امازینگ / اخبار / چه چیزی باعث مهارت یک پزشک ارتوپد می شود؟

چه چیزی باعث مهارت یک پزشک ارتوپد می شود؟

مسلما رشته ی جراحی ارتوپدی، نیازمند توانایی انجام اعمال جراحی ست. گستره ی مسئولیت های جراحی می‌تواند از جراحی های بسیار ظریف (جراحی بر روی دست یا ستون فقرات) تا جراحی ‌های با پیچیدگی کمتر ( استفاده از میله های بلند و چکش های سنگین جهت ثابت کردن فمور شکسته)، متغیر باشد.
تنوع بسیار گسترده و روز افزون جراحی هایی که در ارتوپدی انجام می شوند، این رشته را جذاب و سرگرم کننده نگاه می دارد. هر ساله، تکنیک های جدید و با تهاجم کمتری برای جراحی های قدیمی تر به وجود می آیند. با این وجود، برای اینکه فرد جراح خوبی باشد، به هماهنگی فوق العاده بین دست و چشم نیاز دارد.
در حال حاضر بسیاری از رشته های ارتوپدی – به خصوص رشته های مرتبط با تروما و آرتروسکوپی – بر افزایش استفاده از تکنیک هایی با حداقل تهاجم تمرکز دارند. در این نوع جراحی، فرد باید توانایی استفاده از دست ‌ها و ذهن خود را داشته باشد. از آنجایی که تعداد جراحی هایی که با استفاده از اسکوپ و برش های کوچک تر انجام می شوند رو به افزایش است، جراح به هماهنگی دقیق‌تری میان چشم و دست خود نیاز دارد. اگرچه بسیاری از این مهارت های حرکتی قابل اکتساب اند، اغلب افراد علاقه مند به رشته ی ارتوپدی به صورت ذاتی از اصل هماهنگی و درک فضایی برخوردار اند.
برای آنکه جراح ارتوپد خوبی شوید، داشتن این مهارت ها به علاوه¬ی دانش دقیق آناتومی، ضروری است. جراحان ارتوپدی از دستان خود استفاده های دیگری نیز می کنند. درمان شکستگی های استخوان بخش قابل توجهی از طبابت هر متخصص ارتوپد را تشکیل می دهد. گاهی اوقات جا انداختن استخوان های شکسته و در رفتگی ها و ثابت نگه داشتن آن ها در محل خود، می‌تواند به اندازه ی جراحی چالش برانگیز باشد.
بستن اسپلینت و گچ گیری، قطعا یک نوع هنر است. در طول آموزش رزیدنتی، رزیدنت های سال بالاتر بسیاری از این تکنیک ها را به رزیدنت های سال پائینی خود آموزش می دهند. به هر حال، گچ گیری ریزه کاری های بسیاری دارد که یادگیری این ها نیازمند وقف کردن خود و تمرین است. یک اشتباه کوچک می‌تواند به معنای بازگشتن استخوان جا انداخته شده به حالت قبل و یا به وجود آمدن یک زخم گچ دردناک باشد‌. احساس گرمی و خیسی پلاستر بر چهره ی بیشتر جراحان ارتوپدی لبخند رضایت‌بخشی را می‌نشاند؛ زیرا گچ مخلوق و اثر هنری آنهاست.

 

مشخصات یک جراح ارتوپدی خوب چیست؟
 پزشکی مبتنی بر عمل را ترجیح می دهد
 به کار با دستان خود علاقه مند است
 فردی با اعتماد به نفس بالا و مصمم است که قدرت تصمیم گیری سریع دارد
 از دیدن نتایج فوری درمان لذت می برد
 از هماهنگی چشم و دست فوق العاده ای برخوردار است.
رابطه ی بیمار و پزشک ارتوپد
جراح ارتوپد روابط حرفه¬ای گوناگونی با بیماران خود دارد. برخی از بیماران تنها به یکبار درمان نیاز دارند؛ مثلا مردی که به انگشت ماشه ای مبتلاست و تنها به یک تزریق ساده نیاز دارد. بیماران دیگر – مانند بیماران مسن با استئوآرتریت شدید – ممکن است مکررا ویزیت شوند. ویزیت های کوتاه مدت دیگر شامل ارزیابی های پیش از جراحی و بررسی های پس از جراحی ست. بسیاری از بیماران به علت اختلالات دردناکی که در کار و زندگی آن ها اختلال ایجاد می کند –مانند آسیب های شغلی – به ارتوپد مراجعه می کنند. هدف ارتوپد کمک به بیماران در گذراندن این دوره ی سخت و بازگرداندن عملکرد کامل بدن به آن هاست. انجام این کار پر ارزش و بسیار رضایت بخش است.
جالب است که بسیاری از بیماران، جراح ارتوپد خود را بر اساس گفته های اعضای خانواده ی خود انتخاب می کنند. برای مثال، ممکن است مادربزرگ خانواده برای تعویض مفصل ران خود به جراح ارتوپدی مراجعه کند که قبلا در درمان ساعد شکسته ی نوه ی وی، فوق العاده عمل کرده است. زمانی که برادر بزرگتر آن نوه در حین بازی فوتبال دچار پارگی لیگامنت صلیبی قدامی می شود، خانواده دوباره به همان جراح ارتوپد مراجعه می کنند. همچنین بیماران معمولا برای مشکلات دیگر خود نیز، به ارتوپد قبلی خود مراجعه می کنند. این ارجاع های زبانی از اهمیت برخوردار هستند، زیرا به جراح ارتوپد در برقراری یک حرفه ی موفق، کمک می کنند. البته این موفقیت بدون داشتن مهارت های بالای جراحی و رفتار خوب نسبت به بیمار، ممکن نیست.

