امازینگ / فرهنگ و هنر / گفتگو با هنرمندان / مصاحبه با آزاده زارعی بازیگر سریال آوای باران

مصاحبه با آزاده زارعی بازیگر سریال آوای باران

مصاحبه با آزاده زارعی بازیگر سریال آوای باران

عکس های ازاده  زارعی ,  بیوگرافی ازاده زارعی

گفتگویی خواندنی با آزاده زارعی بازیگر نقش باران در سریال آوای باران

آزاده زارعی‌ همان «باران» سریال «آوای باران» است که دست تقدیر او را به میان کودکان کار و خیابان برده و باعث شده او در کنار آنها بزرگ شود. این نوع زندگی باعث شد تا او ادبیات خاص آنها را داشته باشد، طور دیگری به زندگی نگاه کند، و… زارعی قبل از بازی در سریال آوای باران در فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» به کارگردانی سامان سالور ایفاگر نقش «اصغر فرشته» بود که هنوز اکران نشده و سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. او در دومین تجربه بازیگری‌اش هم ایفاگر یک نقش متفاوت است. با او درباره بازی در سریال تلویزیونی آوای باران به گفت‌وگو نشستیم…

شما در فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» نقش اصغر فرشته را بازی کردید، دختری که در شمایل یک پسر زندگی می‌کرد و حالا در سریال «آوای باران» هم نقش باران را به عهده دارید و با ادبیات کوچه بازاری صحبت می‌کنید. با توجه به این‌که برای یک بازیگر کم پیش می‌آید که در نخستین گام‌های بازیگری‌اش ایفاگر نقش‌های خاص و متفاوت باشد، فکر می‌کنید تقدیر تا چه میزان در این مساله نقش داشته است؟

همان‌طور که اشاره کردید من در فیلم سینمایی آمین خواهیم گفت یک نقش خاص و متفاوت را تجربه کردم. بازی در این فیلم برایم تجربه خوب و جذابی بود. طبیعی است هر بازیگر از این‌که ایفاگر یک نقش متفاوت و خاص باشد، استقبال می‌کند و این اتفاق هم برایم خوشایند بود.

گرچه فیلم آمین خواهیم گفت هنوز اکران نشده، اما بعد از این فیلم سینمایی چند پیشنهاد داشتم و وقتی فیلمنامه‌ها را مطالعه ‌کردم احساس می‌کردم نقش‌ها به قول معروف باب دلم نیست، به همین دلیل ترجیح دادم به جای پرکاری کمی صبر کنم تا نقش خاص دیگری به من پیشنهاد شود و برایم یک تجربه خوب دیگر رقم بخورد.

خوشحالم این صبر به نتیجه خوشایندی ختم شد و نقش باران در سریال تلویزیونی آوای باران به من پیشنهاد شد. نقش باران هم مثل نقشم در فیلم آمین خواهیم گفت خاص و متفاوت است و ویژگی‌های جذابی برایم دارد.

همین ویژگی‌ها من را برای بازی در این سریال ترغیب کرد و خدا را شکر می‌کنم که توانستم یک تجربه خوب را در کنار کارگردانی مثل حسین سهیلی‌زاده در تلویزیون تجربه کنم. کار با آقای سهیلی‌زاده برایم یک تجربه ارزشمند است، چون درس‌های زیادی آموختم. امیدوارم باز هم بتوانم با او در کارهای دیگرش همکاری کنم.

اما هنوز به سوال من پاسخ ندادید. فکر می‌کنید اقبال نقش عمده‌ای داشته یا صبر و تحمل شما؟

فکر می‌‌کنم هر دو مساله تاثیر و نقش عمده‌ای داشته است. خدا را شاکرم که صبرم جواب داد و توانستم نقش‌های خوب و متفاوتی را بازی کنم، نقش‌هایی که هر کدام از آنها حرفی برای گفتن دارد. من علاقه‌مند هستم نقش‌هایی را بازی کنم که برایم همراه با چالش باشد. وقتی نقشی جای کار داشته باشد، طبیعی است بازیگر تلاش بیشتری برای نقش کرده و درباره آن تحلیل می‌کند تا هر چه بهتر نقش را ایفا کند. این دو نقش هم برای من همراه با جذابیت‌های خاصی بود و سعی کردم نقش‌ام را همان‌طور که کارگردان می‌خواهد بازی کنم. امیدوارم مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته باشد.

