امازینگ / رپورتاژ آگهی / لباس کار ایمنی ساختمانی چیست؟

لباس کار ایمنی ساختمانی چیست؟

فعالیت های ساختمانی به شکل کلی خطر های زیادی را با خود به همراه دارند به شکلی که گاهی جان افراد را تهدید می کنند. به همین خاطر ایجاد شرایط ایمن در محیط ساختمانی می تواند از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند. برای ایجاد ایمنی ساختمان باید از لوازم ایمنی مثل لباس کار مخصوص و کلاه ایمنی استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم شمارا با ابزارهای ایمنی در فعالیت های ساختمانی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

راهنمایی‌های لازم برای فعالیتهای ساختمانی به شرح زیر می باشد

همه ی کارگران بایستی اطلاعات مورد نیاز از شرایط کار خود را به طور کامل بدانند و درباره مسائل ایمنی به طور کامل توجیه شده باشند.

بایستی قبل از هرکاری ارزیابی اولیه از خطرات احتمالی انجام شود.

به کارگیری از نمادهای ایمنی در فضا های پر خطر ساخت و ساز واجب می باشد.

استفاده کارگران از لباس کار تبلیغاتی و ایمنی دیگر ابزارهای مربوط به ایمنی در کار

ایمنی ساختمانی و لوازم ایمنی مورد نیاز برای فعالیت های ساختمانی

به شکل کلی وسایل ایمنی به دو دسته طبقه بندی می شود:

  • دسته اول سطح ایمنی شخصی
  • دسته دوم سطح ایمنی فعالیت می باشد

در ادامه معرفی وسایل ایمنی در سطح ایمنی شخصی می پردازیم.

کلاه های سخت و ایمنی

ابتدا از بالاترین نقطه بدن انسان و همینطور مهمترین بخش آن یعنی سر، شروع میکنیم.  در زمان فعالیت های ساختمانی بیشترین احتمال آسیب مخصوصاً در زمان افتادن از ارتفاع در سر اتفاق می افتد. وجود کلاه های محکم و ایمن علاوه بر اینکه از خطر و آسیب شدید به سر جلوگیری می کند، مانع تابش نور مستقیم خورشید و باران به سر می شود. بنابراین بایستی علاوه بر به تن داشتن لباس کار از کلاه ایمنی نیز استفاده شود. جنس کلاه های ایمنی از پلی اتیلن یا پلی اتریمید می باشد.

لباس کار مخصوص

هر شغلی نیاز به یک لباس کار مخصوص با شغل خود دارد. مخصوصاً شغل های پرخطر بایستی برای جلوگیری از بروز آسیب های جدی از لباس های کار ایمنی استفاده کنند. لباس های کار ایمن باید ضد ضربه و ضد حریق و راحت باشد. همچنین متناسب با هر فصل بایستی جنس آن متفاوت باشد.

 

لباس کار مخصوص

 

عینک محافظ

یکی از حیاتی‌ترین عضو بدن انسان چشم ها می باشد که ضروری است در هنگام بریدن اجسام، چکش زدن، کوبیدن و … از آن حفااظت شود. بنابراین در زمان انجام کار هایی که ممکن است به چشم ها آسیب وارد شود، استفاده از عینک محافظ جزو واجبات می باشد.

علاوه بر این موارد عینک ها از نفوذ گرد و غبار به داخل چشم ها جلوگیری می کنند.

استفاده از عینک موجب می شود که چشمان شما در مقابل اشعه های مضر و نور خورشید مراقبت شود.

عینک های ایمنی بایستی مدام با دستمال های مخصوص خود تمیز شوند تا کارگران دیدی مناسب داشته باشند.

ماسک بینی

محیط های ساختمانی پر از گرد و غبار و آلودگی میباشند، همچنین از وسایل و دستگاه ها دود های آلوده خارج می شود، به همین خاطر بایستی از ماسک بینی مناسب استفاده شود.  بنابراین علاوه بر به تن داشتن لباس کار بهتر است از ماسک بینی نیز استفاده شود.

استفاده از ماسک به خصوص در دوران کرونا بیشتر مورد اهمیت واقع شد.

گوش گیر

در برخی از مواقع فعالیت های ساختمانی سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می‌کنند.

سر و صداها ناشی از جدا کردن قطعات یا شکستن قطعه ای به وجود می آیند، به همین خاطر نیاز است که از گوش گیر های مناسب برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به پرده گوش استفاده کرد. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گوش ها باید در زمان کار با لوازم پر سر و صدا از گوش گیر ها استفاده کرد.

