امازینگ / رپورتاژ آگهی / همه چیز در ارتباط با میدان نقش جهان اصفهان

همه چیز در ارتباط با میدان نقش جهان اصفهان

همه چیز در ارتباط با میدان نقش جهان اصفهان

نقش جهان اصفهان

اصفهان یکی از بهترین قطب های گردشگری در ایران است و سالانه بسیاری از گردشگران بسیاری با تهیه بلیط هواپیما، به آن سفر می کنند. این شهر قدمتی طولانی دارد و با همین تاریخ پر فراز نشیب، اصالت ایران را به رخ جهانیان می کشد. جالب است بدانید که اصفهان در گذشته و در طی دوران حکومتی شاهان مختلف چندین به عنوان پایتخت سلسله ها انتخاب شده است و دلیل وجود این همه جاذبه تاریخی و قدمتی هم همین است. بدون شک لقب دوم این شهر که معروف به نصف جهان است را شنیده اید. باید بگوییم که اصفهان همچون جهانی بزرگ است و اگر به قصد تفریح و گشت و گذار به آن سفر کرده باشید، متوجه خواهید شد که نمی شود طی یک سفر از همه جاذبه های گردشگری اش دیدن کردن. البته باید بگوییم که شهرت اصفهان تنها به خاطر جاذبه های تاریخی و باستانی اش نیست، اصفهان نیمی از این آوازه اش را مدیون مردم مهمان نواز و خونگرمی است که دارد.

و اما نوبتی هم که باشد نوبت معرفی یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری اصفهان یعنی میدان نقش جهان است. ما در این مطلب از مستر بلیط قصد داریم تا شما عزیزان را با این جاذبه تاریخی آشنا کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

اگر به همراه تورهای گردشگری به این شهر سفر کنید مصلما اولین جایی که شما را خواهند برد تا از آن دیدن کنید، میدان نقش جهان است، زیرا در نزدیکی و اطراف این میدان پر از جاذبه های دیدنی است و
می توانید در کنار بازدید از این میدان، این جاذبه ها را هم ببینید. همانطور که می دانید میدان ها همیشه نقش مهمی در هر شهر دارند و پشت  آن ها روایت ها و داستان های بسیاری وجود دارد. میدان نقش جهان اصفهان هم از این قاعده مستثنا نیست و به عنوان یکی از بزرگترین میدان های جهان شناخته شده است و در مرکز این شهر قرار دارد. جالب است بدانید که میدان نقش جهان اولین آثار از ایران است که در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

تاریخچه میدان نقش جهان

پیش از اینکه حکومت صفوی اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب نماید، میدان نقش جهان جای خود را به باغی بزرگ با همان نام داده بود و در آن ساختمان ها و کاخ هایی بزرگ و مجلل که محل فرومانراویی صفویان بود وجود داشت. در آن زمان در وسط باغ یک میدان کوچک ساخته شده بود و زمانی که حکومت به دست شاه عباس رسید، دستور داد تا میدان را بزرگتر کنند. بر اساس روایات و تاریخ های به جای مانده گفته شده است که میدان نقش جهان تا زمان حکومت شاه عباس وجود نداشته و پس از روی کار آمدن سلطنت وی، این میدان هم ساخته شده است.

نکته جالب توجه در مورد میدان نقش جهان، این است که در آن زمان از این میدان برای مسابقات اسب سواری و مراسم های مختلفی مانند، آتش بازی استفاده می کردند. در طی این مراسمات هم شاه عباس بر جایگاه مخصوص خود یعنی، قسمت شاه نشین عالی قاپو می نشست و مسابقات و مراسمات مختلف را تماشا می کرد. پس از مدتی که از حکومت شاه عباس گذشت، او این میدان را به عنوان مرکز اصلی و یا هسته مرکزی اصفهان انتخاب نمود و از طرف دیگر اماکنی که در اطراف این میدان قرار داشتند را با عنوان های مختلف نامگذاری کرد. برای مثال مسجد شسخ لطف الله را با عنوان مرکز مذهبی، بازارهای نزدیک را با عنوان مراکز اقتصادی، مسجد جامع را با عنوان مرکز اجتماعی و در آخر کاخ عالی قاپو را با عنوان مرکز حکومتی مشخص کرد. پس از اینکه حکومت قاجار بر روی کار آمد دیگر هیچ توجهی به بناهای تاریخی و زیبای اصفهان نشد تا اینکه با روی کار آمدن حکومت رضاخان، همه چیز بازهم رنگ و بوی گذشته را به خود گرفت و به دستور رضاخان میدان نقش جهان چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۳۱۳ این میدان به ثبت ملی رسید و پس از آن همانند گذشته اش رونق گرفت.

