امازینگ / اخبار / هشدار جدی کم آبی برای تهرانی ها

هشدار جدی کم آبی برای تهرانی ها

هشدار جدی کم آبی برای تهرانی ها

کمبود آب در سال 93,کم آبی تهران,جیره ‌بندی آب, منابع زیرزمینی

کاهش حجم بارندگی ها، اضافه برداشت از آب های زیرزمینی کشور و رعایت نکردن الگوی مصرف از عمده مواردی است که سبب روشن شدن چراغ خطر وضعیت آبی کشور شده است

حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران ۳۶ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. حجم کنونی آب مخازن سدهای تهران ۳۹۴ میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، ۳۶ درصد کاهش نشان می دهد.

 

براساس این گزارش حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته ۶۱۷ میلیون مترمکعب ثبت شده بود. همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است.
میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، ۳۴۳ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب ورودی به مخازن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون، ۱۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است. این در حالی است که مصرف آب شهروندان بخصوص تهران افزایش داشته و جمع مصرف آب در تهران از آغاز سالجاری تاکنون به ۹۲۸ میلیون و ۲۲۲ هزار مترمکعب رسیده است.
تهران رکورد مصرف آب را شکست محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران نیز گفت: با وجود آنکه هنوز در فصل زمستان به سر می بریم، اما در روزهای گذشته مصرف آب در شهر تهران به سطح مصرف در روزهای گرم تابستان رسیده است. او با اشاره به قرار داشتن در آستانه سال جدید و خانه تکانی های شهروندان، گفت: طی روزهای گذشته مصرف آب شهر تهران به دو میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب رسید که این میزان معادل مصرف روزانه آب در ماه های خرداد و تیر است.

علیرضا نوذری پور معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با بیان اینکه امسال حدنصاب مصرف آب در تهران شکسته شده، گفت: اگر هم اکنون دچار مشکلات کم آبی هستیم، در اثر افزایش بی سابقه دما در تابستان گذشته است. او توضیح داد که در روز سوم مرداد درجه حرارت به ۴۳٫۶ رسید که گرم ترین روز سال در استان تهران بود و مصرف آب به سه میلیون و ۴۲۰ مترمکعب که بالاترین میزان خود در تاریخ بود، رسید.

معاون آبفای استان تهران به افت سطح آب در برخی نقاط دشت های تهران و ورامین تا ۱٫۵ متر اشاره کرد و گفت: در حالی که سهم سرانه آب تجدیدپذیر در ۳۵ سال گذشته برای هر ایرانی شش هزار و ۸۶۰ مترمکعب در سال بود، اکنون به زیر یکهزار و ۷۰۰ مترمکعب رسیده است.

نوذری پور در خصوص استفاده از منابع زیرزمینی نیز گفت: در حالی که در حالت عادی استفاده آب از منابع زیرزمینی ۲۵ درصد و از منابع سطحی ۷۵ درصد است، در زمان کنونی میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی ۴۰ درصد و منابع آب سطحی ۶۰ درصد شده است. بنابراین با توجه به هشدارهای پی در پی وزارت نیرو مبنی بر صرفه جویی در مصرف آب و شرایط نامناسب بارندگی کشور جا دارد تمام هموطنان نسبت به مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف آب توجه کنند.
ایرنا


قالیشویی های خوب و معتبر در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.