امازینگ / پزشکی سلامت / خواص گیاهان / خواص کامل سیب | فواید سیب ، خواص دارویی و درمانی سیب

خواص کامل سیب | فواید سیب ، خواص دارویی و درمانی سیب

فواید و خواص سیب + عکس سیب apple

خواص سیب , فواید سیب , بهترین خواص سیب

عکس سیب قرمز

تاریخچه درخت سیب

ناگفته پیداست که سیب، یکی از سلامت بخش‌ ترین خوراکی‌ های اطراف ما محسوب میشود. درخت سیب apple (با نام علمی Malus domestica) درختی برگریز از خانواده گلسرخیان بوده که میوه شیرین و گوشتی‌ دارد. منشأ این درخت آسیای مرکزی است؛ جایی که امروزه هنوز هم گونهٔ وحشی آن، مالوس سیورسی، یافت می‌شود. سیب پس از هزاران سال کشت در آسیا و اروپا، توسط مهاجران اروپایی به آمریکای شمالی برده شد. بیش از ۷٬۵۰۰ رقم سیب شناخته شده وجود دارد. ارقام مختلف برای سلیقه‌ها و استفاده‌های مختلف از جمله آشپزی و خام خوردن! درختان سیب معمولاً بوسیله پیوند زدن تکثیر می‌شوند، گرچه سیب‌های وحشی به سادگی از دانه می‌رویند.

چین اصلی ترین تولید کننده سیب در جهان بوده و بیش از نیمی از سیب کل دنیا را تولید می کند. ایالات متحده با بیش از ۶٪ تولید دنیا، دومین تولید کننده و ترکیه سومین تولید کننده و ایتالیا، هندوستان و لهستان مقام‌ های بعدی را دارند. در کشور ایران این درخت بصورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آنرا آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می گویند .

سیب در تعدادی از فرهنگ‌ ها، مانند فرهنگ اهالی اسکاندیناوی، یونان و سنت‌ های مسیحیان اروپایی، اهمیت مذهبی و اساطیری دارد. سیب همچنین یکی از سین‌ های اصلی سفره هفت‌ سین ایرانی‌ ها است. سیب به صورت خام خورده می‌شود، اما در بسیاری از غذا های آماده شده (بویژه دسرها) و نوشیدنی‌ها هم استفاده می‌گردد. سیب میوه است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌. یک ضرب المثل معروف در مورد سیب وجود دارد : ” Eat An AppIe A Day Keep The Doctor Away یعنی روزی یک سیب میل کنید و دکتر را از خود دور کنید‌. “

 

 خواص سیب , فواید سیب , بهترین خواص سیب

خواص سیب – درخت سیب

خواص سیب برای شادابی پوست

با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌ های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد. لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B۲)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.

خواص سیب و نقرس و درد مفاصل

یکی از بیماری‌ هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز میکند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.

سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.

فواید سیب برای حافظه و مغز

سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌ باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

خاصیت سیب برای دندان‌ ها و لثه‌ ها

اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ ها و لثه‌ ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامین C بهره‌مند شوند. مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌ تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند. اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود ۹۰ درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می دهند که ذرات غذای مانده در پشت لثه ها و دندانهای شما را پاک کند و فساد دندان و بیماری لثه ها را از شما دور سازد. حتی کسانی که قبلاً از بیماریهای مزمن لثه رنج می برده اند خواهند توانست از منافع ناشی از ویتامین سرشار موجود در سیب – ویتامینی که از حساسیت لثه ها و دندانهای آنها می کاهد- برخوردار شوند.

خواص سیب در عفونت ها

بررسی نشان می دهد آنهایی که بیشتر سیب می خورند کمتر دچار سرما خوردگی یا عفونتهای قسمتهای فوقانی دستگاه تنفسی شده و عموماً کمتر بیمارمی شوند. برخی بر این باورند که اب سیب ویروس های عفونتزا را می کشد.

خواص سیب : هضم غذا

سیب سرشار از “فیبر” عنصر زبرینه ای است که باعث می شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند. یک سیب متوسط ۹ تا ۱۰ گرم فیبر داشته بخش قابل توجهی از ۲۰ تا ۳۵ گرم نیاز روزانه بدن ما را در این مورد تامین می کند.

