امازینگ / پزشکی سلامت / خواص گیاهان / خواص کامل زرشک | فواید ، خواص دارویی و درمانی زرشک

خواص کامل زرشک | فواید ، خواص دارویی و درمانی زرشک

تمام خاصیت آب زرشک، فواید و خواص کامل زرشک + عکس

خواص زرشک, خاصیت زرشک, فواید زرشک, فایده زرشک ,درباره درختچه و تاریخچه زرشک, آب زرشک, فواید آب زرشک, خاصیت آب زرشک, ارزش غذایی زرشک, خواص آب زرشک قرمز

تاریخچه درختچه زرشک

زرشک با نام علمی Berberis vulgaris درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. برگ‌ های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است. به ریشهٔ درخت زرشک «آئر خیس» گفته می‌شود. انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه‌ های زرد رنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.زرشک بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا است که در این میان استان خراسان و شهرستان قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

خواص زرشک, خاصیت زرشک, فواید زرشک, فایده زرشک ,درباره درختچه و تاریخچه زرشک, آب زرشک, فواید آب زرشک, خاصیت آب زرشک, ارزش غذایی زرشک, خواص آب زرشک قرمز

خواص زرشک-بوته زرشک


خواص زرشک : پیشگیری از سرماخوردگی

یک کارشناس تغذیه گفت: به دلیل وجود ویتامین B فراوان در زرشک، این ماده غذایی می‌ تواند در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی داشته باشد. یوسف نقیایی گفت: زرشک یک نوع میوه است و در گروه میوه‌جات قرار می‌گیرد. وی گفت: یکی از بهترین ترکیبات موجود در زرشک، ویتامین B فراوان است که در پیشگیری از سرماخوردگی نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسیدهای عالی فراوان در این میوه که سبب مزه ترش آن می‌ شوند می‌تواند در جذب آهن نقش بسزایی داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین آهن موجود در زرشک قابل توجه است. از سایر ویتامین‌های موجود در این میوه می‌ توان به ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B1 ,B2 اشاره کرد که ویتامین B1 یا تیامین می‌تواند عوارض عصبی و حتی پرخاشگری را بهبود بخشد.


 

خواص زرشک :  تقویت قلب

مطالعه‌ای که در Circulation Journal در سال ۲۰۱۲ منتشر شد گزارش کرد که بربامین (ترکیب فعال موجود در زرشک) از قلب در مقابل آسیب ایسکمی (کم‌خونی موضعی) و خون‌رسانی مجدد محافظت می‌کند (در این وضعیت به علت بازگشت جریان خون به بافت، پس از کمبود اکسیژن، آسیب بافتی اتفاق می‌ افتد). بربامین این کار را با تنظیم غلظت یون‌های کلسیم داخل سلول‌ها و جلوگیری از فعالیت پروتئینی به نام کالپین ( calpain) که نقش بسیار مهمی در نارسایی قلب ایفا می‌کند، انجام می‌دهد. به علاوه در مطالعه‌ای که در Journal of Cardiovascular Pharmacology در سال ۲۰۱۱ منتشر شد مشخص شد که بربامین انقباض عضلات قلب را با افزایش حساسیت سلول‌ ها به کلسیم (ماده معدنی که انقباض عضلات را تنظیم می‌کند) تقویت می‌کند .


 

فواید زرشک : درمان چاقی و دیابت

زرشک حاوی ماده شیمیایی به نام بربرین است . گروهی بین‌المللی تأثیر بربرین را در کاهش قند خون روی موش‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند خوردن آن باعث کاهش میزان قند خون، کم شدن چربی‌های موجود در جریان خون و کارکرد بهتر انسولین در بدن می‌شود و وزن بدن حیوان را کم می‌کند. پرفسور دیوید جیمز، رئیس برنامه تحقیقات دیابت و چاقی در موسسه گاروان، در سیدنی، استرالیا گفت: ما درباره درمان دیابت نوع دوم تحقیق می‌کنیم که علت بروز آن اختلال در کار انسولین است. ما حالا مدرک علمی داریم که نشان می‌دهد بربرین کمک می‌کند انسولین خیلی بهتر کار کند. بربرین کمک می‌کند انسولین، قند خون را کنترل کند اما به پاک کردن جریان خون از وجود چربی هم کمک می‌کند و ما تصور می‌کنیم که همین امر باعث می‌شود تا در کاهش وزن بدن هم موثر باشد.
در مطالعه‌ای دیگر که در جولای ۲۰۱۲ منتشر شد گزارش شد که زرشک، در مقابل دیابت نوع ۲ از بدن محافظت می‌کند. محققان این مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته بودند که به مدت نود روز برنامه غذایی حاوی زرشک و خار مریم (Silybum marianum) مصرف کنند. نتایج نشان داد که تری گلیسیریدها و کلسترول لیپوپروتئین کم چگال (ال دی ال) و کلسترول کلی کاهش‌یافته و میزان انسولین ناشتا (بالاتر بودن مقدار انسولین ناشتا نشانه مقاومت به انسولین و دیابت است) و هموگلوبین گلیکوزیله ( آزمایش خونی که میزان قند خون متوسط فرد را به مدت دو تا سه ماه پیش از آزمایش نشان می‌دهد) نیز کاهش یافته بود. چنین نتیجه‌گیری شد که زرشک اگر با خار مریم مصرف شود به تثبیت سطح قند خون و درمان دیابت کمک می‌کند.


