امازینگ / پزشکی سلامت / خواص گیاهان / خواص کامل نعناع | فواید و مضرات نعناع

خواص کامل نعناع | فواید و مضرات نعناع

خواص نعناع | فواید و مضرات نعناع

نعناع

تاریخچه گیاه نعناع

نعناع یا نعنا با نام علمی Mentha گیاهی است از رده دولپه‌ ای‌ های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و از سبزی‌ های خوراکی است. این گیاه تمام اسانس‌ ها و خواص پونه را دارد؛ ولی برگ‌هایش کرک کم‌تری دارند و بریدگی‌های کنار برگ‌های آن بیش‌ تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‌تر است. نعناع گیاهی است علفی و پایا. ساقه‌های آن دونوع خزنده و زیر زمینی می‌باشند.از میان ریشه‌ ها، یک شاخه قائم و برگدار کوچک خارج می‌شود که برگ‌های آن متقابل، بیضوی، نوک تیز، دندانه دار و کمی پوشیده از کرک بوده و از تمامی قسمت‌های آن بوی معطر و مطبوعی استشمام می‌شود.

ساقهٔ این گیاه چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است. گل‌ های آن در ماه‌های مرداد و شهریور ظاهر می‌گردند. رنگ گلی یا ارغوانی مایل به بنفش دارند و به تعداد زیاد در مجاور یکدیگر به نحوی مجتمع می‌رویند. نعنا گیاهی است با ریشه هوایی و ساقه های مستقیم و چهارگوش ، و برگ های آن به طول ۳ تا ۵ سانتی متر ، متقابل ، نیزه ای یا دوکی است ، حاشیه ی آن دارای بریدگی های عمیقی است ، بریدگی های کناره آن نوک تیز است. کرک برگ های نعنا کم است. نعنا سبز معمولادر سرتاسر جهان کشت می شود. این گیاه در نواحی شمال ایران و اطراف تهران به حالت وحشی و پرورشی می روید.

نعناع

عکس برگ نعناع


خواص نعناع در درمان روماتیسم

افرادی که رماتیسم دارند از دم کرده نعناع استفاده کنند.اگر از بیماری روماتیسم و آرتروز رنج می برید، از روغن نعناع استفاده کنید، به این صورت که ۲ قطره روغن نعناع را با یک قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط کرده و محل های دردناک را با آن ماساژ دهید.برای درمان درد سیاتیک از دم کرده استفاده نموده و نعناع تازه را به صورت ضماد در محل درد بگذارید.


نعناع برای درمان سرماخوردگی 

بوی نعناع می تواند گرفتگی بینی ، گلو و ریه ها را از بین برده و موجب تسکین اختلالات تنفسی ناشی از آسم و یا سرما خوردگی گردد. مصرف مداوم نعناع برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.نعناع و عامل فعال اصلی آن به نام منتول در زمره احتقان زادهای موثر تلقی می شوند. از آنجا که منتول سبب شل شدن خلط می گردد، این ماده داروی خلط آور نیز هست. این ماده در تسکین و آرام شدن انواع گلودرد و سرفه خشک موثر است.برای ضد عفونی کردن بینی، با مخلوط کردن ۱ گرم اسانس نعناع و ۴۰ گرم روغن بادام شیرین، محلولی تهیه کنید و پنج قطره در هر سوراخ بینی بچکانید.کسانی که دچار سرماخوردگی شده‎اند و برونشیت مزمن دارند ۱۰ گرم نعناع در ۵۰۰ سی‎سی آب بجوشانند و صبح ناشتا ۲ استکان میل کنند.برای از بین بردن گلودرد، دم کرده نعناع غرغره کنید.


خواص نعناع در تسکین دردهای قاعدگی

نعناع مسکن،‌ آرام بخش و قاعده آور است.چون نعناع در آزاد و آرام کردن عضلات خیلی مؤثر است. لذا در درمان گرفتگیها نیز کارساز است.برای درمان قاعدگی دردناک از چای نعناع استفاده کنید.


فواید نعناع جهت بهبود بیماری سندروم روده تحریک پذیر

بیماری سندرم روده تحریک پذیر (IBS)منجر به گرفتگی و انقباض عضلات روده، درد شکم، تجمع گاز، اسهال و یبوست می شود. این بیماری عارضه رایجی است که روده بزرگ یا کولون را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری منجر به گرفتگی و انقباض عضلات روده، درد شکم، تجمع گاز، اسهال و یبوست می شود. خوشبختانه سندرم روده تحریک پذیر موجب آسیب و التهاب دایمی و همچنین تغییر در بافت روده نشده و با خطر بدخیمی همراه نیست.افراد مبتلا به این سندرم اغلب با کنترل رژیم غذایی و کاهش استرس می توانند بیماری خود را مدیریت کنند. در مطالعات اخیر محققان استرالیایی مشخص شد که گیاه نعناع در تسکین و بهبود سندرم روده تحریک پذیر نقش مهمی دارد.نعناع از طریق مهار التهاب و فعال کردن واکنش های ضد درد در روده بزرگ به بهبود علایم سندرم روده تحریک پذیر کمک قابل ملاحظه ای می نماید.


