زایمان طبیعی

همانطور که می دانید زایمان طبیعی جزو اولین روش های زایمان در گذشته و امروز است، بسیاری از مادران فرزندان خود را با این روش سنتی به دنیا آورده اند و تجارب بسیاری در این زمینه دارند. زایمان طبیعی بی دردسر ترین روش زایمان است که می تواند تولد را برای مادر و فرزند لذت بخش سازد.

مزایای زایمان طبیعی

زایمان طبیعی از قدیمی ترین روش های زایمان است که در نهایت منجر به تولد نوزاد از طریق رحم مادر می شود .زایمان طبیعی در واقع یک روش غیر فزیولوژیک است که با دخالت پزشک و مصرف برخی از داروها مورد استفاده قرار می گیرد اما مزیت های آن مانند یک زایمان طبیعی و فیزیولوژیک است . زایمان طبیعی برای مادر و جنین سالم مخاطره ای نداشته و در واقع نسبت به روش های دیگر (سزارین ) تهدیدی برای مادر و فرزند در بر ندارد ، مگر اینکه شرایط قرارگیری جنین و وضعیت عمومی مادر دچار تغییراتی شود که جان هردو و یا یکی از آنها به مخاطره بافتد و در نهایت پزشک جراح زایمان سزارین را انتخاب نماید . اما در حالت کلی که مشکلی برای زن باردار وجود نداشته باشد زایمان به روش طبیعی توصیه می شود .

مشاوره پیش از زایمان طبیعی

در صورتی که باردار شده اید و تصمیم دارید که فرزند خود را با زایمان طبیعی به دنیا آورید بهتر است که مداوم با متخصص زنان و زایمان خود در ارتباط باشید.زیرا باید رژیم غذایی شما در  دوران بارداری کنترل شود تا شما جسمی قوی برای زایمان طبیعی داشته باشید.در دوران بارداری شما با سونوگرافی هایی که انجام می شود می توانید موقعیت جنین را ببینید در صورتی که جنین شما در شرایط مناسبی برای زایمان طبیعی قرار گرفته باشد این روش قابل انجام است در غیر این صورت  نباید اصراری بر زایمان طبیعی داشت زیرا ممکن است به جنین و همچنین مادر لطمه وارد کند در این مرحله فرد باید خود را برای زایمان سزارین آماده کند .

اقدامات قبل از زایمان طبیعی

۱- در اولین مرحله نیاز به یک متخصص زنان و زایمان با تجربه دارید تا راهنمایی های لازم را جهت آمادگی برای زایمان طبیعی را به شما ارائه نماید .

به یاد داشته باشید که تحت نظر بودن حتی قبل از بارداری توصیه می شود ، پزشک در تمام دوران بارداری همراه شما خواهد بود و موارد لازم برای سلامتی جنین و شخص شما را مد نظر قرار خواهد داد. در ماه پایانی بارداری نیاز دارید تا ارتباط بیشتری با پزشک بر قرار کرده و تمامی موارد و نشانه ها را به او خاطر نشان نمایید .

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

۲-از یک همراه کمک بگیرید

از همسرتان بخواهید تا زمان بیشتری در کنار شما باشد، می توانید از مادر و یا نزدیکان بخواهید تا کنار شما بمانند و با شروع علائم زایمان شما را به اولین مرکز بیمارستانی منتقل نمایند .

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

۴- اطلاعات بیشتری از زایمان طبیعی دریافت کنید . در رابطه با علائم اولیه و کنترل خونسردی خود از زنان با تجربه سوال کنید و از آن ها بخواهید تا تجارب خود را در اختیار شما قرار دهند . سعی کنید خود را برای زایمان طبیعی آماده سازید روش های تمدد اعصاب می تواند به آمادگی هرچه بیشتر شما کمک نماید .

