امازینگ / پزشکی سلامت / خواص گیاهان / خواص کامل انبه | فواید زیاد انبه، خواص دارویی درمانی انبه

خواص کامل انبه | فواید زیاد انبه، خواص دارویی درمانی انبه

فواید و خواص انبه + عکس

خواص انبه , بهترین خواص انبه , خاصیت انبه

عکس هایی از میوه انبه

تاریخچه انبه

انبه یا منجو Mango با نام علمی Mangifera ، میوه‌ای گرمسیری و از تیره پسته‌ایان است. خاستگاه انبه از هزاران سال پیش در شبه‌ جزیره هند پرورش داده می‌شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید؛ گرچه این درخت امروزه در بسیاری از کشور های گرمسیری پرورش داده شده و در سراسر دنیا صادر می‌شود. میوه انبه علاوه بر مصارف خوراکی، آشپزی و آب‌ میوه‌ گیری، به عنوان طعم‌ دهنده، رنگ‌ دهنده و عطر کاربرد دارد. برگ‌های درخت انبه نیز جهت مصارف زینتی قرار می‌گیرد.

درخت انبه قد بلندی دارد و ممکن است به ۳۵ تا ۴۰ متر برسد. قطر قسمت شاخ و برگ‌ دار آن نیز می‌تواند به ۱۰ متر برسد. عمر این درخت طولانی بوده و برخی از درخت‌ های انبه با وجود ۳۰۰ سال سن هنوز میوه می‌دهند. رنگ برگ‌های درخت انبه در ابتدا و پس از جوانه زدن نارنجی مایل به صورتی است، که با گذشت زمان به رنگ قرمز تیره، و سپس سبز تیره در می‌آید. شکوفه‌های انبه کوچک و سفیدرنگ به صورت خوشه‌های ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متری هستند. هر شکوفه ۵ گلبرگ، ۵ کاسبرگ و ۵ پرچم دارد، و رایحه‌ای همچون موگه بهار دارد. انبه ها نوعاً میوه هایی منحنی شکل با پوست سبز، مایل به صورتی،طلایی یا قرمز و نارنجی زیبا، بسیار معطر ودر بر گیرنده دانه های کرکین پهن وخیلی بزرگ هستند. تنوعات زیادی در این میوه موجود است. آن ها حتی می توانند گرد، بیضی و قلوه ای شکل باشند. هر کدام از این میوه هاطعم، مزه  واستحکام مغز ساقه خود را دارند.

رسیدن میوه‌ ها حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. وزن انبه‌ ها می‌تواند بین ۵۰۰ گرم تا ۲٫۵ کیلوگرم باشد. رنگ و اندازه انبه‌ های رسیده با توجه به محیط و نور متغیر است. میوه رسیده می‌تواند زرد، نارنجی، قرمز یا سبز باشد. به هنگام رسیدن میوه‌ها بوی شیرهٔ ملایمی می‌دهند و با فشار ملایمی فرو می‌ روند. در وسط میوه هسته درشتی است که با توجه به نوع درخت می‌تواند صاف یا دارای رشته و فیبرهایی در گوشت میوه باشد. گوشت میوه به رنگ زرد تیره و شیرین است. طعم انبه‌ها با توجه به گونه‌ شان بسیار متفاوت است. به علاوه، با توجه به نوع میوه یا این که بیش از حد رسیده باشد، گوشت آن می‌تواند صاف یا رشته‌ رشته‌ای باشد.

