امازینگ / فرهنگ و هنر / تلویزیون / متن کامل برنامه ۹۰ پخش شده در ۲۵ آذر ۹۲

متن کامل برنامه ۹۰ پخش شده در ۲۵ آذر ۹۲

متن کامل برنامه ۹۰ پخش شده در ۲۵ آذر ۹۲

آرم برنامه نود

برنامه ۹۰

برنامه ۹۰ در این هفته کارش را با بررسی یک عمل جوانمردانه آغاز کرد. مجتبی موردی زاده، فوتسالیست تیم حفاری اهواز است که در دیدار با دبیری تبریز در حالی که می توانست توپ را به گل تبدیل کند، به محض دیدن بازیکن حریف که روی زمین افتاده توپ را به بیرون زد.

برنامه سازان ۹۰ با این بازیکن ارتباط تصویری برقرار کردند تا درباره این حرکتش با او صحبت کنند. فردوسی پور به گفت که اگر جای او بود در آن موقعیت حتما یک ضربه چیپ خوب می زد! اما موردی زاده تاکید کرد که از کودکی در زادگاهش اندیمشک، بازی جوانمردانه را آموخته و همیشه آن را رعایت می کند.

بحث بازی جوانمردانه شاید مجالی بود تا بینندگان برنامه از ابتدا با موضوع سوال پیامکی برنامه که تلخ بود، روبرو نشوند. برنامه ۹۰  این هفته دلیل کم شدن روز به روز تماشاگران فوتبال در ورزشگاه های ایران را بررسی کرد. تماشاگرانی که همیشه برگ برنده فوتبال ایران در آسیا بوده اند و بارها برای فوتبال ایران امتیازهای ارزشمندی کسب کرده اند، این روزها کمتر میلی به رفتن به ورزشگاه ها دارند.

برای ورود به این بحث، ابتدا گزارشی پخش شد که راوی در آن برخی از دلایل احتمالی کاهش تعداد تماشاگران را برشمرد. از جمله این دلایل می توان به رسیدن فصل سرما، دور بودن بیشتر ورزشگاه ها از مرکز شهرها، گران شدن بلیت، نبود امکانات استاندارد در ورزشگاه ها و رفتار نامناسب با تماشاگران، پخش دیدارهای زیبای اروپایی از تلویزیون و بالا رفتن سلیقه هوادران و در نقطه مقابل پایین آمدن کیفیت بازی تیم های ایرانی، اشاره کرد.

* اولین مهمان تلفنی

سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن نخستین کسی بود که روی خط برنامه آمد. او تاکید کرد که دلیل جدایی لوکا بوناچیچ از این تیم، مشکل کلیه این مربی بوده و دلیل دیگری نداشته است.

فردوسی پور طبق عادت مالوف خود از آذری اجازه خواست که قانع نشود! مدیرعامل ذوب آهن هم گفت که قصدش این نیست که او را قانع کند.

* نشست خبری کی روش

در ادامه برنامه و پس از پخش گزیده چند بازی لیگ برتر، گزارش مفصلی از نشست خبری سرمربی پرتغالی تیم ملی پخش شد.

* تقدیر از برنامه ۹۰ دربرنامه ۹۰

مدیران صدا و سیما، ازبرنامه ۹۰ به عنوان پربیننده ترین برنامه صدا و سیما که میزان رضایت بینندگان از آن زیاد و بسیار زیاد است تقدیر کردند. بخش هایی از جلسه تقدیر ازبرنامه ۹۰ در برنامه این هفته پخش شد.

* مقایسه لیگ برتر با لیگ های اروپایی

دربرنامه ۹۰ تاریخ اتمام لیگ های اروپایی با لیگ برتر ایران مقایسه شد که نشان می داد تمام لیگ های اروپایی حدود یک ماه بعد از لیگ برتر ایران به پایان می رسند. فردوسی پور از این موضوع به عنوان یک نکته مثبت در برنامه ریزی لیگ یاد کرد.

* نخستین حضور “آریا هاسه گاوا” در ۹۰!

