امازینگ / رپورتاژ آگهی / معرفی انواع کارتریج و استفاده بهینه از کارتریج دستگاه‌ های پرینتر

معرفی انواع کارتریج و استفاده بهینه از کارتریج دستگاه‌ های پرینتر

معرفی انواع کارتریج و استفاده بهینه از کارتریج دستگاه‌ های پرینتر

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

در ابتدا لازم است کارتریج را تعریف کنیم؛ کارتریج به آن دسته از مواد و لوازم مورد مصرف پرینترها گفته می شود که به دو صورت در بازار وجود دارند. نوع اول که به صورت تونر بوده و به آن ها کارتریج های لیزری گفته می شود؛ و نوع دوم کارتریج های جوهر افشان می باشند. در این مطلب میخواهیم برای شما عزیزان انواع راه های شناسایی کارتریج های مختلف را از یکدیگر توضیح دهیم.

 

روش های شناسایی انواع مختلف کارتریج های لیزری اورجینال hp

لازم به ذکر است که برای شناسایی انواع کارتریج های اورجینال hp راه های متفاوتی وجود دارد.

مرحله ی اول: اولین و مهمترین مرحله برای شناسایی یک کارتریج اورجینال، شناسایی و تشخیص فیزیکی کالا است. کارتریج های فابریک و اورجینال دارای چند نشانه ی فیزیکی می باشند؛ اولین و نیز مهمترین نشانه ی این کارتریج ها، وجود هولوگرام امنیتی بصورت اتمی می باشد. لازم به ذکر است که در نمونه های چینی این کارتریج ها، هولوگرام بصورت برچسب بوده و چنانچه سعی کنید که آن را از سطح کارتن جدا کنید، هولوگرام به سادگی و به طور سالم همچون یک برچسب پلاستیکی از روی کارتن کارتریج جدا می شود. همچنین شما می توانید برای اطمینان خاطر نسبت به کارتریج خریداری شده، شماره هولوگرام را در سایت چک نمایید.

مرحله ی دوم: در دومین مرحله، باید این نکته را بررسی نمایید که سریال ثبت شده در پشت جعبه ی کارتریج با کاست کارتریج مطابقت و هماهنگی داشته باشد؛ زیرا در بعضی موارد مشاهده شده است که کارتن کارتریج خریداری شده، به صورت اورجینال بوده اما کاست آن طرح می باشد.

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

لازم به بیان این مسیله نیز می باشد که کمپانی hp هر چند وقت یکبار، تغییرات عمده ای را در کارتن و در کاست کارتریج های تولیدی خود برای جلوگیری از هرگونه جعل انجام می دهد که در مطالب آینده به بحث درباره ی این موضوع خواهیم پرداخت.

شارژ کارتریج اصل بسیار بهتر از شارژ مدل های تقلبی می باشد.

روش های شناسایی انواع مختلف کارتریج های جوهرافشان اورجینال hp

در بحث شناسایی کارتریج های جوهرافشان hp به مانند شناسایی کارتریج های لیزری عمل خواهیم کرد؛ اما در این قسمت برای آشنایی بهتر شما، بهتر است به تصاویر زیر دقت نمایید.

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

در عکس زیر، به نمونه هایی از هولوگرام های چینی توجه کنید که علاوه بر شباهت بسیار زیاد به نمونه های اورجینال، می توانید جدا شدن آسان و بی عیب و نقص آن ها را از کارتن کارتریج نیز تست نمایید، شارژ کارتریج چینی ممکن می باشد ولی یک کارتریج اصل را چندین بار می توانید شارژ نمایید و در هزینه ها صرفه جویی نمایید.

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

انواع مختلف هولوگرام کارتریج های hp

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

شارژ کارتریج های اصلی بهتر از شارژ کارتریج نوع تقلبی آن می باشد.

