امازینگ / آرایش و زیبایی / عوامل عمده در ریزش مژه ها و ابرو ها کدامند

عوامل عمده در ریزش مژه ها و ابرو ها کدامند

عوامل عمده در ریزش مژه ها و ابرو ها کدامند

ریزش ابرو ,  ریزش مژه , علت ریزش ابرو, درمان ریزش ابرو,

 ریزش مژه ها و ابرو ها

عوامل متعددی باعث ریزش ابروها و مژه ها می شوند، نظیر بیماری ها، استرس و تغذیه نامناسب. اما ریزش مژه ها و ابروها نباید طبیعی تلقی شوند. بنابراین آگاهی از علت و نیز درمان این مشکل می تواند در کاهش استرس ناشی از ابتلا به آن موثر باشد.

ریختن مژه ها و ابروها علاوه بر تغییر چهره فرد، برخی راه های حفاظت از چشم ها را که از زمان تولد وجود داشته، از فرد می گیرد. مژه ها مانع ورود بسیاری از مواد خارجی نظیر گردوغبار به چشم ها می شوند. حتما شما هم بارها درد و سوزش ناشی از ورود گردوخاک به چشم ها را تجربه کرده اید.

ابروها از ورود آب و سایر مایعات به چشم ها جلوگیری می کند.

یشترین ناراحتی افراد از ریختن مژه و ابروها، ایجاد احساس خجالت و ناراحتی از تغییر چهره است. اما لازم است بدانید که ریختن مژه ها و ابروها می تواند نشانه برخی مشکلات خفیف تا شدید باشد که به بررسی آنها می پردازیم.

۱- سن

افزایش سن می تواند به کاهش تعداد مژه ها منجر شود. با افزایش سن موهای تمام بدن شروع به کم شدن و البته تغییر رنگ می کنند. این فرایند طبیعی ممکن است برای مژه ها و ابروها نیز مانند سایر موهای بدن اتفاق بیافتد.

استفاده از لوازم آرایشی دیگران و نیز استفاده مداوم و بیش از چهار ماه از یک ماده آرایشی بهداشتی می تواند به ریختن مژه ها منجر شود
۲- عفونت ها

وجود عفونت در بدن می تواند به ورم و التهاب پلک ها منجر شود. اما فراموش نکنید عفونت و التهاب پلک ها یک بیماری شایع مثل سرماخوردگی نیست و بهتر است در صورت وجود عفونت، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

۳- مشکلات پوستی

التهاب پوست در مناطق نزدیک به چشم ها می تواند به ریزش مژه ها و ابروها منجر شود. بیماری هایی نظیر پسوریازیس، اگزما و نیز درماتیت تماسی می تواند منجر به ایجاد جوش و تاول، پوسته پوسته شدن و همچنین خارش متوسط تا شدید گردد.

خاراندن مداوم پوست ملتهب، اگرچه احساس آرامش لحظه ای به فرد می دهد، اما باعث ریختن موهای این نواحی از پوست می شود

۴- حساسیت ها

حساسیت به مواد آرایشی می تواند در هر دوره ای از زندگی ایجاد شود. یکی از علائم آلرژی و حساسیت به مواد آرایشی همین ریزش مژه وابرو است. استفاده از لوازم آرایشی دیگران و نیز استفاده مداوم و بیش از چهار ماه از یک ماده آرایشی بهداشتی می تواند به ریختن مژه ها منجر شود.

 ۵- بیماری های سیستمیک

زنان مبتلا به بیماری های خودایمنی نظیر لوپوس، گاهی اوقات قسمتی از مژه ها و ابروهای خود را از دست می دهند.

علامت مشهود بیماری آلوپسی نیز ریختن تمام موهای نواحی صورت است، حتی موهای ابرو و مژه.

ویتیلیگو (تصویر کناری)بیماری پوستی دیگری است که به دلیل کاهش رنگدانه های پوست، قسمت هایی از پوست به صورت تکه تکه سفیدرنگ می شود. اگر این بیماری نواحی نزدیک به ابروها و مژه ها را درگیر کند، احتمال ریزش ابرو و مژه ها وجود خواهد داشت.

۶- تغذیه نامناسب

تغذیه نیز مانند سایر بیماری های پوست و مو یک عامل مهم و تاثیرگذار در نظر گرفته می شود. علت ریزش مژه ها می تواند تنها به دلیل تغذیه نامناسب و تضعیف ریشه موها در نتیجه بیماری های تغذیه ای نظیر بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و … باشد که به طور فراگیر بر وضعیت پوست و موی کل بدن تاثیر خواهد گذاشت.

۷- التهاب و ورم پلک ها

بیماریی است که باعث ایجاد ضایعات فلس‌مانند در تمام نواحی چشم و پلک ها می شود. خارش، ورم و حساسیت به نور مشکلات شایع این بیماری است که می تواند به ریختن مژه ها نیز منجر شود.

۸- بیماری غده تیروئید

کم کاری و پرکاری تیروئید می تواند بر وضعیت ابروها و نیز مژه ها و پلک ها تاثیر گذارد. اگرچه ریختن مژه ها و ابروها علامت متداول و رایج در تمام بیماران مبتلا به پرکاری و کم کاری تیروئید نیست، ولی پس از بررسی علت ریزش ابروها و مژه ها در بیماران، در بسیاری از موارد علت به مشکلات تیروئیدی فرد مربوط بوده است.

۹- بیماری وسواس مو کندن

این وسواس که تریکوتیلومانیا نام دارد، در بسیاری از افراد دیده می شود و به تمایل بیش از حد و بی اختیار کندن موهای سر، موهای ابرو و مژه ها منجر خواهد شد. این اختلال یا ارثی بوده و یا از اختلال عملکرد انتقال دهنده های عصبی مغز ناشی می شود.

منبع:ایران مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.