امازینگ / رپورتاژ آگهی / با نظام مالیات در کانادا آشنا شوید

با نظام مالیات در کانادا آشنا شوید

با نظام مالیات در کانادا آشنا شوید

مالیات در کانادا

سیستم مالیاتی کانادا یکی از جذابیت های این کشور به شمار می رود. این سیستم البته با پیچیدگی هایی همراه است و پیش از سفر به کانادا و یا مثلا راه اندازی کسب و کار در این کشور بهتر است با این سیستم آشنا شوید.

در کانادا مردم مالیاتی را به دولت فدرال و مالیاتی را به دولت های استانی می پردازند. مالیات فدرال توسط اداره درآمد کاناداCanada Revenue Agency (CRA) جمع آوری می شود. در واقع در قالب قراردادهای جمع آوری مالیات، اداره درآمد کانادا، مالیات ها را جمع آوری می کند. مردم باید هر سال بر اساس لیست درآمد، اعتبارات و دارایی ها میزان مالیاتی که باید به دولت پرداخت کنند را حساب کرده و در راستای توسعه و عمران کشوری و مسائل عمومی هزینه مربوطه را پرداخت کنند. مردم تا ۳۰ ژوئن هر سال برای تسویه مالیاتی در کانادا زمان دارند.
همزمان استان ها و قلمروهای کانادا هم مثل دولت فدرال و به صورت جداگانه امکان وضع مالیات بر درآمد، مصرف و ثروت را مانند دولت فدرال دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد انواع مالیات در کانادا بیشتر بدانید و از مزیتهای نظام مالیاتی کانادا مطلع شوید. با این حال اگر در زمینه ویزای تحصیلی کانادا و اطلاعات پیرامون آن نیازمند اطلاعاتی هستید م توانید به وبسایت اسمارت اپلای مراجعه کنید و با استفاده از موتور جستجوی هومشند آن شانس های خود برای تحصیل در دانشگاه های کانادا را ارزیابی کنید.

کانادا


انواع مالیات در کانادا

گفته شد قوانین فدرال، استانی و شهری، به مسئولین دولتی اجازه می‌دهد تا از شهروندان و افراد مقیم کانادا مالیات بگیرد. مالیات به موارد مختلفی از جمله درآمد، ارزش افزوده، کالا، خدمات، املاک و دارایی‌ها تعلق می‌گیرد. البته شرکت‌ها و افرادی که در کانادا کار و زندگی یا از کانادا دیدن می‌کنند، باید مالیات غیرمستقیم، ‌عوارض، تعرفه‌های گمرکی، مالیات انتقال ملک و دارایی را نیز بپردازند. اما در مجموع می شود گفت که مالیات ها به مالیات بر درآمد شخصی، مالیات بر درآمد ثروت و مالیات بر ثروت تقسیم می شود.
مالیات بر درآمد شخصی: مالیات بر درآمد شخصی بخش قابل توجهی از درآمد مالیاتی دولت فدرال را شکل می دهد. در مجموع این مالیات اصلی ترین نوع مالیات در کانادا است که اکثر مردم با آن سر و کار دارند. سال مالی کانادا در دسامبر هر سال پایان می‌گیرد و آخرین مهلت پرداخت مالیات آخر آوریل هر سال است. در صورتی که افراد حقیقی یا حقوقی مالیات خود را بر اساس فرم‌ها و اوراقی که در اختیار آن ها قرار می‌گیرد، پرداخت نکنند، جریمه‌ای بر اصل مالیات اضافه می‌شود.
نکته قابل توجه اینکه هر قدر درآمد شما بالا برود میزان مالیات پرداختی شما هم به همان نسبت افزایش پیدا می کند. این افزایش نسبت تا جایی هست که در رقم های بالای درآمد گاه افراد تا نیمی از درآمد خودشان را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می کنند.
با این حال در صورتی که افراد دارای شغل یا یک کسب و کار شخصی باشند و یا از درآمدهای جانبی همچون سودحاصل از سرمایه گذاری منتفع شوند، مالیات های دیگری مانند مالیات برخورداری از شغل، مالیات برخورداری از کسب و کار شخصی، مالیات بر درآمد حاصل از بیمه، سهام شرکت و …، مالیات بر شرکت ها شامل حال شما می شود.
مالیات بر فروش کالا یا خدمات (GST) : این مالیات مبلغی است که شما به هنگام خرید کالا با خدمات پرداخت می نمایید. این مبلغ به قیمت کالا یا خدمات افزوده می‌شود. استان‌های انتاریو، نیوبرانزویک، نیوفاندلند، نواسکوشیا، پرنس ادوارد سیستمی هماهنگ با دولت فدرال کانادا برای جمع‌آوری مالیات اجناس و خدمات دارند که آن را مالیات فروش هماهنگ (harmonized sales tax ) می نامند.
تقریبا تمامی اجناس و خدمات شامل مالیات بر فروش می شوند.برخی کالاهای اولیه از این مالیات معاف هستند.برای مثال کالاهای زیر از مالیات بر فروش اجناس معاف‌اند:
• خواروبار اولیه خانواده مانند : شیر، نان، سبزی‌ها
• کالاهای کشاورزی مانند: دانه ها و پشم خام
• داروها، وسایل پزشکی برای افراد ناتوان جسمی شامل سمعک، ویلچر،دندان مصنوعی
مالیات بر ثروت: مالیات هایی از جمله مالیات املاک و مالیات بر ارث و میراث در این دسته قرار می گیرند.صاحبان ملک در کانادا باید سالیانه مبلغی را به حساب شهرداری واریز نمایند به واقع این مالیات بر املاک غیرمنقول در کانادا تعلق می گیرد و هر کس که مالک ملکی در کانادا باشد گذشته از اینکه ساکن کاناداست یا خیر و اینکه تبعه چه کشوری است باید این مالیات را بپردازد که بیشتر جنبه عوارض شهرداری دارد و برای دریافت خدمات شهری است.
معمولا این مالیاتها دو یا سه بخشی است که یک بخش آن سهم مدارس منطقه ای است که ملک در آن واقع شده است.رقم این مالیات سالانه از استانی به استان دیگر متفاوت است. مبلغ این مالیات بسته به فاکتورهایی همچون ارزش ملک، محل قرار گرفتن ملک و مالیات های تعیین شده توسط استان متفاوت است.

