امازینگ / سبک زندگی / مسائل زناشویی / اطلاعاتی در مورد کاندوم های زنانه و مردانه

اطلاعاتی در مورد کاندوم های زنانه و مردانه

 اطلاعاتی در مورد کاندوم های زنانه و مردانه

کاندوم , کاندوم پاره , کاندوم زنانه , کاندوم مردانه

کاندوم زنانه:

کاندوم زنانه حاوی غلافی از جنس لغزنده “پلی اورتان” بوده و از نظر ظاهری مشابه کاندوم مردانه می باشد. در انتهای بسته آن که حلقه ای انعطاف پذیر وجود دارد باید در درون مهبل قرار گیرد؛ در حالی که انتهای باز آن به سمت بیرون بوده و تا اندازه ای لب ها را می پوشاند.

کاندوم زنانه نیز مانند کاندوم مردانه بدون نسخه پزشک در داخل داروخانه ها به فروش می رسد و تنها برای یکبار استفاده کاربرد دارد و هرگز با کاندوم مردانه نباید مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا موجب لغزش و خارج شدن از محل می گردد.

کاندوم مردانه:

کاندوم ورقه ای ظریف از جنس لاستیک و بافت حیوانی است که در داروخانه ها وجود دارد. در تهیه کاندوم نیازی به تجویز پزشک نیست و برای عموم خریداری آن آزاد می باشد. این وسیله از نظر پزشکان علاوه بر پیشگیری از بارداری در جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی نیز نقش دارد.

در گذشته کاندوم ها از جنس پارچه های غیرقابل نفوذ و یا روده حیوانات تهیه می شدند ولی اکنون به دلیل این که اغلب افراد از آن استفاده می کنند، با موادی از جنس لاستیک و در رنگ های متنوع به فروش می رسند.

کیفیت کاندوم :

از نظر کیفیت، ۲ بار کاندوم مورد آزمایش قرار می گیرد بدین صورت که:

* برای بار اول به وسیله سازنده

* از طرف بازرسین دولت ها و اشخاص سازنده کاندوم را از جهت وجود سوراخ های ریز و سستی در زمان پاره شدن مورد آزمایش قرار می دهند.

به دلیل این که کارخانجات سازنده حتی با مشاهده سوراخ و یا سستی جدار کاندوم، آن را باز هم به داروخانه ها عرضه می کنند، دولت ها نیز علاوه بر آن ها نظارت کامل بر سالم بودن کاندوم ها دارند تا این عدم کنترل بر محصول تا حدودی مرتفع گردد.

طریقه استفاده:

کاندوم مردانه غلافی می باشد که بر روی آلت نعوظ یافته پیش از نزدیکی قرار می گیرد و از ورود اسپرم (عدم تمایل به بارداری) پیشگیری می کند.

این وسیله تنها برای یکبار کارایی دارد؛ البته به برخی از آن ها مواد از بین برنده اسپرم (اسپرم کش) اضافه می شود که از نظر پزشکی تاثیر زیادی در پیشگیری از بارداری ندارد.

به این دلیل که کاندوم مانند یک مانع مکانیکی عمل می نماید؛ بنابراین از تماس مستقیم با اسپرم، ترشحات تناسلی، عفونی، چرک و زخم های تناسلی تا میزان زیادی جلوگیری می کند.(اغلب کاندوم ها از صمغ لاتکس و تعداد کمی از آن ها از روده گوسفند ساخته شده اند.)

کاندوم های لاتکسی:

کاندوم های لاتکسی یکی از موثرترین روش ها برای کاهش خطر عفونت ناشی از ویروس های عامل ایجاد بیماری ایدز و یا سایر بیماری های انتقالی از راه جنسی می باشند.

مواد لغزنده بدون چربی مانند ژل آبکی یا ژل K-Y، می توانند در همراهی با کاندوم های لاتکسی یا پوست گوسفندی استفاده شوند ولی مواد لغزنده چرب مانند ژل پترولیوم(وازلین) لوسیون ها یا روغن بچه یا روغن ماساژ نباید مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا سبب سست و پاره شدن سریع کاندوم می گردد.

