امازینگ / پزشکی سلامت / راه های افزایش کیفیت اسپرم ها در روابط جنسی

راه های افزایش کیفیت اسپرم ها در روابط جنسی

راه های افزایش کیفیت اسپرم ها در روابط جنسی

زیاد شدن اسپرم مردان, تقویت اسپرم مرد, تقویت اسپرم, اسپرم, روابط جنسی, راه های تقویت اسپرم, تقویت اسپرم مردان

 

 راههای تقویت اسپرم مردان

«اسپرم مردانی که هر روز روابط  زناشویی دارند، از کیفیت بهتری برخوردار است.» این یافته، نتیجه یک تحقیق جدید است که نشان می‌دهد مردانی که به علت آسیب‌دیدگی اسپرم، توانایی باروری پایین‌تری دارند، اگر به مدت یک هفته، هر روز روابط  زناشویی و انزال داشته باشند، کیفیت و تقویت اسپرم‌شان بهبود می‌یابد. منظور از بهبود کیفیت اسپرم در این تحقیق، کاهش تعداد مواد وراثتی آسیب‌دیده، عنوان شده است. محققان استرالیایی در کنفرانس انجمن اروپایی تولید مثل انسانی و جنین‌شناسی گفته‌اند که پیش از این، به همسران توصیه می‌شد هر دو سه روز یک بار روابط جنسی داشته باشند. دکتر دیوید گرینینگ،‌سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت که در تحقیقاتش روی ۱۱۸ زوج به این نتیجه رسیده است. به گفته او، میزان آسیب‌دیدگی اسپرم در ۸۰ درصد مردانی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، بعد از یک هفته انزال روزانه، ۱۲ درصد کاهش یافت. در رابطه با این تحقیق جدید، گفتگویی کرده‌ایم با دکتر محمدرضا رزاقی، جراح و متخصص اورولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی…

آقای دکتر! درباره این تحقیق جدید محققان استرالیایی چه نظری دارید؟
البته این یک تحقیق جدید است و کار بیشتری باید انجام بگیرد تا نتایج قطعی‌تر به دست آید اما تا به حال در کتاب‌های معتبر اورولوژی درباره ارتباط روابط جنسی بیشتر و سلامت اسپرم چیزی نوشته نشده است. این را می‌دانیم که روابط جنسی بیشتر، احتمال باروری را بیشتر می‌کند، به ویژه اگر در حوالی زمان تخمک‌گذاری یا متناسب با این زمان باشد. آمارها نشان می‌دهد که مردان چاق معمولا روابط زناشویی کمتری دارند و این موضوع تاثیر زیادی بر باروری آنها دارد. اما حالت‌های روابط جنسی هم موثر است.

می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟
ببینید، اگر زوجین برای باردار شدن مشکل دارند، شاید بهتر باشد که از حالت‌های مختلف برای انجام روابط جنسی استفاده کنند. مرد باید تا می‌تواند اسپرم را نزدیک به گردنه رحم خارج کند. بعضی از حالت‌ها باعث می‌شود این کار آسان‌تر صورت گیرد.

 تغذیه در تقویت اسپرم چه نقشی دارد؟
ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها از نقص یافتن اسپرم جلوگیری می‌کنند و حرکت آن را افزایش می‌دهند و میزان استرس را در تخمک‌ها و دستگاه تناسلی کاهش می‌دهند. کمبود روی موجب کاهش یافتن میزان هورمون تستوسترون و اسپرم می‌شود. مصرف الکل تا ۵۰ درصد باعث کاهش قابلیت باروری می‌شود و تولید اسپرم را کاهش داده و تولید اسپرم‌های غیرعادی و ناهنجار را افزایش می‌دهد.

 ورزش هم تاثیری در تقویت اسپرم دارد؟
قطعا. ورزش متعادل می‌تواند راه خوبی برای تقویت اسپرم و توانایی باروری باشد. بهترین ورزش‌ها برای افزایش سلامت و تقویت اسپرم، ورزش‌های هوازی سبک مثل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری است.