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

۵- بیمارستان یا مرکز درمانی خود را انتخاب کنید

پیش از شروع علائم زایمان سعی کنید با مرکز درمانی یا بیمارستانی که قصد زایمان در آن را دارید هماهنگ شوید تا در زمان مراجعه با خیالی آسوده بتوانید زایمان کنید

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

۶- درک عوارض احتمالی

این احتمال وجود خواهد داشت که شرایط حتی در آخرین لحظات تغییر کند و یک زایمان طبیعی را به زایمان سزارین بیانجاماند. نگران این مسائل نباشید اما آمادگی هر اتفاقی را نیز در خود ایجاد نماید .

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

مواردی که بروز آنها زایمان طبیعی را منجر به سزارین می کند

  • افت ضربان قلب نوزاد
  • کنده شدن جفت
  • بالا رفتن فشار خون مادر
  • قرار گرفتن غیر عادی جنین در رحم مادر
  • بزرگ بودن سر نوزاد نسبت به لگن مادر
  • وجود مشکل در بند ناف و جفت
  • نارس و یا دیررس بودن جنین

از جمله حوادث اورژانسی است که می تواند زایمان طبیعی را به زایمان سزارین منجر نماید .

شروع زایمان طبیعی

علائم شروع زایمان عبارتند از:

احساس شدید درد در  ناحیه زیر شکم و یا کمر ، این درد  به تدریج طول مدت درد بیشتر و فاصله بین آن کوتاه تر می شود ، به طوری که رحم شما دچار انقباضات شدیدی خواهد شد. درد ناحیه کمر و زیر شکم در ابتدا کم و طولانی است و درست زمانی که جنین آماده تولد است درد زایمان کوتاه اما پر قدرت خواهد شد .

بروز هر نوع ترشح خونی از واژن یا مهبل

زمانی که جنین در شکم مادر می چرخد و به سمت رحم کشیده می شود ، ممکن است که فشار وارد شده به رحم با ترشح خون از واژن همراه باشد که از نشانه های زایمان است .

آبریزش از مهبل یا واژن

هرنوع آبریزش از مهبل می تواند هشدار دهنده ی زایمان باشد .

مراحل زایمان طبیعی

* فرآیند زایمان معمولاً به سه مرحل تقسیم می شود :

مرحلۀ اول : از زمان شروع دردهای زایمانی تا باز شدن کامل دهانۀ رحم می باشد .

مرحلۀ دوم : از باز شدن کامل دهانۀ رحم تا خروج نوزاد می باشد .

مرحلۀ سوم : از خروج نوزاد تا خروج جفت می باشد .

ترس از درد زایمان طبیعی

هرچند که بسیاری از مادران باردار از درد زایمان طبیعی می هراسند اما پیش از دل نگرانی های زایمان طبیعی باید سعی کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، معمولا زمانی که آگاهی بیشتری در رابطه با زایمان طبیعی دارید آمادگی بیشتری برای زایمان طبیعی خواهید داشت.

آنچه باید بدانید

دهانه ی رحم معمولا در آخرین ماه بارداری نرم و مرطوب می شود، زمانی که درد زایمان به سراغ مادر می آید، رحم دچار انقباضاتی می شود که ممکن است بسیار دردناک و طاقت فرسا باشند،اما باید دقت کنید که همین انقباضات باعث می شود تا جنین تحرک کند و در لگن مادر جای بگیرد، زمانی که جنین وارد لگن می شود، دهانه ی رحم باز شده و بر اثر کشش ایجاد شده در رحم کودک به راحتی می چرخد و سر او به سمت پایین قرار می گیرد. در این زمان اگر درد های انقباضات را تحمل کرده باشید به زودی فرزند دلبندتان به دنیا خواهد آمد.

ممکن است در طی تحمل درد زایمان رحم چند با ر منقبض شود،با هر انقباض رحم، فرکانس هایی به مغز فرستاده می شوند که باعث آزاد شدن هورمون اکسی‌توسین می گردد این هورمون سرعت و شدت انقباضات را بیشتر می کند.

