امازینگ / اخبار / زمان و تاریخ دقیق عید فطر ۹۶ – عید فطر ۹۶ چند روز تعطیل است؟

زمان و تاریخ دقیق عید فطر ۹۶ – عید فطر ۹۶ چند روز تعطیل است؟

زمان و تاریخ عید فطر ۹۶ – چند شنبه عید فطر است؟

زمان عید فطر 96 , عید فطر چند روز تعطیل , عید فطر 96 چند شنبه است, عید فطر 96 چه روزی است

طبق تقویم رسمی کشور در سال ۹۶ ، عید فطر روز دوشنبه ۵ تیر ۹۶ خواهد بود، مگر اینکه رمضان ۲۹ روزه باشد که در اینصورت عید فطر ۹۶ روز یکشنبه ۴ تیر ماه خواهد بود.

عید فطر ۹۶ یکشنبه است است یا دوشنبه ؟

در روزهای پایانی ماه رمضان این سوال بسیار پرسیده می شود که عید فطر چه روزی است؟ ماه رمضان امسال ۲۹ روزه یا ۳۰ روزه خواهد بود؟ برای رویت هلال ماه شوال، ۱۵۰ گروه استهلال در سراسر کشور مشغولند تا روز عید فطر ۹۶ را به مردم اعلام کنند. مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) اظهار کرد: پیش‌بینی ما بر این است که تقویم امسال تغیری نخواهد کرد و به احتمال زیاد ماه رمضان امسال ۳۰ روزه است. محمدرضا اسفندی، مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) در گفت‌وگو با ایکنا گفت: گروه رصدخانه این آستان مقدس از روز پنجشنبه، اول تیرماه به ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد اعزام خواهند شد.

اعزام گروه رصد هلال ماه شوال آستان قدس حسینی از روز پنجشنبه

وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی تلسکوپ در اختیار این گروه است که باید از روزهای قبل تنظیم شود لذا این گروه یکی دو روز زودتر از موعد رصد در ارتفاعات مستقر می‌شود و دستگاه‌های خود را تنظیم کرده تا به رؤیت هلال ماه شوال بپردازد. اسفندی با بیان اینکه پیش‌بینی ما بر این است که تقویم امسال تغییری نخواهد کرد و به احتمال زیاد ماه رمضان امسال ۳۰ روزه است، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده و رصدهای سال‌های اخیر، امکان رؤیت هلال ماه شوال در روز شنبه، ۳ تیرماه ۲۹ رمضان بسیار ضعیف است اما در بعدازظهر روز یکشنبه، ۴ تیرماه در صورتی که شرایط جوی مساعد باشد و افق عاری از هرگونه گرد و غبار و ابر باشد، هلال ماه شوال با چشم غیرمسلح هم قابل رؤیت خواهد بود.

اعزام بیش از ۱۵۰ گروه رصد هلال ماه شوال به نقاط مختلف کشور

مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) از اعزام بیش از ۱۵۰ گروه رصد هلال ماه شوال به نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: این گروه‌ها زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شوند که در فارس بیش از ۱۵ گروه اقدام به رؤیت هلال ماه می‌کنند.

وی ادامه داد: نحوه استقرار این گروه‌ها در نقاط مختلف، ارتباط مستقیم با وضعیت آب و هوا دارد؛ اینکه در ارتفاعاتی باشند که گرد و غبار و ابر نباشد چون اگر ابر در افق باشد هیچ امکانی نیست که هلال را رؤیت کنیم و ممکن است یک هلال در گرد و غبار افق رؤیت شود اما پشت ابر هیچ‌گونه هلالی قابل رویت نیست پس مکان‌هایی که گروه‌های رصدی انتخاب می‌کنند، مکان‌هایی هستند که عاری از هرگونه گرد و غبار و ابر هستند.

اشاره به روال اعلام رؤیت هلال ماه شوال

اسفندی با یادآوری اینکه گروه رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) زیر نظر ستاد استهلال مقام معظم رهبری به رصد ماه‌های قمری می‌پردازد، اظهار کرد: روال این‌گونه است که گروه‌های هلال ماه شوال به رصدگاه‌ها اعزام می‌شوند و گزارشات رصد خود را به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در استان‌ها اعلام کرده و این گزارشات مورد بررسی قرار می‌گیرد و رصدهایی که تأیید می‌شوند به ستاد استهلال تهران اعلام شده و گزارشات کلی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود و در نهایت از طریق رسانه ملی اعلام خواهد شد که رؤیت یا عدم رؤیت هلال ماه شوال صورت گرفته است یا خیر.

نظر پدر علم نجوم ایران درباره زمان عید فطر

احمد دالکی پدر علم نجوم ایران در خصوص رویت هلال ماه گفت: به طور کلی کره ماه که به دور زمین می چرخد در هر یک ماه قمری، یک بار اتفاق می افتد که در کنار خورشید قرار می گیرد و در آن لحظه نمی توانیم کره ماه را ببینیم و این را در اصطلاح نجومی “ماه نو” می گویند و مدتی لازم است که این ماه نو و خورشید از هم فاصله بگیرند و ما بتوانیم ماه را ببینیم.