فواید سیب : آرام بخش

دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت میشود.

خواص سیب در تنظیم فشارخون

خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

خواص سیب برای قلب

سیب از معدود مواد غذایی است که کاملا بدون کلسترول بوده و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند. سیب نه تنها به وعده غذایی شما هیچ کلسترولی نمی افزاید بلکه حتی این ماده مضر را ازخون شما می زداید. یک چهارم سیب تشکیل شده است از ماده ای به نام پکتین که فیبر محلولی است که میزان کلسترول Ldl خون را از طریق کاهش جذب چربی کاهش می دهد. هم زمان پکتین میزان کلسترول Hdl یا همان کلسترول خوب بدن شما را که برای مصارفی همچون تولید هورمونها مورد نیاز هستند افزایش می دهد. افزایش سطح کلسترول خوب منجر به کاهش خطر بیماریهای قلبی می شود. همچنین خوردن سیب و یا تنها بو کشیدن آن باعث پایین آمدن فشار خون می شود.

خاصیت سیب و قند خون

سیب خبر خوبی برای افراد مبتلا به قندخون بالا (دیابت)، قند خون پایین (هیپوگلیسیمیک) و دیگرانی است که به شدت نسبت به افزایش یا کاهش میزان قند خون خود حساس هستند. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در یک عدد سیب باعث می شود که قند خون یا همان گلوکز خون ثابت بماند و به هر جال وجود ثبات در میزان قند خون بر اشتهای شما نیز لگام می زند.

فواید سیب برای سرطان

سیب حاوی کافئیک شیمیایی یا اسیر کلوروژنیک می باشد. مطالعات به انجام رسیده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیب می تواد به عنوان یک ضد سرطان عمل کند.