امروزه یک‌ دوم کل محصولات انبه به کشور هند تعلق دارد. علاوه بر این کشور، انبه در آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی، کارائیب، جنوب و مرکز آفریقا، استرالیا، چین، پاکستان و آسیای جنوب‌شرقی پرورش داده می‌شود. این گیاه به آسانی پرورش داده می‌شود. بیشترین سطح زیر کشت انبه در ایران به استان هرمزگان اختصاص دارد. انبه در ایران در سواحل دریای عمان، مناطق راسک، سرباز، قصرقند، نیک شهر، دشتیاری و چابهار در سیستان و بلوچستان و همچنین در استان هرمزگان در شهرستان های میناب، رودان، بندرعباس وحومه آن وجاسک کشت شده است، در شهرستان حاجی آباد هرمزگان نیز درختان انبه بارور یافت می‌شوند. قدمت کشت این درخت در استان هرمزگان به بیش از ۳۰۰ سال میرسد، انبه همچنین در استان کرمان در شهرستانهای جیرفت و کهنوج کشت گردیده است. همچنین در شمال ایران در استان گیلان میوه ای ریز و آبدار وجود دارد که در اصطلاح عامیانه به آن انبه می گویند که در حقیقت بدلیل باردهی زیاد درخت آن در زبان گیلکی به آن انبوه گفته میشده و کم کم تغییر نام یافته است .

خواص انبه , بهترین خواص انبه , خاصیت انبه

خواص انبه – درخت انبه

خواص انبه و فیبرهای غذایی

انبه حاوی فیبر هایی است که حرکات روده‌ها را تنظیم کرده و از یبوست پیشگیری می‌کند. این میوه برای کاهش التهاب مخاط معده فوق‌العاده است. به عقیده‌ی مادربزرگ‌ ها خوردن دو برش کوچک انبه نرم با عسل و نمک، درمان اسهال تابستانی و مشکلات دیگر مربوط به معده است.

 

خواص انبه برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی مقدار بیش از حد قند در خون دارند.  این مقدار بالای قند به عروق آسیب می رساند  شاید تعجب کنید انبه با این همه  طعم شیرین چطور برای دیابتی ها مفید است. اطلاعات زیر هر گونه شک و تردید را برطرف میکند. انبه حاوی آهن، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین A، C و B6، مواد مغذی و فیبر است .  با توجه به مطالعه انجام شده  ‘انبه از میوه هایی است که در سراسر جهان زیاد مصرف می شود و پرطرفدار است طبق پژوهشهای  انجام شده این یک باور غلط است که چون  انبه یکی از شیرین ترین میوه هایی است که ما داریم،پس چاق کننده است.  مطالعات متعددی  در سراسر جهان اثبات کرده است که انبه قند خون را ثابت نگه می دارد  و آنرا کنترل می کند.

در مطالعه اخیر انجام شده توسط دانشمندان، ۲۰ بزرگسالان در گروه سنی ۲۰ سال و ۵۰ سال انتخاب شدند. دسته ای از بزرگسالان شامل ۱۱ زن و ۲۰ مرد. دانشمندان سطح BMI و قند  را در آغاز آزمایش محاسبه  کردند در طی مدت پژوهش به هر کدام  هر روز ۱۰ گرم انبه دادند.در پایان ماه سوم، زمانی که سطح  قند  آنها را بررسی کردند، نشان داد که سطح قند خون پایین آمده در نتیجه، به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به دیابت ضرر ندارد.

انبه دارای یک آنتی اکسیدان به نام مالوالیک اسید  است که احتمالا می تواند دلیل کاهش سطح گلوکز باشد. اما مکانیسمی که دقیقا علت کاهش سطح گلوکز در خون  هنوز مشخص نشده است. بنابراین، مطالعات به وضوح بیان می کند که در حالی که انبه   یک میوه شیرین است، ولی در بدن انسان گلوگز را کنترل میکند؛ البته نه برای همه دیابتی ها! اگر یک زن باردار هستید و دیابت دارید،  انبه برای شما مناسب نیست. دیابت حاملگی یک بیماری است که تنها در طول دوره بارداری بوجود می آید. در این وضعیت، سطح قند  خون بیش از حد بالا می شود. اگر انبه بخورید، سطح قند بالا می رود. همچنین،  انبه  سطح گلوکز در بدن در طول دیابت حاملگی کنترل نمی کند، این نوع دیابت  وقتی کودک به دنیا آمد از بین می رود.

