امازینگ / رپورتاژ آگهی / علائم سرطان روده در زنان، جوانان + راه‌ های تشخیص و درمان آن

علائم سرطان روده در زنان، جوانان + راه‌ های تشخیص و درمان آن

سرطان روده یکی از سرطان‌های شایع در زنان بوده، که‌ می‌تواند بسیار خطرناک‌ باشد. این عارضه سومین عامل مرگ و میر در زنان بوده، و شیوع آن در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. این بیماری می‌تواند عملکرد روده بزرگ و کوچک‌ را مختل کند، و زمینه‌ساز بروز مشکلات زیادی در بدن خواهد بود.‌ شیوع سرطان روده در زنان بیشتر از مردان است. سبک زندگی بی‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب و سابقه خانوادگی و… مهمترین‌ عوامل ابتلای زنان به این بیماری هستند. سرطان روده در افرادی که در سنین‌ بالاتری هستند، بیشتر بروز پیدا می‌کند. اما  در سال‌های اخیر شیوع آن در جوانان نیز دیده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی نشانه‌های سرطان روده در زنان و معرفی بهترین روش‌های درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

علائم سرطان روده در زنان

علائم سرطان روده در زنان، جوانان + راه‌های تشخیص و درمان آن

علائم سرطان روده در زنان

سرطان روده در اثر رشد غیر طبیعی سلول‌ها، بروز پیدا می‌کند. این نوع سرطان در زنان، با علائم و نشانه‌های فراوانی همراه خواهد بود که به آسانی تست سرطان روده در منزل خیال شما را راحت می کند و در دسترس برای همگان است. . در زیر مهمترین علائم سرطان روده در زنان را، نام برده‌ایم:

  • درد شدید

این نوع سرطان در زنان معمولا با درد شدید همراه است. این درد هنگام دفع مدفوع شدت می‌یابد. درد ناشی از این بیماری، بسیار آزاردهنده بوده و می‌تواند با سوزش نیز همراه باشد. درد کانسر روده در ناحیه شکم و مقعد بیشتر احساس می‌شود.

  • احساس خالی نشدن روده

سرطان روده ممکن است در دفع مدفوع و حرکات روده اختلالات زیادی ایجاد کند‌؛ به همین دلیل فرد همواره احساس دفع ناکامل مدفوع را خواهد داشت، در حالی که چیزی از مقعد خارج نمی‌شود‌‌.

  • تغییرات عجیب در عملکرد روده

دیگر علامت بروز این‌ عارضه در زنان، تغییرات عجیب در عملکرد روده است. به عنوان مثال ممکن است فرد به طور ناگهانی دچار اسهال شدید شده و چند روز بعد یبوست را تجربه کند.

  • تیره شدن مدفوع

سرطان روده در زنان، می‌تواند سبب تیره شدن مدفوع شود؛ چرا که این نوع سرطان خونریزی روده را در پی داشته، و همین مسئله ممکن است باعث تغییر رنگ مدفوع شود.

علائم سرطان روده در جوانان

جوانان و نوجوانان نیز ممکن است، به علت‌های مختلف بیماری کانسر روده را تجربه کنند. سرطان روده در جوانان با علائم متفاوت‌تری همراه خواهد بود. در ادامه به بررسی علائم و نشانه‌های این‌ بیماری در جوانان، پرداخته‌ایم:

  • کم خونی و فقر آهن

در درجه اول کم خونی، می‌تواند شایع‌ترین علامت ابتلای جوانان به سرطان روده باشد. چرا که کانسر روده موجب خونریزی شدید مقعد شده  و همین مسئله می‌تواند باعث فقر آهن و کم خونی در جوانان شود.

  • ضعف و‌ خستگی

دیگر علامت این‌ بیماری در جوانان ضعف و‌ خستگی است؛ چرا که کمبود آهن موجب می‌شود افراد انرژی خود را از دست داده، و به صورت مداوم احساس خستگی داشته باشند.

  • کاهش وزن غیر طبیعی

معمولا نوجوانان مبتلا به سرطان روده دچار کاهش وزن غیر طبیعی می‌شوند؛ زیرا، این بیماری اشتهای افراد را تا حد زیادی کاهش داده، و همین سبب از دست دادن وزن می‌شود.

درمان سرطان روده

برای درمان سرطان روده روش‌های مختلفی وجود دارد. در درجه اول پزشک سعی می‌کند به روش دارو درمانی، کانسر روده را درمان کند. برخی داروهای ضد التهاب می‌توانند در بهبود بافت روده‌، موثر باشند. اما‌ اگر دارو درمانی اثربخش نباشد، پزشک روش جراحی را توصیه خواهد کرد. مراحل جراحی درمان کانسر روده، به شرح‌ زیر هستند:

  • ابتدا محلول بی‌حسی به ناحیه روده تزریق می‌شود.
  • سپس برشی در قسمت شکم ایجاد شده، تا پزشک بتواند به روده‌ها دسترسی داشته باشد.
  • در مرحله بعد پزشک بافت سرطانی روده را برداشته و دوباره شکم بخیه می‌خورد.
  • در برخی موارد نادر ممکن است، نیاز باشد تمام روده خارج‌ شود. در اینگونه مواقع معمولا شرایط بیمار اضطراری است و ممکن است نیاز به اجاره اکسیژن ساز نیز باشد.

راه های تشخیص سرطان روده

راه های تشخیص سرطان روده

تشخیص سرطان روده می‌تواند کمی پیچیده باشد؛ چرا که علائم این بیماری به دیگر عارضه‌ها، بسیار شباهت دارند. معمولا پزشک سعی می‌کند با معاینه فیزیکی و بررسی سوابق بیمار، سرطان روده را تشخیص دهد. برای تشخیص دقیق‌تر نیز، از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • آزمایش خون

در آزمایش خون میزان‌ گلبول‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که گلبول‌های قرمز کمتر از حد نرمال باشند، می‌توان گفت فرد در اثر سرطان روده، به کم خونی دچار شده است.

  • بیوپسی

بیوپسی یک‌ روش نمونه‌برداری است. در این‌ روش از بافت روده‌ نمونه‌برداری می‌شود. سپس نمونه‌ها‌ به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند، تا سرطانی بودن آن‌ها تشخیص داده شود.

  • کولونوسکوپی

کولونوسکوپی از دیگر روش‌های تشخیص سرطان روده است. در این روش لوله‌ای باریک به داخل روده وارد می‌شود. بر سر این لوله یک دوربین کوچک قرار دارد، که از درون روده عکسبرداری می‌کند. سپس پزشک‌ با مشاهده تصاویر، می‌تواند سرطان را تشخیص دهد. در روش کولونوسکوپی تزریق بی‌حسی نیز انجام می‌شود. تزریقات در منزل هم، جهت انجام این آزمایش امکانپذیر است‌.

 

تست سرطان روده در منزل نیز قابل انجام است. به عنوان مثال رادیولوژی در منزل، برای تشخیص کانسر روده صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علائم و نشانه‌های کانسر روده در زنان و جوانان پرداختیم. سرطان روده می‌تواند بسیار کشنده و خطرناک‌ باشد؛ به همین دلیل در صورت مشاهده علائم آن، فورا به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا تشخیص زودهنگام می‌تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.