امازینگ / رپورتاژ آگهی / ۷ اشتباه رایج هنگام انتخاب شوفاژ و استفاده از آن

۷ اشتباه رایج هنگام انتخاب شوفاژ و استفاده از آن

انتخاب شوفاژ

۷ اشتباه رایج هنگام انتخاب شوفاژ و استفاده از آن

وسایل گرمایشی، جزء اصلی ساختمان‌ها برای روزهای سرد پاییز و زمستان هستند و معمولا وارد هر ساختمانی که شوید به یکی از انواع آن مجهز هستند. اما ما در این نوشتار می‌خواهیم از اشتباهات رایج انتخاب شوفاژ و یا رادیاتور برایتان صحبت کنیم. بنابراین اگر این روزها قصد نصب و یا تعمیر وسایل گرمایشی را دارید، امیدواریم اطلاعات مناسبی در اختیارتان بگذاریم.

شوفاژ و یا رادیاتور، مساله این است!

ابتدا اجازه دهید تفاوت این دو کلمه را با هم مرور کنیم تا کمتر دچار اشتباه شویم. شوفاژ (Chauffage) نامی فرانسوی و به معنای هر نوع وسیله گرمایشی است که در ایجاد حرارت و گرمای مطلوب نقش دارد. در واقع شوفاژ، اصطلاحی فرانسوی است که به جای رادیاتور (Radiator) استفاده می‌شود.

اما رادیاتورها چه وسیله‌ای هستند؟ رادیاتورها، به عنوان انتقال‌دهنده‌های حرارتی، به طور عموم در ساختمان‌ها، اتومبیل‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما از آنجایی که بحث ما در زمینه گرمایش است، فقط به انواع قابل استفاده آنها در محیط خانه می‌پردازیم. اگرچه در ادامه، بیشتر درباره رادیاتورها صحبت می‌کنیم، اما اجازه دهید یادآوری کنیم امروزه انواع رادیاتورها را می‌توانید در طرح‌ها و شکل‌های مختلف پیدا کنید.

انتخاب شوفاژ مناسب

  • انتخاب محل مناسب موتورخانه را جدی نگیرید!

اولین اشتباه در سیستم گرمایشی هر ساختمان، به محل تولید گرما برمی‌گردد، یعنی موتورخانه. هر پیمانکاری که تصمیم دارد ساختمان را با تجهیزاتی مانند موتورخانه و شوفاژ تجهیز کنید، باید از نصاب‌های حرفه‌ای اینکار درخواست کمک کند. به عبارتی دیگر خدمات تاسیسات موتورخانه شوفاژ، کاملا تخصصی هستند و باید علاوه بر انتخاب محل مناسب آن، نقشه‌های مناسب آن کشیده و سپس اجرا شود.

در حال حاضر شرکت های تاسیسات، تعمیر، سرویس و نگهداری موتورخانه با دریافت هزینه مناسب، امکان اجرای بهترین اجراها برای بخش موتورخانه در ساختمان هستند و شما باید از حضور این افراد کمک بگیرید.

  • سرویس موتورخانه را انجام ندهید

پیش از آنکه به مرحله نصب و تعمیر شوفاژها برسیم، اجازه بدهید همچنان در واحد موتورخانه سرک بکشیم و موضوعات دیگری را گوشزد کنیم که از اشتباهات مهم در زمینه وسایل گرمایشی محسوب می‌شوند. عملکرد موتورخانه با انرژی گاز تامین می‌شود و حرارت ایجاد شده در مشعل برای گرم کردن آب به کار می‌رود. حالا آب گرم شده از لوله‌ها به بخش‌های مختلف ساختمان انتقال پیدا می‌کند.

پس دو موضوع در این فرایند مهم است: انتخاب مناسب تجهیزاتی مانند مشعل و ترموستات که وظیفه ایجاد و تنظیم حرارت را دارند و رسیدگی به رسوب ایجاد شده در لوله‌های آب که به مرور زمان روی میزان حرارت تولید شده تاثیر منفی می‌گذارند. بنابراین پس از نصب، نوبت به نگهداری از موتورخانه و حتی تعمیرات آن می‌رسد و گاهی اوقات لازم است به صورت سالانه، تمام تجهیزات مورد بررسی، سرویس و تعمیر قرار بگیرند. اینکار از صرف هزینه‌های بیشتر به دلیل سهل‌انگاری در سرویس‌دهی، به میزان زیادی می‌کاهد.