بیماران مبتلا به دیابت  می توانند هم انبه و  هم برگ آن را استفاده کند. مصرف برگ انبه،   نوشیدن آب ۲-۳ عدد برگ  آن است. این  به خوبی سطح قند را کنترل میکند. در حالی که تحقیقات بی ضرر بودن آن را ثابت کرده است ولی بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مقدار انبه  با پزشک مشورت کنید.

 

خواص انبه برای افزایش میل جنسی

انبه سرشار از ویتامین E است که برای بهبود عملکرد هورمون‌ های جنسی و افزایش میل جنسی بسیار موثر است. اگر مدتی است که دچار بی‌میلی شده‌اید بهتر است کمی انبه میل کنید. انبه حاوی فیبرهایی است که حرکات روده‌ها را تنظیم کرده و از یبوست پیشگیری می‌کند. این میوه برای کاهش التهاب مخاط معده فوق‌العاده است.

خواص انبه برای سلامت پوست

انبه منافذ بسته‌ی پوست را باز می‌کند. احتمالاً می‌دانید که آکنه‌ ها در نتیجه‌ی بسته شدن منافذ پوست ظاهر می‌شوند. برای تمیزی و مقابله با جوش‌ها گوشت این میوه را به صورت ماسک روی پوست صورت بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب خنک شستشو دهید. مصرف روزانه‌ی این میوه نیز باعث نرمی و خوش آب و رنگ شدن پوست می‌شود.

فواید انبه جهت سرطان سینه

با مخلوط یک فنجان انبه خرد شده (۲۵۰ میلی لیتر) کاروتنوئیدهای مورد نیاز روزانه را دریافت کنید. نتایج تحقیقات که در مجله بین المللی سرطان در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد  نشان داد زنان یائسه ای که دو یا چند وعده غذاهای غنی ازکاروتنوئید در روز میخورند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۷ درصد کاهش یافته است. مصرف این میزان کاروتنوئیدها باعث میشود دوره ماهانه منظمی  داشته باشید و همین منظم شدن دوره ماهانه از ابتلا به پوکی استخوان و بروز سرطانها بخصوص سرطان سینه  در زنانی که عات ماهانه شان منظم نیست پیشگیری میکند.

خانم هایی که به طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در آن ها کاهش دهد..  تحقیقات نشان داده است انبه حاوی انواع مختلفی از مواد پلی فنول است که تصور می شد از رشد سلول های سرطانی در سینه جلوگیری می کند.

خواص انبه برای هضم غذا

انبه سرشار از آنزیم‌های گوارشی است که به هضم غذا و به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمی می‌کند. به همین دلیل است که برای مقابله با حالت اسیدی معده مفید بوده و به هضم راحت غذا کمک می‌کند.

خواص انبه و چشم‌

۱۰۰ گرم انبه ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین A را تامین می‌کند که برای تضمین سلامت چشم‌ها و تقویت قوه‌ی بینایی لازم است. افرادی که می‌توانند روزانه از این میوه مصرف کنند کمتر در معرض مشکلات بینایی مانند کاهش دید شبانه، خشکی چشم، سوزش چشم و غیره قرار می‌گیرند.
انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود

فواید انبه برای کم‌ خونی

انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌ خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

خواص انبه : بهبود حافظه

این میوه یکی از میوه‌ های فوق‌العاده برای مغز کودکان است. نتایج پژوهش‌ ها نشان می‌دهند که این میوه حاوی اسید گلوتامیک می‌ باشد و برای بچه‌ هایی که مشکل تمرکز دارند فوق‌العاده است. این ترکیب به بهبود حافظه و تحریک سلول‌های مغز کمک می‌کند.