 خواص سیب , فواید سیب , بهترین خواص سیب

خواص سیب – فواید سیب – سیب سرخ – سیب زرد – سیب ترش

نگاهی کوتاه به خواص سیب

# دم کرده برگ درخت سیب ادرار آور است و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه میباشد.
# نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرما خوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است.
# سیب مقوی کبد و اشتها آور است.
# سیب برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است حتی بوئیدن سیب نیز این خاصیت را درد
# سیب پخته تقویت کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است .
# سیب حرارت را از بدن خارج می سازد .
# آب سیب در زیبایی استفاده زیادی دارد و برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است و به پوست لطافت خاصی می بخشد.
# این میوه داروی خوبی برای درمان زخم ها است و خوردن سیب با پوست در رفع چاقی مفید است.
# سیب یک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و بعلت درا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می سازد
# سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد . بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود .سیب را می توان پخت و برای آنهایی که روده تنبل دارند آن را روی آتش ملایمی بپزید البته حتما از ظرف لعابی یا تفلان استفاده کنید زیرا به این طریق پکتین و ویتامین های آن حفظ می شود.
# شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد .برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب راشسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید سپس آنرا با پارچه نازکی صاف کنید و چند تکه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.
# سیب دارای مقدر زیادی کلسیم است و کلسیم سیب به بدن کمک می کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.
# خوردن سیب یبوست را برطرف می کند و برای خستگی مفرط مفید است
# دم کرده گل سیب داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است
# سیب داروی خوبی برای درمان زخم ها می باشد
# آب سیب را حتی می توان برای تنقیه استفاده کرد . این تنقیه برای بیماریهای روده بسیار موثر است.
# پوست سیب را مانند چائی دم کنید و بیاشامید این اچئی بهترین دوست کلیه است .
# آب سیب را با ابمیوه گیری در منزل تهیه کنید و فورا آنرا بنوشید زیرا در اثر ماندن آنزیم ای خود را از دست می دهد .
# سیب بهترین دارو برای سوء هاضمه است زیرا دارای مقدر زیادی پکتین می باشد
# سیب را رنده کنید و در دستمال بپیچید و روی چشم بگذارید درد چشم را برطرف می کند.
# خوردن سیب حتی برای آنهایی که بیماری قند دارند مفید است چون قند خون را بالا نمی برد.
# کسانیکه می خواهند لاغر شوند حتما باید سیب را با پوست بخورند .
# آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا است.
# سیب یک میوه قلیایی بوده و تمیزکننده بدن است و آب اضافی بدن را خارج می کند.
# سیب در برطرف کردن اسهال و درمان سرفه و گرفتگی صدا، بسیار مفید است. این میوه دارای مقدار زیادی کلسیم بوده و باعث رفع خستگی می شود.
# سیب در درمان تنگی نفس، تقویت معده و کبد، پایین آوردن قند خون بسیار موثر است و حرارت بدن را پایین می آورد.
# مصرف مربای شکوفه سیب در طولانی مدت تاثیرات خوبی را بر روی افرادی که دچار کاهش جسمی هستند می گذارد.
# مصرف سیب با پوست به نسبت روزانه یک عدد در صبح ناشتا می تواند شما را از ابتلا به سرطان در امان نگه دارد.
# یک متخصص تغذیه نیز اعلام کرده است چای پوست سیب می تواند نوشیدنی آرام بخش برای اعصاب باشد.
# سیب غنی از ویتامین های گروه B , منیزیم و فسفر است به همین دلیل در تقویت اعصاب نقش بسزایی دارد.
# برای خوش طعم کردن غذا می‌توان از سیب استفاده کرد
# اگر حداقل ۳ عدد سیب در روز بخوریم ، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهیم. سیب به دلیل بافت گیاهی ای که دارد، می تواند ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگهای بدن را کاهش دهد.
# یک سیب متوسط دارای ۳ گرم الیاف است الیاف می تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد. همچنین سیب برای سلامتی دندان بسیار مفید است.
# میوه رسیده سیب دارای ۸۰ درصد قند است و میوه ای مناسب برای افراد دیابتی است, چرا که برای سوختن نیاز زیادی به انسولین ندارد.
در پوست سیب, ویتامین ها و املاح زیادی از جمله تیامین, نیاسین , ریبوفلاوین, ویتامین ث , فسفر و …. وجود دارد. پس به جای مصرف کپسول مولتی ویتامین از سیب استفاده کنید.
# برای رفع یبوست های مزمن در مدت ۱۵ روز , روزانه ۳ عدد سیب را به صورت صبح ناشتا, قبل از نهار و قبل از خواب میل کنید.
# دم کرده پوست درخت سیب می تواند تب مالاریا و تبهای صفراوی را به خوبی تحت کنترل در آورد.
# کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که اسید اوریک خونشان افزایش می یابد بدون تردید با مصرف روزانه ۴ عدد سیب با پوست, مانع تشکیل اسید اوریک شوند.
روزانه مصرف یک استکان از افشره سیب مانع هر نوع گرفتگی صدا می شود.
# افرادی که متحمل رژیم های غیر اصولی و سخت و پروتئینی می شوند, دچار نوعی مشکل متابولیکی به نام کنواسیدوز می گردند. مصرف روزانه ۳ عدد سیب به راحتی این عارضه را بر طرف می نماید.
# اگر لک صورت شما با درمانهای پوستی درمان نشده , به احتمال زیاد مربوط به بیماری های کبدی می باشند. در این گونه موارد به مدت ۴۵ روز هر صبح ناشتا ۲ عدد سیب را با پوست میل کنید به شرطی که تا ۲۰ دقیقه بعد از آن صبحانه میل نکنید.
# اگر دچار ناراحتی عفونی و روده ای می باشید از دم کرده برگ سیب استفاده کنید. مقدار ۱۲۰ گرم برگ سیب را در یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه دم کنید و روزانه یک فنجان از آن را میل کنید.
# اگر اشتها ندارید همیشه سیب را بو کنید.
# اگر آدم وسواسی هستید روزانه ۵ عدد سیب را به مدت ۷۰ روز میل کنید تا تاثیر آن بر شما آشکار شود.
# اگر ورم مفاصل دارید, دچار روماتیسم هستید یا ناراحتی های کلیوی دارید که منجر به کاهش ادرار می گردد, ۵۰ گرم پوست خشک شده سیب را در ۲ لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و در سه نوبت قبل از غذا میل کنید.
# آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی درد بخصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است بدین منظور آب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ دهید البته همیشه آب سیب تازه استفاده کنید.
# استفاده دیگر از سیب برای لطافت پوست سیب پخته است سیب رابپزید و سپس له کنید و با شیر مخلوط کنید و این مخلوط را بصورت نیم گرم روی پوست بگذارید و پس از چند دقیقه آنرا بردارید .
# سیب در از بین بردن عفونت‌ ها بسیار مهم است‌. در واقع یک نوع پنی‌ سیلین طبیعی است. سیب نه تنها برای یبوست مفید است، بلکه برای اسهال نیز بسیار موثر می‌باشد‌. اما تفاوت در طریقه مصرف آن است، افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند یک سیب را تنوری کرده و یا در فر بگذارند و شب میل کنند و یک سیب هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌.
# برای درمان اسهال، سیب را رنده کرده‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر کند و تیره شود یعنی پکتین موجود در آن اکسیده شود و بعد آن را میل کنید.
# آب سیب تازه سموم بدن را دفع کرده و برای اطفال خیلی مفید است‌. سیب میوه‌ای است که ویتامین ب زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم می‌باشد و افراد عصبی بهتر است هر روز یک لیوان آب سیب تازه با کمی‌گلاب میل کنند.
# سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلو درد و سینه درد بسیار مؤثر می‌باشد‌. یکی دیگر از خواص سیب رنده شده این است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید می‌باشد‌. این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌های نقرس، آرتروز و رماتیسم بسیار مفید و مؤثر شناخته شده است‌.
# سیب با دفع اسید اوریک داروی روماتیسم ونقرس است و درد مفاصل است وبرای تقویت قلب و هضم غذا موثر است . خوردن سیب با پوست یبوست را از بین می برد و برای کبد مفید است . مالیدن مقداری سیب روی مکحل گزیدگی نیش عقرب یا زنبور به درمان کمک موثری می کند .
# میوه نارس سیب جهت مداوای اسهال مفید است . خوردن سیب قبل از خواب کمک موثری در راحت تر خوابیدن است .
# از سیب می‌توان در تهیه‌ی انواع غذاها (به منظور شیرین کردن آن‌ها) و نیز در تهیه‌ی انواع سالاد و شیرینی‌جات استفاده نمود.
# هم‌چنین می‌توان به عنوان افزودنی برای انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کرد.
# خوردن سیب به پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ کمک می کند.
# مطالعات پژوهشگران فرانسوی نشان می دهد ،خوردن یک سیب در روز با پوست آن به پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ کمک می کند.

