امازینگ / اخبار / ۸ روش و چند توصیه برای نگهداری از چکمه های چرم در فصول سرد سال

۸ روش و چند توصیه برای نگهداری از چکمه های چرم در فصول سرد سال

مهم‌ترین وظیفه کفش حفاظت از پا و ممانعت از آسیب رسیدن به آن است. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از کفش‌ها به پا آسیب ‌رسانند. مخصوصا با توجه به تنوع کفش‌ه‌ای موجود در بازار انتخاب کفش مناسب بسیار سخت و گاهی طاقت‌فرسا شده است.
کفش چرم یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین کفش‌هایی است که از دیرباز محبوب مردان و زنان بوده است. به خصوص استفاده ازچکمه‌های چرم به عنوان کفشی مناسب برای استفاده در فصول سرد سال بسیار پرطرفدار هستند. البته با توجه به قیمت زیاد محصولات چرمی و ارزشمند بودن، این محصولات شایسته‌ی نگهداری و محافظت بیشتری هستند. ما سعی داریم در این مقاله روش‌های متنوع نگهداری از آنها را برای شما بگوییم.


روش‌های نگهداری از چکمه‌های چرمی

چکمه‌ها یا بوت‌های چرمی بدون شک در فصل سرد سال به عنوان یکی از لوازم اصلی در استایل زنان و مردان محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید چکمه و بوت شما سال‌های سال دوام داشته باشد باید حتما اصول نگهداری و مراقبت از آن را یاد بگیرید.

۱٫ توجه به نوع چرم مصرف شده

کیفیت چرم مصرف شده در تهیه چکمه و بوت می‌تواند در طول عمر آن تاثیرگذار باشد. چکمه‌های ارزان قیمت که در تهیه آنها از چرم ارزان استفاده شده، طبیعی است که زودتر خراب می‌شوند و نیاز به تعویض آنها خواهید داشت. حتی اگر اقدامات دقیقی را در نگهداری از آنها انجام داده باشید. اما استفاده از کفش چرم با کیفیت بالا که شاید به عنوان نوعی سرمایه ‌ذاری نیز محسوب شود را می‌توانید با مراقبت صحیح برای ده‌ها سال برای استفاده در دسترس داشته باشید.

۲٫ چکمه‌های خود را مرتبا تمیز کنید

در فصل سرما متقاضیان خرید نیم بوت های زنانه چرم در انواع اسپرت و پاشنه دار بسیار زیادند اما اولین چیزی که باید مورد توجه قرار دهید حفظ درخشندگی، جلوگیری از ترک‌خوردگی و خشک شدن چرم است. در زمستان که خیابان‌ها گل‌آلود و پوشیده از برف و آب باران است، اگر چکمه‌های شما دچار لک شد حتما فورا آنها را تمیز کنید. اگر نمکی که برای آب‌شدن برف در خیابان‌ها ریخته می‌شود روی چکمه‌ی چرمی شما بماند، باعث ایجاد لکه ‌ای عمیق شده و شکل ظاهری چکمه شما را خراب می‌کند.
البته روش‌های زیاد دیگری برای پاک کردن چکمه‌ها و رفع لکه‌های ایجاد شده وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

۳٫ بهترین مواد پاک کننده بوت و چکمه

نیاز نیست که همیشه برای رفع لکه‌های بوت و چکمه مواد گران قیمت خریداری کنید، گاهی با استفاده از برخی مواد ساده که روزانه در دسترس هستند می‌توانید به راحتی چکمه‌های چرمی خود را تمیز کنید.
آب و سرکه: مقدار مساوی آب و سرکه را در یک فنجان مخلوط کرده و یک پارچه تمیز درون آن فرو کنید بعد از خیساندن پارچه درون مایع مخلوط شده می‌توانید به سادگی لکه‌های ایجاد شده روی بوت و چکمه خود را پاک کنید.
جوش شیرین: یک پارچه نرم را در آب خیس کنید و سپس آن را در یک فنجان جوش شیرین فرو کنید، سپس پارچه را به آرامی روی سطح خارجی کفش بکشید و نا‌پدید شدن لکه‌ها را به راحتی مشاهده خواهید کرد.
بعد تمیز کردن کلیه لکه‌های چکمه، آنها را در معرض هوا قرار دهید تا به طور طبیعی خشک شوند.
در صورتی که لکه یا خراش‌های موجود در کفش عمیق بود حتما از برس و پاک کننده‌های چرم استفاده کنید. می‌توانید با نماینده خدمات مشتری و سازنده چکمه و بوت تماس بگیرید و بپرسید که آیا برند خاصی را برای رفع لک مارک مخصوص به چرم خود را توصیه می‌کنند یا خیر، در غیر این صورت مهم نیست که از چه برندی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را با استفاده از برس روی چکمه و نیم بوت خود بکشید.