خواص انبه برای مقابله با کم‌ خونی

انبه برای خانم‌ های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌ خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

خواص انبه : ضد سرطان

انبه سرشار از فنول‌هایی مانند کرستین، ایزوکرسیترین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و گالات متیل و همچنین آنزیم‌های فراوان است. این فنول‌ها و آنزیم‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این میوه حاوی میزان زیادی فیبر پکتین است که خطر تشکیل سلول‌ های سرطانی در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. ۱۰۰ گرم از این میوه ۴۶ درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین C را تامین می‌کند. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سلول‌های بدن را از آسیب‌ های رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. از این گذشته انبه حاوی ترکیب دیگری به نام لوپئول می‌باشد که مانع از رشد سلول‌ های سرطانی پروستات می‌شود. این ترکیب همچنین رشد تومور های سرطانی در سر و گردن را کاهش می‌دهد.

خواص انبه , بهترین خواص انبه , خاصیت انبه

خواص انبه – میوه انبه

نگاهی به خواص انبه

# انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .
# انبه تقویت کننده قوای جنسی است .
# رنگ صورت را درخشان می کند .
# دهان را خوشبو می کند .
# ادرار آور است .
# یبوست را برطرف می کند .
# انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .
# انبه تمیز کننده خون می باشد .
# بافت های عصب عضله، قلب، مغز و قسمت های دیگر بدن را تقویت می کند.
# در درمان سینوزیت نقش موثری ایفا می کند.
# عطش را برطرف می کند.
# انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .
#  فیبر نامحلول موجود در انبه به حذف ضایعات روده بزرگ کمک می کند و در درمان یبوست، موثر است.
#  وجود اسید تارتریک، اسید مالیک و اسید سیتریک در این میوه، به حفظ قلیایی بودن مایعات بدن کمک می کند.
#  مخلوط شیر و انبه به افزایش وزن بدن کمک می کند.
#   عصاره پوست درخت، ساقه، برگ و میوه نرسیده انبه، دارای خواص ضد باکتری هستند.
#  گل های خشک شده این میوه، برای درمان اسهال، اسهال خونی مزمن و برخی مشکلات مثانه مفید است.
#  مغز هسته انبه، ضد اسهال است.
#  آنتی اکسیدان های موجود در انبه، نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی ایفا می کنند.[آنتی اکسیدان ها به جنگ آنفلوانزا می روند] #  برخی از فلانوئید های موجود در این میوه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می شوند.
#  برای بهبود سرفه  ، تنگی نفس ، انواع سردرد ، اسهال و دردهای قولنجی مفید است.
# این میوه ناراحتی ایجاد شده بر اثر سوء هاضمه را برطرف می کند.
# میزان بالای فیبر قابل حل، پکتین و ویتامین C در آن کاهش دهنده کلسترول مضر است.
# پس از ورزش سخت، نمک، ویتامین و انرژی از دست رفته را به بدن بازمی گرداند.
#  عطش  را رفع می کند.
# با عفونت های باکتریایی مقابله می کند.
# مانع از ریزش مو می شود.
# برای رفع ناراحتی های مربوط به کبد مفید است.