اما از پاکان صنعت قسمت درباره ما بیشتر بدانید.

ایمنی ساختمانی چیست؟ (بخش دوم)

همانطور که میدانید فعالیت های مربوط به ساختمان بسیار پرخطر می باشد. به همین خاطر افرادی که در در ساختمان ها کار میکنند، باید تمام موارد ایمنی را اعم از پوشیدن لباس کار و استفاده از سایر ابزار ایمنی رعایت کنند. تا هیچ آسیبی آنها را تهدید نکند. یک سری موارد وجود دارد که رعایت کردن آنها می توان امکان بروز خطرات را تا حد زیادی کاهش داد. بنابراین بایستی این موارد را دانست و آنها را رعایت کرد. همانطور که در بخش قبل گفتیم این موارد عبارتند از:

  • توجیه کردن کارگران در رابطه با شرایط کار و مسائل ایمنی موجود در آن
  • ارزیابی خطرات احتمالی
  • استفاده از نمادهای ایمنی
  •  به کارگیری لباسکار و ابزارهای ایمنی مربوط به کار

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع ابزار های ایمنی آشنا کنیم تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. در بخش اول با کلاه های ایمنی، لباس های مخصوص، عینک های محافظ،، ماسک بینی و گوش گیر  به طور کامل آشنا شدید، در ادامه با سایر این ابزار بیشتر آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

 

لباس کار ایمنی

 

  • استفاده از پد شانه

یکی دیگر از موارد مهم در ایمنی ساختمان علاوه بر لباس کار، پد شانه می باشد. در برخی از مشاغل ممکن است کارگران مجبور باشند که اجسام سنگین مثل قطعات چوبی یا فلزی رو بر روی شانه های خود حمل کنند. به همین خاطر برای جلوگیری از آسیب شکستگی و یا بریدگی شانه بایستی از پد شانه استفاده شود.

بنابراین اگر صاحب کسب و کار این چنینی هستید، حتما برای کاهش آسیب های وارده به کارگران از پد شانه استفاده کنید.

  • استفاده از دستکش

یکی دیگر از موارد مهم در ایمنی ساختمان، استفاده از دستکش می باشد. با توجه به نوع فعالیت های ساختمانی، بایستی دستکش مخصوص به آن انتخاب شود. به شکل کلی استفاده از دستکش ها موجب می شود که از هرگونه آسیب احتمالی یا بریدن دستان جلوگیری شود.

بهتر است همه مشاغل با توجه به نوع فعالیت خود دستکش مورد نیاز خود را تهیه کنند. زیرا در زمان کار کردن بیشترین جایی که برای کار از آن استفاده می شود، دست ها می باشد. بنابراین برای حفظ آن بهتر است از دستکش استفاده شود.

  • لباس کار های درخشان و براق

نکته مهمی که در ایمنی ساختمان وجود دارد این است که همه افراد در فعالیت های ساختمانی مثل مهندسی اپراتور ماشین و همینطور کارگر بایستی از لباسهای براق استفاده کند. وجود این لباس کار ها موجب می شود که افراد در زمان کارگردان در ارتفاع و یا در شیفت شب حتی در فاصله بسیار دور نیز به راحتی تشخیص داده شوند.

البته به جز مشاغل ساختمانی خیلی دیگر از مشاغل بایستی از لباس کار براق استفاده کنند.

  • کفش های ایمنی

بعد از به تن داشتن لباس کار باید از کفش های ایمنی حفظ سلامتی کارگران آن استفاده کرد. تجربه نشان داده است که بیشترین مقدار آسیب ساختمانی، سر خوردن یا فرو رفتن چیزهای تیز به داخل پا می باشد. بنابراین استفاده از کفش ایمنی امری بسیار مهم و حائز اهمیت است.

ویژگی مهمی که کفش های ایمنی باید داشته باشند این است که حتماً در قسمت پنجه پا دارای جنسی از فولاد باشد.

  • کمربند ایمنی

در زمان کار در ارتفاعات بیشتر از ۱.۸ متر، خطر سقوط از ارتفاع وجود دارد. به همین خاطر در چنین شرایطی علاوه بر به تن داشتن لباس کاری بایستی از کمربند ایمنی نیز استفاده شود. ضروری است که کمربند ایمنی به قلابی محکم بسته شود.

  • شیلد صورت

شیلد به طور کامل همه صورت را کاور میکند. این کار باعث می شود که از آسیب رسیدن به صورت جدا خودداری شود. مشاغلی مثل جوشکاری از شیریت ها به منظور جلوگیری از آسیب به صورت استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.