اصفهان

معرفی اماکن دیدنی اطراف میدان نقش جهان

مسجد شیخ لطف الله

یکی از اماکن مذهبی معروف اصفهان که در ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع شده است، مسجد شیخ لطف الله می باشد. کافیست تا فقط یکبار از این مسجد زیبا دیدن کنید تا معماری زیبا و منحصر به فردش شما را سر جای تان میخکوب کند. این مسجد در گذشته به دستور شاه عباس ساخت آن آغاز شد و در سال ۱۰۱۲ هجری به پایان رسید. برای بازدید از این جاذبه و دیگر جاذبه های اطراف میدان نقش جهان کافیست تا با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به این شهر که واقعا همچون لقبش همانند نصف جهان است سفر کنید.

این بنا به دست استاد محمد رضا اصفهانی یکی از برترین معماران اصفهان ساخته شده است که اکنون به عنوان یاد بودی از او در داخل محراب مسجد در قسمتی به شکل لوح نامش ذکر شده است. این مسجد پوشیده از تزئینات زیبای کاشی کاری است و گنبدی بسیار زیبا دارد. باستان شناسان این بنا را یکی از شاهکارهای معماری در سطح جهان می دانند در معتقد اند که به سختی می توان تصور کرد که چنین بنایی ساخته دست بشر باشد.

بازار قیصریه

یکی از معروف ترین و قدمتی ترین بازارهای ایران بازار قیصریه است که در شهر اصفهان واقع شده و قسمت های مختلفی را تشکیل می دهد. اگر با بلیط اتوبوس اصفهان به این شهر سفر کردید. می توانید به بازار قیصریه رفته و ناب ترین سوغاتی های اصفهان را برای عزیزان تان تهیه کنید، چراکه بهترین صنایع دستی و سوغاتی های معروف اصفهان در این بازار یافت می شوند.

جالب است بدانید که بازار قیصریه در گذشته یکی از مجلل ترین بازارهای زمان صفوی بود و می توان گفت که هنوز هم مانند گذشته اش رونق دارد. همانطور که گفتیم این بازار از قسمت های مختلفی تشکیل شده که برای ورود به آن باید از سر در قیصریه عبور کنید تا به قسمت هایی همچون بازار چیت سازها و دار الشفا برسید. بازار قیصریه کاملا سر پوشیده است و هر بخش آن مخصوص فروش یک چیز است و شما می توانید در آن از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را پیدا کنید. بازار قیصریه یکی از طولانی ترین بازارهای سرپوشیده در ایران است که دود ۸ کیلومتر می باشد. به طور کلی می توان گفت که میدان نقش جهان تنها یک جاذبه گردشگری نیست! بلکه با وجود مساجد تاریخی کاخ و بازار به عنوان یکی از مهم ترین مراکز مذهبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی اصفهان به شمار می رود.

عمارت عالی قاپو

یکی دیگر از جاذبه های منحصر به فردی که در نزدیکی میدان نقش جهان واقع شده است، عمارت یا کاخ عالی قاپو می باشد. این کاخ تاریخی تنها به دلیل قدمت چندین و چند ساله اش نیست که اینگونه شهرت یافته، بلکه به دلیل معماری زیبا و و منحصر به فردش هم هست که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. گچ بری ها، مینیاتورها، کاشی کاریها و نقاشی های نفیسی که در داخل این کاخ به کار رفته همگی هنر دست معماران ایرانی را به رخ می کشد. این کاخ ۶ طبقه دارد و در هر طبقه به نوعی با هنرهای خاص معماری مزین شده است. بیشتر مانورهای هنری که در این عمارت به کار رفته هنر دست رضا عباسی یکی از چیره دست ترین هنرمندان دوران صفوی است.

مسجد شاه

مسجد شاه هم یکی دیگر از مساجد نقش جهان است که با نام های مسجد جامع اصفهان، مسجد امام و مسجد سلطانی هم شناخته می شود. این مسجد هم مانند دیگر اماکن نقش جهان در دوران صفوی ساخته شده است و از لطاظ معماری اسلامی جزء یکی از بناهای مهم ایران محسوب می شود. مسجد شاه در سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مسجد شاه در ضلع جنوبی نقش جهان واقع شده است. این بنا یکی از شاهکارهای معماری اسلامی در قرن ۱۱ هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.