امازینگ / اخبار / اینترنت / گیاهان دارویی جزیره کیش

گیاهان دارویی جزیره کیش

گیاهان دارویی جزیره کیش

گیاهان دارویی جزیره کیش

یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران، جزیره کیش است که در جنوب کشور واقع شده است. جزیره کیش همواره پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است که یکی از قطب‌های گردشگری برتر ایران است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جزیره کیش زیستگاه پنجاه و دو گیاه دارویی است. برخی از گیاهانی که در جزیره کیش وجود دارند در سایر شهرهای کشور نیز کشت می‌شوند اما گیاهان دیگر، تنها مختص به خود جزیره کیش هستند و در واقع، جزیره کیش محیط مناسبی برای کشت و پرورش آن‌ها است. گیاهانی همانند پنیرک، ترشک، آویشن گرمسیری، سمسول، پنجه گربه، ریش بز از جمله گیاهانی هستند که در جزیره کیش به خوبی رشد می‌کنند.

ما بر این عقیده‌ایم که دغدغه مسافران همیشه خرید بلیط هواپیما و یا محل اقامت به شهر مقصد نیست و مسافران بهتر است اطلاعات کلی درمورد همه زمینه‌ها از شهر مورد نظر را بدانند تا از سفرشان به شهر مورد نظر بهترین استفاده را ببرند.
بنابراین ما در این مطلب سعی می‌کنیم تعدادی از گیاهان دارویی محلی کیش را به شما معرفی کنیم تا در صورت لزوم آن‌ها را تهیه کنید.
استفاده از گیاهان دارویی
استفاده از گیاهان برای اهداف دارویی بسیار موثر است و عوارض آن‌ها نسبت به گیاهان شیمیایی بسیار کمتر است به همین دلیل است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که از این داروها استفاده کنند. مشهورترین گیاهان کیش که مردم جزیره از آنها استفاده می‌کنند آویشن، شاه پسند، گوراگو و ورث می‌باشند. یکی از خواص دارویی آویشن این است که به هضم غذا کمک می‌کند.
علاوه بر این شربت آویشن سوءهاضمه را از بین می‌برد و اشتها را در افرادی که کم اشتها هستند بالا می‌برد. همچنین بومیان جزیره کیش از شاه پسند براى درد گلو و ورم مخاط دهان استفاده می‌کنند. اگر این گیاه را دم کنید باعث تسکین سردرد و کمردرد می‌شود و همچنین برای کبد بسیار مفید است. گوراگو از دیگر گیاهان دارویی جزیره کیش است که برخی از بومیان به آن گسد می‌گویند از این گیاه برای درمان کمر درد استفاده می‌شود.
در رابطه با این گیاه می‌توان گفت که تمام قسمت‌های گیاه را پس از شستن کوبیده و به صورت ضماد درمی‌آورند تا از آن برای رفع درد کمر استفاده کنند. گیاه ورث از دیگر گیاهان دارویی جزیره کیش است که بومیان کیش برگ‌های آن را می‌کوبند و شیره موجود در آن‌ها را می‌گیرند. غواصان یک شب قبل از این‌که به دریا بروند آن را به دست‌های خود می‌مالند تا پوست دست حالت غلیظ و ضخیم پیدا کند این شیره به دست حالتی چرب مانند می‌دهد تا در آب دریا که مدت طولانی خواهد بود دچار آسیب نشوند.

