امازینگ / پزشکی سلامت / دلیل علاقه دختران به شکلات و بستنی چیست؟

دلیل علاقه دختران به شکلات و بستنی چیست؟

دلیل علاقه دختران به شکلات و بستنی چیست؟

شکلات و بستنی,دختران,

 

آمازینگ : کشف این ژن بدین معنی است که شاید انسانها در انتخاب غذاهای نامناسب بی‌تقصیر هستند و اینکه این دستاورد تا حدی می‌تواند به توضیح چاقی کمک کند. محققان کانادایی بجای مقصر دانستن افراد چاق برای انتخاب مواد غذایی نامناسب می‌گویند، چاقی در اثر استعداد ژنتیکی، تنشهای محیطی و سلامت روانی ایجاد می‌شود. آنها یک نوع ژن یا آلل را کشف کرده‌اند که تولید هورمون لذت موسوم به دوپامین را تنظیم می‌کند. این یافته‌ها که در مجله Appetite منتشر شده است، می‌تواند گام مهمی در جهت جلوگیری و درمان چاقی باشد.

محققان به آزمایش ۱۵۰ کودک چهار ساله‌ای پرداختند که مادران آنها به دلیل افسردگی به سختی می‌توانستند با کودکانشان ارتباط برقرار کنند. آنها زنان باردار را که برخی از آنها از افسردگی رنج برده یا در فقر زندگی می‌کردند، مورد بررسی قرار داده و کودکان این زنان را از زمان تولد تا سن ۱۰ سالگی پیگیری کردند. به ۱۵۰ کودک یک میان‌وعده ارائه شد که در آن، کودکان می‌توانستند بین غذاهای سالم و غیرسالم انتخاب کنند. مادران این کودکان نیز پرسشنامه‌ای را در مورد عادات غذا خوردن آنها پر کردند.

در این پژوهش، محققان موفق به شناسایی ژن تنظیم کننده دوپامین شدند که واکنش افراد را به غذاهای خوشمزه تنظیم کرده و میزان غذاهای راحت شامل غذاهای بسیار خوش‌طعم مانند بستنی، شکلات، شیرینی و یا تنقلات مملو از کالری را که کودکان برای خوردن انتخاب می‌کردند، پیش‌بینی می‌کند. این تاثیر بویژه در میان دختران از اهمیت برخوردار بود که دارای آلل ژنتیکی کاهش دهنده عملکرد دوپامین بودند. محققان دریافتند که میزان غذای راحت مورد استفاده در آزمایش میان‌وعده کودکان چهار ساله، ‌وزن دختران را در شش سالگی بدرستی پیش‌بینی می‌کرد. به گفته دانشمندان، گام بعدی آنها شناسایی کودکان آسیب‌پذیر بود چرا که شاید راههایی برای جلوگیری از چاقی در مراحل اولیه و درمان آن وجود داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.