امازینگ / فرهنگ و هنر / تلویزیون / سوتی های باحال صدا و سیما در سال ۹۲ + عکس

سوتی های باحال صدا و سیما در سال ۹۲ + عکس

سوتی های باحال صدا و سیما در سال ۹۲ + عکس

سوتی های باحال,سوتی های تلویزیون,سوتی صدا و سیما

تلویزیون ایران در سال ۹۲ روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. در حوزه پخش برنامه های ورزشی، گاهی اتفاقاتی در این رسانه رخ داد که در نوع خودش بسیار عجیب بود. در روزهای پایانی سال، مرور برخی از این رخدادها قطعا خالی از لطف نخواهد بود. با ما باشید با یادآوری وقایعی که برخی از آنها برای هفته ها بین مخاطبان سیما محور بحث و گفتگو بودند.

آرش گشودن روی آنتن

باورنکردنی ترین اشتباه ورزشی تلویزیون در سال ۹۲، در یک برنامه انتخاباتی اتفاق افتاد. در شرایطی که دو بازیکن از باشگاه استقلال و یک بازیگر سینما به شوی «عشق من ایران من» دعوت شده بودند تا گپ و گفتی متفاوت با مجری برنامه داشته باشند، ناگهان اتفاقی رخ داد که خیلی زود به یک جنجال بزرگ و کم سابقه در فضای رسانه ای کشور تبدیل شد.

ماجرا از زمانی شروع شد که یکی از مجریان این برنامه برای استقبال از برهانی، بائو و سیاوش خیرابی وارد راهروی استودیو شد. او در مسیر رساندن این سه نفر به محل استقرار میز و صندلی ها، تصمیم گرفت فضا را کمی به سمت کل کل پیش ببرد و در همین راستا خطاب به مهاجم استقلال گفت: «آرش شنیدم تو پرسپولیسی بودی اما رفتی استقلال؟» برهانی در مواجهه با این پرسش غیرمنتظره، با لحنی نه چندان مناسب موضوع را تکذیب می کند؛ آنجا ظاهرا به مجری پرسپولیسی برنامه برمی خورد.

سرانجام همانان شبکه در محل مورد نظر قرار می گیرند و درست در شرایطی که با محمدرضا حسینیان – دیگر مجری برنامه – در حال احوالپرسی هستند، شوک اساسی به بیننده ها وارد می شود. فرد استقبال کننده که به پشت صحنه رفته بود، بدون اطلاع از باز بودن میکروفونش، با کلماتی مبتذل و رکیک به برهانی حمله می کند و البته صدای وی به واضح ترین شکل ممکن به سمع بینندگان میلیونی رسانه به اصطلاح ملی می رسد. فیلم این شاهکار تلویزیونی با هجوم کلیکی انبوهی از ایرانیان کنجکاو در سراسر جهان روبرو شد و برای مدتی طولانی بازار کاملا داغی داشت.

سود تعدیل

این هم از عجایب روزگار است دیگر … در شب پرهیجان برگزاری پلی آف های اروپا، شبکه سوم تصمیم گرفت دیدار دو تیم سوئد و پرتغال را به صورت زندنه روی آنتن ببرد. همزمان با پخش این مسابقه، هر از گاهی تصاویر بازی همزمان بین فرانسه و اوکراین هم از طریق این کانال پخش می شد. جالب اینکه تاخیر ۱۰ ثانیه ای تلویزیون ایران در پوشش مسابقات خارجی این بار استثنائا به سود بیننده ها تمام شد، به این ترتیب که دوستان بلافاصله قبل از گل سوم فرانسه که منجر به صعود خروس ها شد، با آگاهی از اینکه توپ وارد دروازه می شودص فحه را به دو نیم تقسیم کردند تا مردم بتوانند این گل تاریخی و سرنوشت ساز را هم به صورت به اصطلاح زنده تماشا کنند. بالاخره نمردیم و فایده «تعدیل» را هم فهمیدیم!

خانواده محترم پیکه

تیر ماه سال ۱۳۹۲ و هنگام پخش مسابقات جام کنفدراسیون ها، برخی از سوتی های صدا و سیما خبرساز شد. از جمله معروفترین اتفاقات پوشش این تورنمنت، ماجرای رونمایی سیما از خانواده محترم پیکه بود! در حاشیه بازی اسپانیا و ایتالیا زمانی که نوبت به پنالتی سوم ماتادورها رسید، جرارد پیکه پشت توپ قرار گرفته و به زیبایی پنالتی اش را به گل تبدیل کرد. در همین حین کارگردان برزیلی خوشحالی خواننده کلمبایی از موفقیت همسرش را به تصویر کشید که مسئول پخش شبکه ۳ هم این تصاویر را به اشتباه روی آنتن برد.

سوتی های باحال,سوتی های تلویزیون,سوتی صدا و سیما

در حالی که در تمام ۱۲۰ دقیقه سعی شده بود تصویرهای اینچنینی پخش نشود، یک لحظه غفلت کار دست دوستان داد تا مدت ها در این مورد گفتگو شود! با وضعیت فرهنگی حاکم بر برزیل، از همین حالا خیلی ها نگران نحوه پخش مسابقات جام جهانی هستند.

تمایل مالی به لس آنجلس !

آخرین باری که مایلی کهن روی خط برنامه نود آمد، اتفاقی رخ داد که به یکی از مهمترین حوادث ورزشی سال ۹۲ تبدیل شد. او در حالی که به شدت عصبی و به هم ریخته به نظر می رسید، در این گفتگو طعنه های جدیدی به دایی زد. او در جواب سرمربی پرسپولیس که گفته بود به خاطر سقوط پنج تیم باید تندیس پنجه طلایی را به مایلی بدهند گفت: «من اگر کارت طلایی داشتم تیم هایم سقوط نمی کردند.»