#  برای چاق شدن افراد لاغر  مفید است.
# التهاب غشاء مخاطی معده را تسکین می دهد.
#  ادرار آور و ملیّن است.
# پوست صورت را روشن، نرم و شاداب می سازد.
# درمان گرمازدگی و خستگی بر اثر گرما در فصل تابستان است.
# کمک می کند تا سیستم هورمونی بدن فعال تر عمل کند.
#  مربا و ترشی انبه برای تقویت معده مفید است.
# در مقابله با بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C  موثر است.)
#  در برطرف کردن سرفه موثر است.
# شربت انبه یا ازگیل ژاپنی در طب چینی برای درمان گلودرد و رفع سرفه استفاده می‌شد.
# ازترکیب برگ انبه و چند ماده دیگر برای ساخت اکسپکتورانت (داروی خلط آور و مسکن برای درد سینه استفاده می‌گردد.)
# برای هضم غذا بسیار مفید است.
# آرام بخش است.
# برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی مفید است.
# خوردن مقدار زیاد انبه یا ازگیل ژاپنی باعث خواب آلودگی می‌گردد.
# به هنگام بالا رفتن دمای بدن، تب را کاهش می دهد و ناراحتی های تنفسی را برطرف می کند.
# فیبر موجود در آن از یبوست پیشگیری می کند.
# افرادی که از کم خونی رنج می برند، انبه را همراه با شام مصرف کنند. انبه سرشار از آهن و کلسیم است.
# علاوه بر خود این میوه، مصرف برگ های آن نیز با بیماری دیابت مقابله می کند. قبل از خواب ۰تا۵ برگ درخت انبه را در آب دم کنید و روز بعد ناشتا یک لیوان از آن را بنوشید. این کار به طور منظم، صبح به صبح تکرار شود
# میزان بالای آنتی اکسیدان در آن در صورت مصرف منظم با سرطان و بیماری های قلبی دیگر مقابله می کند.
# خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می دهد.
# ترکیبی که از پوست انبه به دست می آید خاصیت ضدالتهابی دارد.
# پتاسیم انبه ضربان قلب و فشارخون را کنترل می کند.
#  انبه ابتدا گس و بعد ترش می شود و در اثر زیاد ماندن بر روی درخت، کم کم شیرین می شود.
# مانع از خشکی چشم، خارش و سوزش می شود.
# خاصیت ضدالتهابی آن علایم آسم را از بین می برد.
#  میوه آن بوی خوشی مثل عنبر دارد. دهان  را خوشبو کرده و رنگ چهره را باز می کند.
# این میوه حاوی اسید گلوتامین است که برای تقویت حافظه و فعال نگه داشتن سلول ها موثر است؛ بنابراین مصرف آن به دانش آموزان توصیه می شود.
# انبه منافذ پوست صورت را که باعث بروز آکنه می شود پاک سازی می کند. کافی است برش های نازک این میوه را به مدت ۵ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید.
#  تقویت کننده جسم ، روح و دستگاه گوارش است.
#  کلیه  و مثانه را تقویت می کند.
#  از میوه و پوست انبه علاوه بر ترشی و مربا ، عصاره ای درست می کنند که دارای اثر قابض است. همچنین غرغره این عصاره بصورت مخلوط با کمی آب، برای گلودرد  مفید است.
# خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .
# انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .
# برای رفع اسهال مفید است .
# خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .
# برای درمان بواسیر مفید است .
#  پوست آن دارای  تا  درصد تانن است و یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

