امازینگ / اخبار / اخبار هنرمندان / محمد سلوکی از دکوراسیون منزلش می گوید + عکس

محمد سلوکی از دکوراسیون منزلش می گوید + عکس

محمد سلوکی از دکوراسیون منزلش می گوید + عکس

محمد سلوکی از دکوراسیون منزلش می گوید + عکس

پذیرایی کلاسیک،  نشیمن مدرن

فرصتی دست داد تا در این شماره با یک هنرمند موفق به صحبت بنشینیم که در عرصه مجری‌گری بسیار خوب درخشیده است. محمد سلوکی هشتم اسفند سال ۱۳۵۸ متولد شده است. وی فعالیت هنری خود را از سال ۷۸ و با برنامه نیم‌رخ شروع کرده است. حمید خندان، هنرمند نام‌آشنای عرصه موسیقی به منزل محمد سلوکی رفته و با وی گپی خودمانی داشتیم .
در منزل، طرفدار چه سبک دکوری هستی؟ کلاسیک یا مدرن؟
به نظر من نوع دکور هر منزل بستگی به سن و فرهنگ ساکنان آن دارد. افراد مسن برای تداعی گذشته و نوع فرهنگ‌شان باید در منازل کلاسیک زندگی کنند. ولی برای شروع یک زندگی جدید نباید از یک سبک معماری کهن و قدیمی استفاده کرد؛ به نظر من بهتر است زوج‌های جوان به سمت مدرن‌ شدن حرکت کنند.
نوع انتخاب دکور در منزل ما نیز بر اساس دو سبک صورت پذیرفته است. ساختار پذیرایی و نشیمن کاملا متفاوت است. پذیرایی با توجه به فرهنگ خانواده کاملا کلاسیک انتخاب شده است. وقتی بزرگ‌ترهای فامیل میهمان ما هستند به دلیل احترامی که برای‌شان قائل هستیم در پذیرایی به صورت کلاسیک و رسمی از آنها پذیرایی می‌کنیم. ولی فضای نشیمن کاملا مدرن است؛ از مبلمان راحتی و رنگ‌های مشکی، سفید و قرمز استفاده شده است و از میهمان‌های خودمانی و هم‌سن‌وسال در نشیمن پذیرایی می‌کنیم.
نوع دکور و چیدمان به فضای خود منزل نیز بستگی دارد. متاسفانه ما چون در منازل استیجاری زندگی می‌کنیم برای اجرای دکورهای دلخواه‌مان دچار مضیقه هستیم. باید در نظر داشته‌ باشیم همان‌گونه که به راحتی میهمان اهمیت می‌دهیم، باید به راحتی خودمان نیز در منزل اهمیت دهیم. در معماری کهن نیز همین‌گونه بوده است. در خانه‌ها، اتاق اندرونی و بیرونی بوده است. اندرونی برای اعضای خانه و میهمان خودی بوده و بیرونی که غالبا فضای مجلل داشته، مختص میهمان‌های رسمی بوده است.  فرهنگ ما روی زندگی حال حاضر ما نیز تاثیر گذاشته است. بهتر است بگوییم ما در برزخ بین سنتی و مدرن به سر می‌بریم. مثلا قبلا رسم بوده تمام جای خانه باید پوشیده از فرش شود ولی الان این رسم منسوخ شده است. البته ما در منزل خودمان از قالیچه‌های دست‌بافت ایرانی در ابعاد کوچک استفاده کرده‌ایم. با این کار، ضمن احترام به فرهنگ و سنت قدیمی، المان‌های سنتی را در کنار دکور مدرن قرار داده‌ایم.
بیشتر وقت‌ خود را در چه قسمتی از منزل سپری می‌کنی؟
اکثر در اتاق نشمین هستم. یعنی همان اندرونی سابق و این به دلیل علاقه زیادی است که به دیدن فیلم دارم.
نظرت راجع به استفاده از عناصر طبیعی نظیر چوب، فلز و سنگ در منزل چیست؟
چوب یک شیء روح‌دار است و از زندگی و حیاط نغمه سر می‌دهد؛ این عنصر طبیعی در من حس راحتی و عاشق بودن را تداعی می‌کند.
فلز نیز از نظر من باعث خلاقیت، مدرنیته و تولدهای مدرن و حجم‌سازی می‌شود. فلزات انسان را به آینده می‌برند.
سنگ در منزل نشانه اقتدار است و در فضاهایی که سنگ به کار رفته، انسان غالبا خود را در فضای کلاسیک همراه با رودربایستی خاص می‌بیند.
درباره اهمیت نور و نورپردازی در منزل چه نظری داری؟
احساس می‌کنم در آشپزخانه و پذیرایی باید نور کاملا مستقیم و زیاد باشد. ولی در نشیمن و اتاق استراحت بهتر است از نورهای غیرمستقیم مثل آباژور استفاده شود. من شخصا خود رنگ زرد را دوست دارم و با نورهای فلورسنت سفید اصلا ارتباط برقرار نمی‌کنم.
تا به ‌حال اتفاق افتاده دوست داشته باشی یکی از دکورهای برنامه تلویزیونی خودت، در منزلت نیز اجرا شود؟
هیچ وقت، چون هیچ‌گاه دکورهایی که در تلویزیون اجرا می‌شود مورد قبولم نبوده است. حتی دکورهایی که به نوعی نشان‌دهنده فضای منزل هستند نیز تاکنون مرا جذب نکرده‌اند.
اهمیت تابلوی نقاشی و عکس در منزل چقدر است، خود تو به چه سبک تابلویی علاقه بیشتری داری؟
تابلوها یکی از عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون هستند. من خودم سبک ناتورالیسم (طبیعت) را می‌پسندم. در قدیم بیشتر از تابلوهای “شمایل” و “و ان یکاد” در منزل استفاده می‌کردند چون به حد کفایت طبیعت در اختیار داشته‌اند و کوچه باغ‌ها در دسترس‌شان بوده است. ولی در زندگی‌ امروز به دلیل شرایط شهرنشینی و کمبود دسترسی به طبیعت، علاقه بیشتری به تابلوهای طبیعت از خود نشان می‌دهیم.

