امازینگ / اخبار / آشنایی با تجهیزات ایمنی

آشنایی با تجهیزات ایمنی

یکی از مهم ترین مسائلی که در محیط کار وجود دارد وکارفرمایان می بایست به آن توجه داشته باشند، حفظ ایمنی فردی و رعایت بهداشت و سلامت می باشد. عموماً به دلیل اینکه کارکنان محیط های کاری و صنعتی از انواع ابزارها و تجهیزات برای انجام وظایفشان استفاده می کنند هرکدام از این ابزارها می توانند به نوبه خود خطر آفرین باشند.

تجهیزات ایمنی مناسب، در تضمین و حفظ سلامت و ایمنی کارکنان و تمامی نیروهای انسانی که در یک محیط کاری و صنعتی خطرساز مشغول به فعالیت هستند، بسیار ضروری می باشد.

در محیط‌ های کارگاهی و ساختمانی، خطرات بسیاری برای کارکنان وجود دارد. به جهت جلوگیری از خطرات و حوادث، استفاده از تجهیزات ایمنی مانند ماسک ایمنی، دستکش ایمنی، کفش و کلاه ایمنی، جلیقه نجات، عینک محافظ چشم، لباس های ضد گاز و ضد اسید و… با توجه به نوع خطرات محیطی جزو ضرورات ایمنی در کار است.

در واقع مجموعه خساراتی که در اثر عدم استفاده از تجهیزات ایمنی توسط کارکنان به کارفرما وارد میشود، چندین برابر بیشتر از هزینه لازم برای تأمین تجهیزات ایمنی کارگاهی خواهد بود. لازم است در انتخاب تجهیزات ایمنی مناسب محیط کار، به استانداردهای بین الملی توجه شود.

تجهیزاتی که فاقد تائیدیه های لازم باشند، علاوه بر اینکه حفاظت و ایمنی مورد نیاز را تامین نخواهند کرد، حتی ممکن است منجر به وقوع حوادث بیشتری شوند. به همین دلیل می بایست پیش از خریداری تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی، نسبت به استانداردهای هریک از تجهیزات مطالعه کافی صورت گیرد.

چرا تجهیزات ایمنی مهم است؟

تجهیزات ایمنی که به عنوان تجهیزات حفاظت فردی نیز شناخته می شوند، جهت کمک به محافظت از کارکنان در برابر خطرات جانی و بهداشتی در محیط کار طراحی شده اند.

با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، کارکنان می توانند تعداد حوادث قابل پیشگیری را که همواره در محیط کار رخ می دهد را به حداقل برسانند.

در صورت عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، علاوه بر اینکه کارگران با مشکلاتی از جمله به خطر افتادن جان و سلامتی شان رو به رو هستند، هزینه های دیگری از قبیل صرف هزینه های پزشکی، تأمین نیروی جدید، کاهش بازدهی کار و افزایش هزینه بیمه به کارفرمایان تحمیل می شوند.

انواع تجهیزات ایمنی

برخی از تجهیزات ایمنی حفاظت فردی که می توانند برای محافظت در برابر خطرات ایمنی محیط کار استفاده شوند عبارتند از:

ماسک ایمنی جهت محافظت از ریه ها

یکی از اصلی ترین تجهیزات ایمنی فردی، ماسک ایمنی می باشد. ماسک ایمنی در جهت پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ ها در محیط کاری استفاده می شود. ماسک ها را نسبت به آلودگی ‌هایی که در محیط کار وجود دارد، به دسته‌ های مختلف تقسیم می کنند.

در صورت عدم استفاده از ماسک ایمنی، آلودگی وارد ریه ‌ها می شود و سبب ایجاد بیماری ‌های ریوی، سرطان و مشکلات تنفسی خواهد شد. ماسک ایمنی مانند یک محافظ از ورود آلودگی ‌ها به بدن جلوگیری میکند.