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

بهترین آرام بخش برای زایمان طبیعی

با تحمل درد رحم به صورت خودکار هورمون اکسی توسین را ترشح می کند، ترشح این هورمون در حین زایمان باعث راحت تر باز شدن دهانه رحم و تسهیل زایمان و تحریک نوک سینه و آزاد شدن شیرمادر می شود، این هورمون همچنین باعث تسکین درد های زایمان می شود و زایمان را برای مادران باردار آسان می سازد، بنابراین نگران انقباضات و دردهای شدید ابتدای زایمان نباشید و سعی کنید با حفظ آرامش خاطر، کمی درد ها را متحمل شوید، البته در صورت نیاز پزشک جراح موارد لازم را برای تسهیل زایمان و تسکین درد شما انجام خواهد داد، امروزه زایمان های بدون درد یکی از روش هایی است که می توانید بدون عوارض ومشکلات زایمان جنین را به دنیا بیاورید.

لذت آغوش کشیدن نوزاد در زایمان طبیعی

بالاخره بعد از تحمل درد های زایمان و با کمک جراح می توانید لذت بخش ترین لحظه ی عمر خود را تجربه کنید، لحظه ی مادر شدن.

با در آغوش کشیدن نوزاد تمامی مشکلات وترس های زایمان از شما دور خواهد شد و احساس خوبی از یک زایمان طبیعی و سالم خواهید داشت، این که شما بتوانید نوزاد خود را به صورت طبیعی به دنیا بیاورید یک مساله مهم است و بیانگر سالم بودن خود و فرزندتان خواهد بود. بسیاری از مشکلات قبل و بعد و در حین زایمان است که جراح را مجبور به زایمان سزارین می کند و توصیه پزشکان برای مادران باردار تمرین کردن و آماده شدن برای زایمان طبیعی است.

چرا زایمان طبیعی؟

بسیاری از افراد متوجه تفاوت های زایمان طبیعی با سزارین نیستند و از این رو همیشه به دنبال دلیل محکمی برای انتخاب نوع زایمان هستند، در صورتی که مادر و فرزند هر دو سالم و بدون هیچ مشکل احتمالی باشند زایمان طبیعی توصیه می شود، جنین در زایمان طبیعی به صورت کامل رشد می کند و مشکلات تنفسی برای او به وجود نمی آید، جنین در زمان تولد به دلیل فشار هایی که به سر و قفسه ی سینه ی او وارد می شود، وارد مرحله ای از رشد می شود که شش ها و ریه های او به صورت کامل پاکسازی می شوند و در واقع توسط فشار وارده از رحم تکامل می یابد، همچنین مواد ی که در رحم مادر وجود دارد و کودک در زمان تولد برای بیرون آمدن باکتری های محافظت کننده را برمی دارد این باکتری ها وارد روده نوزاد می شوند و سیستم ایمنی را شکل می دهند، این مواد در واقع نوعی ماده ی محافظت کننده و ضد عفونی کننده برای نوزاد محسوب می شود که اورا از ابتلا به برخی بیماری های احتمالی حفظ می کند، همچنین بیان می شود که بهره ی هوشی این کودکان نسبت به نوزادان سزارینی بیشتر خواهد بود.

مراحل زایمان طبیعی

مرحله اول:

اولین مرحله زایمان طبیعی سه قسمت دارد :

۱دردهای ابتدایی

۲- دردهای فعال

۳- مرحلۀ انتقالی

مرحله اول که شامل درد های ابتدایی می شود ممکن است ۱۲-۱۴ ساعت  زمان ببرد ، البته این میزان درد در اولین زایمان دیده می شود  و  در زایمان های بعدی حدود ۵-۶ ساعت خواهد بود .

