امازینگ / پزشکی سلامت / خواص گیاهان / خواص کامل هندوانه | فواید ، خواص دارویی و درمانی هندوانه

خواص کامل هندوانه | فواید ، خواص دارویی و درمانی هندوانه

اطلاعاتی کامل در مورد فواید هندوانه، خواص هندوانه + عکس

خواص هندوانه ,خاصیت هندوانه ,بهترین خواص هندوانه ,دانه هندوانه ,ماسک هندوانه ,خواص هندوانه برای پوست ,مضرات هندوانه, انتخاب هندوانه, خواص درمانی هندوانه

تاریخچه بوته هندوانه

هندوانه (نام علمی : Citrullus lanatus ، انگلیسی : Watermelon ، دری: تربوز ، رومی: بطیخ هندی ، عربی: دُلاع ) نوعی بوته و میوه از دسته صیفی جات است که در جالیز رشد می‌کند. زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه ی آن (هند وانه) به معنای میوه هند معروف شده است. در گذشته به این میوه تربوزه گفته‌ که هم اکنون در افغانستان و تاجیکستان به هندوانه تربوزه گفته می‌شود. نام کامل تر این میوه “خربزه هندوانه” می باشد. هندوانه گیاهی است یکساله و یک پایه ساقه آن خزنده و پیچک دارد و برگهای آن پهن با بریدگی های عمیق می باشد . گلهای آن کوچک و زردرنگ است . میوه آن رگدار یا دراز، پوست آن سبز رنگ و داخل آن قرمز می باشد .

هندوانه پس از آمدن به ایران به عربستان راه یافت و از آنجا به اندلس رسید و از اندلس به نواحی دیگر اروپا منتقل شده و هم اکنون در بیشتر مناطق دنیا کاشته می شود. هم اکنون هندوانه در شهرهای شمالی ایران وشهرستان زابل درسیستان وبلوچستان و شهرهای استان خوزستان و کرمان و در استان فارس شهرستان اقلید به صورت وسیع کاشت می شود. این میوه دارای رنگ هایی چون زردعسلی، زرد نباتی و سرخ که ممکن است دارای تخم هایی به رنگ سیاه، سرخ یا ابلق باشد؛ البته تنها صفاتی از قبیل رسیده بودن، شیرینی، شکنندگی و بی ریشه بودن مهم است. زیرا این صفات نشان دهنده کمال رشد ترکیبات هندوانه است. به طور کلی مهم است که میوه هنگامی که به بوته اش وصل است، پخته و کامل شود. زیرا تنها در این صورت به خواص اصلی خود دست می یابد.

هندوانه مثل سایر گیاهان خانواده کدوییان، نسبت به یخبندان حساس است و برای رشد و نمو احتیاج به روزهای گرم آفتابی دارد. مناسب ترین خاک برای هندوانه، خاک های سبک حاصلخیز است و برداشت محصول، زمانی صورت می گیرد که هندوانه رسیده باشد، لذا می توان پژمرده شدن پیچک مجاور دم میوه را در نظر گرفت. قسمت های مورد استفاده هندوانه، گوشت، تخم و پوست آن است. هندوانه به صورت خام و مرباخورده می شود و تخم آن را خام یا بوداده، به عنوان آجیل مصرف می کنند.

خواص هندوانه ,خاصیت هندوانه ,بهترین خواص هندوانه ,دانه هندوانه ,ماسک هندوانه ,خواص هندوانه برای پوست ,مضرات هندوانه, انتخاب هندوانه, خواص درمانی هندوانه

خواص هندوانه – بوته هندوانه


خواص هندوانه و سلامت  پوست

هندوانه سرشار از خواص ویتامین C و A است و این بدین معنی است که خوردن ۲ تا ۳ تکه از هندوانه در روز می‌تواند برای پوست شما یک معجزه محسوب شود. دیگر خاصیت خوردن مرتب این میوه این است که زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌ تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است.


 

خواص هندوانه برای بیماری‌ های قلبی و سرطان

هندوانه حاوی ماده‌ای به نام لیکوپن است، و آن آنتی اکسیدی است که به جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و سرطان کمک می‌کند. البته باید در نظر داشت که این خاصیت یک شبه انجام نمی‌شود و باید مداومت داشته باشد.


فواید هندوانه برای حفاظت در برابر اشعه UV

به دلیل این که هندوانه حاوی آب لازم ، فیبر همراه با رادیکال‌ های آزاد نظیر لیکوپن است ، پوست حدود ۴۰% کمتر اشعه‌ های UV را جذب کرده و برای مدت طولانی‌ تری شفاف و درخشان می ماند. بنابراین حتماً این میوه جادویی را هر روز بخورید.


