امازینگ / رپورتاژ آگهی / فروشگاه های اینترنتی مزایا و معایب!

فروشگاه های اینترنتی مزایا و معایب!

فروشگاه های اینترنتی مزایا و معایب!

فروشگاه های اینترنتی مزایا و معایب!

شکی نیست که اینترنت دنیای ما را متحول کرده است. هر جند ایده های اولیه این شبکه عظیم جهانی اواخر دهه ۷۰ میلادی بنا شد. اما دسترسی جهانی و سرعت اینترنت به خصوص پس از سال ۲۰۰۰ و در قرن اخیر زندگی تکت تک انسان ها را متحوا سکرده است. ارتباطات بین المللی ، اخبار لحظه ای ، شبکه های اجتماعی و فروشگاه های اینترنتی ، همه و همه به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند.

بدون شک مثل هر پدیده اجتماعی دیگر اینترنت نیز مزایا و معایبی دارد. اما بی شک یکی از مهم ترین مزایای اینترنت گسترش چرخه اطلاعات است. این مسئله می تواند موجب صرفه جویی زمان ، انرژی و هزینه شود. به خصوص این روز ها فروشگاه های اینترنتی بخش مهمی از معاملات را به خود اختصاص داده اند. یکی از مهم ترین دلایل آن قیمت مناسب تر فروشگاه های اینترنتی و امکان مقایسه با فروشگاه های دیگر در آن واحد است. به طور مثال به راحتی به جستجوی عبارت (( تایلیور )) می توان به تعداد زیادی سایت معتبر رسید که آچار تایلیور را با قیمت های متفاوت و برند های متفاوت عرضه می کنند.

در واقع امروزه به جای گشتن در بازار تنها کافیست کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنیم. حتی اگر کالای تخصصی مثل پره همزن صنعتی مورد نظر ما باشد که احتمالا برای پیدا کردن آن در بازار باید ساعت ها پیاده روی و پرس و جو کنیم.

در موارد به روز تر مثل ماسک تنفسی در ایام کرونا می توان با سرچ کلمه ماسک n99 بهترین قیمت و محصولات را پیدا و تهیه کرد. البته این که به چه سایتی اعتماد کنیم کار چندان راحتی هم نیست.

مواردی چون نماد اعتماد الکترونیک ، شناخت برند یا تماس فیزیکی و تلفنی می تواند گزینه های حداقلی برای اعتماد به یک فروشگاه اینترنتی باشد.

در موارد مصرفی خاص تر مثل مته الماس که انتخاب بسیار سخت تر و وابسته به جزییات می شود خرید اینترنتی دو نکته مهم و مثبت دارد :

  • اطلاعات دقیق در باره محصول
  • گارانتی مرجوعی کالا

به طور مثال برای انتخاب یک مته کبالت مناسب می بایست علاوه بر برند و کیفی محصول به ارتفاع مته ، طول فاز ، قطر و شکل مته دقت کرد. مشاوره فروشنده گاهی از بهترین ابزار های انتخاب کالاست که البته این مورد در باره فروشگاه های اینترنتی نیز معمولا ممکن است.

در واقع فروشگاه های اینترنتی در رقابت با فروشگاه های سنتی ، با اراده خدمات مشابه و گاها بهتر ، قیمت مناسب تر و دسترسی سریع تر توانسته اند در جذب مشتری گوی سبقات را بربایند. بی راه نیست اگر بگوییم این روند با همین سرعت نجومی در آینده نزدیک هم ادامه خواهد یافت. البته به وجود آمدن ابر فروشگاه هایی چون آمازون خطراتی نیز در پی خواهد داشت.

اما به نظر می رسد در حال حاضر شرایط برای پدید آمدن این ابر شرکت ها کاملا مهیا ست. ضمن آنکه با توجه به اینکه اعتبار و بستر این فروشگاه ها بر یک شبکه عظیم مجازی است ، کنترل دولت ها و کشور ها نیز روز به روز کمتر خواهد شد. در آینده نزدیک شاید نیاز باشد که یک نظام سازمان یافته جهانی بر روی فروشگاه ها و ابر فروشگاه های جهانی نظارت کند. اما با توجه به شرایط فعلی و عدم همسویی دولت ها و کشور ها و اختلافات سیاسی بسیار زیاد این مسئله کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

با ادامه وضع کنونی و رشد روز افزون فروشگاه های اینترنتی و وجود کشور های غیر همسو با جهان ، امکان به وجود آمدن امپراطوری ها ( این بار از نوع شرکتی و مجازی ) بسیار بالاست. تجربه بشر نشان می دهد هر گاه امپراطوری ها قدرت بگیرند ، مردم مظلومی تحت ظلم قرار خواهند گرفت.

با توجه به مزایای بسیار زیاد فروشگاه های مجازی وجود آنها کاملا لازم به نظر می رسد. اما با توجه به خطرات گسترش بی رویه آنها ، نیاز به برنامه ریزی و قانون گذاری بین المللی نیز کاملا ضروری به نظر می رسد. شاید با بازویی بسیار قوی تر از سازمان های بین المللی فعلی! در صورت به وجود آمدن امپراطوری های مستقل اینترنتی ، ابزار نگرانی سازمان ملل کمکی به بشریت نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.