امازینگ / پزشکی سلامت / خواص گیاهان / خواص کامل دارچین | خواص دارویی درمانی و فواید دارچین

خواص کامل دارچین | خواص دارویی درمانی و فواید دارچین

فواید و خواص دارچین ادویه ایی پرسود

خواص دارچین , بهترین خواص دارچین , خواص دارچین و کاهش وزن

تاریخچه گیاه خواص دارچین

دارچین درختی کوچک و همیشه سبز به ارتفاع ۵ تا ۷ متر بوده که از تمام قسمت‌ های آن بوی بسیار مطبوعی به مشام می رسد. این درخت با نام علمی Cinnamomum verum در فاصله ماه های بهمن تا اوایل فروردین گل های سفید رنگی می دهد. این گیاه بومی سریلانکا و جنوب هند بوده و پوست درختچه آن را جدا کرده و معمولا پودر می کنند و در غذا یا چای از آن استفاده می کنند. آن به عنوان ادویه بکار میرود. از سالیان دور دارچین در اقصی نقاط جهان به کار رفته است. مردمان مصر در درمان امراض از این ماده پرخاصیت استفاده کرده اند. دارچین یا cinnamon از ادویه‌ جات بسیار پرکاربرد در تعداد زیادی از خوراکی ها می باشد. اما در طب سنتی این خوراکی فقط ادویه نبوده و خواص و فواید درمانی نیز دارد. این ماده پرخاصیت به دو دسته دارچین سیلان که در آمریکای جنوبی می‌روید و دارچین سنا (دارچین چینی) که در جنوب آسیا می‌روید تقسیم می‌شود. در قرون وسطی دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌شد. دارچین بعد از فلفل و زردچوبه یکی از پرمصرف‌ ترین ادویه های معطر و مطبوعی است که طعم آن ابتدا در دهان ملایم و کمی شیرین و بتدریج تند و سوزاننده می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها کنجکاوند که بدانند این گیاه چه خواص متمایزی دارد. دارچین از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی گرم و خشک دارد. در ادامه نگاهی به خواص شگفت انگیز این گیاه انداخته و چند توصیه کاربردی و مهم جهت استفاده هرچه بهتر از آن بیان می گردد. در پایان نیز مضرات و موارد منع مصرف آن گفته خواهد شد.


فواید دارچین برای بیماران دیابتی

تازه ترین تحقیقات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت می‌ توانند با افزودن کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدنشان کمک کنند. در یک مطالعه بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول ، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.

دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می بخشد و با کاهش تدریجی قند خون، از خستگی و تاری دید دیابتی ها می کاهد و چون تقریبا بدون کالری است افراد چاق و مبتلایان به دیابت می توانند با نظر پزشک متخصص از آن در رژیم غذایی شان استفاده کنند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده که دارچین سوخت و ساز گلوکز را تا حدود ۲۰ برابر بالا می برد.
وقتی بدن حساسیت خود را نسبت به هورمون انسولین از دست می‌دهد، دیابت نوع دوم بروز می‌کند. انسولین قند را از خون به سلول های بدن منتقل می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین وقتی بدن به انسولین پاسخ ندهد، مقدار قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و منجر به خستگی و تاری دید می‌شود. افزایش قند خون در دراز مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ، نارسایی کلیوی و نابینایی را افزایش دهد. افزودن مقدار کمی دارچین به چای ، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد.
دارچین همچنین از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگیری می‌کند. دارچین حاوی برخی مواد است که مصرف زیاد آن می‌تواند سمی باشد بنابراین در مصرف این ماده غذایی باید دقت کرد. در این مطالعه ۶۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم روزانه ۱، ۳ یا ۶ گرم دارچین یا معادل آن آرد گندم ( به عنوان دارونما ) مصرف کردند. آرد گندم و دارچین به شکل کپسول استفاده می شد.
میزان گلوکز، چربی و کلسترول تمام بیمارانی که دارچین مصرف کردند تا ۳۰ درصد کاهش یافت، اما هیچگونه تغییری در کسانی که دارو نما دریافت کردند مشاهده نشد.
دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می‌بخشد. دارچین تقریبا هیچ کالری ندارد، به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین طعم مطبوعی به غذای خود بخشند.هر گرم دارچین کمتر از ۳ کالری دارد که بسیار اندک است.
تحقیقات قبلی نشان داده بود که دارچین ظاهرا به سلول های چربی در تشخیص و واکنش به انسولین کمک می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نیز نشان داده بود که دارچین سوخت و ساز گلوکز را حدود بیست برابر می‌کند.