 

خواص سیب ترش

# سیب ترش در قدیم معالج نقرس و بیماری های عصبی بوده است
# آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می رود
# رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است
# سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می برد.
# سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است
# مربای شکوفه سیب ترش برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است
# سیب ترش برای آنهایی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائیکه مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند

خواص پوست سیب چیست ؟

سیب را با پوست بخورید! مطالعات پژوهشگران نشان می دهد خوردن روزانه یک عدد سیب با پوست، به پیشگیرى از بروز سرطان روده بزرگ و قولون کمک مىکند. محققان راز این تاثیر را در ترکیبات شیمیایى موسوم به “پروسیانیدین ( PROCYANIDIN) می دانند که به وفوردر پوست سیب یافت مىشود. تحقیقات نشان داده است این ترکیبات تعداد سلول هاى پیش سرطانى را در حیوانات آزمایشگاهى به میزان قابل توجهى کاهش مىدهد. نتایج این تحقیق که در اجلاس انجمن تحقیقات سرطان آمریکا ارائه شد، مىتواند به ابداع روش هاى نوینى در درمان سرطان ها کمک کند.

این تحقیق نشان می دهد، این ترکیبات شیمیایى جزو دسته ” پلى فنول ها ” است که با تغییر مسیرهاى پیام رسانى عمل مىکنند. این مسیرها فرایندى را که طى آن سلول ها در پایان عمر خود از بین می روند، کنترل مىنمایند. در سلول هاى سرطانى این فرایند دچار اشکال شده و منجر به تقسیم سلولى غیرقابل کنترل و تشکیل تومور مىشود.