۴٫ استفاده از روغن نارگیل و روغن زیتون برای چرم

روغن زیتون به‌عنوان یک روغن سنگین شناخته می‌شود که باید برای استفاده از روی محصولات چرمی بسیار مراقب و آگاه باشید. در صورت کلی استفاده از روغن زیتون برای محصولات چرمی ظریف مانند چکمه‌ها و نیم‌بوت‌های چرمی توصیه نمی‌شود. روغن نارگیل به عنوان یکی از روغن‌های مفید به عنوان نرم‌کننده محصولات چرمی مانند کت، چمکه و یا نیم‌بوت چرمی متداول است. البته باید دقت کنید که از روغن نارگیل باید فقط در فضای گرم استفاده کنید و اجازه تا به خوبی در آن محصول چرمی جذب شود.

۵٫ خشک کردن چکمه‌های چرمی

هنگامی که از چکمه ها و نیم بوت های چرمی خود استفاده نمیکنید حتما آنها را در محلی دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید و گرما نگهداری کنید. هیچ‌گاه چکه های چرمی خود را به صورت خیس و مرطوب به حال خود رها نکنید. آنها در هوای باز به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند. برای خشک کردن چکمه و بوت چرمی به هیچ وجه از حرارت سشوار و گرما و حرارت مستقیم استفاده نکنید.

۶٫ استفاده از لاک کفش

لایه خارجی چکمه و نیم بوت چرم مانند پوست انسان برای بدن بسیار مهم است. همانطور که سعی می‌کنیم پوست ما همواره مرطوب، تغذیه شده و تمیز باشد، باید به ظاهر چکمه خود نیز توجه داشته باشیم.
استفاده از نرم‌کننده خوب چرم باعث بازسازی و انعطاف‌پذیری در الیاف و جلوگیری از ترک‌خوردگی آن در شرایط سخت آب و هوایی می‌شود. می‌توانید به همراه خرید آنلاین پوتین پسرانه و نیم ‌بوت مردانه چرم در مدل‌های مختلف و جدید، لاک مناسب رنگ آن کفش را نیز خریداری کنید.

۷٫ نحوه استفاده از نرم‌کننده‌های چرم

• ابتدا بندهای چکمه با نیم بوت خود را کامل باز کرده و اجازه دهید تا در هوای باز خشک شود.
• مقداری نرم‌کننده چرم روی پارچه یا اسفنج قرار داده و به آرامی به اطراف چکمه بمالید.
• مدت زمان کوتاهی به چکمه‌های خود استراحت دهید تا مواد نرم‌کننده به خوبی در آن جذب شوند. سپس مواد نرم‌کننده اضافی را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
• در آخرین مرحله می‌توانید یک لایه واکس یا مهر و موم ضد آب استفاده کنید.

۸٫ آیا باید چکمه‌های جدید را روغن بزنید؟

اگر می‌خواهید بدانید که چه زمان برای شروع روغن‌کاری چکمه‌های چرمی مناسب است، باید بدانید که چند روز پس از شروع استفاده از آنها می‌توانید روغن زدن به چکمه‌های چرمی را شروع کنید. توجه داشته باشید که نباید از روغن‌های سنگین و یا چسبنده استفاده کنید زیرا باعث آسیب به چکمه‌ها خواهد شد و پاک کردن آنها کار بسیار سختی خواهد بود.
سعی کنید از روغن‌هایی استفاده کنید که به سادگی در بافت چرمی چکمه و بوت جذب شود. در اینجا لیست این روغن‌ها را مشاهده کنید.

توصیه‌های نهایی

• تمام موارد ذکر شده را جهت اطمینان ابتدا در بخش کوچکی از کفش تست کنید.
• برای تمیز کردن چکمه‌ها می‌توانید از یک پارچه نرم، تمیز و خشک و پاک‌کننده چرم با پایه آب و یک برس نایلونی مثل یک مسواک استفاده کنید.
• فضای داخلی چکمه و بوت نیز نیاز به نگهداری و تمیزکردن دارد. نیاز است فضای داخلی آن هر از گاهی با یک شامپو با PH کم یا پاک‌کننده داخلی بوت تمیز کنید تا عرق، سلول‌های مرده پوست و آلودگی به کل رفع شود.
• برای جلوگیری از هر آسیب احتمالی به چکمه‌ها و نیم‌بوت‌های چرمی بعد از پایان فصل سرد، آنها را در یک مکان خشک و خنک که به دور از معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد نگهداری کنید.
• آنها را در فضای مناسب و کافی قرار دهید تا از فشرده شدن و ترک‌خوردگی در امان باشند. همچنین فضای مناسب بین آنها وجود داشته باشد تا از ایجاد کپک در آنها پیشگری شود.
مراقبت و نگهداری از چکمه‌ها باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری بتوانید از آنها استفاده کنید و آنها نیز به خوبی بتوانند از پاهای شما مراقبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.