زرشک و درمان عفونت

زرشک برای آرام کردن التهاب و عفونت گوارشی، تنفسی، و دستگاه ادراری استفاده می‌شود. این داروی گیاهی برای رفع عفونت‌های قارچی پوست یا واژن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.انواع عفونتهایی که زرشک می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شود عبارت است از: عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ای – روده ای، ریه ها، عفونتهای مخمری و اسهال


 

خواص زرشک برای درمان اسهال

زرشک می‌تواند به درمان اسهال از جمله اسهال مسافر و اسهال ایجادشده توسط مسمومیت غذایی کمک کند. چند مطالعه نشان داده‌اند که زرشک علائم را سریع‌تر از آنتی بیوتیکها آرام می‌کند که احتمالاً به علت خاصیت قابض آن است. با این حال آنتی بیوتیکها ممکن است در حذف باکتری‌های روده قدرتمندتر از زرشک باشند. چون اسهال باکتریایی ممکن است پیامدهای جدی داشته باشد توصیه می‌شود زرشک همراه با درمان آنتی بیوتیکی استاندارد مصرف شود. همچنین مصرف زرشک با آنتی بیوتیکها ممکن است کارایی آنتی بیوتیکها را کاهش دهد بنابراین پیش از ترکیب این دو با پزشک صحبت کنید.


 

فواید زرشک در درمان سنگ کلیه

زرشک به علت داشتن اسیدهای آلی ملایم بوده و برای درمان سنگ کلیه مناسب است.


 

خواص زرشک در محافظت از کبد

مطالعه‌ای در جولای ۲۰۱۲ در International Journal of Molecular Sciences منتشر شد که نشان داد زرشک خاصیت محافظت از کبد دارد. در این مطالعه حیوانی، پیش درمان با زرشک، آسیب کبد و دی‌ان‌ای را کاهش داده و میزان طبیعی آنزیم های آنتی اکسیدانی را حفظ کرده و از آسیب کبدی ناشی از ماده شیمیایی سمی به نام تتراکلرید کربن جلوگیری کرد. مطالعات بیشتری برای تأیید این نتایج لازم است.


 

خاصیت زرشک : مفید برای پوست

از آنجایی که زرشک دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن و به خصوص پوست می باشد، مصرف آن در مدت زمانی نه چندان طولانی باعث می شود که پوست شما از جوشها پاک شده و به شادابی و شفافیت برسد که بهتر است برای اطمینان بیشتر این کار را خود در منزل انجام دهید و آن به این ترتیب است که: یک قاشق غذا خوری سرپر زرشک را داخل یک فنجان آب ریخته وبه مدت ۸ تا ۹ ساعت بگذارید تا کاملا خیس بخورد که البته این کاررا می توانید از شب قبل هم انجام دهید، سپس زرشکها را در داخل همان فنجان آب با پشت قاشق کاملا له کرده و از صافی رد کنید، آب آن را میل کرده وزرشکها را بر روی پوستتان بمالید و در آرامش بگذارید تا آب آنها کاملا جذب پوستتان شود و بعد با آب ولرم شستشو نمایید.

این کار را یک روز درمیان و به مدت یک الی دو ماه انجام دهید تا به نتیجه ی مطلوب و پوستی صاف و شفاف برسید. عصاره زرشک ممکن است به آرام کردن علائم وضعیت‌های خاص پوستی مانند آکنه و پسوریازیس مفید باشد. اگر چه تحقیقات بیشتری برای تأیید این فواید باید انجام شود.مصرف زرشک باعث روشن شدن پوست می شود. برای درمان جوشهای آکنه هر ۶ ساعت دو قاشق از شربت زرشک استفاده شود.


