امازینگ / اخبار / اوراکل در بلاک چین چیست؟

اوراکل در بلاک چین چیست؟

در فناوری بلاک چین یکی از مهم ترین فاکتورها اوراکل است که در نحوه پاسخگویی بلاک چین به درخواست های کاربران مهم ترین نقش را ایفا می کند. وظیفه اصلی اوراکل ایجاد ارتباط قراردادهای هوشمند با منابع خارجی است.

آشنایی با اوراکل غیرمتمرکز

اوراکل ها در واقع سرویس های شخص ثالثی هستند که امکان ارسال داده های خارج از بلاک چین به قراردادهای هوشمند فراهم می کنند. در واقع به کمک اوراکل ها می توان بین قراردادهای هوشمند و فضای خارجی بلاک چین ارتباط ایجاد کرد. این اتفاق منجر به افزایش کاربرد قراردادهای هوشمند خواهد شد. بنابراین اوراکل خود یک منبع داده نیست بلکه واسطی برای ارسال منابع داده خارجی محسوب می شود.
فرمت اطلاعات ارسال شده به وسیله اوراکل ها متفاوت است. برخی از انواع اوراکل ها امکان ارسال اطلاعات به دیگر منابع خارجی را علاوه بر ارسال به قراردادهای هوشمند فراهم می کنند.
مثلا در نظر بگیرید دو نفر در رابطه با بازی فوتبال بین دو تیم انگلیس و ایتالیا یک سری پیش بینی می کنند. هر کدام معتقدند یکی از دو تیم برنده می شود. آنها اقدام به بلوک کردن یک مبلغ مشخص در یک قرارداد هوشمند می کنند تا در انتهای بازی مبلغ مورد نظر به فرد برنده تعلق گیرد.
در اینجا قرارداد هوشمند برای اینکه از نتیجه مسابقه با خبر شود نیاز دارد به داده های خارجی دسترسی داشته باشد. اوراکل با دریافت داده ها و ارسال آنها به قراردادهای هوشمند این امکان را فراهم می کند. پس از پایان مسابقه بر اساس نتیجه مشخص شده قرارداد هوشمند مبلغ مشخص شده را به فرد برنده می دهد.
معرفی انواع اورکل ها در بلاک چین
اوراکل ها در حالت کلی بر طبق سطح کیفیت داده ها به سه دسته تقسیم می گردند:
۱٫ منبع داده: سخت افزاری یا نرم افزاری
۲٫ مسیرداده: ورودی یا خروجی
۳٫ اعتماد: متمرکز یا غیرمتمرکز

اوراکل نرم افزاری

با ایجاد ارتباط بین منبع های اطلاعاتی آنلاین داده های دریافتی را به بلاک چین منتقل می کند. اطلاعات به دست آمده معمولا از سایت ها، پایگاه داده های آنلاین و یا سرورهاست.
با توجه به اینکه اوراکل های نرم افزاری آنلاین هستند اطلاعات به دست آمده سریعا به قراردادهای هوشمند ارسال می گردند. این یکی از ویژگی های مهم است که اوراکل های نرم افزاری را به اواکل های پرکاربرد تبدیل کرده است. اما اطلاعاتی که از طریق اورکل های نرم افزاری ارسال می گردد شامل نرخ نوسان ارز، اطلاعات لحظه ای یک شرکت هواپیمایی و قیمت یک دارایی دیجیتال است.

اوراکل سخت افزاری

این نوع از اوراکل ها با دریافت داده ها از دنیای واقعی آنها را در اختیار قراردادهای هوشمند قرار می دهند. این اطلاعات از طریق روش هایی نظیر سنسورهای الکترونیکی، دستگاه های داده خوان و یا اسکنر بارکد قابل ارسال هستند. در حالت کلی اوراکل های سخت افزاری داده های فیزیکی را تبدیل به محتوای دیجیتال می کنند تا برای قراردادهای هوشمند قابل فهم باشند.
اوراکل های ورودی و خروجی
اوراکل های ورودی اقدام به ارسال داده ها از منبع های خارجی به قراردادهای هوشمند کرده و اوراکل های خروجی موظف هستند داده های قراردادهای هوشمند را به دنیای خارج ارسال کنند.
سنسور اندازه گیری دما به عنوان نمونه ای از یک اوراکل ورودی محسوب می شود که ارسال کننده داده های دما به یک قرارداد هوشمند هستند.
یک نمونه از اوراکل های خروجی قفل های هوشمند هستند. این اوراکل ها به این شکل کار می کنند که مبلغ مورد نظر را به نشانی مشخص شده واریز کرده و با انجام این کار اطلاعات مورد نظر از اوراکل به تابع مورد نظر ارسال می گردد و منجر به باز شدن قفل می شود.

اوراکل های متمرکز و غیرمتمرکز

به نهاد یا سازمانی که داده های مورد نیاز قراردادهای هوشمند از یک منبع اطلاعاتی را تامین می کند اوراکل متمرکز می گویند. این به این مفهوم است که قراردادهای هوشمند با توجه به نهادی که با اوراکل در ارتباط است کارایی خواهند داشت. اگر یک شخص مخرب به این اوراکل نفوذ کند می تواند عملکرد قرارداد هوشمند را تحت تاثیر قرار دهد.
در چنین اوراکل هایی مشکل اصلی اتکای آن به یک منبع واحد است. زیرا این اتفاق منجر به آسیب پذیری قراردادهای هوشمند در برابر حملات هکرهاست.
این در حالی است که اوراکل های غیرمتمرکز به منظور تامین داده های قراردادهای هوشمند از چندین منبع خارجی استفاده می کنند. از آنجا که این دسته از اوراکل ها صحت داده ها را با اجماع آنها تضمین می کنند به آنها اوراکل های اجماع گفته می شود. این دسته از اوراکل ها می توانند برای بازارهای پیش بینی مفید باشند.

اوراکل انسانی

انسان های متخصص نیز همانند یک اوراکل عمل می کنند. آنها پس از بررسی صحت اطلاعات اقدام به ترجمه آنها برای قراردادهای هوشمند می کنند. از آنجا که در این نوع اوراکل ها اطلاعات افراد به صورت کاملا رمزنگاری شده تایید می شود احتمال کلاهبرداری و جعل اطلاعات بسیار پایین خواهد بود.

اوراکل اختصاصی

این دسته از اوراکل ها در قراردادهای هوشمند خاص مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین اگر شخصی قصد استفاده از چندین قرارداد هوشمند را داشته باشد باید به ازای هر کدام از آنها از یک اوراکل اختصاصی استفاده نماید. در نتیجه به کاربردن این نوع اوراکل با هزینه زیادی همراه است. اوراکل اختصاصی برای شرکت هایی که قصد استفاده از چندین منابع مختلف را دارند گزینه مناسبی نخواهد بود.
معرفی تعدادی از پروژه های اورکل در بلاک چین
• تلور
• دیا
• بند پروتکل
• چین لینک
همانطور که در این مطلب مطالعه کردید سعی کردیم شما را با مفهوم اوراکل در بلاک چین آشنا کنیم. اوراکل ها یک سرویس شخص ثالث به شمار می روند که وظیفه ارسال داده ها از بلاک چین به قراردادهای هوشمند را به عهده دارند. اوراکل ها دارای انواع مختلفی هستند و به سه دسته کلی تقسیم می گردند. بند پروتکل، چین لینک، تلور و دیا نمونه ای از پروژه های اوراکل در بلاک چین به شمار می روند.
منبع: کوینی فا مرجع فروش و خرید ووچر پرفکت مانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.