مصرف نعناع در رفع خارش

اگر بدن شما خارش دارد مقدار ۲ گرم اسانس نعناع را در ۵۰ گرم وازلین ریخته، خوب با هم مخلوط کرده و در محل خارش بمالید.


مبارزه با ویروس ها

روغن نعناع دارای خواص رشد ویروسی قوی است که می تواند با ویروسهای عامل آنفلونزا، گوشک، عفونتهای مخمری، سینوزیت، گلودرد، التهاب ناشی از سرماخوردگیها و التهابهای آلت تناسلی ناشی از تب خال مبارزه و آنها را از پای درآورد.


نعناع ، آرام بخش

اگر احساس عصبانیت یا فشار روانی می کنید، حالت آرام بخش دارد. به علت تأثیر زیاد نعناع بر روی اعمال فکری و هوشیاری، نعناع را بالابرنده ی توانایی انسان در درک و فهم عقاید به شمار می‌آورند. بنابراین هنگامی که می‌ خواهید آمادگی و هوشیاری ذهنی خود را حفظ کنید یا اگر می‌خواهید بعد از خوردن غذا خواب آلودگی عارض نشود یا اگر خواهان تمرکز ذهنی علی رغم خستگی ناشی از شرکت در جلسه یا سخنرانی هستید، مکیدن قرص نعناع (البته بدون قند) بسیار مفید است.


بسیار مفید برای پوست

نعناع به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی ، ماده ای مناسب برای تمیز کردن پوست است. آب نعناع موجب تسکین پوست ، درمان عفونت و خارش و درمان آکنه می شود.برگ های تازه نعناع را کاملا بکوبید تا له شوند. له شده برگ ها را به موضع به صورت خیلی آرام بمالید و پس از ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد بشویید. بررسی ها نشان می دهند تکرار این عمل ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در زیبایی پوست دارد و قادر است تمام لک ها و جوش های صورت را نیز از بین ببرد.گفتنی است؛ مصرف مداوم گیاه نعناع نیز می تواند باعث درخشان شدن پوست و مو شود و خشکی و زبری موها را نیز از بین ببرید. جویدن روزانه مقداری نعناع علاوه بر خوشبو شدن دهان می تواند در براقیت چشم ها نیز موثر یاشد.برای اگزما و خارش‎های جلدی و پوستی از دم کرده نعناع شستشو و نوشیده شود ۱۰ گرم در یک لیتر آب روزی سه فنجان میل شود.


نعناع ، تسکین دردهای میگرن

نعناع به طور طبیعی گیاهی تسکین دهنده است و ماساژ سر و بینی با روغن نعناع موجب درمان سردرد ، تب و التهاب می شود.تحقیقات نشان داده است که توانایی روغن نعناع در آزاد ساختن عضلات و تسکین درد، این گیاه را به صورت عامل ویژه و مؤثری در قبال عذاب سردرد تبدیل کرده است. چندین مطالعه تحقیقی اثبات کرده است که مالیدن تنتور روغن نعناع روی پیشانی می تواند به اندازه مصرف دو قرص استامینوفن کارساز باشد. نقطه مورد نظر را با لایه نازکی بپوشانید به طوری که تنتور مصرفی فرصت و امکان تبخیر داشته باشد.همچنین برای رفع سردردهای میگرنی می توانید با مخلوط کردن ۳ گرم اسانس نعناع -۲ گرم روغن زیتون – ۵ گرم لانولین پمادی تهیه کنید و در نقطه ای که درد می کند، بمالید.برای رفع سردرد از کمپرس نعناع استفاده کنید. به این ترتیب که ۱۰ قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و در یک کاسه بریزید. سپس یک پارچه که به اندازه پیشانی باشد در آن فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید و روی پیشانی و شقیقه ها قرار دهید تا سردرد برطرف شود. دم کرده نعناع برای افرادی که میگرن دارند مفید می‎باشد.


خاصیت نعناع در بهبود بیماری های قلب

دمکرده نعناع غلظت خون را طبیعی می‎کند.برای درد قلب و خفقان نعناع را با پرسیاوشان جوشانده ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود.کسانی که کلسترول دارند بالای غذا و عصرها از دم کرده چای نعناع بمدت دو هفته در ماه بنوشند.کسانی که فشار خون آن ها پایین است از نعناع زیاد استفاده کنند.