محمد سلوکی از دکوراسیون منزلش می گوید + عکس

 می‌خواهم کمی راجع به رنگ با هم صحبت کنیم، به نظرت کجای خانه باید چه رنگی باشد؟
من خودم رنگ‌های گرم و مشتقات آن را دوست دارم؛ مثل قرمز و طیف‌‌های آن. در منزل ما رنگ غالب پذیرایی قهو‌ه‌ای شکلاتی است؛ در آشپزخانه قرمز و نارنجی استفاده شده؛ در نشیمن کرم، مشکی و سفید با رگه‌های از قرمز (به دلیل مدرن بودنش) نمود یافته و اتاق خواب با رنگ‌های قرمز و شکلاتی تزئین شده است.
البته به دلیل علاقه همسرم به رنگ بنفش، پرده اتاق خواب را با رنگ بنفش تزئین کرده‌ایم. یک نکته قابل اشاره این است که سلیقه جوان‌هایی مثل ما متناسب با جیبشان است و به این دلیل که منزل استیجاری است،‌ دست آدم بسته می‌شود. (‌جالب است خوانندگان بدانند
محمد سلوکی بعد از اسکان در منزل جدید دچار اضافه وزن شده که این امر مستقیما به انتخاب رنگ قرمز و نارنجی در آشپزخانه بستگی دارد!)
چقدر به سیستم صوتی و تصویری منزل‌تان اهمیت می‌دهید؟
به دلیل آنکه اهل فیلم هستم، خیلی برایم مهم است که سیستم صوتی و تصویری منزلم خوب باشد؛ در منزل ما  یک تلویزیون LCD داریم با یک سیستم صوتی مجهز به دالبی؛ برایم خیلی جذاب است که در اتاق کاملا تاریک فیلم ببینم و سیستم صدا، من را کاملا به فضای فیلم ببرد. من هیچ‌و‌قت به تلویزیون به عنوان یکی از ادوات دکور نگاه نکرده‌ام و برایم جایگاه وپژ‌ه‌ای دارد؛ به همین دلیل اتاقی به عنوان  TV. ROOM(اتاق تلویزیون) در منزل داریم.
میانه‌ات با آشپزی چطور است؟ چه المان‌هایی در آشپزخانه برایت اهمیت بیشتری دارد؟
علاقه زیادی به آشپزی دارم. دوست دارم آشپزخانه بزرگ باشد و کابینت هم زیاد داشته باشد. در آشپزخانه آدم باید دستش باز باشد. متاسفانه آشپزخانه منزل ما کوچک است.
آشپزخانه‌های بزرگ و پرنور رغبت خانم خانه را برای حضور در آن بیشتر می‌کند و به طبع؛ غذاهای خوشمزه‌تری هم در آن درست می‌شود.
به نظرت رنگ و نوع ظروف تاثیری در اشتهای افراد دارد یا خیر؟
ما در منزل‌مان دو سرویس غذاخوری داریم، یکی قرمز و نارنجی و دیگری سفید و آبی. من احساس می‌کنم وقتی در سرویس قرمز و نارنجی غذا می‌خوریم، با اشتهای بیشتری به صرف غذا می‌پردازیم.
تاثیر موسیقی و اجرای ریتم آرام آن در منزل را تا چه حد می‌دانی؟
موسیقی حتی در رشد جوجه‌ها در مرغداری هم اثر گذاشته است. ولی من خودم، بسته به حالم، موسیقی سنتی و پاپ را در زمان خود می‌پسندم. بعضی وقت‌ها هم سکوت، موسیقی دل‌انگیز من است.
در چه موردی با همسرتان در انتخاب وسایل منزل اختلاف‌نظر داشتید؟
در انتخاب مبلمان نشیمن، من یک مبل زیتونی ‌سیر انتخاب کرده بودم و ایشان مبل مشکی و سفید را پسندید. جالب این که بعد از گذشت چند ماه، ایشان نیز با من هم‌نظر شد. البته به دلیل نوع فرهنگ مشترک خانواده‌ها، با هم خیلی اختلاف نداریم.
منزل آرمانی محمد سلوکی؟
یک منزل ویلایی دوبلکس واقع در یک باغ با یک حیاط بزرگ و‌ استخر بزرگ؛ اصلا آپارتمان را دوست ندارم. داخل منزل نیز یک لابی سنگ‌ فرش‌شده زیبا با پلکانی چوبی که به طبقه دوم می‌رود. در طبقه بالا، بهتر است یک فضای سنتی در یک سمت و فضایی با دکوراسیون غالبا چوبی در سمت دیگر داشته باشیم.
به مقوله انرژی در منزل اعتقاد دارید؟
منکرش نمی‌شوم ولی عموما به آن فکر نمی‌کنم. البته برخی به وجود سنگ‌ها و عود در منزل‌شان اهمیت می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.