هنگام درد انقباضات رحم ، دهانۀ رحم را باز می کند و رحم را برای ورود سر نوزاد آماده می سازد.البته این  میزان این باز شدن معمولاً با سانتیمتر بیان می شود که در معایتۀ داخلی که با یک یا دو انگشت صورت میگیرد ، تعیین می شود . باز شدن کامل دهانۀ رحم ۱۰سانتی متر می باشد که آمادگی کامل مادر برای زایمان طبیعی را بیان می دارد  .

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

مرحلۀ دوم زایمان : تولد نوزاد

متخصص زنان و زایمان شما را به اتاق زایمان و تخت زایمان خواهد برد .

تخت زایمان شبیه به یک صندلی بزرگ و بلند است که دو پایه در انتها دارد که پاهای شما را روی آنها قرار می دهند . این حالت می تواند عملیات زایمان و روند آن را ساده تر نماید . در حین زایمان طبیعی ناحیه ی  تناسلی شما با مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی شسته می شود و روی شکم و پاهایتان پارچه های استریلی پهن می گردد .روش های کنترل درد و استرس در این زمان می تواند تاثیر به سزایی در کیفیت زایمان شما داشته باشد.

زمانی که درد می کشید ، انقباضات رحم باعث تحرک جنین به سمت رحم می شود ، فشار جنین به رحم باعث می شود تا دهانه رحم باز شود ، هنگامی که دهانۀ رحمتان ۱۰ سانتی متر باز شد ، ماما یا پزشکتان به شما می گوید که می توانید به طرف پایین زور بزنید ( معمولاً بطور ناخود آگاه چنین احساسی را خواهید داشت ) . تنفس دم و باز دم می تواند به شما در این رابطه کمک کند  . دقت داشته باشید که بیشتر از ۶-۵ ثانیه  نفس خود را حبث نکنید ،تغییر حالت در این مرحله می تواند به تغییر موقعیت جنین و تحرک او به سمت دهانه رحم کمک کند .   از زمان شروع انقباضات تا زمانی که سر جنین به صورت کامل می چرخد حدود دو ساعت زمان لازم است .

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

بعد از اینکه سر جنین کاملا به سمت پایین کشیده شد و به پرنیه فشار آورد ، اپیزیاتومی می تواند انجام گیرد . آخرین انقباض قبل از زایمان سر ، احتمالاً باعث یک احساس سوزش و کشیدگی می شود . بعد از تولد سر ، یک شانه و سپس شانۀ بعد و بلافاصله بقیه بدن به دنیا می آید . قسمت مشکل زایمان در درجۀ اول همان سر می باشد . زایمان شانۀ اول نیز مقداری ایجاد درد می کند اما بقیۀ بدن تقریباً به بیرون لیز می خورد .

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

البته بعد از اینکه نوزاد از رحم بیرون کشیده شد ، هنوز از طریق بند ناف به شما متصل است .در این مرحله نیاز است تا بند ناف از بدن شما جدا شده و البته جفت نیز بیرون کشیده شود .

مراقبت های بعد زایمان طبیعی

مادر پس از زایمان طبیعی حس بی حالی و ضعف دارد.که اگر رژیم غذایی صحیح ،ورزش اندازه و دوری از استرس و اضطراب را رعایت کنند به راحتی به وضعیت پیش از بارداری خود برمی گردند  و می توانند به آسانی به وظایف مادرانه ی خود در قبال کودک خود رسیدگی کنند.ورم و زخم در ناحیه باسن و شکم ها به استراحت کافی به تدریج از بین می روند و حالت های سفتی و سنگینی در پستان به وجود می آید.
اگر این علائم بیش از اندازه و غیر قابل تحمل باشد بایدآن را با پزشک خود در میان بگذارید تا با تشخیص پزشک و داروهای تجویز شده روند بهبودی مادر زودتر شکل بگیرد یک مادر بعد از زایمان طبیعی نباید آسپرین و داروهای رقیق کننده ی خون را  مصرف کند زیرا احتمال خونریزی در ستگاه تناسلی افزایش پیدا می کند و یا اینکه در شیر مادر آسپرین ایجاد می شود و کودک با خوردن آن دچار مشکلاتی خواهد شد.