وقتی کار بازیگری را آغاز کردید، فکر می‌کردید در نخستین گام بازیگری‌ نقش‌های سخت به شما پیشنهاد شود؟

بدون تردید اتفاقاتی که در زندگی هر آدمی می‌افتد غیرقابل پیش‌بینی است. من هم مثل بقیه دوست داشتم بازیگری‌ام را با نقش‌های خاص و متفاوت شروع کنم که خوشبختانه این شرایط برایم فراهم شد، اما در روزهای اول فکر نمی‌کردم چنین نقش‌‌هایی پیشنهاد شود. خوشحالم که خدا یاری کرد تا این اتفاق خوب برایم بیفتد.

با توجه به این‌که فیلم آمین خواهیم گفت اکران نشده، چطور به سهیلی‌زاده معرفی شدید تا نقش باران را بازی کنید؟

من از طریق دستیاران ایشان به گروه معرفی شدم و آقای سهیلی‌زاده بعد از گرفتن تست، من را انتخاب کرد. وقتی هم با ایشان درباره نقش صحبت کردم از شخصیت باران خوشم آمد، چون جای کار داشت و احساس کردم می‌توانم این نقش را ایفا کنم.

قبل از این‌که برای تست نقش باران به دفتر سهیلی‌زاده مراجعه کنید تا چه میزان سریال‌های این کارگردان را دیده بودید و با فضای کار او آشنا بودید؟

من بیشتر سریال‌هایی که آقای سهیلی‌زاده ساخته‌اند را دیده‌ام و آنها را دوست دارم. سریال‌هایی که او ساخته هر کدام ویژگی‌های خودش را داشته و مضامین متفاوتی را دستمایه قرار داده است. من هم به عنوان بیننده، سریال‌های او را دوست دارم. ایشان نه تنها کارگردان خوبی هستند، بلکه روا‌ن‌شناس و جامعه‌شناس خوبی هم هستند، چون شناخت بسیار خوبی از مخاطب دارد و می‌داند باید روی چه موضوعاتی کار و چگونه آنها را مطرح کند. این نکته مهمی برای یک کارگردان است.

در واقع دغدغه‌های او در کارگردانی برایم خیلی جالب بود. ایشان مخاطبش را می‌شناسد و می‌داند به چه چیزی نیاز دارد. اعتقاد دارم سهیلی‌زاده برای کاری که انجام می‌دهد، انرژی لازم را ‌دارد و با عشق و علاقه کارش را می‌سازد و من هم کارهای او را دوست دارم و همیشه دلم می‌خواست این افتخار را داشته باشم تا در اثری از او بازی کنم. خوشحالم که به آرزویم رسیدم و این افتخار نصیبم شد تا در یکی از سریال‌های او نقش‌آفرینی کنم.

وقتی فیلمنامه را خواندید و متوجه روحیات شخصیت باران شدید. اولین مواجهه‌تان با این نقش چگونه بود و چه برداشتی از این شخصیت داشتید؟

وقتی با آقای سهیلی‌زاده درباره نقش صحبت کردم نسبت به آن شناخت پیدا کردم و متوجه شدم نقش چند بعدی است و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. او در موقعیت‌هایی خیلی مغرور است و سعی می‌کند با تکبر و خودسری کارش را پیش ببرد و برخی مواقع هم کرنش‌هایی دارد. از سوی دیگر اصالت خانوادگی گذشته‌اش را هم دارد. در مجموع او شخصیت تک‌بعدی ندارد و چندوجهی است.

در مجموع این نقش پردازش خوبی دارد و فیلمنامه‌نویسان داستان این سریال را با ظرافت خاصی نوشته‌اند و شخصیت‌پردازی‌ها منسجم و خوب است.

در مجموع فیلمنامه خوب و قوی و راهنمایی‌های بموقع آقای سهیلی‌زاده باعث شد تا نسبت به شخصیت باران آگاهی لازم پیدا کنم و نقش را همان طور بازی کنم که کارگردان از من می‌خواهد. اگر تلاش‌های کارگردان نبود مسلما نمی‌توانستم این نقش را در بیاورم.

