امازینگ / اخبار / چند درصد مردم ماهواره را می‌بینند؟+ جدول

چند درصد مردم ماهواره را می‌بینند؟+ جدول

چند درصد مردم  ماهواره را می‌بینند؟+ جدول

چند درصد مردم ماهواره  را می‌بینند؟ / جدول

«شکست انحصار» با عنوان فرعی نقشه راه تاسیس رادیو تلویزیون خصوصی در سه فصل «آیا الگوی مطلوب وجود دارد، موافقان و مخالفان،مدل رسانه ای مطلوب» تدوین و منتشر شده است. ناشر در مقدمه کتاب آورده است که این اثر برگرفته از تحقیقی است که با راهنمایی دکتر محمدسعید تسلیمی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده و البته بخشی از این تحقیق شامل مصاحبه با ۱۴ تن از شخصیت ها و صاحب نظران است و در مجموعه‌ای مجزا منتشر خواهد شد.

بنابراین گزارش، «مبانی نظام متکثر رسانه‌ای در اسلام، تکثر رسانه‌ای از منظر منافع و امنیت ملی، تکثر در تحولات جهانی رسانه، تلویزیون خصوصی در ایران، سابقه تلویزیون خصوصی بعد از انقلاب، علل مخالفت با تلویزیون خصوصی، روش‌های تاسیس رادیو و تلویزیون غیر دولتی از نظر اقتصادی، ایدئولوژیک و…، زمینه‌های موفقیت رادیو و تلویزیون خصوصی، مدل تلفیقی نظام رسانه‌ای، مقایسه کارایی نظام انحصاری و نظام متکثر، نقشه راه تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور، پیشنهادهایی برای آینده و…» از جمله بخش‌های این کتاب است.

در ابتدای کتاب و برای شروع بحث فصل اول با درج جدولی وضعیت کشور از لحاظ مراجعه به شبکه‌های ماهواره‌ای شرح داده شده که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید:
«نتایج حاصل از نظرسنجی جامع مرکز تحقیقات صداوسیما که در سال ۹۰ انجام شده در رابطه با بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای در ۳۱ مرکز استان کشور که حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند برای نخستین بار در این کتاب درج شده است. ۵۲ درصد پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد و ۴۰ درصد در حد کم و خیلی کم برنامه های تلویزیون داخلی را تماشا می‌کنند. از نظر پاسخگویان، مهمترین انگیزه کسانی که شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا می‌کنند به ترتیب عبارتند از تنوع، جذابیت، فیلم‌ها، شاد و سرگرم کننده بودن آنها و سرعت پوشش اخبار.

۳۳ درصد در حد زیاد و خیلی زیاد و ۳۲ درصد در حد کم و خیلی کم به تماشای برنامه های ماهواره ابراز علاقه کرده‌اند. ۳۵ درصد نیز اصلا به تماشای این شبکه ها علاقه ای ندارند. ۵۸ درصد پاسخگویان اصلا شبکه‌های ماهواره‌‌ای را تماشا نمی کنند در حالی که ۴۲ درصد، بیننده برنامه‌های ماهواره هستند. بینندگان ماهواره در هر شبانه روز به طور متوسط حدود ۳ ساعت برنامه های ماهواره را تماشا می کنند.

مهمترین قالب مورد علاقه بینندگان ماهواره به ترتیب عبارتند از: «فیلم و سریال، شوی تلویزیونی، مسابقات و سرگرمی، برنامه های ورزشی، خبر و تحلیل سیاسی، موسیقی و هنر و برنامه های علمی.» از میان بینندگان شبکه های ماهواره‌ای ۴۰ درصد گفته‌اند در مقایسه با سال گذشته(۸۹) ماننده قبل به تماشای ماهواره می پردازند در حالی که ۲۸ درصد بیش از قبل و ۲۷ درصد کمتر از قبل ماهواره تماشا می کنند. در حالی که بنابر نتایج این نظرسنجی، شبکه های ماهواره‌ای به طور متوسط دارای ۴۲ درصد بیننده در مراکز استان‌های کشور هستند، در پایان سال ۹۰ شبکه بی‌بی‌سی فارسی نتایج نظرسنجی مستقل خود را منتشر کرد که طبق آن بینندگان این شبکه ۲۸ درصد بینندگان کل شبکه‌های ماهواره‌ای در کشور را تشکیل می‌دهد و مجموع بیننده در کل ایران برابر با حدود ۴۰ درصد جمعیت است.»

286

در این کتاب همچنین در خصوص وضعیت فعلی صداوسیما و ضرورت راه اندازی شبکه‌های رادیو – تلویزیونی خصوصی نیز با ۱۴ تن از مسئولان کشور، صاحب نظران و کارشناسان حوزه رسانه گفتگو و جمع بندی سخنان ایشان ارائه شده است. همچنین در جداول و نمودارهای متعددی، اصلی ترین مشکلات پیش روی تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی و همچنین آسیب‌های صداوسیمای فعلی شرح داده شده است.

این کتاب پژوهشی و کاربردی در ۲۳۰ صفحه و با قیمت مناسب ۷ هزار تومان وارد بازار نشر شده و برای تهیه آن شماره تماس ۸۸۹۴۸۰۹۳ به عنوان مرکز پخش اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.