خواص مغز هسته انبه

انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغزش قرار دارد که هم دارای خواص دارویی بوده و هم استفاده های غذایی!

# برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .
# اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .
# مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .
# خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .
# ضد استفراغ است .
# سرفه های سخت را درمان می کند .
# گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .
# خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .
# مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .
# برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .
# برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .
# صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .
# برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .
# درمان کننده بواسیر خونی است .
# به جای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

 

ارزش غذایی انبه

انبه از نظر غذائی بسیار غنی است. هر یکصد گرم از قسمت خوراکی انبه حاوی ۱۹۹۰ واحد بین المللی بتاکاروتن (ویتامین آ) است که خیلی  بیشتر ازمیزان موجود در سایر میوه هاست. مجموع کاروتنوئیدها در انبه با رسیدگی میوه افزایش می یابد.خوردن میوه درفصل آن می تواند ذخیره ای از( ویتامین آ) در کبد تأمین  کند که برای دوام آوردن برای بقیه سال کفایت می کندو برای پیشگیری  از ناهنجاری های کمبود ویتامین آ مثل شب کوری، بسیار مفید است.

انبه، چه رسیده وچه نارس منبع خوبی از( ویتامین  ث) می باشد . در هر یکصد گرم انبه مقدار ۱۶ میلی گرم ویتامین ث  موجود است.( ویتامینهای آ وث) هر دو آنتی اکسیدان بوده وبه جلوگیری از آسیبهای  رادیکالهای آزاد و در نتیجه کاهش ریسک برخی سرطانها کمک می کنند. انبه رسیده تامین کننده   خوبی از کالری است. یک انبه رسیده به ازای هر یکصدگرم وزن مقدار ۴۷کیلو کالری تأًمین می کند.(که بیشتر از قند فروکتوز به دست می آید). انبه نارس در مقایسه با رسیده آن کالری کمتری دارد. انبه رسیده همچنین منبع خوبی از پتاسیم بوده و  مقدار نا چیزسدیم آن ، باعث می شود برای بیماران دارای فشار خون بالا مناسب باشد. افرادی که محدودیت رژیم پتاسیم دار مثل رژیم غذایی برای نارسائی  کلیه دارند باید از مصرف انبه پرهیز کنند.
انبه نه تنها میوه خوشمزه ای است، بلکه غنی از ویتامین ، املاح و آنتی اکسیدان  هاست. دارای فیبر زیادی است، ولی کالری و سدیم  آن کم است. فاقد کلسترول  و چربی اشباع است. انبه یکی از منابع غنی ویتامین A  است. همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین C  ، ویتامین B ، پتاسیم ، کلسیم  و آهن  است. ویتامین A  در تقویت بینایی چشم  و حفظ سلامتی دندان ها  ، پوست  ، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن نقش مهمی دارد. نصف میوه ی انبه ی متوسط معادل یک واحد میوه است و۷۰ کالری انرژی دارد. طعم انبه رسیده و تازه شبیه مخلوطی از طعم هلو و آناناس است و بسیار آبدار و خوشمزه می باشد.

 

یک فنجان (۲۲۵ گرم) انبه حاوی مواد زیر است :
• ۱۰۵ کالری
• ۷۶ درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)
• ۲۵ درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)
• ۱۱ درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)
• ۹ درصد فیبر سالم پروبیوتیک
• ۹ درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم جهت گلبول‌های قرمز خون می‌باشد)
• ۷ درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)
• ۴ درصد منیزیم

نکات خرید و نگهداری انبه

وقتی می خواهید این میوه را بخرید، اول خوب به انبه ها نگاه کنید. توجه داشته باشید که پوست یکنواختی داشته باشند، البته ممکن است قسمت هایی روی این میوه وجود داشته باشند که به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامی که آن را فشار می دهید، باید پوست این میوه نرم باشد. اگر لکه های سبز تیره روی این میوه باشد، یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می توان آن را در دمای اتاق قرار داد که با گذشت چند روز می رسد و به محض آن که کاملا رسید، می توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کرد. در ضمن، برای تسریع در رسیدن این میوه می توانید آن ها را داخل پاکت کاغذی و در دمای اتاق قرار دهید که سرعت فرآیند رسیدن این میوه ها افزایش پیدا می کند.

البته توجه داشته باشید که رنگ لزومأً نشان رسیدگی در انبه نیست. حتی وقتی که آنها رسیده اند با برخی  تغییرات آنها سبز باقی می مانند، درحالیکه دیگر انبه ها طلایی یا قرمز روشن یا ترکیبی از این دو رنگ هستند.میوه هایی که خراب نشده یا علامت سیاه روی پوست آن نیست بخرید. بهترین راه انتخاب (در خرید) سفت ومعطر بودن میوه است.

ذخیره کردن انبه های رسیده می تواند برای روزها تا هفته ها بستگی به تنوع ان انبار شوند.قطعه های انبه می تواند کنسروشود یا خشک،ومغز آن خارج شود.انبه های رسیده بیشتر برای خشک کردن بکار می روند واینها می توانند برای ترشی وچاشنی غذا بکار برده شوند.

بهترین مصرف این میوه لذیذ خوردن آن به عنوان یک میوه رسیده است. از انبه ها به علاوه سالادهای میوه خارق العاده تهیه می شود ومی توان برای درست کردن  یخمکها  وبستنی ها نیز خالص شوند.میلک شیک ها ( مخلوط بستنی با شیر کاکائو)، آب میوه ، انواع مربا،ژله ،ترشی (با انبه )خوراک خوشمزه ای را معمولاً آماده می کنند.