اثر دارچین بر کاهش وزن

افرادی که مخلوط عسل و دارچین را نوشیده‌اند اظهار کم‌اشتهایی و بی‌ میلی نسبت به کربوهیدرات‌ها را تجربه کرده‌اند.  اضافه‌کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی می‌تواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد. نصف این چای را قبل از خواب و باقیمانده آن را صبح بنوشید. از آنجایی که ممکن است این چای باعث کاهش قند خون شود، بهتر است بیماران در مورد مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.


خواص دارچین برای چربی سوزی

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک چهارم قاشق چایخوری دارچین سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه می تواند چربی و کالری های مازاد را بسوزاند. در واقع وقتی سوخت و ساز بالا رود بدن انرژی خود را از تجزیه چربی ها تامین می کند، اما اگر سوخت و ساز پایین باشد کالری و اضافه وزنی هم از دست نمی رود.

خواص دارچین , بهترین خواص دارچین , خواص دارچین و کاهش وزن

خواص دارچین


فواید دارچین در کاربرد های آرایشی و بهداشتی

دارچین با داشتن خاصیت تازه‌کنند گی دهان و خوشبو کردن آن، در بسیاری از آدامس‌ها نیز به عنوان طعم‌ دهنده به کار می‌رود. ساخت دهانشویه طبیعی و خانگی: ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین را با نصف قاشق چایخوری پودر میخک مخلوط کرده و مسواک تر را به آن آغشته کنید. سپس آنرا به دندان‌ها و داخل دهان بکشید و این عمل را روزی یک مرتبه تکرار کنید. سفید کننده و جرم گیر دندان : یک قاشق مربا خوری پودر دارچین را با ۲ قاشق مرباخوری کف دریا (نام گیاه دارویی است) مخلوط کرده و خوب هم بزنید، روزی ۲ مرتبه ابتدا مسواک را تر کرده و به پودر حاصل آغشته کنید سپس آن را به دندان‌ها بکشید.


 توصیه به راننده ها

به گفته محققان استشمام و نوشیدن چای نعناع و دارچین برای ایجاد آرامش اعصاب و جلوگیری از به خواب رفتن رانندگانی که به مدت طولانی می رانند موثر است و به افزایش تمرکز کمک کرده و از وقایع و حوادث رانندگی می کاهد و اسانس آن ضدعفونی کننده ملایمی است.


خواص دارچین در درمان برفک دهان

نتایج تحقیق انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داده است عصاره آبی دارچین روی قارچ کاندیدا آلبیکنس اثر درمانی دارد. این پایان نامه به وسیله فاطمه جسمانی و راهنمایی دکتر حمیدرضا مقیمی و دکتر حسین وحیدی از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. قارچ کاندیدا آلبیکنس بیماری برفک دهان را تولید می‌کند که در این تحقیقات، روش نهایی در عصاره گیری روشی مرکب از خیساندن و هضم کردن با استفاده از نسبت ۴ به ۱ آب و گلیسیرین به صورت حلال انتخاب شد. نگهداری این عصاره به مدت ۲۴ ساعت و بیشتر در دمای آزمایشگاه و یخچال تولید رسوب می‌کند، اما این رسوب از اثر ضدقارچی عصاره نمی‌کاهد. این دهان‌شویه اثری کاملاً مشابه عصاره دارد و از بو و طعم ملایم دارچین برخوردار است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند عصاره آبی دارچین اثر ضدقارچی دارد.


