پوستی می باشد که بر اثر تجمع چربی در بخش های مختلف بدن از جمله سر،صورت،قفسه سینه و شانه و گردن و … به صورت انواع جوش های سرسیاه یا سفید یا قرمز به وجود می آیند. با ما باشید تا راههای رفع جوش صورت را برای شما تشریح بکنیم:

جوش چگونه شکل می گیرد:

عوامل بسیاری باعث به وجود آمدن و شکل گرفتن جوش می شوند. مهمترین عواملی که میتوان باعث ایجاد اشکال درعملکرد غدد چربی پوست شوند و زیبایی شما را تحت تاثیر قرار میدهند میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • مصرف داروهای خاص که حاوی اندروژن و غیره هستند
  • داشتن رژین غذایی نامناسب حاوی چربی و فست فودها
  • استفاده از لوازم آرایشی چرب و نامناسب
  • مهمترین عامل که بسیار بدتر از عوامل گفته شده هستش استرس می باشد.

نکته: افرادی که دچار جوش صورت می باشند، باید برای رفع جوش صورت از هرگونه کرم یا پماد سرخود خوداری کنند چرا که باعث تشدید بیماری می شود.

جوش صورت یک اختلال پوستی می باشد که در سنین نوجوانی شروع می شود و تا اخر جوانی ادامه دارد. برای درمان هر گونه ضایعات پوستی باید قبل از درمان مطمئن شوید که ضایعات به وجود آمده جوش می باشند یا خیر، زیرا خیلی از ضایعات پوستی به وجود آمده بر روی پوست شبیه به جوش نمایان میشوند، و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

جوش های صورت در نواحی سیبوره (نواحی از بدن که دارای غدد سباسه فراوان است مانند اطراف بینی، پیشانی،چانه و … ) شکل میگیرند. جوش ها در پایه یک مو به وجود می آیند و ناشی از التهاب و انسداد مجرای غدد چربی می باشند.

بهترین راه ها برای از بین بردن جوش:

برای رفع جوش صورت روش های زیادی وجود دارد که یکی از بهترین روش ها میتوان به روش های طبیعی اشاره کرد، که می توان حساب ویژه ای به روش های طبیعی باز کرد:

گیاهان ضدجوش: برخی گیاهان ضد جوش می باشند این گیاهان حاوی ترکیباتی هستند که به مقابله با جوش کمک میکنند. بنفشه وحشی یگی از این گیاهان می باشد که برای رفع جوش صورت استفاده می شود. این گیاه دارای خواص سم زدایی و ضدباکتری دارد و به تصفیه و پاکسازی پوست کمک میکند. گیاه دم شیطان، نیز به دلیل دارا بودن خاصیت ضدباکتری روی جوش های پوستی در بهبود آن نیز موثر است و به علاوه خاصیت بی حسی روی آسیب ها خواهد داشت. برای نتیجه گیری بهتر از گیاهان گفته شده یک الی دو ماه مداوم استفاده نمایید.

ویتامین های ضد جوش: برخی ویتامین ها خواصی دارند که موجب حفظ سلامت پوست میشوند که از جمله ویتامین ها میتوان به A،B،E   اشاره کرد. ویتامین های A و E تاثیر آنتی اکسیدانی دارند به دلیل مقابله با تشکیل رادیکال های ازاد از پیر شدن پوست محافظت میکنند. همچنین باعث دفع مواد سمی پوست نیز می شوند. دیگر ویتامین مفید برای بهبود جوش ویتامین C  می باشد. این ویتامین بر حفظ خاصیت کشسانی پوست موثر موثر است زیرا برای سنتز کلاژن، عنصر ضروری برای این عملکرد استفاده می شود. ویتامین B6 حاوی عناصر غذایی است که به حفظ سلامت روزانه پوست کمک میکند و از همین رو نباید این ویتامین رو نادیده گرفت.