پزشکی ورزشی: پزشک یک تیم ورزشی بودن چگونه است؟
تقریبا در همه ی رشته های فوق تخصص ارتوپدی، طبابت در زمینه ی پزشکی ورزشی بخشی از طبابت را تشکیل می دهد. در واقع، بسیاری از دانشجویان پزشکی ورزشکار، به دلیل آنکه مسحور پزشکی ورزشی هستند به جراحی ارتوپدی وارد می شوند. با وجود آنکه متخصصین رشته های داخلی، اطفال و طب اورژانس نیز می توانند فلوشیپ خود را در این رشته ی فوق تخصص بگذارنند، تنها متخصصین ارتوپدی می توانند تمام انواع آسیب های مرتبط با ورزش را هم از روش بالینی (غیر جراحی) و هم از روش جراحی مدیریت کنند.
در جامعه ی ورزش، جراح ارتوپد می تواند نقش پزشک تیم را بر عهده بگیرد. برای مثال، تامین مراقبت های درمانی برای یک تیم دبیرستانی محلی، معمولا به صورت داوطلبانه انجام می شود و به ارتوپد فرصتی برای خدمت به جامعه فراهم می کند. این نوع خدمت رسانی – که جنبه های مختلف آن در میان گروه های مختلف تخصص ارتوپدی تقسیم شده است – یک ابزار فوق العاده در ایجاد روابط اجتماعی با عموم مردم است. با وجود آنکه این کار پاداش مالی در بر ندارد، زمان گذرانده شده با ورزشکار ها، والدین و مربی ها، می تواند سبب شود که در آینده تعداد بیماران مراجعه کننده به آن متخصص، افزایش قابل توجهی داشته باشد. اما یک نکته را هم فراموش نکنید که بسیاری از آسیب ها و جراحات توسط دکتر طب فیزیکی و توانبخشی هم قابل درمان است.
همچنین بسیاری از جراحان ارتوپدی، مراقبت از تیم های دانشگاهی و تیم های نیمه حرفه ای محلی را بر عهده می گیرند. بسته به شرایط، این نوع خدمت رسانی می تواند شامل حقوق شود و یا کاملا داوطلبانه باقی بماند. دانشجویان پزشکی باید بدانند که در این مرحله، زمانی که وقف بر عهده گرفتن مسئولیت “پزشک تیم” می شود، برای همه مناسب نیست. معمولا زمان برنامه ریزی شده برای ویزیت این ورزشکاران، خارج از ساعات اداری معمول می باشد و شامل ارزیابی بیماران در هنگام شب و یا صبح زود در اتاق تمرین می گردد. علاوه بر این اگر مراقبت پزشکی شامل مراقبت کنار زمین نیز بشود، پزشک زمان بسیاری را در کنار تیم و به دور از خانواده می¬گذارند. با وجود این تعهد سنگین، بسیاری از جراحان در این مرحله کمک به ورزشکاران برای بازگشت به بازی خود را بسیار لذت¬بخش می¬دانند.
اگرچه همه ی جراحان ارتوپدی به عنوان پزشک تیم فعالیت ندارند، بیشتر آن ها می توانند تا حدی به درمان آسیب های ورزشی بپردازند. آسیب های ورزشی در همه ی گروه های سنی وجود دارند: کودکان کم سنی که فوتبال بازی می کنند، دونده های میانسال، و یا بازیکنان تنیس مسن. با درمان این مشکلات، ارتوپد می تواند به بیمار خود کمک کند تا در سریع ترین زمانی که از لحاظ بالینی ممکن است، به ورزش و زندگی عادی خود بازگردد و از انجام این کار، احساس خرسندی فراوان کند. بنابراین، چه شما به ورزش علاقه مند باشید یا خیر، مراقبت پزشکی ورزشی بخشی از طبابت روزانه ی ارتوپد ها را تشکیل می دهد.
امیدواریم که هیچگاه دچار مشکلی در عضلات و استخوان ها و مفاصل نشوید، ولی اگر خدای ناکرده این اتفاق افتاد، می توانید از وبسایت درمانکده با بهترین متخصصین ارتوپد آنلاین و حضوری مشاوره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.