مصرف دارچین و پیشگیری از آلزایمر

دارچین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، از این‌ رو برای تقویت این عضو می‌توان از آن استفاده کرد. با داشتن این خاصیت، خوردن دارچین به منظور از بین بردن فشارهای عصبی و پیشگیری در مورد از دست دادن حافظه کارساز است. پزشکان به تازگی دریافته‌اند که نوعی ترکیب موجود در چوب دارچین موسوم به «CEppt» می‌تواند کلید اصلی پیشگیری از آلزایمر باشد. دکتر مایکل اووادیا با انتشار مقاله جدیدی در مجله «پلوس وان» خاطرنشان کرد: ترکیب CEppt از چوب دارچین گرفته شده و تأثیر آن روی موش‌های آزمایشگاهی و مگس‌های میوه مورد آزمایش قرار گرفت. پس از ۴ ماه متخصصان متوجه شدند که سرعت رشد بیماری آلزایمر در این جانوران به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. همچنین سطح فعالیت و طول عمر این حیوانات با گروه کنترل که سالم بودند مقایسه شد. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، پزشکان تاکید کردند این یافته بسیار جالب توجه است چون این ترکیب نه تنها نقش بازدارنده در برابر بیماری آلزایمر دارد بلکه یک ماده طبیعی و بدون عوارض جانبی است که تقریباً تمام افراد می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و هزاران سال است که انسان‌ها در موارد پزشکی متعدد از آن استفاده می‌کنند.

خواص دارچین , بهترین خواص دارچین , خواص دارچین و کاهش وزن

خواص دارچین و کاهش وزن


خواص دارچین برای جلوگیری از کپک‌ زدگی

دارچین که در بسیاری از نان‌ ها و شیرینی‌ ها به عنوان ادویه استفاده می‌شود به عنوان ماده ضدکپک در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده خواهد شد. با وجود شیرینی و عطر موجود در این ماده، دارچین می‌تواند عامل نابودی میکروب‌ها شود. این ماده در مصر باستان در مومیایی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با توجه به این خصوصیت، محققان اسپانیایی از قابلیت ضد میکروبی دارچین برای تولید نوعی بسته بندی ضد کپک استفاده کرده‌ اند. آن‌ها اعلام کردند بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده، کاغذی که دارای ۶ درصد از روغن دارچین باشد تا ۹۶ درصد از گسترش کپک در سطح نانی که از قبل دچار کپک‌زدگی شده بود، جلوگیری کرده و می‌تواند تازگی نان را تا ۱۰ روز حفظ کند.


فواید دارچین برای مقابله با سرما خوردگی و گریپ

دارچین سرشار از «آلدئید سینامیک» است که یک آنتی باکتری، ضدویروس و ضدانگل بسیار قوی محسوب می‌ شود. این ادویه‌ی معطر سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می‌کند. روش مصرف: یک قاشق چای‌خوری دارچین و دو عدد چوب میخک را در یک فنجان آب گرم بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید بجوشد. سپس از روی شعله برداشته و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. به این محلول آب نصف لیموترش و ۱ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. هر روز یک تا دو بار از این محلول میل کنید تا سرماخوردگی‌تان درمان شود.


خواص دارچین برای از بین بردن نفخ

همان طور که گفتیم دارچین خواص ضد عفونی کنندگی دارد و برای همین از فلور روده محافظت می‌کند. دارچین گرفتگی عضلات معده و روده را برطرف می‌سازند و با نفخ مقابله کرده و اسهال را رفع می‌کند.

روش مصرف: ۱۵۰ میلی لیتر آب را روی ۱ قاشق چای‌ خوری چوب دارچین خرد شده یا پودر دارچین ریخته و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و هر روز ۳ مرتبه (بعد از غذا) از آن بنوشید. این کار را به مدت ۷ تا ۱۰ روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که زیاده‌روی نکنید. مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد

 

خواص دارچین , بهترین خواص دارچین , خواص دارچین و کاهش وزن

خواص دارچین و عسل


خاصیت دارچین در تسهیل گردش خون

دارچین جریان خون را تسهیل می‌کند. جریان خون مناسب نیز باعث اکسیژن‌ رسانی مناسب به سلول‌های بدن می‌شود. دارچین ناخالصی‌های خون را نیز برطرف می‌سازد.