خاصیت هندوانه برای سیستم گوارشی

آیا تا به حال شنیدید که دانه‌ های هندوانه را می‌توانید خرد کرده تفت داده و مانند بادام زمینی مصرف کنید و یا حتی آن‌ ها را در آب بجوشانید و مانند چای مصرف کنید؟ می‌ توانید برای کاهش کرم از سیستم گوارشی خود از دانه‌ های هندوانه کمک بگیرید.


خواص هندوانه برای سنگ کلیه

خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است. به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است ، به سختی تمایل به ایجاد سنگ کلیه دارد.


نگاهی به خواص هندوانه

# هندوانه بدن را تازه شاداب می کند
# هندوانه برای اشخاص گرم مزاج بسیار خوب است
# آب هندوانه مخلوط با سکنجبین علاج کننده یرقان و دفع کننده سنگ کلیه است
# برای خنک کردن بدن در روزهای گرم تابستان هندوانه را با شکر بخورید
# برای برطرف کردن تب و اخلاط بدن هندوانه را با شیر خشت بخورید
# برای رفع خارش بدن هندوانه را با تمبر هندی بخورید
# جالب است بدانید که هندوانه تنها میوه‌‌ای است که نسبت به میوه‌ها و سبزی‌ جات دیگر دارای مقدار بیشتری بتاکاروتن است.
# هندوانه میوه‌‌ ای است که حاوی میزان بالایی الکترولیت سدیم و پتاسیم است که آن را از طریق عرق دفع می‌کنیم.
# هندوانه همچنین سرشار از ویتامین‌های B است که برای تولید انرژی حیاتی هستند
# متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین B6، B1 و منیزیم است
# این میوه بخاطر میزان بالای آبی که در خود دارد که تقریباً  درصد آن را می گیرد و ارزش کالری آن، جزء باارزش‌ترین میوه‌‌ها دسته‌ بندی می‌شود.
# هندوانه معده را تقویت می کند.
# هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی خاصی دارد و به طرز شگرفی سرشار از سیترولین بوده که آمینو اسیدی است که بدنمان برای ساخت یک آمینواسید دیگر، آرژنین، که در چرخه اوره برای از بین بردن آمونیاک استفاده می‌شود، مصرف می‌کند.
# هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کنند.
# آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش شدت آسم کمک می‌کنند# همچنین خطر سرطان روده، آسم، بیماری قلبی، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.
# پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است.
# هندوانه بدن را تازه و شاداب می کند.
# هندوانه نرم کننده، ادرارآور و زیاد کننده عرق است، لذا پس از مصرف هندوانه سموم بدن از سه طرف ( ادرار، مدفوع، عرق#  دفع می شوند و به زودی شادابی و طراوت مخصوصی به انسان دست می دهد.
# خوردن هندوانه ده ها برابر بیشتر از سبزی جات و گوشت مفید است.
۹۲ درصد هندوانه آب است و باقی کمی مواد زلال و روغنی است. میزان قند هندوانه ۸ درصد و سرشار از ویتامین های آ و ث است. حتی هندوانه برای معالجه بیماری های کلیه نقرس و بواسیر نیز موثر است.
# یک لیوان هندوانه ۲۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین C و ۱۴ در صد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند.
# هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز که برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB۱ ،B۶ ،B۵ (اسید پانتوتنیک)، بیوتین (یک نوع ویتامین B ) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می توان گفت که دارای ارزش غذایی بالایی است.
# دربرابر زوال ماکولا هم محافظ خوبی محسوب می‌شود.
# هندوانه مدر است و به پائین آوردن فشار خون کمک می کند.
# آب هندوانه مخلوط با سکنجبین علاج کننده یرقان و دفع کننده سنگ کلیه است.
هندوانه از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است . گرما را برطرف می کند و بهترین میوه تابستان است .