حفاظت از سیستم تنفسی در برابر آلاینده های سمی و خطرناک در محیط های کاری و صنعتی، از مهمترین نکاتی است که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند. ماسک ایمنی مورد استفاده در کارگاه ها باید مطابق با استاندارد NFPA1981 پوشانندگی کامل را برای دهان و بینی داشته باشند.

برای استفاده از ماسک ایمنی فیلتردار باید به تناسب با محیط توجه نمائیم. ماسک فیلتردار به صورت تمام صورت، نیم صورت و ماسک‌ های دهانی موجود است.

فیلتر های این نوع ماسک ‌ها شامل دو نوعند یک نوع از این فیلترها قادر به نگهداری ذرات فیزیکی و شیمیایی هستند و نوع دیگر به روی ماسک ها نصب میشوند که بستگی به محیط کار دارند.

از جمله این تجهیزات حفاظتی، رسپیراتورها هستند که برای محیط کارهایی با غلظت اکسیژن کمتر از ۱۹.۵% طراحی شده اند. این تجهیزات برای استفاده در محیط کارخانجات، کارگاه ها و سایر محیط های کاری با اتمسفر ناشناخته مورد استفاده قرار می گیرند. ماسک های ایمنی فیلتردار برای محیط های دارای آلودگی و ذرات معلق گزینه مناسبی هستند.

دستکش ایمنی جهت محافظت از پوست دست

همان گونه که می دانید، اکثر فعالیت ها در محیط کار به وسیله دست ها انجام می شود. استفاده از دستکش ایمنی مناسب می تواند تا حد بسیاری از آسیب رسانی به پوست دست جلوگیری نماید.

پوشیدن دستکش ایمنی مناسب در محیط کار می تواند شما را از خطرات ناشی در کار با مواد شیمیایی، شیشه، ورق فلز، برق، مواد داغ یا اشیاء لغزنده و… محافظت کند.

از دستکش ایمنی در فعالیت هایی مانند کار در کشتارگاه‌ ها، کار با تجهیزات مکانیکی و فیزیکی سنگین، برشکاری و جوش کاری و… استفاده می شود. درنتیجه این دستکش‌ ها باید دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی باشند.

از جمله دستکش های ایمنی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند، می ‌توان به دستکش جوشکاری، دستکش ضدبرش، دستکش ایمنی ضداسید و دستکش ایمنی برق اشاره نمود.

دستکش ایمنی بسته به کارکردی که دارد، از مواد اولیه مختلفی تهیه می شود. نکته حائز اهمیت این است که همزمان با حفظ ایمنی، فرد توانایی انجام فعالیت با دستکش را داشته باشد.

تمامی کارفرمایان و مسئولین کارگاه ها پس از بررسی های لازم و جمع آوری لیست تجهیزات ایمنی مورد نیاز کارگاه، می بایست نسبت به خرید این تجهیزات ایمنی از مراکز معتبر اقدام نمایند.

امروزه مراکز بسیاری با عنوان فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات ایمنی در حال فعالیت هستند. که علاوه بر تأمین محصولات و تجهیزات ایمنی مورد نیاز کارگاه ها و کارخانجات می توانند در انتخاب اقلام مورد نیاز به خریداران مشاوره ارائه نمایند.

معرفی مجموعه تجهیزات ایمنی حافظ

در انتخاب مرکز خرید، همواره مهم ترین نکته ای که خریدار باید آن را مد نظر داشته باشد، اعتبار فروشگاه است. اعتبار هر مرکز خرید نمایانگر سطح رضایت مجموعه خریداران در طول سال های فعالیت آن می باشد. مجموعه تجهیزات ایمنی حافظ به عنوان یکی از مراکز عمدۀ عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی و آتش نشانی تا به امروز، موفق به کسب سطح قابل قبولی از رضایت مشتریان خود شده است.

مجموعه تجهیزات ایمنی حافظ، با ارائه بهترین تجهیزات ایمنی و مناسب ترین قیمت ها، همواره در صدد ارتقای سطح خدمات خود برای شما مشتریان عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.