کارلوس کی روش اعلام کرده که به دنبال یک بازیکن دورگه جدید برای تیم ملی است. این بازیکن در لیگ ژاپن بازی می کند و “آریا جسور هاسه گاوا” نام دارد. به همین منظور در برنامه ۹۰ آیتمی درباره این بازیکن پخش شد تا فوتبالدوستان ایرانی با او آشنا شوند.

* اتهام جدید علیه یک داور لیگ برتری

اکبر ایرانمنش، مدیرعامل باشگاه مس به هنگام بررسی عملکرد تیم داوری دیدار تیمش برابر پرسپولیس روی خط برنامه آمد و گفت که داور بازی اصفهانی بوده و هوای تیم شهرش – ذوب آهن – را داشته و کاری کرده که مس در جدول پایین برود!

خداداد افشاریان که به عنوان کارشناس داوری در برنامه حاضر بود بلافاصله با انتقاد شدید از ایرانمنش گفت: «آقای صالحی داوری است که در فوتبال ایران زحمت می کشد و به هیچ وجه به خاطر یک تیم آبروی کاری اش را نمی برد.»

افشاریان همچنین از ایرانمنش خواست که از رفتار عصبی و نامتعارف سرمربی تیمش دفاع نکند. ایرانمنش هم از افشاریان خواست که از رفتار نامتعارف داوران دفاع نکند!

مدیرعامل مس در پایان گفت که مردم کرمان باید بدانند چه بلایی بر سر تیمشان آمده! فردوسی پور در پاسخ به او گفت: «طوری حرف می زنید که انگار تیمتان مثلا با نتیجه ۲ بر یک باخته!»

پرویز مظلومی هم در ادامه روی خط آمد اما وقتی فردوسی پور گفت که گفتگوی کوتاهی با او خواهد داشت، گفت: «اگر قرار است کوتاه حرف بزنم بهتر است قطع کنم!»

مظلومی گفت: «چطور آقای دایی برای یک خطا می آید می گوید داور بازی غش کرد و هر چه هم وقت می خواست را در اختیارش گذاشتید بعد همین الان کارشناس شما ۲ گل انها را مردود دانسته. آن هم گل اول و سوم شان. تازه روی گل دوم هم ما بحث داریم چون کاملا شبیه به گل ایران به ازبکستان بود که داور آفساید گرفت و کارشناسان فیفا هم آن را تائید کردند اما اینجا می گویید آفساید نبوده است. بعد دیگر یک داور چه کاری می تواند بکند که یک تیم از هم بپاشد. او مرا هم که اخراج کرد. تازه حالا هم که می خواهم حرف بزنم می گویی کوتاه حرف بزن!»

فردوسی پور گفت: «مگر فوتبال مثل والیبال است که تایم اوت داشته باشد که شما بازیکنانتان را به کنار زمین فراخواندید؟»

مظلومی هم گفت: «واقعا عصبی بودم اما می خواستم تیمم را جمع کنم. بله من آن کارها را از روی عصبانیت کردم اما شما هم می دانید که من تیمم را در نهایت بیرون نمی کشیدم.»

مظلومی درباره نشان دادن عدد ۴ به تماشاگران پرسپولیسی هم گفت: «این محترمانه ترین واکنشی بود که می توانستم به آن توهین ها داشته باشم. آن هم در شرایطی که داوری این اتفاقات را رقم زد، من هم اخراج شده بودم و شرایط تیمم هم در ته جدول اصلا خوب نیست. به نظرم آقای صالحی یکی از داوران خوب ماست و نمی دانم چطور این همه اشتباه را در یک بازی داشت. جالب برایم اینجاست که علی دایی عزیز چطور از این داوری تعریف می کند. او که قهرمانی را برای یک اشتباه آن طور نقد کرد و دو ماه این همه بحث ایجاد شد. علی دایی که همه دیدند سر یک پنالتی چه الم شنگه ای راه انداختند حالا از داوری تعریف می کند. البته من علی دایی را خیلی دوست دارم و بردش را به او تبریک می گویم.»