گیاهان دارویی جزیره کیش
گیاه شبیوش یا پنجه کلاغی نوعی از گیاهان دارویی

این گیاه به رنگ سبزه تیره، دارای کرک‌های کم و بسیار نرمی است. ریشه این گیاه کوتاه است و ساقه باریک و کوتاهی دارد که اندازه آن چیزی حدود ۵ تا ۸ سانتی متر است. برگ‌های این گیاه دارای خط‌های باریکی با سر نیزه‌های کامل است. شبیوش در اسفند ماه تا مرداد گل می‌دهد. رنگ گل‌های آن سبز متمایل به قهوه‌ای است. دانه‌های این گیاه شبیه خاک شیر است. شما می‌توانید آن را با آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا مانند چسب شود. سپس ماده نهایی را بر روی پارچه‌ای به قطر چند میلیمتر بمالید و روی بخش در رفته درد پا یا دست یا هر جای دیگر بدن قرار دهید و آن را ببندید.
پس از چند روز ورم آن قسمت که در رفته از بین می‌رود و پس از آن پارچه را با قیچی می‌برند و از روی آن بخش بر می‌دارند. همچنین از گیاه برای تهیه حلوا استفاده می‌کنند. بِرِهو نوع دیگری از این گیاه است که برای مداوای چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع در زمانی که گرد و خاک یا هر جسم خارجی وارد چشم می‌شد و قابل مشاهده نبود خمیر میوه بِرِهو را روی چشم قرار داده و می‌بستند. این خمیر گرد و خک یا هر چیز خارجی که در چشم وجود داشت را به خود جذب می‌کرد.

فیلاگو یا ربجه یکی دیگر از گیاهان دارویی

یکی دیگر از گیاهان دارویی جزیره کیش فیلاگو یا ربجه است. این گیاه یک ساله و به صورت فصلی رشد می‌کند. اندازه آن حدود ۳ تا ۱۰ سانتی متر است. این گیاه تقریبا پر از ساقه است و دارای شاخه باریک و متمایل به ارغوانی پوشیده از کرک‌های تار عنکبوتی و یا به ظاهر بدون کرک که فاقد برگ است. این گیاه در ماه اردیبهشت گل می‌دهد و شامل گل‌های توده‌ای ۱۲ تا ۲۰ تایی است.
این گیاه معمولا ده روز بعد از باران سبز می‌شود. ساکنان بومی جزیره بعد از این‌که این گیاه را می‌شویند آن را سرخ می‌کنند و به آن ادویه می‌زنند و به عنوان یک وعده غذایی استفاده می‌کنند. در برخی از موارد برگ‌های آن را می‌پزند و آب آن را می‌گیرند و به عنوان عصاره‌ای مغذی و خنک‌کننده در غذاهای آب‌دار مورد استفاده قرار می‌دهند و از تفاله این گیاه رفع گرمی بدن با دوغ و ماست استفاده می‌کنند.

سس یا نخ قارچ یا خیط الفقاع گیاهی از گیاهان دارویی جزیره کیش

سس یا نخ قارچ یا خیط الفقاع گیاهی یکی دیگر از گیاهان دارویی جزیره کیش است. خیط الفقاع در واقع علامتی است که نشان می‌دهد در محل رشد آن ذخیره قارچ وجود دارد. معمولا پس از ۱۰ روز باران در محلی که این گیاه وجود دارد قارچ رشد می‌کند. این قارچ علاوه بر این‌که خوراکی است، از نظر درمانی هم مورد استفاده قرار میگیرد. این قارچ را در زمستان می‌چینند و آن را خشک می‌کنند و در فصل تابستان که فصل صید است آن را به صورت کوبیده در می‌آورند و روی محل گزش عروس دریایی قرار می‌دهند تا سوزش آن را کم کنند.
این قارچ در دو نوع سفید و قرمز دیده می‌شود که نوع سفید آن را زبیدی و نوع قرمز را درقی می‌نامند. سس گیاهی یک ساله است که برگ و کلروفیل ندارد این گیاه در اسفند و مرداد گل می‌دهد و دارای گل‌های سفید رنگ و ریز است. ساقه و گل این گیاه را می‌کوبند و به صورت پماد در می‌آورند و بر روی زگیل یا سایر زائده‌های پوستی می‌مالند و باعث می‌شود تا زخم از پوست جدا شود.
در این مطلب سعی کردیم برخی از گیاهان دارویی کیش را به شما معرفی کنیم، تا در سفری که به کیش دارید، در صورت نیاز، این گیاهان دارویی را تهیه کنید. شما می‌توانید برای سفر به جزیره زیبای کیش جهت اطلاع از به روزترین لیست قیمت تور کیش، خرید بلیط هواپیما پیما و یا هتل به سایت های معتبر آنلاین گردشگری مراجعه کرده و رزرو خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.