امازینگ / رپورتاژ آگهی / در سفر با تور قشم مراقب کروکودیل های این پارک باشید

در سفر با تور قشم مراقب کروکودیل های این پارک باشید

در سفر با تور قشم مراقب کروکودیل های این پارک باشید

تور قشم مراقب کروکودیل

یکی از جزایر زیبا و محبوب در جنوب کشورمان نیز جزیره زیبای قشم است که دارای جاذبه های طبیعی فراوانی بوده و همچنین تفریحات آبی بسیاری را نیز در خود جای داده که همین امر سبب شده تا سالانه گردشگران فراوانی با سفر به قشم، جایی که طلای سبز ایران در آن قرار دارد نیز از این جزیره زیبا بازدید کنند. یکی از عجیب ترین و مهیج ترین جاذبه های جزیره قشم نیز پارک کروکودیل های نوپک بوده که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

آشنایی با تنها پارک کروکودیل خاورمیانه در قشم

پارک کروکودیل های قشم یا همان پارک کروکودیل های نوپک نیز تنها مرکز پرورش و تکثیر کروکودیل به صورت مصنوعی در ایران و خاورمیانه است که در حال فعالیت می باشد. همچنین بزرگ ترین کروکودیل ایران نیز در این پارک نگهداری می شود. در سال ۱۳۸۹ پارک کروکودیل های قشم نیز اولین محلی بود که در خاورمیانه برای نگهداری تمساح ها تاسیس شد. در ابتدای تاسیس نیز ۸ کروکودیل از مالزی به این مجموعه وارد شد و در تا کنون نیز تعداد آن ها بسیار افزایش یافته که این نشانه پرورش صحیح آنها می باشد. جالب است بدانید که بزرگ ترین کروکودیل ایران نیز با ۲۶ سال سن در این پارک زندگی می کند. این کروکودیل که جنسیتش نر بوده وزنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم داشته و طول آن تقریبا ۴ متر می باشد. لازم است بدانید که کروکودیل ها حدود ۷۰ الی ۸۰ سال عمر می کنند و به همین امر نیز می توان گفت که این کروکودیل نر نصف عمر خود را هم نگذرانده است.

چگونگی نگهداری کروکودیل ها در قشم

پارک کروکودیل های قشم نیز به دلیل تنوع و انواع کروکودیل هایی که درون خود جای داده نیز جزء یکی از زیستگاه های منحصر به فرد بوده و نگهداری کروکودیل ها با حساسیت های خاصی انجام می شود. این جانوران در آب شور زندگی کرده و اسم گونه آنها پروسوس است، کروکودیل های پروسوس یکی از بهترین نمونه ها برای پرورش هستند که به ایران و در کنار پستانداران و پرندگان این مجموعه زندگی می کنند. کروکودیل ها به این گونه تولید مثل می کنند که در ابتدا مرحله تخم گذاری صورت می گیرد و تخم ها بعد سه ماه نیز به نوزاد تبدیل می شوند. در سال اول نگهداری از نوزادان نیز به صورت مداوم غذا، دمای محیط و شرایط نگهداری آن ها چک می شود اما در کنار همه این بررسی ها مشکلاتی وجود دارد که به سختی می توان از آنها عبور کرد. یکی از مشکلاتی که باعث شده است تا تکثیر کروکودیل ها به صورت منصوعی باشد نیز گرمای خاک این پارک می باشد. در ماه های گرم قشم نیز خاک این مجموعه دارای گرمای بسیار شدیدی است که این دمای بالا برای تخم گذاری و نگهداری تخم های کروکودیل ها مشکل ساز می باشد و تکثیر آن ها باید از طریق دستگاهی به نام انکوباتور انجام شود تا دما و شرایط محیطی قابل کنترل بوده و کروکودیل ها به سن بلوغ برسند.

تفاوت کروکودیل و تمساح

تفاوت کروکودیل و تمساح

کروکودیل ها خزنده هایی هستند که از عصر دایناسورها می باشند و دارای ۴ دست و پا هستند، این موجودات از قدرت فک و دهان بسیار بالایی برخوردارند که می توانند به راحتی شکار خود را با یک حرکت جهشی گرفته و به همراه ۶۷ دندانی که دارند از بین ببرند، جالب است بدانید که دندان های کروکودیل ها نیز هر سال می ریزد و مجددا جایگزین می شوند. کروکودیل ها هم در خشکی و هم در آب زندگی می کنند و حتی در آب نیز تخم می گذارند. اما باور غلطی که در بین مردم وجود دارد نیز این است که فکر می کنند کروکودیل و تمساح یک نوع خزنده هستند اما این دو جانور نیز تفاوت های زیادی از جمله تفاوت ظاهری با هم دارند که می توان به شکل دهان آنها اشاره کرد. کروکودیل ها دهان و فک آنها به صورت V بوده اما تمساح ها دهانی پهن و U شکل دارند.

بازدید از پارک کروکودیل ها در جزیره قشم

پارک کروکودیل های نوپک دارای قوانین خاصی بوده که بازدید کنندگان قبل از ورود به آن باید از آنها مطلع باشند و در طول زمان بازدید نیز آنها را رعایت کنند. قوانین این مجموعه عبارت اند از: ۱) آرامش پارک به هیچ عنوان نباید برهم زده بشد و همه بازدید کنندگان باید به همراه راهنمای این مجموعه به بازدید از جای جای پارک پرداخته تا از جزئیات کامل حیوانات مطلع شوند. برای مشاهده ارزانترین تور های لحظه آخری قشم اینجا کلیک کنید.

۲) هرگز درون قفس ها و به حیوانات غذا و یا خوراکی ندهید.

۳) پارک کروکودیل های نوپک نیز دارای فضایی کامل باز و وسیع است اما در در هیچ کجای این پارک مجاز به سیگار کشیدن نیستید.

۴) اگر مشاهده کردید که یکی از حیوانات مریض است و یا مشکلی برایش بوجود آمده است هرگز خودتان اقدامی نکنید و تنها به مسئول مجموعه گزارش دهید.

۵) هنگام بازدید از برخی حیوانات تنها مجاز هستید تا به آنها غذا و خوراکی بدهید.

این مجموعه نه تنها یک جاذبه بی نظیر برای بازدید از جانوران مختلف است بلکه این مجموعه خدمات متفاوت دیگری را نیز برای علاقمندان به حیات وحش در نظر گرفته است که شامل آموزش نگهداری و پرورش کروکودیل ها است که در این راستا کلاس هایی در خصوص مزرعه داری و پرورش کروکودیل به همراه کارورزی و گواهی سابقه کار به علاقمندان داده می شود. همچنین فروش کروکودیل و مشاوره را نیز داراست البته لازم به ذکر است که خدمات فروش و مشاوره تنها در شرایطی انجام می شود که متقاضی دارای مجوز و شرایط مناسب نگهداری باشد. پارک کروکودیل های قشم نیز دارای حیوانات بسیاری از جمله: شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری، طاووس، لاکپشت کوهی، سوسمار ایگوانا، کرکس مصری، عقاب تالابی، راسو و…. می باشد. علاقمندان به این مجموعه می توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب همچنین در روزهای تعطیل از ۸ صبح الی ۱۰ شب به پارک کروکودیل های قشم جهت بازدید مراجعه کنند همچنین راه دسترسی و آدرس این پارک بین بزرگراه قشم و درگهان می باشد.

منبع: lahzeakhar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.