# هندوانه مدر است و به پائین آوردن فشار خون کمک می کند
# هندوانه معده را تقویت می کند
# پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است
# مغز تخمه هندوانه کرم های معده و روده را از بین می برد
# هندوانه برای ورم مثانه مفید است
# مغز تخمه هندوانه کرم های معده و روده را از بین می برد.
# هندوانه را باید همیشه بین دو غذا خورد یعنی تقریبا سه ساعت بعد از غذا و یکساعت قبل از غذا . زیرا اگر بلافاصله بعد از غذا خوزده شود در هضم غذا اختلال ایجاد می کند همچنین نباید آنرا با میوه های دیگر مخلوط کرد زیرا تولید نفخ شکم می کند .
# هندوانه برای معده و کلیه مفید است
# تحقیقات جدید نشان داد هندوانه یکی از سالم ترین میوه هاست و در سلامت معده و کلیه نقش مهمی دارد.
# هندوانه عطش را می نشاند
# پوست را مرطوب نگه می دارد
# تناسب اندام را حفظ می کند
# مکمل خوبی برای معده
# هندوانه برای ورم مثانه مفید است.
# تخم هندوانه ضد کرم می باشد.
# برای برطرف کردن تب و اخلاط بدن هندوانه را با شیر خشت بخورید.
# برای رفع خارش بدن هندوانه را با تمبر هندی بخورید.
# آب هنداونه به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماریهای عفونی مفید است زیرا عطش و التهاب بیمار را برطرف می کند.
# هندوانه برای اشخاص گرم مزاج بسیار خوب است.
# هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند
# هندوانه دارای آب فراوان و انرژی کمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه ها ، مواد مغذی بیشتری در هر کالری دارد که نشان دهنده اثرات مفید آن در بهبود سلامتی بدن است.
# مصرف روزانه این میوه از بروز ناراحتی قلبی پیشگیری می کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در هندوانه مانع از بروز هر نوع سرطان می شود. لیکوپن هندوانه با سرطان و آرتریت مقابله می کند. توجه داشته باشید که مصرف منظم هندوانه، گوجه فرنگی و زردآلود مانع از بروز سرطان پروستات می شود.
# هندوانه میوه ای انرژی زا و تقویت کننده بینایی است. ناراحتی های چشمی مربوط به سن را برطرف می کند. ماده موجود در آن به نام «نیترولین»، سموم بدن را دفع می کند. اسید نیتریک هندوانه کاهش دهنده فشار خون است. ویتامین B۶ در آن برای مغز بسیار مفید است.
# منبع عالی پتاسیم است، که در کنترل فشار خون موثر است. مصرف چند برش هندوانه پس از شام، به خواب راحت کمک می کند. خطرات مربوط به آسیب های پوستی بر اثر نور خورشید را تا ۴۰درصد کاهش می دهد. پتاسیم آن، باعث دفع سموم و کاهش اسید اوریک در خون می شود و در نتیجه احتمال آسیب های کلیوی را کاهش می دهد.
# هندوانه ممکن است بتواند به درمان اختلال نعوظ در مردان کمک نماید.
# هندوانه می تواند به پیشگیری از بعضی از بیماری های قلبی و عروقی کمک نماید.
# محققان معتقداند بهتر است بجای یخچال هندوانه را درون دمای اتاق نگهداری نمود.
# هندوانه خواص بسیاری دارد از آن جمله ضد استفراغ و تهوع است. مخصوصاً برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می تواند مفید باشد. ضدعفونی کننده بدن و در واقع پاک کننده روده ها بوده است.
# درطب سنتی چین پوست هندوانه را خوب می شویند و درجلوی خورشید می گذارند تا خشک شود، سپس ازآن برای مبارزه با بیماری استفاده می کنند ، بدین صورت که ۵۰ گرم پوست هندوانه را  درکمی آب می جوشانند و مانند چای آن را می نوشند که چون داری پتاسیم بالاست  برای مبتلایان به فشار خون بالا، فشارهای عصبی وهم چنین برای بیماران مبتلا به مرض قند مفید است.
# هندوانه با داشتن بیش از۹۰% آب، برای رفع تشنگی بسیار مناسب است. هیچ میوه ای تا این اندازه آب ندارد. چون هنداونه دارای مقدار خیلی کمی  سدیم است، آب زیادی از بدن دفع می شود و برای کسانیکه ناراحتی کلیه دارند و افرادی که ادرار غلیظ و زرد رنگ با بوی تند دارند ، بسیارخوب می باشد و حتی با نوشیدن آب هندوانه و آب به مقدار زیاد این مشکل را از بین می برند.
# لیکوپن موجود در هندوانه، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفظ می کند.
# هندوانه، مولد خون رقیق است. بنابراین برای کسانی که خون غلیظ دارند، مناسب است.
# هندوانه مولد بلغم شیرین است که برای تعدیل مزاج بدن بسیار مفید است.
# هندوانه در کل یک رطوبت دهنده مناسب است و در صورت توجه و رعایت آنچه در بخش مضرات هندوانه آمده است، می توان آن را برای مدت طولانی بدون دغدغه مصرف نمود.
# کمک کننده هضم و خون ساز است.
# برای خنک کردن بدن در روزهای گرم تابستان هندوانه را با شکر بخورید.
# تخم هندوانه نیز فشار خون بالا را پایین می آورد و می توان از ریشه این میوه نیز برای جلوگیری از خونریزی استفاده کرد.
# این گیاه عناصر زیادی دارد و باعث می شود انسان با استفاده از آن طی چند روز بویژه در تابستان از آب و ویتامین های مختلف بی نیاز باشد.