چه عواملی سلامت اسپرم را تهدید می‌کند؟
وجود سابقه عفونت پروستات یا عفونت‌های ناحیه تناسلی، سابقه ضربه به بیضه‌ها یا چرخش بیضه‌ها، ابتلا به واریکوسل، سابقه بلوغ زودرس یا دیررس، تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه، مصرف دخانیات، قرارگیری ناحیه تناسلی در شرایطی با دمای بالا، ترمیم فتق، بیضه نزول نکرده، داروهای مورد استفاده در درمان زخم‌ها یا پسوریازیس، دیابت، بیماری سیستیک فیبروزیس و آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوای تنفسی در تقویت اسپرم موثر است.

مشکل اصلی اسپرم‌های غیرطبیعی چیست؟
اگر تعداد اسپرم‌های غیرطبیعی خیلی زیاد باشد، می‌تواند اثر منفی روی باروری داشته باشد. برخی از متخصصان عقیده دارند که اسپرم‌های غیرطبیعی در عبور از لوله رحمی و سوراخ کردن دیواره تخمک دچار مشکل می‌شوند. تعداد زیاد اسپرم‌ها می‌تواند احتمال باروری را افزایش دهد و طبیعی بودن آنها نیز نقش حیاتی در باروری دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که مردان با تعداد کم اسپرم‌ها همچنان می‌توانند بارور باشند، به شرط اینکه درصد اسپرم‌های طبیعی در آن‌ها بالا باشد.

آسیب‌دیدگی اسپرم‌ها
باور عمومی محققان این است که هرچه اسپرم‌ها به مدت طولانی‌تری در بیضه‌ها باقی بمانند به خاطر شرایط محیطی و دمای بدن دچار آسیب‌دیدگی بیشتری می‌شوند و ناباروتر می‌شوند. از سوی دیگر، دیوید گرینینگ، سرپرست تیم تحقیقاتی محققان استرالیایی، هشدار می‌دهد که روابط جنسی مستمر و مداوم با کاهش تعداد اسپرم‌های خارج شده در هر انزال می‌تواند خطر کاهش قدرت باروری را به همراه داشته باشد. او توصیه می‌کند بهترین راه برای تقویت قدرت بارداری، برقراری رابطه هرروزه در دوره تخمگذاری زنان است. پزشکان با جالب دانستن آزمایش‌های دکتر گرینینگ می‌گویند این نتیجه شاید برای همه مردان مفید نباشد. به گفته دکتر آلن پیسی از دانشگاه شفیلد در بریتانیا این توصیه در مردانی که تولید اسپرم پایینی دارند، به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد. محققان دانشگاه کالیفرنیا، انگشت اتهام را به سمت وان‌های پر از آب داغ حمام، جکوزی‌ها و حوضچه‌های آب‌گرم گرفته‌اند. آنها می‌گویند حرارت این مکان‌ها، روی تعداد و کیفیت اسپرم‌ها، حداقل تا چند ماه، تاثیر می‌گذارد و این چیزی است که می‌تواند باروری مردان را کم کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این محققان مردانی را که به علت ناباروری به این کلینیک‌ها مراجعه کرده بودند، بررسی کردند. آزمایش‌ها نشان داد در آنهایی که حداقل ۳۰ دقیقه در هفته در وان پر از آب داغ حمام، قرار می‌گرفتند، هم تعداد اسپرم‌ها کم شده و هم شاخص‌های کیفیت اسپرم آنها پایین‌تر آمده بود؛ شاخص‌هایی مثل تحرک، اندازه و غیره. بعد از ۳ تا ۶ ماه خودداری از این گونه حمام‌ها، در نیمی از این مردان تعداد اسپرم‌ها ۵ برابر شده بود؛ نکته‌ای که از نظر دانشمندان، یک تاثیر فوق‌العاده بود. در این مردان همچنین تحرک اسپرم‌ها از ۱۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده بود که این هم قابل توجه بود. نکته جالب اینکه ۵ نفر از ۶ نفری که قطع این حمام‌های داغ روی آنها تاثیری نگذاشته بود، سیگاری‌های قهاری بودند و باعث شدند محققان به این نتیجه برسند که اثر منفی سیگار بر کیفیت اسپرم‌ها آن قدر مهم هست که ادامه ناباروری این مردان را بتوان به آن نسبت داد.

منبع:salamat.ir

یک دیدگاه

  1. باسلام و روز بخیر … مطالب کامل وجامع بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.