خواص دارچین : درمان عفونت‌ها

به دلیل خاصیت ضدقارچ، ضدباکتری، ضد ویروس و ضدعفونی بودن دارچین، این ماده در مورد التیام عفونت‌های خارجی و داخلی بدن موثر است.


خواص دارچین برای  التیام‌ بخشی

دارچین با داشتن خاصیت التیام‌ بخشی برای متوقف کردن خونریزی استفاده می‌شود و به دلیل این خاصیت، در کوتاه کردن دوره درمان و بهبود بیماران کارساز است.


خواص دارچین : درمان درد

یکی دیگر از فواید دارچین خاصیت ضدالتهابی آن است. این ماده مفید، گرفتگی عضلات را از بین برده و درد ناشی از آن را نیز تسکین می‌بخشد، همین‌طور برای بهبود و آرام کردن سردرد هایی که به دلیل سرماخوردگی ایجاد می‌شود نیز می‌توان از دارچین استفاده کرد. دارچین با کمک به افزایش صحت و سلامت روده، ریسک ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد


خواص دارچین : محافظت از قلب

کلسیم و فیبر موجود در دارچین، بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. از این‌رو افزودن مقدار کمی دارچین به غذا برای افرادی که از ناراحتی‌های قلبی و فشارخون بالا رنج می‌برند، مفید خواهد بود.


خواص دارچین برای رفع سوء هاضمه

دارچین در بسیاری از غذاهای محلی استفاده می‌شود زیرا علاوه بر عطر و طعم خوب به درمان سوءهاضمه نیز کمک می‌کند. علاوه بر سوءهاضمه، دارچین برای رفع حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ نیز مفید است.


فواید دارچین برای التیام گلودرد

دارچین حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی است. ترکیب آن با عسل که یک ماده ی ضدعفونی کننده ی قوی و طبیعی است کمک زیادی به تسکین و درمان گلودرد می کند. ترکیب زیر در رفع گلودرد بسیارمؤثر میباشد:

مواد لازم
شیر :  ۲۰۰ میلی لیتر
چوب دارچین :۱ عدد
عسل :  ۲ قاشق چایخوری

روش تهیه
شیر را داغ کنید و داخل یک لیوان بریزید. سپس دارچین را داخل آن بیاندازید و عسل را اضافه کنید. به همین راحتی یک نوشیدنی دارچینی معجزه گر خواهید داشت که گلویتان را تسکین می دهد.

توصیه می کنیم به محض احساس اولین علائم گلودرد یا آنفلوانزا و سرماخوردگی به سراغ این نوشیدنی مفید بروید. اگر مشکل تان بیش از یک هفته طول کشید و یا با تب زیاد همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید.


خاصیت دارچین در بهبود عادت ماهانه

دردهای ناشی از عادت ماهانه قاعدگی و گرفتگی و اسپاسم، با مصرف دارچین کاهش می یابد.


خواص دارچین : کنترل بارداری

مصرف دارچین بعد از زایمان، قاعدگی را به تأخیر می اندازد و به طور طبیعی، بارداری را کنترل می کند. عده ای نیز معتقدند که تولید شیر را در زنان افزایش می دهد. دارچین مدر (ادارآور) است و باعث تحریک و افزایش میل جنسی می شود.


خواص دارچین : انرژی‌ زایی

دارچین روی جسم و روح ما تأثیر گذاشته و انرژی‌مان را بالا می‌برد. برای همین اگر احساس خستگی و کسالت می‌کنید به سراغ دارچین بروید.