مایلی کهن سپس به دوپرده دیگر از زندگی دایی اشاره کرد: «مثل ایشان نیستم که با کفش نماز شکر بخوانم. بازی ازبکستان را تعطیل کرد تا برود آمریکا و گرین کارت بگیرد.» در مهمترین فراز سخنانش اما، مایلی کهن چیزی گفت که برق از سر عادل و پرید و مجری نود را ناچار کرد مکالمه را زودتر از موعد قطع کند: «آقایان عکس ۳۷ سال قبل مرا منتشر کرده اند که روی تی شرتم نوشته کالیفرنیا. من به آن عکس افتخار می کنم. من عاشق آقای (…) بودم و هنوز هم دوستش دارم، هر چند با بعضی کارهایش مخالفم!»

مایلی کهن در این بخش از سخنانش به وضوح از یکی از مشهورترین و سیاسی ترین خوانندگان لس آنجلسی ایران نام برد که قطعا طرح اسمش در تلویزیون فراتر از همه خطوط قرمز بود. جالب اینکه سرمربی پیشین تیم ملی بعد از این برنامه هم در مصاحبه های متعددش اقدام به تکرار مواضعش کرد و حتی راجع به برخی آهنگ های خواننده مورد علاقه اش نظر کارشناسی داد!

والیبال، سخت تر از مناظره

پخش مسابقات لیگ جهانی والیبال هم در سال ۹۲ برای خودش داستان های عجیب و غریبی داشت. در جریان بازی ایران و ایتالیا، تصاویر تماشاگران ایرانی از شبکه جام جم پخش شد که پوشش و متناسب با عرف سیما را رعایت نکرده بودند.

همین موضوع تا مدت ها به سوژه طنز کاربران شبکه های اجتماعی فارسی زبان تبدیل شد و کلی صفحه عجیب و غریب به وجود آمد. جالب اینکه حتی پوشش مسابقات برگزار شده در تهران هم بعضا با تقطیع هایی همراه بود.
بعداز این اتفاقات علی مطهری در تماسی تلفنی با رییس سازمان صدا و سیما به او در این مورد تذکر داد. چندی بعد ضرغامی مدعی شد پخش این مسابقات، حتی از روی آنتن بردن مناظره ها هم سخت تر بوده است!

استیلی؛ از فارسی وان تا بازی منشوری

سال ۹۲ حمید استیلی در فاز رسانه ای از دو جهت خبرساز شد. ابتدا ماجرای مصاحبه او با شبکه فارسی وان سروصدا کرد و بعد داستان شیرین زبانی فرزندش در یک برنامه زنده پیش آمد. ماجرا از این قرار بود که مجری برنامه «فیروزه» شبکه اول سیما از دختر حمید استیلی پرسید تا حالا شده پدرش یک مسابقه را به او ببازد یا نه؟ که او در جواب از یک بازی منشوری نام برد: «آره اتفاقا، تازگی ها داشتیم … بازی می کردیم که پدرم باخت، اما شرط را نداد!»

سوتی های باحال,سوتی های تلویزیون,سوتی صدا و سیما

پرده برداری میهمان کوچک برنامه از تفریحش با پدر، واکنش فوری مجری را به دنبال آورد؛ طوری که او از دختر حمیدخان خواست ماجراهای خانوادگی شان را روی آنتن زنده مطرح نکند! همچنین دیگر دختر زننده گل قرن هم گفت خوشحال می شود از اینکه پدرش با ماشین مدل بالا می رود دنبال او، چون پدر و مادر بقیه بچه های مدرسه از این قبیل ماشین ها ندارند. به هر حال از قدیم گفته اند حرف راست را باید از بچه شنید. نه؟»

آگهی مجانی برای لیگ جعلی

سال ۹۲ و درست در روزهایی که کشورمان در عرصه های سیاسی و ورزشی با بحران حادی مثل نامگذاری گستاخانه لیگ امارات به عنوان جعلی دست به گریبان بود، کانال یک سیما به عنوان فراگیرترین شبکه تلویزیون ایران در اقدامی خبرساز به پخش برنامه رپرتاژ آگهی گونه و مفصل از باشگاه های اماراتی اقدام کرد.

آن دسته از شهروندانی که احتمالا امکانات دیگری ندارند و از سر ناچاری پای تلویزیون کشورمان می نشینند، اواخر تابستان گذشته در مجموعه «کارنامه فوتبال» سیر و سیاحت گروه برنامه ساز ایرانی را لابلای برج و باروهای شیوخ دیدند. تیمی که به خرج بیت المال راهی امارات شده بود تا از ساختار قوی باشگاه های این کشور گزارش تهیه کند و آن را مثلا برای الگوبرداری تیم های ایرانی روی آنتن بفرستد.

الاهلی، النصر، الشباب؛ تابلو پشت تابلو، تبلیغ پشت تبلیغ برای تیم هایی که چند روز بعد از این گزارش اولین دوره از مسابقات لیگ جعلی شان را با شکوه هر چه تمام تر استارت زدند. البته اصل ماجرا این نبود. برنامه «کارنامه فوتبال» یک سال قبل از آن تولیدش ده بود و قرار گرفتن در صف پخش برنامه های تولیدی – مشارکتی صدا و سیما این مشکل را دقیقا در بدترین زمان ممکن پدید آورد./

مجله تماشاگر

یک دیدگاه

  1. نچ نچ نچ نچ واقعا که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.