امازینگ / رپورتاژ آگهی / لیفان ۸۲۰ و ام جی ۶، دو چینی مغرور

لیفان ۸۲۰ و ام جی ۶، دو چینی مغرور

لیفان ۸۲۰ و ام جی ۶، دو چینی مغرور

لیفان 820 و ام جی 6، دو چینی مغرور

اگرچه کراس اوورها این روزها بازار را قبضه کرده و مثل اینکه خیال واگذار کردن حتی قسمتی از آن را ندارند، در عین حال سدان‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارند. دو نمونه از سدان‌های پر طرفدار در بازار جهانی شامل لیفان ۸۲۰ و ام جی ۶ هستند. لیفان در سال ۹۵ توسط کرمان موتور به ایران آمد و ام جی ۶ سال‌های ۹۱ و ۹۲ به کمک مدیا موتور وارد کشور ما شد.


به نقل از صفحه لیفان ۸۲۰ همراه مکانیک، لیفان برای توسعه این مدل دست به دامان تویوتا نیز شده است؛ به‌طوری‌که شاسی و پیشرانه را با کمک این شرکت ژاپنی تهیه و در مدل ۸۲۰ بکار برده است، از همین‌رو بین لیفان۸۲۰ و تویوتا کمری مدل ۲۰۰۸ شباهت‌هایی از جنبه فنی وجود دارد. همچنین پیشرانه برخی مدل‌های عرضه شده در بازار چین توسط میتسوبیشی و یک شرکت بریتانیایی ساخته شده‌اند. شرکت لیفان در سال ۲۰۱۵ از مدل برقی این خودرو نیز رونمایی کرد. در بازار کشور ما عرضه این خودرو تنها تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشت و در حال حاضر نمونه صفر کیلومتر لیفان ۸۲۰ در بازار داخلی یافت.
در این مطلب این دو خودرو را بررسی خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.

مقایسه طراحی دو خودرو

در طراحی ظاهری لیفان آثاری از آئودی و کیا و در طراحی داخلی آن نشانه‌هایی از کمری پیدا می‌شود؛ اما همچنان طرفداران و حتی منتقدان طراحی آن را خودرویی زیبا می‌دانند. البته کمی انتقاد به لاستیک و رینگ‌های کوچک این خودرو نسبت به ظاهر بزرگش وجود دارد.
این خودروی انگلیسی مونتاژ شده از جلو ظاهری خشن و تهاجمی دارد که در طراحی کابین گوی سبقت را از لیفان ربوده است. طراحی شیک و تناسب میان مکان قرارگیری اجزاء خودرو از آن کابینی زیبا و ساخته شده از مواد خوب به جا گذاشته است.

مقایسه فنی دو خودرو

لیفان ۸۲۰ دارای موتوری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه با حجم ۴/۲ لیتری بوده که حداکثر ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. این خودرو گیربکسی ۶ دنده و خودکار داشته که قادر است ۱۸۰ کیلومتر را در یک ساعت طی کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ لیفان تنها در ۱/۱۰ ثانیه اتفاق می‌افتد.

لیفان 820 و ام جی 6، دو چینی مغرور

ام جی نیز موتوری توربوشارژ با ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه و حجم ۱۷۹۶ سی سی دارد که ظرفیت تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را دارا است. جعبه دنده این خودرو ۵ دنده اتومات تیپ ترونیک بوده که قادر است در ۴/۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و ۱۹۳ کیلومتر را در این بازه زمانی طی کند. ام جی ۶ در هر کیلومتر ۱/۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند.مقایسه تجهیزات و امکانات دو خودرو
لیفان را یک سدان امن می‌دانند که مجهز به سیستم‌های ترمز از جمله ABS، EBD، BAS و ESP بوده و ۶ کیسه هوا ۶ نقطه از خودرو تعبیه شده است. سیستم روشنایی این خودرو مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع نور و خاموش شدن چراغ‌های جلو با تاخیر بوده و همینطور چراغ‌های جلو هالوژن و عقب LED به همراه روشن شدن اتوماتیک چراغ‌ها و همینطور چراغ روشنایی در روز نیز در آن به کار رفته است. از جمله تجهیزات مورد علاقه راننده در لیفان شامل، کنترل سیستم صوتی از طریق فرمان، گرمکن صندلی راننده با تنظیم گودی کمر و تنظیم برقی این صندلی در ۶ جهت و تنظیم فرمان در ۴ جهت است. با استفاده از سنسور دنده عقب، دوربین عقب نیز می‌توان رانندگی راحت و بی‌دغدغه‌ای داشتاز دیگر امکانات لیفان شامل:
• سیستم صوتی پیشرفته با ۶ بلندگو
• کروز کنترل
• استارت دکمه‌ای
• ورود بدون کلید
ام جی ۶ مجهز به سیستم‌های ترمز MBA، EBA، TCS، DSC، ABS، EBD و سیستم الکترونیک تقویت ترمز بوده که به همراه ۶ کیسه هوای تعبیه شده امنیت آن را در سطحی بالا قرار داده است. به نظر که جالب می‌آید.
در طرفی دیگر با استفاده از برخی امکانات رفاهی از نشستن در این خودرو لذت ببرید؛ برای مثال سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی آن ، روکش صندلی چرمی، شیشه‌های برقی ۴ درب با تکیه‌گاه آرنج برای سرنشینان عقب و سانروف موجب ایجاد احساس راحتی در آن می‌شود. راننده نیز با کمک سیستمی مثل صندلی برقی ۶ جهته یا سنسور باران و گرد و خاک از این خودرو لذت خواهد برد. با کمک دوربین دید عقب، سیستم نشان دهنده باد لاستیک و سیستم کمکی در پارک نیز می‌توان از رانندگی با این خودرو لذت برد. از جمله سایر تجهیزات ام جی ۶ در موارد زیر خلاصه شده‌اند:
• سیستم ANTY TRAP
• محفظه صندلی
• سیسم تهویه مجزا برای سرنشینان عقب
• قفل خودکار درب ها
• GPS
• سیستم ایموبلایزر
• صندلی عقب تاشو
• تنظیم ارتفاع صندلی
• هشدار نبستن کمربند ایمنی
• سوئیچ تغییر سیستم گیربکس به حالت تیپ ترونیک و…

هر دو خودرو از چین به ایران آمدند و در این کشور جا خوش کردند هر چند در مقایسه با کراس اوورها خیلی ندرخشیدند. لیفان ۸۲۰ با ظاهر زیبا و پر ابهتش و ام جی ۶ با چهره خشنی که دارد هر دو خودروهایی نسبتا تیز و خوب بوده. اغلب جوانان در این بین ام جی ۶ را ترجیح می‌دهند که هم ظاهر زیباتری داشته و هم اسپرت‌تر به نظر می‌رسد. اما لیفان باب دل پدرهای ما است تا از نشستن در آن لذت برده و سرعتش را نیز بهتر کنترل کنند. اگر به دنبال خودروهای سدان با ظاهر زیبا و در عین حال موتورهای نسبتا جوان می‌گردید به نظر می‌آید که لیفان ۸۲۰ و ام جی ۶ دو خودروی دلچسب خواهند بود و از داشتن آن‌ها پشیمان نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.