روش مصرف: روی ۱۵۰ میلی گرم آب یک قاشق چای‌خوری پُر پودر دارچین بریزید. در ظرف را گذاشته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. زمانی که احساس خستگی فیزیکی می‌کنید از این محلول بنوشید. می‌توانید به مدت ۱۰ روز از این نوشیدنی دارچینی برای رفع احساس خستگی‌تان استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که میزان دارچین را بیشتر نکنید.
,خواص سبزیجات، خواص میوه جات ،خواص خوراکیها،سبزیجات


فواید دارچین کاهش میزان تری‌ گلیسیرید و کلسترول

دارچین میزان گلیسمی خون را پایین می‌آورد و به همین دلیل میزان کلسترول خون و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش پاکستانی نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان تری گلیسیرید را ۲۳ تا ۳۰ درصد و میزان LDL را به میزان ۷ تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد.

روش مصرف: روزانه یک قاشق چای‌خوری دارچین را به انواع غذاهای خود اضافه و میل کنید.


خواص دارچین جهت مقابله با پیری

دارچین حاوی میزان قابل توجهی تانین است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به همین دلیل با رادیکال‌های آزادی که باعث پیری سلول‌ها می‌شود مقابله می‌کند.
روش مصرف: روزانه ۱ قاشق چای‌خوری به غذاهای خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشده و بیش از ۱ قاشق در روز از این ادویه استفاده نکنید. نتایج یک پژوهش پاکستانی نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان تری گلیسیرید را ۲۳ تا ۳۰ درصد و میزان LDL را به میزان ۷ تا  ۲۷ درصد کاهش می‌دهد


خواص دارچین در کاهش میزان گلیسمی

دارچین با افزایش گلیسمی بعد از صرف غذا مقابله می‌کند و به همین دلیل باعث می‌شود افراد دیابتی برای صرف غذا کمتر دچار مشکل شوند. نتایج یک پژوهش پاکستانی که در سال ۲۰۰۳ انجام گرفته است نشان می‌دهد مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد. روش مصرف: روزانه ۱ قاشق چای‌خوری دارچین به غذاهای خود اضافه کنید.

خواص دارچین , بهترین خواص دارچین , خواص دارچین و کاهش وزن

خواص دارچین و دیابت


خواص روغن دارچین

روغن دارچین از پوست و برگ درخت دارچین گرفته می شود. اگرچه روغن دارچین نیز خواص بی شماری دارد، ولی چون اغلب افراد به آن حساسیت دارند، ترجیح می دهند، از خود دارچین استفاده کنند. از این روغن در عطر درمانی استفاده می شود؛ هر چند که مصرف آن به اندازه روغن هایی همچون روغن ریحان، رزماری، اسطوخودوس و کاج، رایج نیست. برخی افراد از روغن دارچین در آشپزی و پخت و پز استفاده می کنند. قدح گل، کاسه ای است که گلبرگ و برگ های خشک انواع گل را در درون آن می ریزند و کنار اتاق می گذارند، از روغن دارچین نیز به عنوان خوشبوکننده اتاق استفاده می شود و آن را درون قدح گل می ریزند. روغن دارچین دافع پشه و حشرات است. پژوهش هایی که دانشکده ملی تایوان انجام شد نشان داد نه تنها روغن دارچین، بلکه برگ دارچین نیز دافع حشرات است. از آنجا که مصرف این روغن اثر مخرب و سوئی روی پوست دارد و ایجاد حساسیت، می کند، بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری شود. قبل از مصرف هم باید آن را رقیق کرد و مانع تماس آن با نقاط حساس بدن و صورت شد.


۸ روش برای مصرف بیشتر دارچین

۱٫ روی چای، قهوه یا شیر صبحانه‌ی خود دارچین بپاشید.

۲٫ اگر اهل پختن کیک و شیرینی هستید از دارچین بیشتری استفاده کنید. دارچین هم باعث خوش طعمی کیک‌ها می‌شود و هم این که شما از خواص آن بیشتر بهره می‌برید.

۳٫ به جای استفاده از نمک و فلفل روی سیب زمینی‌های شیرین، دارچین بپاشید.