طبیعی است اگر تلاش بازیگر هم نباشد نقش در نمی‌آید.

بله، اما اصل زحمت بر دوش آقای سهیلی‌زاده بود، چون هر جا اشتباه می‌کردم ایشان سریع من را راهنمایی و نکات لازم را گوشزد می‌کرد تا راه را به اشتباه نروم. ایشان به حدی نسبت به کارشان اشراف دارند که با یک جمله مسیر درست را به من نشان می‌داد. بازی در هر صحنه از سریال تلویزیونی آوای باران برایم یک تجربه خوب است.

قبل از بازی در سریال تلویزیونی آوای باران آیا به دنبال ما‌به‌ازای بیرونی برای نقش باران بودید که برای ایفای نقش‌تان از او الگو بگیرید؟

نه، به دنبال الگو نبودم. می‌خواستم ذهنیتی درباره نقش باران نداشته باشم تا با راهنمایی‌های آقای سهیلی‌زاده این نقش را بازی کنم. همه اطلاعات من به فیلمنامه و راهنمایی‌های کارگردان برمی‌گشت و تحقیقات میدانی برای این نقش انجام ندادم، چون همه چیز در فیلمنامه و کارگردانی کامل بود و نیازی به تحقیقات شخصی نبود تا من برای نزدیک شدن به نقش انجام بدهم. صحبت‌‌های شفاف و روشن کارگردان کمک زیادی به من کرد تا درک خوبی از شخصیت باران داشته باشم.

باران با ادبیات کوچه بازاری (لمپن) صحبت می‌کند. نگران نبودید استفاده از چنین ادبیاتی باعث شود مردم ذهنیت دیگری درباره شما پیدا کنند؟

نه، چنین فکری نکردم، چون من به عنوان بازیگر تصمیم گیرنده نیستم. ضمن این‌که اصلا نگران نبودم، چرا که با نویسنده و کارگردانی کار می‌کردم که همیشه شاهد کارهای خوب از آنها بودیم و آثارشان با استقبال مخاطبان رو‌به‌رو شده است. بنابراین با خیال راحت در این سریال تلویزیونی بازی کردم. به قول معروف چشم بسته به این دوستان اعتماد کردم و می‌دانستم نتیجه دلخواهم را خواهم گرفت. کار کردن با یک گروه حرفه‌ای لذتبخش است.

از این‌که چشم بسته اعتماد کردید، راضی هستید؟

بله، صد‌در‌صد راضی هستم و از این اتفاق خوشحالم.

گفته می‌شود فیلمنامه این سریال آماده نبود و همزمان با تصویربرداری نوشته می‌شد. این برایتان مشکل نبود و تمرکزتان را برای بازی کم نمی‌کرد؟

هر چند هنوز در حال تصویربرداری هستیم، اما فیلمنامه بموقع به دستمان می‌رسد و زمان لازم برای تمرین داریم. قبل از شروع تصویربرداری دورخوانی داشتیم و قبل از ضبط هر صحنه هم تمرین کافی داریم. همه عوامل دست به دست هم دادند تا یک اثر خوب ساخته شود و بینندگان از این سریال راضی باشند و از دیدن آن لذت ببرند. با وجود فشردگی زمان و کار اما من هر شب سریال تلویزیونی آوای باران را می‌بینم و آن را دنبال می‌کنم.

آیا سکانسی در سریال آوای باران بود که بازی کردن آن برایتان سخت باشد؟

من نسبت به کارم همیشه حساسیت دارم و با علاقه آن را انجام می‌دهم. البته برخی صحنه‌ها بود که باید هنگام بازی دقت بیشتری می‌کردم، اما حضور کارگردان باعث می‌شد که با آرامش از پس مشکلات بر بیایم و آنها را پشت سر بگذارم. شاید باور نکنید، اما ایشان با گفتن یک جمله آن چیزی را که از من برای بازی لازم دارند به من منتقل می‌کنند.

بازی در کنار بازیگران با تجربه همچون مهران احمدی برایتان چه تجربه‌ای به همراه داشت؟

آقای احمدی و بقیه بازیگران حرفه‌ای و توانمند در این سریال حضور دارند و برای من هم تجربه خوبی بود.

فاطمه عودباشی ‌/ ‌گروه رادیو و تلویزیون / جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.