 خواص هندوانه , خاصیت هندوانه , مضرات هندوانه

خواص هندوانه


ترکیبات شیمیایی هندوانه

هندوانه دارای اسید آمینه ای بنام سیترولین و موادی بنام کاروتن و لیکوپن و نوعی قند بنام مانیتول می باشد. تخم هندوانه دارای حدود ۳۰ درصد روغن است که از نظر خواص شیمیایی مانند روغن بادام می باشد .

در صد گرم هندوانه مواد زیر موجود است

آب ۹۲ گرم
پروتئین ۰/۵ گرم
مواد چربی ۰/۲ گرم
نشاسته ۶ گرم
کلسیم ۰/۷ میلی گرم
فسفر ۱۰ میلی گرم
آهن ۰/۵ میلی گرم
سدیم ۱ گرم
پتاسیم ۱۰۰ میلی گرم
ویتامین آ ۶۰۰ میلی گرم
ویتامین ب ۱ ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۳ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۲ میلی گرم
ویتامین ث ۸ میلی گرم


 

احتیاط در مصرف هندوانه

# خوردن هندوانه برای معده و نیروی جنسی اشخاصی که مزاج سرد دارند، زیان آور است.

# خوردن هندوانه برای اشخاص سرد مزاج تولید درد مفاصل می کند و در این موارد خنثی کننده زیان هندوانه، عسل و قند و امثال آن است.

# زیاده روی در خوردن هندوانه برای طحال زیان آور است .

#  هندوانه طبیعت سرد دارد، از این رو از مصرف زیاد آن خودداری شود.

# هندوانه در اشخاص سرد مزاج باعث درد مفاصل و ضعف جنسی می شود .

# هندوانه را باید همیشه بین دو غذا خورد یعنی تقریبا سه ساعت بعد از غذا و یکساعت قبل از غذا . زیرا اگر بلافاصله بعد از غذا خورده شود در هضم غذا اختلال ایجاد می کند همچنین نباید آنرا با میوه های دیگر مخلوط کرد زیرا تولید نفخ شکم می کند.

خواص هندوانه ,خاصیت هندوانه ,بهترین خواص هندوانه ,دانه هندوانه ,ماسک هندوانه ,خواص هندوانه برای پوست ,مضرات هندوانه, انتخاب هندوانه, خواص درمانی هندوانه

فواید هندوانه


نکات خرید هندوانه

هیچ نوع اختلافی در ظاهر هندوانه های رسیده و نارس وجود ندارد. در نتیجه برای تشخیص رسیدن هندوانه روش های متعددی وجود دارد. یک روش صدایی است که با انگشت روی هندوانه زده می شود. هندوانه نارس صدای تو خالی نسبتا تیزی داشته ولی هندوانه رسیده صدای آرام تری دارد باید توجه داشت هندوانه بیمار یا نارس که زود از ساقه چیده و پلاسیده شده نیز صدای پر و آرامی دارد. مطالعات نشان می دهد بهترین علامت رسیدن میوه تغییر رنگ پوست میوه است. به هنگام رسیدن میوه رنگ پوست روشن تر می شود. این تغییر رنگ در نقطه تماس میوه با زمین به خوبی هویدا است. رنگ نقطه تماس میوه نارس سفید متمایل به سبز است ولی پس از رسیدن رنگ این نقطه به زرد روشن تبدیل می شود. از دیگر راه های تشحیص هندوانه رسیده فشردن آن بین دو دست است. شنیدن صدای نازک که از شکاف داخلی گوشت به وجود می آید به عنوان علامت تردی میوه شناخته شده و معرف رسیده بودن آن است. هندوانه سفت با شکل یکنواخت و سنگین مطلوب است. اگر رنگ پوست آن کمرنگ و شیری باشد مطلوب نیست. گوشت آن باید سفت بافت تازه و تخمهای آن کاملا رسیده و پر باشد.


 

طرز تهیه ماسک هندوانه

آب هندوانه را گرفته و سپس روی پوست برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید. سپس آن را با آب سرد بشویید. این ماسک باعث می شود تا لکه های پوستی از بین رفته و کم رنگ تر شود.

از خواص هندوانه بیشتر بدانید در سایت پارسی نو

همچنین بخوانید:

۲ دیدگاه‌ها

  1. از شما روی خواص هندوانه خیلی متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.