امازینگ / اخبار / فتوای مقام معظم رهبری در مورد استفاده از فیس‌بوک

فتوای مقام معظم رهبری در مورد استفاده از فیس‌بوک

فتوای مقام معظم رهبری در مورد استفاده از  فیس‌بوک

فتوای رهبری,  استفاده از فیسبوک

این روزها بحث بر سر رفع فیلتر از شبکه اجتماعی فیسبوک و یا ممنوعیت آن زبانزد مردم و محافل ایران است. عده ای استفاده از آن را جرم می دانند و عده ای دیگر می گویند قانون مشخصی در باره آن وجود ندارد.

عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مشاور قضایی غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور، از شبکه اجتماعی فیس بوک به عنوان یک سایت جاسوسی نام می برد که به گفته وی کسی در ضرورت ادامه فیلتر کردن آن تردید ندارد.

وی چند روز پس از انتشار خبر بررسی موضوع ممنوعیت عضویت و فیلترینگ فیس بوک در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تفکیک محتوای مجرمانه از محتوای غیرمجرمانه در این سایت را امکان پذیر ندانست و تاکید کرد : فعالیت چنین سایتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی است.

اینک شایسته است در این زمینه به فتوای ولی امر مسلمین جهان و چند تن از مراجع تقلید رجوعی دوباره داشته باشیم. متن پرسش از حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و پاسخ معظم له را همراه با توضیح به شرح زیر است:

متن سوال : 

«بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله خامنه ای

با سلام و احترام

با توجه به اینکه وب سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟ با تشکر» 

متن جواب : 

«باسمه تعالی

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

به طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعی ندارد.

موفق و مؤید باشید».

 

********************
نظرات مراجع دیگر در باره فیس بوک به شرح زیر است :

سوال : در شبکه های مجازی، مثل فیس بوک چه حکمی دارد؟

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظله) : به طور کلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح که موجب فساد عقیده و اخلاق نشود بلکه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده کرد مانعی ندارد بلکه مطلوب است، اما رفتن در سایت هایی که باعث سست شدن عقیده و فساد اخلاق و یا ترویج باطل باشد، حرام است.

مۆمنین باید در چنین فضاهایی که افراد با اهداف متعددی فعالیت می کنند و اندیشه های گمراه کننده خود را تبلیغ و ترویج می نمایند، با همین وسائل و همین فضا، به شبهات آن ها پاسخ دهند و احکام اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام را به همگان، ابلاغ نمایند و در این خصوص از علماء اعلام و اهل تخصص در کلام کمک بگیرند.

********

سوال : استفاده و بازدید وهمچنین عضویت در شبکه های مجازی مثل فیس بوک چه حکمی دارد؟

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظله) : چنانچه بر خلاف قوانین و مقررات باشد و مفسده داشته باشد جایز نیست.
منبع:راستخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.