علی دایی دقایقی بعد که مهمان تلفنی برنامه فردوسی پور شد پذیرفت داور بازی در دقیقه ۲ اشتباه کرده و البته یک پنالتی را هم برای مس نگرفته است البته او اعتقاد داشت این بازی ۶ گل داشته و فرقی در نتیجه اش ایجاد نمی شده است.

* مهمان ویژه و باز هم دایی

گزارش بعدی برنامه ۹۰ درباره حکم محرومیت علی دایی بود که از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال اعلام شد و واکنش شدید دایی و رویانیان را هم در پی داشت.

علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال مهمان ویژه برنامه ۹۰ بود. با حضور او، رفیعی، حقوقدان فوتبال و علی دایی هم روی خط برنامه آمدند.

رفیعی گفت: «محمود یاوری پس از یک بازی گفت داور عدالت را رعایت نکرده و دایی هم گفته بود که داور طرف تیم حریف غش کرده بود؛ هر دو یک معنی می دهند. نمی گویم که واژه غش کردن درست است اما مربیان کجا باید حرفشان را بزنند. خود صالحی در تلویزیون از لفظ رشوه استفاده کرد. رای کمیته انضباطی که دایی دو جلسه محروم شد یک اشتباه بزرگ داشت و استیناف هم آن را تشدید کرد.»

صالحی در مقام پاسخگویی گفت: «حرف های دایی مانند حرف های یاوری نبود. در آیین نامه انضباطی فوتبال برخلاف آیین دادگستری کیفری، کمیته استیناف می تواند رای کمیته انضباطی را تشدید کند. ضمن این که ما حکم را تشدید نکردیم بلکه اصلاح کردیم.»

رفیعی گفت: «دایی را به خاطر اظهارنظر خلاف واقع محروم کرده اند؛ مگر حکم پرونده قهرمانی مشخص شده که این حکم صادر شده؟»

در ادامه علی دایی مهمن تلفنی برنامه شد و گفت: «آقای صالحی! من درباره پرونده دیگران دخالتی نکردم اما اگر قرار است که کسی درباره پرونده دیگران نظری ندهد چرا آقای عباس موسوی درباره پرونده من نظر داد و بعد هم عضو کمیته استیناف شد؟ صالحی چند بار به من توهین کرده است. او مدعی است که حرف من درباره قهرمانی یعنی من گفته ام که او رشوه گرفته است! در حالی که از حرفم چنین استنباطی نمی شد چون توضیح دادم که چرا آن حرف را زده ام.»

دایی افزود: «عباس موسوی امشب (دوشنبه) در مصاحبه ای مرا تهدید کرده است. موسوی و صالحی به صرف این که قاضی هستند حق ندارند به من توهین کنند. یقینا حق شکایت از آنها برای من محفوظ است. چرا کمیته استیناف رای پرونده ای را که در آن دنبال حق و حقوقم بودم شش ماه طول داد ولی این جا ظرف دو ماه رای داد؟»

صالحی پاسخ داد: «بین پرونده های مالی و انضباطی فرق می گذاریم. ضمن این که دایی درباره پرونده قلعه نویی سخن گفته که ما گفتیم چه ارتباطی با دفاعیات دایی دارد؟ دایی گفته آرای ما سلیقه ای است و مدارکی دارد که رو می کند! این حرف تهدید است.»

در ادامه این بحث بر سر محرومیت دو جلسه ای دایی، دو طرف پرونده معروف طلب قلعه نویی از تراکتورسازی در زمان وجود قانون سقف قراردادها را پیش کشیدند.

دایی که می گفت قلعه نویی دوست خوبش است و هر چه بگیرد کم گرفته از تناقض در حکم می گفت و صالحی این حکم را مو به مو شرح داد و ادعا داشت هیچ دخالتی از سوی سازمان بازرسی در این حکم نشده و آنها خودشان حکم ۳۵۰ میلیونی را کرده اند ۵۰ میلیون تومان.