کانادا


مزیت های نظام مالیات در کانادا

در پاسخ به این پرسش که چرا مردم جذب کشور کانادا می شوند پاسخ های متفاوتی داده می شود : داشتن یک محیط سیاسی پایدار، ایمنی و امنیت، سیستم بهداشت و درمان پیشرفته، فرصت های شغلی خوب، امکانات آموزشی عالی، هوای پاک و شهرت خوبش در خصوص کیفیت زندگی، تنها برخی از آنها است.
مزایای مالیاتی، با این حال، شاید در این لیست مورد غفلت واقع شده است. اغراق نیست اگر گفته شود در توضیح علت جذابیت های زندگی در کانادا مزایای مالیاتی هم حتما باید در نظر گرفته شوند. کافی است به برخی اصول مالیات در کانادا که در ادامه می آیند دقت کنیم:
• مالیات در کانادا بر مبنای اقامت اشخاص، و نه شهروندیشان، وضع می شود. یک مقیم دائم کانادا ممکن است پس از سه سال (نزدیک به چهار سال) برای شهروندی کانادا و یک گذرنامه کانادایی درخواست بدهد.
• مالیات در کانادا بر اساس درآمد جهانی ساکنان این کشور وضع می شوند، اما دولت کانادا اجازه می دهد که اعتماد ساکنین برای اقامت دائمی جدید جلب شود.
• شهروندان کانادایی که غیرمقیم هستند، مالیات کانادا را بر مبنای درآمد جهانی خود پرداخت نمی کنند. افراد غیرمقیم تنها بر مبنای درآمدهایشان در کانادا و سود سرمایه، مالیات کانادا را پرداخت می کنند.
• مالیات بر ملک و یا مالیات بر وراثت در نظام مالیات در کانادا وجود ندارد.
در صورتی که تمایل دارید اطلاعات دقیق تری برای انتخاب بهترین مسیر تحصیل در کانادا بدست آورید می توانید از موتور جستجوی هوشمند اسمارت اپلای استفاده کنید و یا با تماس با مشاوران اسمارت اپلای در سریع ترین زمان ممکن از راهنمایی و اطلاعات آنها برای ادامه مسیر تحصیلی خود بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.