امازینگ / اخبار / اخبار اقتصادی / لیست قیمت های جدید بنزین و گازوئیل در سال ۹۳

لیست قیمت های جدید بنزین و گازوئیل در سال ۹۳

لیست قیمت های جدید بنزین و گازوئیل در سال ۹۳

قیمت بنزین در سال 93

با موافقت مجلس شورای اسلامی با لایحه پیشنهادی وزارت نفت، سال آینده بدون احتساب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت هرمترمکعب گاز ۱۳ تومان و قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل پنج درصد افزایش می‌یابد.

از ابتدای سالجاری تاکنون با اضافه شدن بندی به نام عوارض بهای هر مترمکعب گاز طبیعی مشترکان خانگی و تجاری ۱۰ تومان افزایش یافت تا عملا متوسط قیمت گاز طبیعی مشترکان خانگی از ۷۰ به ۸۰ تومان به ازای هر متر مکعب افزایش یابد.

بر این اساس در سالجاری متوسط بار مالی قبوض مصرفی گاز نسبت به سال گذشته در دوره تابستانی از ۱۲۰ به ۱۳۰ تومان در هر متر مکعب و میانگین قیمت گاز طبیعی در مصارف زمستانی در هر متر مکعب از ۷۰ به ۸۰ تومان افزایش یافته است.

با این وجود، با موافقت مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزارت نفت در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۳، بهای هر متر مکعب گاز طبیعی مشترکان خانگی سال آینده با افزایش ۱۳ تومانی همراه خواهد شد.

از این رو بدون احتساب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، متوسط قیمت گاز مشترکان خانگی برای دوره تابستانی ۱۳۳ تومان و برای دوره زمستانی متوسط قیمت هر مترمکعب گاز مشرفی مشترکان خانگی ۸۳ تومان در نظر گرفته خواهد شد.

با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع حاصل از این عوارض به عنوان درآمد شرکت‌های ذیربط وزارت نفت محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست ضمن آنکه قرار است این افزایش قیمت گاز در قالب عوارض، صرف تامین منابع مالی برنامه‌های گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع خواهد شد.

 

لیست قیمت های جدید بنزین و گازوئیل در سال ۹۳

نام حامل انرژی قیمت فعلی / یک لیترقیمت جدید در سال ۹۳(بدون احتساب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها)/ یک لیتر
بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای (سهمیه‌ای)۴۰۰ تومان ۴۲۰ تومان
بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای (سهمیه‌ای)۵۰۰ تومان ۵۲۵ تومان
بنزین معمولی آزاد۷۰۰ تومان  ۷۳۵ تومان
بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان ۸۴۰ تومان
گازوئیل نیمه‌ یارانه‌ای (سهمیه‌ای)۱۵۰ تومان ۱۵۷٫۵ ریال
گازوئیل آزاد ۳۵۰ تومان ۳۶۷٫۵ تومان
متوسط قیمت گاز دوره زمستانی (یک مترمکعب)۸۰ تومان ۸۳ تومان
متوسط قیمت گاز دوره تابستانی (یک مترمکعب)۱۳۰ تومان۱۳۳ تومان

 

هر چند تاکنون سناریوهای مختلف قیمتی از ۱۱۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین به عنوان پرطرفدارترین فرآورده نفتی کشور از سوی دولت برای سال ۱۳۹۳ و در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تعریف شده اما نخستین گام افزایش قیمت بنزین پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی برداشته شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته “پنج شنبه ۱۰ بهمن در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ١٣٩٣ کل کشور بند (ک) تبصره ٢ این لایحه را تصویب کردند و از این رو قیمت هر یک لیتر فرآورده نفتی ۵ درصد افزایش می یابد.

براساس این مصوبه، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط مکلف شد، پنج درصد به قیمت هرلیتر فرآورده نفتی، به عنوان عوارض افزایش دهد.

با تصویب این لایحه در خانه ملت، بهای هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی با افزایش ۵ درصد و در قالب عوارض مصرف سال آینده به ۴۲۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد معمولی به ۷۳۵ تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با احتساب قیمت های جدید هم باید ۵ درصد به عنوان عوارض به افزایش بار مالی خرید هر لیتر فرآورده نفتی افزوده به عنوان نمونه اگر سال اینده قیمت هر لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومان شود معادل ۵ درصد یعنی ۵۰ تومان دیگر به هزینه خرید یک لیتر بنزین افزوده خواهد شد.

با تصویب این لایحه پیشنهادی وزارت نفت در مجلس هم قیمت هر لیتر گازوئیل یارانه ای از ۱۵۰ تومان فعلی به ۱۵۷٫۵ ریال و بهای هر لیتر گازوئیل آزاد از ۳۵۰ تومان فعلی به ۳۶۷٫۵ ریال برای سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.