دو طرف حاضر در این مناظره همدیگر را متهم می کردند که در حرف های شان طرف مقابل را متهم می کند یا با توهین سخن می گویند و بارها بحث شکایت شان از هم مطرح شد. اما این بحث غیر از اینکه مشخص شد دایی به کمیته استیناف می رود، هیچ نتیجه روشن دیگری نداشت.

دایی البته به نگارش متن حکم قلعه نویی و استدلال کمیته استیناف برای دادن پولی که در قرارداد رسمی قلعه نویی نبوده هم نکات جالبی را می گفت که البته همگی را صالحی رد می کرد.

بحث و جدل دایی و صالحی تا پایان برنامه ادامه داشت. صحبت ها گاهی آنقدر فنی میشد که مجری از طرفین می خواست طوری حرف نزنند که همه مخاطبان برنامه متوجه نشوند.

* مزد بیدار ماندن!!!

در ادامه و در حالی که نزدیک به سه ساعت و نیم از برنامه گذشته بود، فردوسی پور گفت که بهتر است تصاویری از لیگ دسته دو ببینیم تا آنهایی که تا این وقت شب بیدار مانده اند، یک بخش جالب ببینند و حال و هوایشان عوض شود.

تصاویر، یکی از دیدارهای لیگ دسته دو را نشان می داد که وزش باد در آن به قدری شدید بود که توپ از یک سمت زمین به سمت دیگر نمی رفت و داور هم بدون اعتنا به این وضعیت بازی را ادامه می داد!

* باز هم دعوای داوری

آخرین بخش برنامه این هفته بررسی صحبت های هفته قبل امیر عابدینی علیه سعید مظفری زاده بود. عابدینی هفته قبل از داوری مظفری زاده در بازی تیمش با ملوان انتقاد کرده و گفته بود که او در تصمیمات اشتباهش تعمد داشته است. این هفته هم ۹۰ با عابدینی مصاحبه ای انجام داده بود که در آن، مدیرعامل داماش صراحتا گفت: «همان طور که مظفری زاده یک بار ملوان را برابر استقلال ۴ بر ۲ برنده کرد، این بار هم کاری کرد که ملوان داماش را ببرد.»

به همین منظور، سعید مظفری زاده روی خط برنامه آمد تا درباره این مساله توضیح دهد. این داور گفت: «بیشتر اعتراض عابدینی به فدراسیون فوتبال بود نه من. من به عنوان داور، ابلاغم را از فدراسیون می گیرم ولی ناظر بازی را سازمان لیگ تعیین می کند. اگر کسی مدعی است که در این میان تبانی صورت می گیرد، فدراسیون و سازمان لیگ باید پاسخ دهند. درباره حرف های عابدینی هم برای رعایت احترام بزرگتر، مساله را از طریق فدراسیون و کمیته اخلاق پیگیری می کنیم. عابدینی گفته مطالبی دارد که اگر بگوید من دیگر داوری نمی کنم! از ایشان می خواهم هر چه دارند بگویند. ضمن این که من مدت هاست به دلایلی دیگر علاقه ای برای داوری کردن ندارم چون انگیزه ندارم.»

مظفری زاده درباره ادعای عابدینی مبنی بر این که او از روی عمد به سود ملوان سوت زده هم گفت: «از فدراسیون انتظار دارم که این مساله را دنبال کند.»

* سوال پیامکی برنامه این هفته:

به نظر شما دلیل اصلی کاهش حضور تماشاگران در ورزشگاه ها چیست؟

افت کیفی بازی ها – ۶۳ درصد

امکانات نامناسب ورزشگاه ها و گرانی بلیت – ۲۸ درصد

وضعیت نامناسب جو فرهنگی ورزشگاه ها – ۹ درصد

تعداد شرکت کننده: بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر

دانلود برنامه کامل ۹۰ تاریخ ۲۵/۹/۹۲ به صورت کامل قرار گرفت

 دانلود با لینک مستقیم پارت اول | حجم ۲۰۰ مگابایت

 دانلود با لینک مستقیم پارت دوم| حجم ۳۰۰ مگابایت

رمز فایل : www.darhamestan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.