شرط اعلام عید فطر با رویت هلال ماه است. همواره در کشورهای مسلمان، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر است به صورتی که ممکن است به طور مثال در عربستان سعودی روز دوشنبه روز عید اعلام شود اما در ایران روز سه شنبه روز عید فطر اعلام شود.گفتنی است در ایران بطور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.

موحد نژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت:

رویت هلال به مسایل جوی و تجربه رصدگران هم بستگی دارد اما پارامتر های هلال در غروب ۵ شنبه بسیار ضعیف بوده و احتمال رویت آن بسیار کم است. وی افزود: پیش بینی می‌شود که رویت در غروب پنجشنبه بعید است و احتمالا طبق تقویم شنبه عید فطر است، اگر نتایج رصد های ۵ شنبه غیر از این باشد به اطلاع مردم خواهد رسید وی گفت: رویت هلال در همه ماه های قمری انجام می شود و نتایج رصد ها توسط دفتر مقام معظم رهبری با جدیت و دقت انجام می‌شود. جزییات بیشتر : دفتر مقام معظم رهبری روز عید فطر ۹۵ را اعلام کرد

زمان عید فطر 96 , عید فطر چند روز تعطیل , عید فطر 96 چند شنبه است, عید فطر 96 چه روزی است

عید فطر ۶۵ چند روز تعطیل است ؟

لایحه افزایش تعطیلات عید فطر در تاریخ نهم مرداد ۱۳۹۰ با قید یک فوریت به تصویب رسید. بر اساس این لایحه که به منظور بهره‌گیری بیشتر از برکات و فیوضات معنوی بزرگترین عید مسلمانان و بزرگداشت این عید اسلامی به تصویب هیات دولت رسیده است؛ تعطیلی عید سعید فطر به ‌۲ روز افزایش می‌یابد و در صورت تقارن روز دوم شوال با تعطیلات رسمی یا هفتگی، روز بعد از تعطیلات، تعطیل خواهد بود. لایحه یک ماده‌ای افزایش تعطیلی عید فطر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در شهریورماه ۱۳۹۰ با ۱۴۳ رای موافق در برابر ۲۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب و به تائید شورای نگهبان رسید.ماده واحده ـ عبارت «عید فطر» در ماده (۱) لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب ۸/۴/۱۳۵۹ شورای انقلاب به عبارت «عید سعید فطر دو روز (اول و دوم شوال)» اصلاح می‌شود. این قانون از تاریخ تصویب لازم‌ الاجراء است.

زمان عید فطر 96 , عید فطر چند روز تعطیل , عید فطر 96 چند شنبه است, عید فطر 96 چه روزی است

عید فطر ۹۶ چه روزی است

زمان عید فطر 96 , عید فطر چند روز تعطیل , عید فطر 96 چند شنبه است, عید فطر 96 چه روزی است

کارت پستال عید فطر ۹۶

نماز عید فطر

نماز عید فطر دو رکعت است، در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد بخواند و سلام گوید. در قنوت این نماز هر دعایی کافی است، ولی مناسب است این دعا را به قصد ثواب بخواند: «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَه وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَهِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَهً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ».

مستحبّات نماز عید فطر :

مستحبّ است در نماز عید فطر امور زیر را به امید ثواب پروردگار رعایت کند:

۱ـ قرائت نماز عید را بلند بخواند.

۲ـ بعد از نماز دو خطبه بخواند مانند خطبه های نماز جمعه با این تفاوت که در نماز جمعه قبل از نماز و در نماز عید بعد از نماز خوانده می شود (و این خطبه در صورتی است که نماز را با جماعت بخواند).

۳ـ در این نماز سوره مخصوص شرط نیست، ولی بهتر است در رکعت اوّل سوره «سَبِّحِ اسْمِ رَبِّک الاْعْلی» و در رکعت دوم سوره «وَ الشَّمْس» بخواند.

۴ـ در روز عید فطر قبل از نماز عید با خرما افطار کند .

۵ـ پیش از نماز عید غسل کند و دعاهایی که قبل از نماز و بعد از آن در کتب دعا آمده بخواند.

۶ـ در نماز عید بر زمین سجده کند و در موقع گفتن تکبیرها دستها را بلند کند.

۷ـ بعد از نماز مغرب و عشا در شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید: «اَللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکبَرُ، اللّهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اَللّهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا».

یک دیدگاه

  1. مشکلات سالن مطالعه و کتابخانه ها در ایران
    ۱- نگهبان دم در: خانم با این پوشش نمی توانی وارد شوی. پوشیدن مقنعه قانون است ما ماموریم و معذور.
    ۲- امروز شهادت امام است تعطیل است.
    ۳- امروز روز بعد از عید فطر است تعطیل است.
    ۴- امروز امام به دنیا اومده تعطیل است.
    ۵- عید نوروز است تعطیل
    نمی دونم چرا دقیقا همان روزهایی که برای مطالعه وقت داریم، کتابخانه ها و سالن های مطالعه حتی سالن مطالعه های دانشگاه ها بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.