طریقه بسته بندی کاندوم :

برای جلوگیری از ورود هوا به بسته ها، هر کاندوم به صورت جداگانه در یک بسته باید قرار گیرد؛ به دلیل این که اگر مقداری هوا در بسته بندی ها وارد شود سبب از بین رفتن کاندوم خواهد شد؛ بنابراین بسیاری از کارخانه های تولید کننده بر روی بسته بندی کاندوم تاریخ تولید و انقضاء محصول را درج می کنند. و در صورتی که از مدت زمان مذکور گذشته باشد، مصرف آن توصیه نمی شود.

بسیاری از اشخاص سازنده نیز بر این عقیده هستند که اگر کاندوم ها را در شرایط مساعد از نظر نور، حرارت و رطوبت محافظت کرد در حدود ۵ سال از مدت تولید قابل استفاده هستند.

نکات قابل توجه در زمان استفاده:

* قبل از انجام نزدیکی باید کاندوم بر روی آلت تناسلی در حال نعوظ قرار گیرد.

* سریعاً پس از خروج منی و قبل از آن که حالت نعوظ کاملاً از بین برود، باید آلت تناسلی را خارج و مواظب بود تا کاندوم پاره و یا از آلت جدا نشود.

* استفاده از ژل، کرم یا کف های از بین برنده اسپرم (اسپرم کش) در میزان تاثیرگذاری کاندوم بسیار موثر است.

معایب:

۱- پارگی در زمان نزدیکی

۲- گران بودن

۳- کاهش احساسات در حین نزدیکی

۴- عدم داشتن تمایل به استفاده از سوی مردان

۵- وجود حساسیت به استفاده

عوارض جانبی:

کاندوم عارضه خاصی نداشته ولی برخی از افراد نسبت به بروز حساسیت و همچنین کاهش احساس جنسی در زمان نزدیکی شکایت دارند؛ بنابراین توصیه می شود برای پیشگیری از بارداری روش های دیگری را تجربه کنند.

اثربخشی:

میزان اثرگذاری این روش به رعایت کردن برخی نکات بستگی دارد تا مشکلی در حین نزدیکی ایجاد نگردد. اغلب افراد به دلیل عدم موفقیت با کاندوم، پاره شدن آن را در حین نزدیکی تجربه می کنند.

چنانچه پس از مقاربت متوجه شدید که کاندوم سوراخ یا پاره بوده و احتمال بروز حاملگی ناخواسته وجود دارد، هرچه سریع تر ترجیحاً صبح روز بعد به مراکز بهداشتی، درمانی یا پزشک مراجعه کنید.

در صورت عدم دسترسی به پزشک یا مراکز فوق، به طریقه زیر عمل کنید:

۱) در ابتدا برای پیشگیری از بارداری باید ۴ قرص اچ دی را به فاصله ۱۲ ساعت مصرف کرده(هر ۱۲ ساعت ۲ قرص) و یا ۴ قرص ال دی ۱۲ ساعت اول و ۴ قرص ال دی دیگر را ۱۲ ساعت دوم میل کنید؛ بدین معنی که در ۲۴ ساعت ۸ قرص ال دی باید مصرف گردد.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که برای استفاده از این روش حداکثر تا ۷۲ ساعت(سه روز) پس از نزدیکی مشکوک فرد اجازه دارد تا مصرف قرص را آغاز کند تا شانس بارداری ناخواسته نیز کاهش یابد.

مهلت دارید هر چه زودتر خوردن قرص را شروع کنید تا شانس حاملگی ناخواسته کمتر شود. چنانچه فرد حالت تهوع و یا سردرد داشته باشد باید با نظر پزشک از یک مسکن و یا قرص ضد تهوع استفاده کند.

 

منبع: هفت سیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.