امازینگ / اخبار / ۵+۱ نکته ضروری برای عکس گرفتن با تلفن همراه که هر عکاسی باید بداند

۵+۱ نکته ضروری برای عکس گرفتن با تلفن همراه که هر عکاسی باید بداند

۵+۱ نکته ضروری برای عکس گرفتن با تلفن همراه که هر عکاسی باید بداند

امروزه به لطف حضور گوشی های هوشمند با امکانات بسیار زیاد و بعضا حیرت اور بنظر می رسد همه امکاناتی که تا قبل از این به چند دستگاه مختلف نیاز داشت همگی در یک گوشی هوشمند جمع آوری شده است. بیشترین محتوایی که در حال حاضر مورد توجه مخاطبین مخصوصا در شبکه های اجتماعی رار می گیرد محتوای تصویری شامل عکس و ویدیو است و بیشتر کاربران عکس ها را با گوشی موبایل خود می اندازند. به همین دلیل در هنگام خرید یا انتخاب گوشی موبایل از میان برندهای مختلف یکی از مهمترین نکاتی که کاربران به آن توجه می کنند، دوربین موبایل است.

عکاسی از شهر و ساختمان ها با موبایل

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا در مورد نکاتی که در هنگام عکس گرفتن با موبایل به شما کمک میک ند تا عکس های بهتری بگیرید را با هم مرور کنیم.
۱- تا جایی که می توانید تعداد عکس های بیشتری بگیرید
خوبی عکاسی با دوربین های گوشی و دیجیتال این است که هر چقدر دلتان بخواهد می توانید عکس بیندازید و نگران تممام شدن فیلم دوربین نیستید. برای رسیدن به زاویه و ترکیب بندی خوب هم نیاز دارید که تعداد عکس های بیشتری بگیرید و به یک عکس بسنده نکنید. هرگاه به زاویه دیدی رسیدید که به نظرتان خوب بود چند عکس دیگر در همان وضعیت بگیرید. این کار اطمینان می‌دهد که حتما به عکسی با ترکیب‌بندی خوب و فوکوس صحیح دست خواهید یافت. اینکه در همان برداشت اول در عکاسی با گوشی هوشمند به عکس خوبی برسید کمی رویاپردازانه است. با گرفتن تنها یک یا دو عکس به نتیجه خوبی نمی رسید. شاید تا بحال با عکس های بسیار زیبا و عجیبی که از طبیعت گرفته شده اند برخورد کرده باشید. بیشتر این عکس ها لحظه بسیار خاصی را نشان می دهند. برای رسیدن به ان عکش ها گاهی بالای ۱۰۰۰ عکس گرفته می شود. البته این ها با دوربین حرفه ای است ولی خوبی عکاسی دیجیتال این است که می‌توانید تمام عکس‌هایی را که به نتیجه‌ی مناسب نرسیده‌اند حذف کنید… و همیشه تعداد زیادی این عکس‌های اشتباه وجود دارد! همچنین نباید ترسی از گرفتن عکس‌های بد داشته باشید. هیچ‌کس هیچ‌گاه آن‌ها را نخواهد دید

۲- از تمیز بودن لنز دوربین گوشی خود مطمئن باشید

بیشتر کاربران گوشی های موبایل این تجربه را دارند که وقت زیادی صرف ترکیب بندی و نوردهی سوژه می کنند و پس از عکس گرفتن و مشاهده عکس می بینند که تصویر مات و بی کیفیت شده است. اولین کار برای گرفتن عکس با دوربین گوشی این است که لنز دوربین را تمیز کنید.
در این مطلب که در این لینک مشاهده می‌کنید در مورد انواع روش های پاک کردن لنز دوربین گوشی که کمترین آسیب را به گوشی هوشمند شما وارد می کند صحبت شده است. مشکل کثیف بودن لنز دوربین برای کاربران زن و در لنز دوربین جلوی موبایل شان بیشتر پیش می آید، زیرا مواد آرایشی روی پوست صورتشان هنگامی که با گوشی صحبت می کنند روی سطح لنز دوربین نشسته و موجب به وجود آمدن این اشکال می شود.برای تمیز کردن لنز دوربین گوشی همراه از دستمال کاغذی استفاده نکنید. پرز موجود در دستمال کاغذی می تواند به لنز آسیب وارد کند و داخل منافذ حساس گوشی وارد شود. همچنین به علت وجود خرده های چوب بسیار نازک در ماده سازنده دستمال کاغذی، معمولا این دستمال ها برای استفاده لنزهای حساس مناسب نیستند و باعث ایجاد خش روی لنز می شوند. هیچگاه از بخار دم و بازدم برای تمیز کردن لنز دوربین عکاسی و یا لنز دوربین گوشی موبایل خود استفاده نکنید، بر اساس تحقیقات متخصصان در این مورد در بازدم انسان اسید های ترشح می شوند و روی شیشه لنز دوربین قرار می گیرند که نه تنها تمیز نمی شود بلکه باعث صدمه زدن به آنها می شود. اگر می خواهید با دمیدن به لنز دوربین باعث تمیز کردن آن شوید به شدت از این نوع روش خودداری کنید.