شیر پاک کن مناسب برای پوست های چرب

۲۰ گرم نعنای تازه، ۲۰ گرم جعفری تازه خرد شده رادر ۲۰۰ گرم شیر مخلوط نموده ۱۲ ساعت بگذارید بماند. سپس صاف نموده در یخچال نگهداری کنید. این شیر پاک کن علاوه براین که چربی پوست را از بین می برد، برای جوش و لک هم مناسب می باشد.

خواص نعناع

فواید نعناع


نگاهی به دیگر خواص مفید نعناع :

#دمکرده نعنا غلظت خون را طبیعی میکند.

#برای تقویت اعصاب، نان و پنیر و نعنا بسیار موثر است.
#اگر شیر در پستان جمع شده، نعنا را کوبیده با آرد جو مخلوط کنید، به صورت ضماد روی آن بگذارید.
#برای بواسیر نعنا را کوبیده و بصورت ضماد بگذارید.

#برگ نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می سوزاند.
#روغن طبیعی نعناع، علایم معده درد، گرفتگی عضلانی و سندروم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد و در نتیجه عضلات نرم و شل می شوند.
#اسید رزمارینیک (Rosmarinic acid) موجود در این گیاه علایم گرفتگی بینی را تسکین می دهد و باعث باز شدن مجاری تنفسی می شود. برگ درخت نعناع عارضه های آسم و آلرژی را برطرف می کند.

#نعناع گیاهی است با طبع گرم و خشک که دارای خواص فراوان دارویی است و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و… امکان پذیر است.
#برگ های خشک و نرم شده نعنا را برای خوشبو کردن ماست و دوغ و سرخ شده آن را در روغن که به نام نعنا داغ موسوم است برای خوشبو کردن برخی آش ها به کار می رود.
#برای سوء هاضمه میتوان از عرق نعنا یا دمکرده ی نعنا بعد از غذا استفاده کرد.
#یک نوشیدنی خوب، سرد و مفید برای تابستان نعنا میباشد. ۱۰ گرم نعنا را در یک لیتر آب بجوشانید و میل کنید. هر روز استفاده نشود.
#یک گرم نعنا مانند چای دم کرده میل شود ولی هر روز استفاده نشود.
#برای جلوگیری از شپش، موهای خود را با جوشانده نعنا بشویید.
#کسانی که کلسترول دارند بعد از غذا و عصرها از دمکرده ی چای نعنا به مدت دو هفته در ماه بنوشند.
#این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی در کمک به درمان انواع مشکلات گوارشی است و شاید بیشترین استفاده از نعنا برای کمک به درمان اختلالات گوارشی باشد.
#به بیمارانی که از نفخ شاکی هستند توصیه می شود نعنا را به صورت های مختلف از جمله تازه و دمکرده استفاده کنند.
#همچنین مصرف روزانه حدود ۱۰ سی سی عرق نعنا که با آب گرم رقیق شده باشد نیز در کاهش نفخ بسیار مفید است. مصرف روزانه دمکرده نعنا بعد از غذا برای درمان انواع مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بسیار اثربخش است.
#جهت درمان درد گوش آب نعنا را با عسل مخلوط کرده، پنبه ای را به آن آغشته کرده، در آن بگذارید.
#برای درد قلب و خفقان، نعنا را با پرسیاوشان جوشانده، صبح و عصر میل شود.
#هنگام تهیه ترشی برای این که آن ترشی برای اعصاب زیان آور نباشد، داخل آن نعنا بریزید.
#جویدن برگ نعنا ، در رفع سکسکه موثّر است.
#گفته می شود جویدن برگ نعنا در از بین بردن سکسکه نیز مفید است.

#نعنا برای تسکین درد گوش موثّر است ؛ در اینصورت باید نعنا را با کمی عسل مخلوط نموده و اطراف گوش و لاله گوش و لاله گوش مالید.

#منتول موجود در نعنا باعث می شود این گیاه خاصیت ضددردی نیز داشته باشد که به این منظور می توان اسانس نعنا را در محل درد مالید که باعث کاهش التهاب و درد خواهد شد.
#جویدن نعنا پس از غذا نیز ضمن کمک به از بین بردن بوی بد دهان و از بین بردن التهاب لثه به بهداشت دهان و دندان نیز کمک کرده و در هضم بهتر غذا نیز موثر است.

#بخور روغن نعناع آرامش بخش است.

#دمکرده نعنا در کاهش انواع دردهای شکمی از جمله دردهای گوارشی، دل پیچه و دردهای قاعدگی نیز می تواند کمک کننده باشد.