۴٫ دست به کار شوید و شکر دارچینی تهیه کنید. به این ترتیب که به یک قاشق خاک قند دو قاشق دارچین اضافه کنید و روی کیک‌ها، شیرینی‌جات، پنکیک‌ها بپاشید. همچنین می‌توانید دارچین را به ماست‌تان نیز اضافه کنید.

۵٫ برای صبحانه برنج قهوه‌ ای درست کنید و برای خوش طعم کردن آن ابتکار به خرج دهید و کشمش، فندق و دارچین به آن اضافه کنید. این ادویه‌ی خوش عطر، حساسیت سلول‌های کبد و عضلات را نسبت به انسولین افزایش می‌دهد و میزان لیپیدهای خون مانند تری‌گلیسیرید را پایین می‌آورد

۶٫ در هنگام پخت گوشت( گوشت گاو، گوساله و گوسفند) به آن دارچین بزنید. این کار علاوه بر این که بوی گوشت را می‌گیرد باعث می‌شود شما از خواص دارچین بیشتر بهره‌مند شوید.

۷٫ مرغ شکم پر درست کنید. سیب‌ ها را نگینی نسبتاً بزرگ خرد کنید. داخل مرغ را با این سیب‌ها، دارچین و پیاز ورقه ورقه شده پُر کنید.

۸٫ به غذاهایی که داخل فر می‌گذارید، ۲۰۰ گرم گردو، ۳ قاشق چای‌خوری روغن کانولا و ۲ قاشق چای‌خوری دارچین اضافه کنید.


مضرات دارچین

دارچین به دلیل داشتن طبیعت گرم می‌تواند در افراد گرم مزاج با عوارضی چون خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو و … همراه باشد، لذا باید با توجه به مزاج مصرف شود.
مصرف مقادیر زیاد دارچین،‌ باعث تپش قلب،‌ بی‌خوابی و افسردگی می‌شود.
اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.
اکثر متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری نمایند. چرا که می تواند منجر به زایمان زودرس شود.
به طور کلی مصرف ادویه ها از جمله دارچین در دوره شیردهی باعث ناراحتی معده نوزاد می شود و باید محدود شود. معده درد، اسهال یا استفراغ نشانه این است که سیستم گوارشی کودک به این نوع غذاها حساس است.


خطرات و عوارض جانبی دارچین

دارچین اثرات جانبی خاصی ندارد. مصرف دارچین در بعضی از افراد باعث واکنش های آلرژیکی می‌شود. همچنین مالیدن دارچین برروی پوست می‌تواند باعث سرخی و التهاب پوست شود. مصرف بیش از حد دارچین سنا (چینی) ممکن است، برای همه بخصوص افرادیکه مشکلات کبدی دارند، مسموم کننده باشد. از آنجاییکه دارچین قندخون را کاهش می‌دهد، افراد دیابتی که دارو مصرف می‌کنند ممکن است دچار افت شدید قند خون شوند. افرادیکه مبتلا به سرطان‌های هورمونی از جمله سرطان پستان هستند، نباید دارچین مصرف کنند. از آنجاییکه تحقیقات زیادی در مورد خطرات دارچین وجود ندارد، این ماده غذایی برای کودکان و زنان شیرده توصیه نمی‌شود. دارچین در بعضی از افراد خطر آسیب های کبدی را افزایش می‌دهد. تداخلات دارویی. دارچین ممکن است با داروهای آنتی بیوتیک، دیابت، رقیق کننده خون، داروهای قلبی و بعضی دیگر از داروها تداخل داشته باشد، در اینباره با پزشک خود مشورت نمایید.


موارد منع مصرف دارچین

برای زنان باردار مناسب نمی باشد.
مصرف بیش از حد دارچین باعث التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده می شود. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.


همچنین بخوانید:

خواص گوجه فرنگی

خواص هندوانه

خواص سیر

خواص زردچوبه

خواص لیمو ترش

خواص ریحان

خواص لیمو شیرین

خواص پرتقال

خواص پیاز

خواص خرما

خواص انگور

۲ دیدگاه‌ها

  1. با سلام واقعا بی نظیر بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.