امازینگ / سرگرمی / مطالب جالب و خواندنی / آشنایی با انواع قفل های جعبه جهت بستن درب و کف جعبه

آشنایی با انواع قفل های جعبه جهت بستن درب و کف جعبه

قفل، یک وسیله ضروری در زندگی امروز بشر به شمار می رود. با استفاده از یک قفل ساده، برای بسته نگه داشتن در خانه و یا  درب جعبه ای که اشیا قیمتی در آن گذاشته شده است و یا ماشینی که در کنار خیابان پارک شده، می‌توان بهره برد. با استفاده از یک قفل خوب برای درب منزل، می توانیم از مایملک خود در برابر سارقان حفاظت کنیم. زمانی که درب خانه و یا درب جعبه مورد نظر را قفل کرده‌ایم، مطمئن هستیم که کسی غیر از خودمان  نمی‌تواند به دارایی ما دسترسی داشته باشد. یک قفل ساده می تواند اشکال گوناگونی داشته باشد و از اجزای گوناگونی ساخته شده باشد.

 در بسته بندی های مختلف از انواع قفل ها استفاده می شود که برای استحکام نگهداری اشیا داخل بسته بندی بسیار مهم است.

 قفل ساده

 قفل ساده برای بسته بندی مواد دارویی و بهداشتی و همچنین مواد غذایی، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. قفل ساده به این صورت درست می‌شود که درب یک زائده ۱ تا ۲ سانتی متر به داخل بسته بندی تا زده می‌شود و درب جعبه قفل می گردد. این قفل هم برای کف جعبه بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم برای در روی جعبه. البته این قفل ها برای جعبه هایی ساخته می شود که از اشیای سبک و کوچک نگهداری می کنند.

کف قفلی

 از جمله جعبه هایی که از این نوع قفل استفاده می کنند، جعبه گیره کاغذ است. این جعبه ممکن است در طول روز چندین بار، باز و بسته شود، اما هیچ صدمه ای به جعبه وارد نمی‌شود. ساختن این قفل ها بسیار ساده است، اما نیاز به دقت بسیار بالایی دارد.  معمولاً از این گونه قفل ها در کف جعبه استفاده می شود و به آن کف قفلی گفته می‌شود. این قفل به هیچ وجه نیازی به چسب نواری ندارد. چسب نواری در صورتی که بر درب جعبه زده شود، فقط با پاره کردن نوار چسب می‌توان در جعبه را باز کرد. اما با استفاده از قفل می توان بارها از جعبه مورد نظر استفاده کرد، بدون اینکه به جعبه مورد نظر صدمه ای وارد گردد. نام دیگر کف قفلی، بست چفت شونده است. بست چفت شونده طوری باید طراحی شود که به راحتی تا شده و در هم قفل گردد. قفل چفت شونده باعث می شود که تولید جعبه های بسته بندی بسیار راحت تر و سریعتر انجام شود.

طرز درست کردن جعبه کف قفلی

 برای اینکه یک جعبه کف قفلی داشته باشیم، باید کارهای زیر را انجام دهیم

 بزرگ ترین قسمت کف جعبه را تا بزنید، پس از آن بخش های موجود در دو انتها را نیز تا کنید. در این زمان فقط یک قسمت از کف جعبه باقی مانده است که باید آن یک قسمت را هم تا کنید. حالا به مرکز آن فشار دهید تا زبانه داخل شکاف شود. حالا شما یک جعبه کف قفلی دارید.

 همانطور که گفته شد یک جعبه کف قفلی، بسیار راحت تر و با سرعت بیشتری نسبت به یک جعبه استاندارد تولید می شود. این مسئله در دراز مدت باعث صرفه جویی بسیار زیادی می شود و می توان در مصرف چسب و استفاده از نیروی انسانی صرفه جویی زیادی کرد. می‌توان گفت استفاده از جعبه کف قفلی بسیار مقرون به صرفه است.

قفل لاگباتم

 در بعضی از سرعت در تولید و بسته بندی امر بسیار مهمی است. برای رسیدن به این هدف، جعبه های بسته بندی به صورت قفل لاگ باتم تهیه می‌شوند. قفل لاگباتم، تکنیک تهیه و چاپ جعبه بسته بندی است که در آن جعبه به صورت دو طرفه قفل می‌شود و در زمانی که دربالایی جعبه باز شود، در پایینی آن هم باز می‌شود که این مسئله برای کارخانه ها از نظر سرعت در فرآیند تولید بسیار مفید است.

قفل منقسم دار

اینگونه جعبه ها بیشتر برای اشیا و کالاهای به کار گرفته می‌شود که باید بیشتر از آن ها محافظت گردد تا از ضربه ها و تکان هایی که ممکن است در زمان حمل و نقل، به آن کالا وارد شود، در امان بمانند. ساخت این جعبه ها به این صورت است که درون جعبه معمولی با مقواهای شیار خورده به صورت مساوی تقسیم می شود. مقواها را به اندازه های مساوی برش میزنند و اصطلاحا شیار ایجاد می‌کنند.  با ورود شیارها به یکدیگر دیواره هایی را تشکیل می دهند و درون جعبه را تقسیم می‌کنند، به همین جهت به این قفل منقسم گفته می‌شود.

قفل کیبوردی

اینگونه جعبه ها برای بسته بندی محصولات الکترونیک یا دستگاه های مختلف صنعتی به کار می روند. البته طراحی اینگونه جعبه ها طوری است که برای بسته بندی هدیه هم مناسب است. جعبه دارای قفل کیبوردی نیازی به هیچ چگونه چسب و یا جعبه سازی ندارد و به صورت تخت ساخته می شود. ابتدا خطهای طولی و عرضی را باید تا کرد تا در حفره های مشخص شده قفل شود. به این صورت بسته بندی دارای قفل کیبوردی تهیه می‌شود. به دلیل سادگی طراحی قفل کیبوردی، مونتاژ و تولید این گونه بسته بندی ها بسیار ساده است و می توان آنها را در شمارگان بالا تولید کرد. اینگونه بسته بندی ها بسیار مفید هستند و جای کمی را هم اشغال می کنند و در حمل و نقل بسیار کارآمد می‌باشند.

درب و کف روی هم

 این گونه بسته بندی یکی از ساده ترین بسته بندی ها به شمار می‌رود. این بسته بندی که به جعبه پیراهنی هم معروف است. بسته بندی درب و کف روی هم، از دو بخش هم اندازه تشکیل می شود که باید از چهار طرف تاخورده و دیواره های را تشکیل دهد. البته باید توجه داشت که قسمت بالایی که درب بسته را تشکیل می دهد، اندکی، یعنی به اندازه چند میلی متر، باید بزرگتر باشد تا روی قسمت پایینی را بپوشاند. اینگونه بسته بندی مقوای زیادی را مصرف می کند و برای بسته بندی در شمارگان بالا، به صرفه نیست و از نظر اقتصادی خوب نیست. این گونه بسته بندی بیشتر در مواردی مانند بسته بندی شیرینی، بسته بندی لباس و دیگر کالاهایی که نیاز به بسته بندی سفت و محکم ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.