امازینگ / رپورتاژ آگهی / روانشناسی علمی بومی

روانشناسی علمی بومی

روانشناسی علمی بومی

روانشناسی

علم روانشناسی شاخه های مختلفی دارد و هر یک از این شاخه ها به موضوعی خاص مربوط میشوند. تمام تلاش علم روانشناسی از دیرباز تا امروز کنکاش در ابعاد گوناگون ذهن انسان، زندگی فردی و اجتماعی وی بوده است. روانشناسی با پیشینه ای غربی به بلوغ رسیده و برای بیشتر مسائل و مشکلات زنگی ما راهکارهای بلند مدت و یا کوتاه مدت ارائه میکند.

در عصر حاضر روانشناسی پیشرفت قابل توجهی کرده است و به لطف اندیشمندان بسیاری که در آن فعالیت کرده و میکنند به بلوغ رسیده و مورد اقبال عموم مردم در سراسر دنیا قرار گرفته است.

انعطاف پذیری بسیار

روانشناسی با ورود به هر کشور بر خلاف ظاهرغربی که دارد به علمی بومی و مختص به آن جامعه و فرهنگ تبدیل میگردد. به دلیل مطالعه بر روی زندگی فردی و ریشه های بسیار زیاد و تاثیرات آن بر روی زندگی فردی و اجتماعی، روانشناسی نیز ناگزیر از تغییر میباشد.

با ورود به ملل گوناگون روانشناسی بسته به نوع فرهنگ و نوع تفکرات آن مردم با حفظ اصول اولیه و ساختاری خود تغییرات کوچک و بزرگی را تجربه کرده است که نتیجه نهایی آن علمی بومی بوده است. برای نمونه درمان افسردگی با توجه به تعریف واحد  مشخصی که دارد میتواند در کشورهای گوناگون تعریفی متفاوت بگیرد و راه های درمان افسردگی نیز تغییر نماید.

به عنوان مثال مردمان مناطق ابری و بارانی دارای نوعی خاص از افسردگی بوده که در مناطق خشک و آفتابی دیده نمیشود، به همین دلیل درمان افسردگی و نوع نگاه روانشناسی به این موضوع نیز دستخوش تغییر میگردد.

ویکی روان

ارتباط مستقیم روانشناسی با فرهنگ جامعه

موضوعات دیگر همچون روابط جنسی نیز بسته به نوع فرهنگ دارای اختلافات بنیادین با نمونه مشابه در کشوری دیگر میباشد. در کشورهای غربی نگاه به نوع روابط جنسی با نوع تعریف همان موضوع در کشورهای شرقی فرق دارد. علم روانشناسی با توجه به تمایلات فرهنگی هر کشور و یا مجموعه کشورهای هر منطقه راهکاری خاص و منحصر به فرد ارائه میکند که ممکن است همین راهکار تبدیل به تهاجم فرهنگی در جایی دیگر شود و راه به جایی نبرد.

نوع تعریف روابط جنسی در هر کشور با توجه به پیشینه تاریخ، فرهنگی و دینی آن متفاوت خواهد بود. در بسیاری از کشورها برقراری روابط جنسی پیش از ازدواج موضوعی کاملا غیر قابل قبول میباشد و آن را به بعد از ازدواج موکول مینمایند چرا که تعریف ازدواج موفق در آن کشورها به برقراری روابط جنسی تنها با همسر و دیگر موضوعات فرهنگی مربوط میشود.

اما در مللی دیگر آن را بحثی شخصی و وابسته به تصمیم فرد میدانند. لذا نوع نگاه روانشناسی و مشاوره روانشناسی قابل ارائه در هر فرهنگ میتواند نمونه ای کاملا متفاوت از جایی دیگر باشد. موضوع ازدواج نیز شاخه ای دیگر از روانشناسی میباشد که بسته به نوع فرهنگ و زمینه فکری مردم متغیر میباشد و این نشان از پتانسیل بالای روانشناسی در برخورد با شرایط متفاوت میباشد.

به یاد داشته باشید تمامی شاخه های روانشناسی از مشاوره روانشناسی گرفته تا روانشناسی بالینی و عمومی، نوعی نگاه مثبت به ایجاد تغییرات خرد و کلان در زندگی فردی و اجتماعی مردم دارند که نتیجه نهایی آن استفاده حداکثری مردم در صورت استقبال از روانشناسی میباشد. میتوان مشکلات فردی، خانوادگی، زناشویی، شخصیتی و حتی تحصیلی را به اشکال گوناگون با روانشناسی رفع کرد که این به نوع خواست مردم مربوط میباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.