امازینگ / رپورتاژ آگهی / مساجد استانبول در تور های استانبول ارزان

مساجد استانبول در تور های استانبول ارزان

مساجد استانبول در تور های استانبول ارزان

استانبول، شهر تاریخی و زیبای ترکیه دارای اماکن گردشگری و تماشایی زیادی است. از جمله این اماکن می توان به مسجد ایا صوفیه اشاره کرد که توصیه می شود اگر قصد سفر به استانبول و گردشگری در این شهر زیبای ترکیه را دارید این مسجد را از قلم نیندازید.

مسجد ایا صوفیه

تور استانبول و مسجد ایا صوفیه با  مساحت  ۶ هزار متر مربع در منطقه سلطان احمد و  مرکز شهر  استانبول ساخته شده است. این سازه بسیار زیبا و ارجمند توسط امپراطور بزرگ بیزانس ژوستینین ، در سال ۵۳۷  به عنوان  یک کلیسا تاسیس شد، در سال ۱۴۵۳ توسط مهمت فاتح به مسجدی تبدیل شد، و در سال ۱۹۳۵ توسط آتاتورک به عنوان موزه اعلام شد. این سازه به دلیل شکل خلاقانه معماری، تاریخ غنی، اهمیت مذهبی و زیبایی خارق العاده مورد توجه عموم مردم بوده است.

مسجد سلطان احمد / مسجد آبی

به گزارش سفر باتو ، مسجد آبی، با نام ترکی سلطان احمد جامی مسجدی  تاریخی در استانبول است که به دلیل کاشی های آبی استفاده شده در طراحی دیواره های داخلی بنا  به مسجد آبی معروف شده است. این موزه بین سال های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ و در زمان حکومت احمد اول ساخته شده است. این مسجد به یکی از معروف و محبوب  ترین جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شده و علاوه بر این یک مسجد فعال نیز هست. بهترین مکان برای تماشای معماری عالی  مسجد آبی نزدیک شدن به آن از ضلع غربی است.

مسجد سلیمانیه

این مسجد به سفارش سلیمان اول، معروف به باشکوه”  ، چهارمین مسجد امپراطوری بود که در استانبول ساخته شد. مسجد سلیمانیه و بناهای اطراف آن توسط  سینان معروف ترین و بهترین معماران امپراطوری طراحی شده است. مقبره این معمار در بیرون این ساختمان، جنب یک حوزه علمیه قرار دارد.

این مسجد بین سال های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شده است  که طرح خاص و دلنشینی دارد و دارای باغ ها و چشمه های زیبا است. گفته می شود که این مسجد   دارای چهار مناره زیباست که نشانگر این واقعیت است که سلیمان چهارمین سلطان عثمانی بود که پس از استقرار امپراطوری بر شهر حکومت داشت. مقبره سلطان سلیمان و همسرشان خرم سلطان نیز در این مکان واقع شده است.

مسجد جدید

مسجد جدید با نام اصلی مسجد والده سلطان با ترکیبی از معماری عثمانی و سلجوقی که به دستور سلطان صفیه، همسر سلطان مراد سوم ساخته شده  و یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی استانبول است.

ساخت این مسجد در سال  ۱۵۹۷ آغاز شد اما  به دلایلی ساخت آن نیمه کاره رها شد. پس از یک آتش سوزی که در سال ۱۶۶۰ رخ داد این بنا توسط معماری مشهور به نام مصطفی تکمیل و مرمت شد. این مکان اکنون یکی از معروف ترین مساجد استانبول است که تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند.

مسجد شاهزاده

مسجدی به سبک عثمانی در بین سال های ۱۵۴۴ تا ۱۵۴۸، توسط معمار معروف استانبول به نام سینان ساخته شده است. این مسجد دارای یک باغ بزرگ و دیدنی و دو مناره میباشد که به دلیل معماری زیبا و متفاوت از بهترین کار های این معمار(سینان) بوده است. این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول، به یاد پسر ۲۱ ساله خود به نام‌ محمد که در سال ۱۵۴۳ میلادی در گذشت، ساخته شده  که گاهی با عنوان  مسجد پرنس نیز یاد می شود.

مسجد فاتح

مسجد فاتح  در وسط شبه جزیره تاریخی استانبول در محله فاتح واقع شده است. این مسجد در سال ۱۴۶۳، ده سال پس از فتح قسطنطنیه، و در سال ۱۴۵۳ توسط عثمانی ها راه اندازی شد. ساخت این بنا هفت سال به طول انجامید و در سال ۱۴۷۰ به پایان رسید. این مسجد توسط سلطان عثمانی مهمت دوم (مهمت فاتح) ساخته شد، بنابراین نام او به این مسجد و همچنین محله داده شد.

این مجتمع دارای ساختمان های دیگر از قبیل مدرسه ها، خوابگاه برای دانش آموزان ، آسایشگاه ، کتابخانه ،بیمارستان ،حمام و مقبره بوده است ، که  هم اکنون فقط تعداد کمی از آنها مانند مدرسه و کتابخانه ، آسایشگاه ها و مقبره ها باقی مانده است. سایر سازه ها در اثر آتش سوزی ، زمین لرزه و اتفاقات دیگری که در دهه ۵۰ افتاد از بین رفته اند.

مسجد اورتاکوی یا مسجد مجیدیه

یکی دیگر از مسجد های پربازید و زیبای استانبول مسجد اورتاکوی است که  در تنگه بسفر قرار گرفته و به مروارید درخشان معروف است .مسجد اورتاکوی ترکیبی  خاص از سنت و مدرن است ک توسط معمار ارمنی ،گارابت بالیان و پسرش  نیگوقوس طراحی شده  و ساخت آن در سال ۱۸۵۵ به اتمام رسیده است. این بنا در طول تاریخ بار ها مورد بازسازی و مرمت واقع شده است.

گردشگران میتوانند هنگام عبور از تنگه بسفر  از تماشای نمای مسجد و همچنین تصویر آن بر روی آب لذت ببرند.

مسجد ایوب سلطان

به دنبال فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ ، این  نخستین مسجدی بود که توسط ترکان عثمانی  در استانبول ، در سال ۱۴۵۸ ساخته شد. مسجد ایوب در نزدیکی خلیج شاخ طلایی در منطقه ایوب ساخته شده است.علت محبوب بودن این مسجد  ابو ایوب انصاری، که از یاران پیامبر اکرم (ص)  بوده است ، میباشد. بنابراین ا ین مکان به دومین زیارتگاه مهم بعد از مکه شناخته شده است. ابو ایوب از نخستین کسانی است که به اسلام روی آورده و در تمامی جنگ ها پیامبر را همراهی کرده است.با این حال او به دلیل کهولت سن پس از مدت کوتاهی درگیری ،بیمار شد .در آخرین سخنان وی از سربازان خواست تا در اعماق خاک دشمن نفوذ کنند و او را زیر دیوار های قسطنطنیه دفن کنند و بعد از آن درگذشت. در اخرین نبرد  قسطنطنیه بین ترکان عثمانی و رومیان شرقی ، معلم معنوی سلطان محمت ، آن مکان مهم را کشف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.