غنی ترین منابع غذایی این ویتامین ها عبارتند از:

  • ویتامین A گوشت ها، ماهی ها، آب کلم، هویچ و اسفناج
  • ویتامینB6 ماهی ها ،گوشت، هویچ، سیب زمینی، فلفل و موز
  • ویتامین E روغن ها، بادام، فندق و تخمه
  • ویتامینC مرکبات، کیوی، آناناس، فلفل، کلم بروکلی

عناصر کمینه: بعضی از عناصر کمینه تاثیر ویژه ای دارند و میتوانند برای درمان جوش موثر باشند. از بین این عناصر، روی دارای خواص تسکین جای زخم است و میتواند التهاب ناشی از بروز جوش های پوستی را کاهش دهد.ماهی، گوشت ها و حبوبات  منابع غذایی روی هستند.

کاهش التهاب به کمک یخ: شاید شما هم شنیده باشید که یخ در مقابله با آکنه موثر است. سرما خواصی دارد که باعث می شود با تاثیرات منفی این بیماری مقابله کند. تاثیر ضد التهابی سرما به تاثیر قرمزی ناشی از جوش ها کمک میکند. برای بهرمندی از این روش چند تکه یخ را در پارچه نازکی بگپذارید و به محض پیدایش جوش ها روی صورت بگذارید.

آسپرین: یکی از روش های رفع جوش صورت، آسپرین است. این دارو می تواند بروز جوش های آکنه را کاهش دهد و با بهبود ظاهر پوست موجب کمتر شدن التهاب پوستی گردد.برای این منظور یک عدد قرص ۳۲۵ میلی گرمی را خرد کرده و در مقدار کمی آب حل کنید و با استفاده از یک تکه پنبه محلول را روزانه چندین بار روی جوش ها بمالید. البته برای این روش باید احتیاط هایی را در نظر گرفت و قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

کارهایی که در موقع جوش زدن نباید انجام دهیم:

اشتباهات زیادی در درمان آکنه و جوش وجود دارد که میتواند منجر به بدتر شدن و تشدید جوش گردد که نباید انجام دهیم:

  • شست شوی مکرر و افراطی پوست باعث خشک شدن پوست شده و شستن دو تا سه بار در روز کافی میباشد.
  • بیش از حد درگیر جوش نشوید و استفاده خود سراز هر چیزی برای از بین بردن جوش اشتباه میباشد و حتی استفاده از برخی از لوسیون های بهداشتی می تواند موجب تشدید بیماری گردد.
  • اسکراب مداوم پوست: اسکراب کردن یعنی لایه برداری فیزیکی، مثل استفاده از لیف یا سایر اسکراب های موجود در بازار که دانه های ریزی دارندو سطح صورت را لایه برداری می کنند.به طور کلی اسکراب وظعیت جوش را بدتر می کند زیرا اثر آنها روی لایه محافظ پوست است و این می تواند تحرکات پوستی را افزایش دهد پس بدون مشورت پزشک از انجام این کار خوداری کنید.
  • رها کردن درمان در هفته های ابتدایی و خسته شدن از درمان طولانی مدت برای از بین بردن کامل جوش ها.
  • ارایش زیاد در هنگام ابتلا به جوش موجب تشدید آن می شود.
  • استفاده از محصولات گوناگون و کم حوصلگی و انتظار درمان سریع چندروزه از یک محصول و روی آوردن به محصولی دیگر.
  • فشار دادن جای جوش
  • عدم مراجعه به پزشک، اگر از همه افرادی که دچار جوش می شوند بپرسیم اولین اقدام شما چه بوده است، اکثر آنها خواهند گفت که با مراجعه به داروخانه درخواست کمک کردیم که این روش نمیتوان گفت خوب است و نه میتوان گفت بد، شاید اگر خوش شانس باشید حتی به نتیجه مطلوب ختم گردد، اما اگر جوش ها به مدت چند هفته بر روی پوست شما باقی ماند حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

درمان ها و روش های گوناگونی برای رهایی از جوش به صورت خونگی وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده نمایید و بهرمند شوید که ما به چند مورد اشاره کردیم و همچنین به کارهایی که نباید انجام دهید اشاره شدش ولی این نکته را به خاطر داشته باشد که در صورت مشاهده هر گونه جوش های سطحی و عمقی بهترین کار ممکن مراجعه به پزشک متخصص می باشد .

منبع: برگرفته از وب سایت مرکز مراقبت پوستی مایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.