#ماساژ شکم با اسانس نعنا نیز دارای خاصیت کاهنده درد، بویژه در دردهای کولیکی نوزادان است.به این منظور باید اسانس نعنا را در جهت عقربه های ساعت و دور ناف ماساژ داد، این کار تا حد زیادی دردهای کولیکی نوزاد را بهبود می بخشد.
#نوشیدن دمکرده نعنا ضمن خاصیت آرامبخشی در کاهش چربی و کلسترول خون نیز مفید است.
#این گیاه که طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – عالی بتاکاروتین است، قدرت دید را بهبود می دهد، با آکنه مقابله می کند و به پوست نرمی و طراوت می بخشد.
#سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

#برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیش گیری از بروز بیماری لثه ای به کار برده می شود.

#چای نعناع از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری پیش گیری می کند.

#برگ این گیاه به میزان چشمگیری پرمویی در بعضی از قسمت های بدن را که در زنان به علت نبود توازن هورمونی شایع است، درمان می کند.

#ویتامین C و بتاکاروتین موجود در آن، مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال های آزاد را از بین می برد، استحکام غشایی سلولی را حفظ می کند و در نتیجه خطر بیماری های قلبی و سرطان و … را کاهش می دهد.

#کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و روی موجود در نعناع نقش مهمی در حفظ فعالیت های سوخت و ساز بدن دارد.

فیبر غذایی موجود در آن، احساس سیری و سلامتی روده ای ایجاد می کند و یبوست و بواسیر را تسکین می دهد.

#چای نعناع علاوه بر انرژی زا بودن، حرارت اضافه بدن را خارج کرده و سرماخوردگی و سرفه فصلی را نیز درمان می کند.

#سکسکه و گوش درد را برطرف می کند.

#خمیر نعناع تهیه شده با آب و برگ نعناع، برای درمان مسمومیت غذایی کاربرد دارد. برگ های له شده آن برای سفید کردن دندان موثر است.

#برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضدعفونت، ضدالتهابی و ضدویروسی دارد.

#ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است.

#چای نعنا یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش حالت تهوع و استفراغ بویژه در دوران حاملگی است.
#در فصل بهار می توانید نعنا یا پونه را که دارای خواص مشابه نعناست در دامان طبیعت پیدا کنید و از مصرف آن لذت ببرید.
#برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و … محسوب می شود.

عکس نعناع

عکس نعناع


ارزش غذایی ۱۰۰ گرم نعناع :

انرژی  ۳۹.۹۳ کیلوکالری
آب  ۸۹ گرم
کربوهیدرات  ۴.۷ گرم
پروتئین  ۳.۴۰۶ گرم
چربی  ۰.۸۰۲ گرم
خاکستر  ۱.۱۰۲ گرم
فیبر خوراکی  ۱ گرم
کلسیم  ۲۱۶.۳ میلی گرم
فسفر  ۵.۰۱۸ میلی گرم
آهن  ۳.۵۰۵ میلی گرم
پتاسیم  ۱۱.۰۲ میلی گرم
سدیم  ۱۹۹.۳ میلی گرم
ویتامین آ ( رتینول)  ۵۶۵.۴ واحد
بتاکاروتن  ۳۴۰۲ میکرو گرم
نیاسین  ۰.۳۹۹ میلی گرم
ویتامین ث  ۱۲۴.۴ میلی گرم
ویتامین ب۱  ۰.۲۱۲ میلی گرم
ویتامین ب۲  ۰.۰۹۹ میلی گرم
سرین  ۵۰۳.۳ میلی گرم


فواید نعناع

فایده نعناع


مضرات نعناع :

۱-نعناع با تمام فوایدی که دارد، اگر زیاد مصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند.لذا اگر شما روزی دو تا سه فنجان دم کرده نعنا می نوشید، بهتر است بعد از دو هفته نوشیدن، چند روزی مصرف آن را قطع کرده و دوباره شروع کنید.

۲-اگر اسانس نعناع به مقدار زیاد مصرف شود، فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده می شود و حرکات دودی معده را از بین می برد.

۳-اسانس نعناع را نباید به مقدار زیاد به کودکان و نوزادان خوراند، زیرا روی حرکات تنفسی و قلب اثر می گذارد و ممکن است خطرناک باشد.

۴-افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند در دوران بارداری از مصرف نعنا باید اجتناب ورزید.

۵-روغن نعنا و منتول را نباید به صورت نوزادان و کودکان مالید.


همچنین بخوانید:

خواص پرتقال

خواص لیمو ترش

خواص فندق

خواص بادام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.