 

خواص ضد التهابی

در مطالعات آزمایشگاهی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند بر روی حیوانات و لوله‌ های آزمایشگاه، مشخص شده است که زرشک حاوی ماده شیمیایی بربرین است که خواص ضد التهابی، کاهش فشار خون، و مخدری دارد. بربرین به کنترل تشنج کمک کرده و قادر است باکتری‌ ها و انگل‌ ها را نابود کند.


 

بهبود دردهای شکمی

زرشک در عملکرد ایمنی را تقویت می‌نماید و ممکن است با تأثیر بر آرام کردن عضلاتی که روده‌ ها را پوشش می‌دهند، به بهبود گوارش و تخفیف درد شکم نیز کمک نماید.

خواص زرشک, خاصیت زرشک, فواید زرشک, فایده زرشک ,درباره درختچه و تاریخچه زرشک, آب زرشک, فواید آب زرشک, خاصیت آب زرشک, ارزش غذایی زرشک, خواص آب زرشک قرمز

فواید زرشک


نگاهی به دیگر خواص مفید زرشک :

#دم کرده ریشه زرشک ضدتب می‌ باشد. (۵ گرم در ۲۰۰ سی‌ سی آب)

#مصرف آن برای افرادی که به نقرس و روماتیسم مبتلا هستند توصیه می شود.

#صفرا بر و مسهل است.
#سوزش ادرار را برطرف می کند.
#فشار خون را پایین می آورد.
#تقویت سیستم ایمنی بدن

#برای درمان جوشهای آکنه هر ۶ ساعت دو قاشق از شربت زرشک استفاده شود.

#رفع عطش(بهترین برای افرادی که بیش از اندازه به آب احساس نیاز می کنند )

#دم کرده زرشک را برای برطرف کردن ناراحتی های دهان غرغره کنید .
#کبد را پاک و تقویت می کند.
#اعمال دستگاه گوارش را منظم و سوءهاضمه را از بین می برد.
#بی اشتهایی را برطرف می کند.
#برای درمان یبوست مفید است و به درمان زردی و یرقان کمک می کند.
#برگ زرشک دری مقدر زیادی ویتامین C می باشد بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت اثر مفید درد .
#مبتلایان به ورم طحال نیز می توانند از این گیاه کمک بگیرند.
#ریشه و ساقه زرشک برای درمان واریس مفید است.
#پایین آورنده چربی خون
#پایین آورنده اوره
#شستشوی کبد و کلیه
#بهترین دوست کبد و پوست
#بهترین در درمان آفت دهان
#مفید در درمان جوش صورت و بدن
#بهبود گوارش و کوچک کننده شکم
#مفید در درمان سنگ کیسه صفرا
#بهترین جایگیزین برای قرص متفورمین
#برای درمان پر شدن کیسه صفرا، آب آلبالو و آب زرشک را مخلوط کرده به مدت هفت روز، روزی ۳ بار هر بار سه قاشق غذاخوری مخلوط کنید.
#برای رفع حرارت معده و جگر می‌توان از آب زرشک استفاده کرد.
#برای تقویت هاضمه از دم کرده زرشک همراه با کمی زعفران میل کنید.
#برای درمان اسهال خونی، ورم و زخم معده و روده و اثنی عشر ۵۰ گرم زرشک را در یک لیتر آب خیس کرده سپس حرارت دهید صاف نموده روزی یک استکان میل شود.
#کسانی که نارسائی کبد، کلیه و سوء هاضمه دارند می‌توانند از شربت زرشک استفاده کنند.
#برای صاف شدن خون از شربت زرشک استفاده کنید.
#جویدن برگ زرشک باعث محک شدن لثه و دندان می شود .

#اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند
#زرشک از سرطان روده جلوگیری می‌کند.
#برای درمان تنگی نفس از شربت زرشک استفاده شود.
#کسانی که غصه می‌خورند شربت زرشک بخورند.
#فواید برگ زرشک
#آب آوردگی بدن را برطرف می کند .
#اسهال های مزمن را درمان می کند .
#درموقع آنژین و گلو درد ، دم کرده برگ زرشک را غرغره کنید .
#برگ زرشک در درمان رقیق شدن خون نافع است.
#برای درمان خونریزی‌ هایی که در فاصله قاعدگی رخ می‌ دهد می‌توان از جوشانده برگ زرشک استفاده کرد (۵ گرم در ۲۰۰ سی‌ سی آب).
#فواید ریشه و پوست درختچه زرشک
#سبوس ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد.
#ریشه وساقه این گیاه زرد رنگ است و اروپاییها و آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می کردند. اما ترکیبات موجود در سبوس این گیاه زرشک را به #عنوان یک گیاه درمانی مطرح کرده است.
#پوست ریشه درختچه زرشک از لحاظ طبع گرم و خشک است.
#بی اشتهایی را برطرف می کند
#تقویت کننده قلب و کبد است
#اب زرشک بسیار خنک و صفرا بر و بر طرف کننده یتشنگی است و حرارت معده و جگر را فرو مینشاند.
#ریشه و پوست ساقه ی زرشک اثر تصفیه کننده داشته و ضد عفونی کننده ی خون است.
#ریشه و پوست ساقه ی زرشک مقوی و اثر مسهل دارد.کسانی که یبوست دارند می‌توانند از دم کرده ریشه زرشک استفاده کنند. (۵ گرم در ۲۰۰ سی‌ سی آب)
#زرشک از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است میوه زرشک خواص زیر را دارد:
#قابض است
#نقرس و روماتیسم را برطرف می کند
#بواسیر خونی را درمان می کند
#خونریزی را برطرف می کند
#برای برطرف کردن بیماریهای کبد ی مفید است
#صفرا بر است
#در درمان یرقان و زردی موثر است
#صفرا بر و مسهل است
#کبد را پاک و تقویت می کند
#خانم هائیکه بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند باید برای برطرف کردن آن از ریشه و ساقه زرشک استفاده کنند .
#سوء هاضمه را از بین می برد
#برای شست وشوی چشم می توانید از جوشانده ریشه و ساقه و زرشک استفاده کنید .
#برای رفع یبوست مفید است
#جویدن برگ زرشک باعث محکم شدن لثه و دندان می شود .
#برگ زرشک دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت اثر مفید درد .
#در موقع آنژین و گلو درد ، دم کرده برگ زرشک را غرغره کنید .
#آنهائیکه مبتلا به ورم طحال هستند می توانند برای معالجه از این گیاه کمک بگیرند .
#واریس را درمان می کند .
#برای معالجه بواسیر نافع است .
#برای برطرف کردن سوزش ادرار مفید است .
#فشار خون را پائین می آورد
#آب آوردگی بدن را برطرف می کند .
#اسهال های مزمن را درمان می کند .
#ریشه ی زرشک اثر مسهل داشته و برای ترک تریاک مفید است.

خواص زرشک, خاصیت زرشک, فواید زرشک, فایده زرشک ,درباره درختچه و تاریخچه زرشک, آب زرشک, فواید آب زرشک, خاصیت آب زرشک, ارزش غذایی زرشک, خواص آب زرشک قرمز

خاصیت زرشک


ارزش غذایی ۱۰۰ گرم زرشک : 

چربی ۰.۶ گرم
کربوهیدرات ۱۰.۲ گرم
پروتئین ۰.۹ گرم


 

مضرات زرشک :

۱-زیاده روی در مصرف زرشک موجب نفخ می شود.
۲-کسانی که سرفه می‌کنند زرشک برای آنها مناسب نیست. اگر خواستند میل کنند همراه عسل استفاده شود.
۳-مصرف مقدر زیاد زرشک و یا ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست زیرا رحم را تحریک می کند و ممکن است باعث سقط جنین شود.
۴-میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود و جذب ویتامین B کافی در بدن را مشکل کند.
۵-عصاره زرشک که از برگ‌ها و پوست آن گرفته شده است، ممکن است در صورتی که زیاد مصرف شود مسمومیت ایجاد کند.
۶-دوز زیاد زرشک ممکن است موجب شوک، خونریزی بینی، تهوع، استفراغ، کاهش فشار خون، دشواری تنفس، کاهش ضربان قلب و آسیب بالقوه به کلیه شود.
۷-عصاره گیاهی زرشک را بدون نظارت پزشک نباید به کودکان بدهید.
۸-مصرف عصاره گیاهی زرشک در دوران بارداری و شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.
۹-زرشک برای مصرف بلندمدت به علت خطر بالقوه مسمومیت توصیه نمی‌ شود و نظارت پزشکی لازم است.
۱۰-مصرف زیاد آب زرشک به صورت روزانه توصیه نمی شود مقدار گقته شده در طول ۲۴ ساعت کافی می باشد.
۱۱-میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود ، و جذب ویتامین B کافی در بدن را مشکل کند.


 

هشدار هایی در مورد زرشک :

۱-علائم مسمومیت ناشی از مصرف زرشک شامل گیجی، خون‌ دماغ، اسهال، تحریک کلیوی و نفریت است.
۲-اگر زرشک به صورت صحیح استفاده شود ماده دارویی بی خطری است، اما در صورت باردار بودن از مصرف آن اجتناب ورزید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.