امازینگ / رپورتاژ آگهی / تفاوت میلگرد آجدار مارپیچ ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی ( آج ۴۰۰)

تفاوت میلگرد آجدار مارپیچ ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی ( آج ۴۰۰)

میلگردهای آجدار بعنوان آرماتور برای مصرف در بتن مسلح بکار رفته و در طراحی یک سازه بتنی به مانند بتن نقش اساسی را ایفا می کند. همگام با پیشرفت فرآیندهای تولید، به مرور زمان میلگردهای آجدار از نظر شکل ظاهری و خواص مکانیکی و شیمیایی تغییر یافته است و در این زمینه استانداردهای قدیمی تجدیدنظر و یا باطل اعلام شده و استانداردهای جدیدی جایگزین شده است.

تفاوت میلگرد آجدار مارپیچ
در کشور ما اولین استاندارد تدوین شده در زمینه میلگردهای آجدار مربوط به استاندارد کارخانه ذوب آهن اصفهان برگرفته از استاندارد کشور شوروی سابق بود. نخست کارخانه ذوب آهن اصفهان میلگردهای گرم نوردیده را به سه دسته به علائم مشخصه آج ۲۸-۴۲ ، AII وAIII طبقه بندی و سپس در سال ۱۳۷۱ میلگردهای آجدار را در ۴ دسته با علائم مشخصه آج ۲۸-۴۲، آج ۳۰-۵۰ ، آج ۴۰-۶۰د و آج ۴۷-۷۰ تولید و عرضه نمود.
این طبقه بندی دوباره دستخوش تغییر گردید و امروزه در کشور استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ مربوط به میلگردهای گرم نوردیده مصرفی در بتن بعنوان مرجع رسمی شناخته می¬شود و هر یک از واحدهای تولیدی میلگرد موظف به تولید محصول براساس مشخصات مندرج در این استاندارد می¬باشند.

تفاوت میلگرد آجدار مارپیچ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی( آج ۴۰۰)

میلگرد آجدار مارپیچ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی( آج ۴۰۰) از نظر نوع آج، تفاوتهای آشکاری با یکدیگر داشته که به راحتی می توان این دو نوع میلگرد را از هم تشخیص داد. درمیلگردهای آج ۳۴۰ برجستگی های عرضی بصورت یکنواخت با زاویه حداقل ۴۵ درجه نسبت به محور طولی یا دوکی شکل در دو طرف برجستگی طولی پیچیده شده است. (راه شناسایی کاربردی: در یک میلگرد آج ۳۴۰ برجستگی عرضی به مانند طنابی است که دور یک میله بصورت مارپیچ پیچیده شده است قابل شناسایی می باشد.)

مزایا استفاده از میلگرد فولادی پر مقاومت A4

میلگرد فولادی است که در بتن برای مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می گیرد.فولادی که به این منظور در سازه های بتن آرمه مورد استفاده قرار میگیرد به شکل سیم یا میلگرد می باشد .در کشور های مختلف میلگرد های فولادی با استانداردهای متفاوتی تولید می شود و در هر استانداردی با طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد.فولادی که در ایران تولید می شود ( طبق استاندارد روسی ) به سه گروه تقسیم می شود : فولاد نوع A1 ، فولاد نوع A2 ، فولاد نوع A3
در ایران نیز از تیر ماه ۱۳۹۲ اداره کل استاندارد ملی ایران پس از بررسی های فراوان و تجدید نظر در استاندارد قبلی استفاده از میلگرد S500 و S520 را مجاز دانسته و شاخص های آن را بر اساس جدول زیر در استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI3132 ارائه نموده است.

مزایای استفاده از این گرید آرماتور
۱٫ کاهش آرماتور در اعضای بتنی متراکم
۲٫ کاهش سطح مقطع میلگرد لازم (AS) و کاهش مقدار آرماتور مصرفی
۳٫ قرار گیری راحت تر و مناسب تر بتن در بین آرماتورها
۴٫ افزایش مقاومت اعضا در برابر خوردگی
۵٫ کاهش آسیب های زیست محیطی به علت استفاده بهینه از مصالح
۶٫ صرفه جویی در هزینه های کارگری و جا به جایی مصالح
۷٫ افزایش سرعت آرماتور بندی و بتن ریزی به همراه افزایش سرعت ساخت

جهت دریافت قیمت بروز میلگرد با کارشناسان آهن رویال در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.