دکتر فرانسیس رائول سرپرست این تحقیق مىگوید این مطالعه شناختى از عملکرد خواص بازدارنده پلى فنول ها فراهم مىکند و شواهدى در مورد قابلیت این مواد در پیشگیرى از ابتلا به سرطان قولون ارائه مىنماید.انواع مختلف پلى فنول ها در پوست سیب به میزان زیاد وجود دارد. پلی فنول ها مواد آنتى اکسیدانی هستند که مانع از بروز آسیب به بافت هاى بدن مىشوند. محققان در مرحله بعد به موش ها ماده سرطان زا تزریق کردند و سپس به مدت شش هفته مایعى حاوى “پروسیانیدین ” به آنها خوراندند. نتیجه این آزمایش نشان داد ضایعات پیش سرطانى در روده این موش ها نصف موش هایى بود که تغذیه معمولى داشتند. دکتر رائول گفت نتایج این مطالعه بدون نیاز به انجام تحقیقات تکمیلى نشان مىدهد خوردن سیب بطور کامل و با پوست آن فواید ضدسرطانى دربردارد.

همچنین محققان دریافتند که پوست سیب در برابر حداقل سه نوع سلول سرطانی انسانی شامل سرطان های سینه، کولون و کبد اثر محافظتی دارد.
محققان با ارزیابی محتوای شیمیایی پوست سیب گروهی از ترکیبات شیمیایی گیاهی را یافتند که ثابت شده در برابر حداقل سه نوع سلول سرطانی انسانی شامل سرطان های سینه، کولون و کبد اثر محافظتی دارد. در این مطالعات نشان داه شده که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، دیابت و بسیاری بیماری های دیگر را کاهش می دهد؛ اما محققان می‌کوشند تا دریابند این اثر ضد سرطانی دقیقاْ به کدامیک از ترکیبات موجود در سبزی و میوه مربوط می شود.

 

میزان ارزش غذایی سیب

سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی مناسبت نیست که یک ضرب المثل انگلیسی می گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند. سیب سرشار از ویتامین‌ های E، B12، B2، B1، A و K، اسید پانتوتونیک، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک و کولین است. مقادیر این ویتامین‌ها در انواع گوناگون سیب متفاوت است. پوست سیب حاوی کاروتن می‌باشد. تقریباً نیمی از ویتامین C در پوست سیب وجود دارد و سیب‌های کوچک در مقایسه مقدار بیشتری پوست دارند. انواع سیب منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین C محسوب می‌شود. سیب دارای مقدار بسیار ناچیزی ویتامین K است.

موادی که در یک سیب متوسط وجود دارد به شرح زیر است :

انرژی ۲۵۸ کالری

پروتئین ۱/۲ گرم

چربی ۱/۶ گرم

مواد نشاسته ای ۵۹٫۶ گرم

کلسیم ۲۴ میلی گرم

فسفر ۱۰ میلی گرم

آهن ۱/۲ میلی گرم

ویتامین آ ۳۶۰ واحد

ویتامین ب۱  ۰/۱۵ میلی گرم

ویتامین ب۲  ۰/۰۸ میلی گرم

ویتامین ب۳ ۰/۱ میلی گرم

ویتامین ث ۱۸ میلی گرم

 

نکات مهم در مصرف سیب

خوردن ۲ یا ۳ عدد سیب متوسط در روز ایده آل است. برای دستیابی به حد اعلای فواید سیب پوستش را هم بخورید. با آن که آب سیب مغذی است، اما به اندازه خود سیب سرشاز از فیبر نیست. همانطور که قبلا گفته شد سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد سیب هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا بفروش می رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می باشد بنابراین حتما این سیب ها را بدقت بشوئید آنهائیکه دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین ها و ویتامین های آن از بین نرود .

همچنین بخوانید:

۱۰ دیدگاه‌ها

  1. بهترین هدیه برای زن

    متن کامل بود و مفید.باتشکر از مسئول سایت

  2. چرا سیب را (قسمت دسته ان روبه بالا است در حین گذاشتن) میگذارند ایادلیلی علمی دارد یا برای تزیین هستش؟؟؟؟

  3. ممنون از اطلاعات خوبتون 😊😊

  4. محمد علی خواجه نوری

    THANK YOU
    WATERMELON AND APPLE.

  5. تشکرازمعلومات تان

  6. از امروز روزی یه سیب میزنم

  7. به نظر شما خوردن سیب درختی برای درمان پولیپ روده ی بزرگ مفید هست یانه؟لطفاً جواب بدین

  8. خواص سیب از شما
    تشکر میکنم (َapple(

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.