عکاسی از طبیعت با موبایل

۳- گوشی را با دو دست و ثابت و محکم نگه دارید
برای اینکه بتوانید با گوشی موبایل بهترین عکس را بگیرید حالت ایده آل این است که از سه پایه های مخصوص گوشی موبایل استفاده کنید که این سه پایه ها عمولا در بخش لوازم جانبی موبایل در فروشگاه‌های موبایل یا فروشگاه های اینترنتی معتبر نظیر دیجی‌کالا عرضه می شود. برای عکاسی از هر منظره و یا هر موضوعی و جلوگیری از هر گونه حرکت یا لرزش دوربین بهترین حالت این است که دوربین را دو دستی و ثابت نگه دارید، این کار باعث می شود که عکس های شما تار نشوند. بی‌حرکت نگه‌داشتن دوربین به‌ویژه هنگام عکاسی در نور کم یا شب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این شرایط دوربین گوشی موبایل مجبور است برای رسیدن نور کافی به سنسور از سرعت شاتر پایین‌تری استفاده کند.
۴- تنظیمات مربوط به نوردهی به سوژه را به صورت دستی انجام دهید

با توجه به اینکه بیشتر گوشی های موبایل نوردهی را بر اساس سوژه ا که دوربین بر روی آن فوکوس کرده است انجام می دهند بهترین روش برای نوردهی این است که تنظیمات نوردهی به صورت دستی انجام شود. چون ممکن است مثلا عکاسی در شب انجام شود و سوژه در بخش تاریک باشد در این حالت نیاز به نوردهی زیادی داریم اما دوربین با توجه به اطراف سوژه که تاریک است نوردهی را انجام می دهد. بهتر است تنظیم نوردهی را به دوربین نسپارید و خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید. در برخی گوشی های هوشمند نظیر آیفون و سامسونگ مرکز فوکوس با ضربه زدن به تصویر انجام می شود و گوشی بر اساس همان دوردهی را تنظیم می کند. معمولا در بیشتر گوشی ها نوردهی دستی با آیکن خورشید انجام می شود که با حرکت این آیکن به سمت بالا و پایین میزان نوردهی را می توانید تغییر دهید.
۵- از زوم استفاده نکنید و خودتان به سوژه نزدیک شوید
حتما شما هم با قدرت بزرگنمایی برخی از گوشی های هوشمند نظیر بعضی مدل های گوشی سامسونگ یا هواوی مواجه شده اید. بطوری که تمام جزئیات تصویر را با دقت زیادی نشان می دهند حتی اگز نمی توانید تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید باز هم سعی کنید از زوم دیجیتال استفاده نکنید می توانید تصویر را برش بدهید تا به بیننده نزدیک شود. برش دادن تصویر پس از عکاسی به شما اجازه می‌دهد روی میزانی از تصویر که قصد حذف کردنش را دارید کنترل بهتری داشته باشید.

عکاسی از غذا با گوشی

۶- از ویرایش بیش از حد عکس های گرفته شده خودداری کنید
یاد بگیرید که خود را عادت دهید تا عکس هایی که با گوشی موبایل خود می گیرید را با کمترین میزان ویرایش کنیدتنها افکت‌هایی را به عکس خود بیفزایید که زیبایی طبیعی عکس را بهبود می‌بخشند. بسیاری از عکاسان که در ابتدای کار عکاسی هستند، فکر می کنند که استفاده از برنامه های ویرایش عکس می‌تواند یک عکس بد را به عکسی خوب تبدیل کند و بیش از اندازه عکس های خود را ویرایش می کنند. پیش از استفاده کردن از هر اپلیکیشنی باید ابتدا روی رسیدن به عکسی شفاف با ترکیب‌بندی قوی تمرکز کنید. هنگام کار کردن با تنظیمات نوردهی و رنگ مراقب پدیدار شدن گرین و اشباع بیش‌ازحد رنگ‌ها باشید. اگر حس کردید در استفاده از یک گزینه افراط شده آن را به عقب برگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.