انبه های رسیده کوچک همچنین می توانند ادویه لذیذی با افزودن  نارگیل ودوغ بسازند. میگوها وماهی ها با انبه خام ترش طعم خوبی را می سازند. ترشی انبه خام وادویه طعم معروفی دارد..انبه ًنارس پوست کنده به قطعات کوچک وباریکی بریده ودر آفتاب خشک می شودبعداًچاشنی وپودر زردچوبه زده که در هند  در طبخ غذا استفاده می کنند .دانه های انبه همچنین خوردنی هستندودرسایه خشک وپودر زده و غذاهای زیادی را بوجود می آورند. انبه های خام کوچک می تواند بخار داده شوندودر محلول نمک درکوزه گلی برای دوره ای از ۴تا۵ ماه قرار گیرند. بعدها می توان انبه ها را بر حسب نیاز بیرون آورده پس از خرد کردن با فلفل سبز و مختصری روغن  به عنوان چاشنی خورد.برگهای ظریف انبه؛پوست وساقه برای خواص  ضد باکتریا ئی درهندوستان ودیگر کشورها، به کار برده می شود.

مضرات و موراد منع مصرف انبه

# هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید .
# پوست انبه را قبل از خوردن جدا کنید ، زیرا بعضی افراد نسبت به آن حساسیت  دارند.
# مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی ، ایجاد ناراحتی معده می کند. بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد.
# زیاده روی در مصرف انبه برای افرادی که طبع گرم دارند، مضر است.
# پوست این میوه حاوی اروشیول است و به همین دلیل هم امکان دارد باعث بروز واکنش‌های حساسیتی در پوست شود. در نتیجه اگر پوست حساسی دارید از تماس این میوه با پوستتان بپرهیزید.
# افرادی که به لاتکس حساسیت دارد نسبت به این میوه به خصوص نارس آن نیز حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهند. به این ترتیب که بعد از مصرف با واکنش‌هایی مانند خارش گوشه‌ ی دهان، لب‌ ها و روی زبان مواجه می‌شوند. البته در برخی افراد امکان دارد که این واکنش‌ها جدی‌تر باشد مانند متورم شدن لب‌ها، ایجاد زخم در دهان، مشکلات تنفسی، استفراغ و اسهال. این واکنش‌های آلرژیک که به سندرم میوه‌ای لاتکس نیز معروف است به دلیل وجود اناکاردیک اسید موجود در انبه‌ی نارس بروز می‌کند.
# توجه داشته باشید که این واکنش‌های آلرژیک با میوه‌های دیگری مانند کیوی نیز ایجاد می‌شوند. توجه داشته باشید که میوه‌های رسیده چنین واکنش‌هایی بروز نمی‌دهند اما با این حال توصیه می‌کنیم افرادی که به انبه حساسیت دارند ترجیحاً از مصرف میوه‌ی کاملا رسیده نیز پرهیز کنند.
# امکان دارد که انبه در تأثیر قرص‌های وارفارین که یک داروی رقیق‌کننده‌ ی خون است اختلال ایجاد کند. اگر در حال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است در مورد دیگر میوه‌ها و کلاً غذاهایی که مصرف می‌کنید با پزشکتان مشورت کنید.
# اگر خوردن انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد .

 

همچنین بخوانید:

 

۴ دیدگاه‌ها

  1. اینجانب علارغم بالا بودن قندخونم فصل تابستان بمقدار بسیار ازاین میوه استفاده مینمایم لیکن در همین اواخر پی به انتی دیابت بودن برگ این گیاه پی بردم

  2. مهسا خانم بجهنم

  3. در استان سیستان و بلوچستان هم انبه کشت میشه و نزدیک به۱۲ مدل ترشی با این انبه ها تهیه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.