امازینگ / اخبار / نحوه تمیز کردن رنگ از روی شوفاژ

نحوه تمیز کردن رنگ از روی شوفاژ

 

یکی از نشانه های خانه های قدیمی وجود شوفاژ است. درحالی که ساکنین جدید شوفاژها را تعویض می کنند، قدیمی ترها آن را رنگ می کردند. متاسفانه شوفاژهای قدیمی زیر چند لایه رنگ پنهان شده و اغلب رنگ ها پوسته داده و ظاهر کهنه ایجاد می کنند.
برای رنگ آمیزی مجدد شوفاژ باید ابتدا این لایه های رنگ را بکنید، که البته کار سختی است. برای این کار دو راه وجود دارد: استفاده از مواد شیمیایی (کاری پرزحمت) و کندن رنگ با چکش و شت سیمی (زمانبر). معمولا برای این کار شوفاژ را جدا می کنند. به طور کلی اگر دوست دارید می توانید خودتان این کار را انجام دهید.
اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب شوفاژ را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نصاب شوفاژ در تهران باشید می‌توانید سفارش نصب شوفاژ ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.


۱٫ مخزن بسازید

شما باید مخزنی ساخته و شوفاژ را در آن قرار دهید، مگر اینکه از قبل یک محفظه بزرگ داشته باشید. می توانید با الوارهای چوب یک مخزن بزرگ بسازید و شوفاژ را در آن قرار دهید. لازم نیست این مخزن بزرگ باشد، فقط باید وزن آب و فلز را تحمل کرده و عمیق باشد. پس از آماده کردن آن باید با روکش پلاستیک آن را بپوشانید.

۲٫ شوفاژ را آماده کنید

جدا از کندن رنگ ها باید شوفاژ را از جای خود جدا کنید. رنگ های روی شوفاژ در صورت باقی ماندن رنگ آمیزی را سخت تر کرده و آن را سنگین می کنند.
تمام دریچه ها و لوله های متصل به شوفاژ را برداشته و حفره خالی آنها را با لوله معمولی پر کنید. بعد از اتمام کار در صورت تمایل می توانید این لوله ها را نیز بردارید.

۳٫ محلول را آماده کنید

شوفاژ را در مخزن قرار دهید. بعد مخزن را با آب پر کنید تا به نیمی از ارتفاع شوفاژ برسد، بعد کمی قلیاب اضافه کنید تا محلول آماده شود. مقدار کمی قلیاب کافی است. مقدار محلول باید برای تمیز کردن یک شوفاژ متوسط کافی باشد.
در هنگام کار مراقب باشید چون کریستال های قلیاب چشم و پوست را می سوزاند و حتما قلیاب را به آن اضافه کنید نه برعکس. بگذارید شوفاژ چند ساعت در محلول بماند. یک شبانه روز هم خوب است.

۴٫ شت زده، آب کشیده و تکرار کنید

براساس نوع رنگ، تعداد لایه ها و قدرت محلول، قلیاب به تدریج و پس از ۱۲ ساعت به خرد رنگ می رود. در این موقع باید شوفاژ را از محلول بیرون کشیده و با هر وسیله سابنده دیگر شوفاژ را بسابید. کاردک و سنباده برای قسمت های بزرگ مناسب است. شت های سیمی کوچک هم می توانند لایه ستون ها و درزها را بکنند. همچنین می توانید از شت سیمی مخصوص لوله استفاده کنید. شیلنگ پرفشار هم می تواند بدنه را تمیز کند. حین کار مراقب چشمهایتان باشید.

درست مانند پروژه های تمیز کردن رنگ، باید چند مرحله شوفاژ را در محلول گذاشته و آن را بسابید تا کاملا تمیز شود. وقتی از نتیجه کار راضی بودید می توانید آن را شسته و خشک کنید. گرچه شاید لازم به نظر نرسد اما تمیز کردن فلز باعث می شود ذرات ریز به رنگ جدید نچسبد. حالا که شوفاژ تمیز شده آن را از آب دور کنید تا زنگ نزده و برای رنگ آمیزی جدید آماده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.