  • نصب لوله‌ها را در کنار پنجره انجام دهید

بعد از تکمیل بخش موتورخانه، نوبت به لوله کشی ساختمان برای قرارگیری رادیاتورها می‌رسد. بهتر است محل نصب لوله‌ها برای جایگیری رادیاتورها را به کنار پنجره‌ها قرار ندهید، چرا که در روزهای زمستان، امکان هدر رفت میزان زیادی از انرژی از محیط پنجره خواهد شد. در مقابل می‌توانید لوله‌های مربوط به رادیاتورها را به کنار دیواره‌ها و جایی که فضای باز مناسب دارد، انتقال دهید.

انتخاب شوفاژ

  • سرویس رادیاتورها را انجام ندهید

پس از نصب شوفاژها، نوبت به نگهداری مناسب از آنها می‌رسد و هر سال که قصد استفاده مجدد از آنها را دارید، باید سرویس رادیاتورها را جدی بگیرید. چرا که وجود هوا داخل پره‌های رادیاتورها، مانع از انتقال مناسب حرارت در محیط اتاق خواهد شد. بنابراین برای اینکار می‌توانید از واحدهای تعمیرات رادیاتور شوفاژ کمک بگیرید.

  • اندازه رادیاتور مهم نیست

بسته به اندازه اتاق و محیطی که در اختیار دارید، باید رادیاتور مناسب را انتخاب کنید. به طور حتم برای اتاق‌های بزرگ، نباید به سراغ نصب شوفاژ با پره کم بروید و برعکس برای محیط‌های کوچک، نصب انواع بزرگ آنها مناسب نیست. فرمول مشخصی برای انتخاب تعداد پره‌های هر رادیاتور وجود دارد که به عوامل مختلفی مانند مساحت و سرمای محیط، تعداد پنجره‌ها و نوع آن (دو جداره و تک جداره)، محل قرارگیری رادیاتور و … بستگی دارد. پس سعی کنید از متخصصین نصب موتورخانه و شوفاژ برای انتخاب رادیاتور مناسب کمک بگیرید.

علاوه بر این، در حال حاضر، انواع افقی و عمودی از رادیاتورها وجود دارد. بسته به محیط ساختمان، بهتر است هر کدام از این مدل‌ها را که امکان تولید حرارت مناسب‌تر را دارد، انتخاب کنید.

  • موتورخانه را عایق بندی نکنید

یکی از کارهای مهمی که در موتورخانه باید انجام گیرد، عایق بندی دیگ و لوله‌های آبی است که محل اصلی انتقال دهنده حرارت به لوله‌های آب است. این موضوع به ویژه برای ساختمان‌هایی که تعداد طبقات زیادی دارند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند، چرا که در طول مسیر، بخشی از حرارت هدر خواهد رفت. برای ایجاد عایق، معمولا از پشم شیشه استفاده می‌شود.

همچنین یکی دیگر از بخش‌هایی که نیاز به عایق‌بندی دارد، دیوار پشت شوفاژ است. چرا که به ناچار، رادیاتورها تقریبا اتصال مستقیمی با دیوار دارند و بخشی از حرارت از طریق دیوارها به بیرون انتقال پیدا می‌کند. در حالی عایق کردن دیوارها، مانع از انتقال گرما به بیرون از ساختمان می‌شود. اگر می‌خواهید از میزان ذخیره انرژی با عایق کردن ساختمان‌ بدانید، این مقاله را بخوانید.

  • همه رادیاتورها را روشن بگذارید

اگر از همه اتاق‌های یک ساختمان استفاده نمی‌کنید، شیر رادیاتورهای آن را ببندید تا موجب اتلاف انرژی نشود. همچنین نصب ترموستات در کنار شیر آب هر کدام از شوفاژها، روش مناسبی است تا بتوانید حرارت مناسب هر اتاق را تنظیم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.