امازینگ / اخبار / ترموستات چیست و چه کاربردی دارد

ترموستات چیست و چه کاربردی دارد

ترموستات وسیله ای است که برای حفظ دمای یک سیستم در محدوده معینی استفاده می شود. این کار با کنترل جریان انرژی گرمایی به داخل یا خارج از سیستم انجام می شود.

ترموستات وسیله ای است که دمای موتور خودرو را تنظیم می کند که به طور خودکار دمای موتور را در حد ایده آل نگه می دارد که معمولاً حدود ۸۵ درجه است.

لازم به ذکر است که برای عملکرد صحیح موتور  به ویژه در لوازم یدکی ام وی ام  باید دمای آن در محدوده مشخصی حفظ شود. رقیق شده و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهند، بنابراین حفظ دمای موتور در حدود ۸۵ درجه سانتیگراد کاملاً ضروری است.

ترموستات در اصل برای کمک به گرم شدن موتور در صبح زود نصب شده بود. موتور طوری طراحی شده است که در دمای کاری ایده آل خود کار کند. توجه داشته باشید که بیشتر سایش موتور زمانی اتفاق می افتد که موتور سرد است. یک موتور سالم هنگام گرم شدن خیلی کم سایش می کند. بنابراین، ترموستات به موتور اجازه می دهد تا در سریع ترین زمان ممکن گرم شود تا زمانی که به دمای کار مورد نظر و از پیش تعیین شده برسد.

بزرگترین تصور غلط رایج این است که مردم فکر می کنند ترموستات موتور را خنک می کند، اما ترموستات لزوما این کار را نمی کند. سیستم خنک کننده و فشار وارد بر موتور از عوامل تعیین کننده میزان حرارت موتور می باشد و باز شدن کامل ترموستات یکی از قابلیت های سیستم خنک کننده برای انتقال حرارت می باشد.

بسیاری از موتورها معمولاً کمی بالاتر از حداقل دمای باز شدن ترموستات کار می کنند. در شرایط سخت، بسیاری از موتورها در دمای باز شدن ترموستات یا بالاتر از آن کار می کنند، به عبارت دیگر، در شرایط رانندگی با فشار بالا، دمای باز شدن ترموستات مهم نیست.

در ابتدا، هنگامی که موتور سرد است، ترموستات ورودی آب به رادیاتور را می بندد، بنابراین آبی که برای گردش در اطراف سیلندر استفاده می شود، فقط همان مسیر بسته را در اطراف موتور طی می کند و تا زمانی که گرمای آن مشخص نشده باشد، وارد رادیاتور نمی شود. (در خرید ترموستات درجه را انتخاب می کنید) در این حالت حرارت ترموستات را فعال می کند و جیوه داخل آن منبسط شده و راه ورود آب به رادیاتور برای افزایش دما باز می شود. از این مقدار تجاوز نکنید، زیرا دما کاهش می یابد، ترموستات بسته می شود و همان چرخه چندین بار تکرار می شود تا دمای موتور در سطح مورد نظر حفظ شود.

در واقع  بر اساس توضیح سایت دیجی کار شاپ ، این ترموستات یک وسیله مکانیکی هوشمند است که کار یک شیر قطع خودکار را انجام می دهد.

از ترموستات بخاری ماشین استفاده کنید

ترموستات قسمتی از آب را که قرار است به سمت رادیاتور برود خنک می کند تا به مبدل حرارتی بخاری ماشین برود و از گرمای آن برای گرم کردن فضای داخل ماشین استفاده کند.

به عبارت دیگر:

وظیفه ترموستات این است که مجرای آب خروجی بلوک سیلندر را ببندد و تا گرم شدن ترموستات اجازه خروج از آب را ندهد و زمانی که دمای آب موتور به حالت عادی برگشت، ترموستات باز می شود و اجازه می دهد آب در رادیاتور خنک شود.

هنگامی که یک موتور سرد راه اندازی می شود، در اوج راندمان کار نمی کند. این پدیده به دلیل تقطیر سوخت روی دیواره سیلندر به دلیل تبادل حرارتی قوی محفظه احتراق و ویسکوزیته بالای روغن است. قابل درک است که این دماسنج که بین خروجی آب موتور و رادیاتور قرار دارد، در حین گرم شدن موتور از جریان مایع خنک کننده موتور به رادیاتور جلوگیری می کند. در این مدت مایع فقط از طریق پمپ وارد موتور می شود.

یک ترموستات در ماشینها و لوازم یدکی ام وی ام ۳۱۵  مجهز به دریچه ای است که قسمت پایینی آن حاوی قطعات فلزی است که در آن ماده فراری مانند اتر پر شده است که به محض گرم شدن دریچه در اثر انبساط، شیر را باز کرده و باعث جریان l آب در حین کار می شود. جریان مایع با سرعت بالا از طریق دستگاه خنک کننده می تواند باعث لرزش ترموستات و کاهش عملکرد آن شود. ترموستات دارای یک لرزشگیر است که به شکل یک قطعه کلاهک مانند در پایین شیر قرار دارد. فلز و انتهای شیر نیاز به سرکوب ارتعاش دارند. حتی زمانی که دستگاه تنظیم مذکور کاملاً باز است، بخشی از آب در حال گردش در موتور بدون ورود به رادیاتور توسط پمپ به موتور باز می گردد. انجام خواهد شد.

بنابراین، در صورت لزوم برای عملکرد خوب، به عنوان مثال در موتورهایی با نسبت تراکم بسیار بالا، حرارت باید به خوبی حذف شود تا از احتراق خود به خود جلوگیری شود. ترموستات دارای یک توپ پلاستیکی سخت است که می تواند معایب دستگاه های قبلی را برطرف کند.

اگر سیستم خنک کننده موتور همیشه تمیز باشد و دمای موتور نرمال باشد، ترموستات سال ها دوام می آورد. ترموستات در حالت باز گیر کرده است. موتور در زمستان به دمای موثر خود نمی رسد. از طرفی اگر ترموستات در حالت بسته گیر کند یا دما خیلی بالا باشد، حرارت موتور کاهش می یابد و آب در مدار خنک کننده شروع به جوشیدن می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.