انقباضات رحم بعد از زایمان طبیعی

چون رحم کوچک است و دوباره به جای خود باز می گردد مادران بعد از زایمان طبیعی با انقباضات رحمی رو به رو می شوند.اگر مادر بیش از  یک بار زایمان داشته است این انقباض ها بیشتر است و اغلب مادران در زمان شیر دادن به کودک خود انقباضات رحمی شان افزایش پیدا می کند . زیرا در حین شیر دادن هورمون اکسی توسین ترشح می شود که این ماده خود باعث انقباض می شود.بعد از سه یا چهار روز این انقباض ها از بین می رود.

ترشح از دستگاه تناسلی بعد از زایمان طبیعی

گاهی اوقات مادران که از خواب برمی خیزند ترشحات مخاطی همراه با خون را در اطراف آلت تناسلی خود مشاهده می کنند خارج شدن این نوع ترشحات بعد از زایمان طبیعی نرمال است و نشان دهنده ی التیام رحم مادر است و تا شش هفته طول می کشد.این ترشحات هنگامی خطرناک محسوب می شوند که با خون زیاد و بوی بد همراه باشند که در این صورت باید با دکتر خود صحبت کنید.برای کم کردن درد مادر توصیه می شود که مصرف مایعات را افزایش دهد و قسمت تحتانی خود را با کیسه یخ در تماس بگذارد.

زایمان طبیعی ,فیلم زایمان طبیعی , مراحل زایمان طبیعی , عکس زایمان طبیعی

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال چیست ؟

زایمان طبیعی بدون درد به این گونه صورت می گیرد که با بی حسی اپیدورال که یک داروی ضد درد  است، از راه لوله ایی نازک به قسمت نخاع مادر تزریق می شود به این صورت بعد از تزریق این دارو، درد در قسمت لگن و ناحیه تحتانی از بین خواهد رفت.

بی حسی اپیدورال چگونه عمل می کند ؟

زنان بارداری که قصد دارند نوزاد خود را با زایمان طبیعی به دنیا بیاورند متخصص بی هوشی تنها در قسمت ستون فقرات داروهای ضد درد را وارد می کند .این داروها  باعث می شود که پیام درد در قسمت لگن به سمت مغز ارسال نشود .شاید فشار دردی ک مادران در زمان زایمان طبیعی احساس می کنند با  تزریق این داروها تا حد زیادی کاهش پیدا کند اما باید دقت داشته باشید که حتما متخصص بیهوشی در کنار متخصص زنان و زایمان باید این عمل را انجام بدهند .در نهایت دردهایی که در انقباضات رحمی به وجود می آید کمتر احساس شده و نوازد به راحتی با زایمان طبیعی به دنیا خواهد آمد.

آیا زایمان طبیعی باعث افتادگی رحم می شود ؟

باید گفت علل ایجاد افتادگی رحم می تواند مختلف باشد که زایمان طبیعی یکی از آنهاست.افراد زیادی را دیده ایم که چند زایمان داشته اند اما به این عارضه دچار نشده اند .این مورد کاملا بستگی  به اقداماتی که شما بعد از زایمان خواهید داشت بستگی دارد برای مثال انجام ورزش هایی که عضلات لگن را درگیر می کند می تواند تا حدود زیادی از افتادگی رحم بعد از زایمان طبیعی جلوگیری کند .شما باید بعد از زایمان طبیعی به وزنی متناسب برسید :درست است که در دوران بارداری مقدار زیادی وزن اضافه کرده اید اما شما در دوران شیر دهی قرار دارید و اهمیت رژیم غذایی با کیفیت بالا بسیار اهمیت دارد.بهتر است با مشورت متخصص زنان و زایمان و داشتن سبک زندگی با تحرک بالا وزن خود را ایده آل کنید