 

بررسی تفاوت های انواع مختلف کارتریج های چینی :

لازم به ذکر است که در کشور ایران، بازار فروش مواد و تجهیزات مورد مصرف پرینترها بسیار گسترده است. در بازار پرینترها، تعداد زیادی از وارد کنندگان و فروشندگان این کالا، از علامت گارانتی مخصوص به خود حمایت می کنند و همانطور نیز که می دانید وجود گارانتی برای یک محصول، اعتماد به نفس ویژه ای به خریدار آن محصول و کاربر خود می دهد؛ اما در اکثر مواقع افراد از داخل کارتن کارتریج بی خبر می باشند! و نمی دانند که آیا واقعا علامت گارانتی کالا بر روی کاست کارتریج نیز وجود دارد یا خیر که این موضوع گاها باعث بروز اختلافاتی نیز می شود. این گونه کارتریج ها، ارزان ترین و فراوان ترین نوع کارتریج ها در بازار می باشند که تولید کشور چین بوده و بیشتر تاجران ایرانی، اینگونه کارتریج ها را خریداری می کنند و وارد بازار ایران می نمایند.

مشخصه ی گویا برای تشخیص این گونه از کارتریج ها، این است بر روی کاست کارتریج هیچ نام و نشانی قید نشده و تنها بر روی آن یک لیبل وجود دارد که آن لیبل نیز در ایران چسبانده شده است! کارتریج های چینی نیز خود به درجات مختلفی تقسیم بندی می شوند؛ برای نمونه کارتریج های چینی درجه ی یک دارای مشخصاتی می باشند که این مشخصات در نمونه های دیگر این محصول وجود ندارد. مشخصه ی اصلی در کارتریج های طرح چین درجه ی یک، یکی بودن و تطابق شماره سریال و تاریخ کارتریج و کارتن کارتریج می باشد که این موارد به صورت حک مشخص می شوند. این نکته لازم به ذکر است که در نمونه هایی از کارتریج های طرح چینی نامرغوب، شماره سریال با مهر داغ شده بر روی کاست کارتریج یکی شده است! که این حالت کاملا مشهود می باشد. مشخصه ی بعدی تشخیص کارتریج های طرح چینی درجه ی یک، کشور سازنده ی آن کارتریج است که بایستی این مورد بر روی کاست کارتریج حک شده و با کارتن نیز مطابقت داشته باشد.

مهم ترین و عمده ترین تفاوت بین کارتریج های چینی درجه ی یک با دیگر کارتریج های چینی و شارژی، درکیفیت چاپ پرینتر و تعداد برگ های چاپی آن می باشد. در اینجا باید این مورد را نیز بیان کنیم که کارتریج های چینی نامرغوب، می توانند برای دستگاه پرینتر شما خطرناک بوده و به برد پرینتر شما آسیب جدی برسانند. همچنین این گونه کارتریج های نامرغوب بالا بردن میزان برق مصرفی، باعث ایجاد نوسانات برق در دستگاه پرینتر شما می شوند.

 

کارتریج های طرح چینی درجه ی یک بایستی دارای ۳ مشخصه باشند؛

یکی بودن و مطابقت شماره سریال و تاریخ کارتن کارتریج و کاست کارتریج (به صورت حک شده)

ثبت نام کشور سازنده ی کارتریج (به صورت حک شده)

مشخصات ثبت شده بر روی کارتریج به صورت لیبل نبوده و حک شده باشند. (لیبل را می توان به آسانی از روی کارتریج جدا کرد!)

برای آشنایی کامل و جامع با تفاوت های انواع مختلف کارتریج ها، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را نیز مطالعه فرمایید.

 

آشنایی کلی با تفاوت های انواع مختلف کارتریج ها و شارژ کارتریج در محل

روش های شناخت کارتریج های اورجینال در ابتدای مطلب توضیح داده شد؛ اما به دلیل وجود تحریم های گوناگون و افزایش قیمت دلار، خرید و استفاده از کارتریج های اورجینال در برخی از مدل های لیزری، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشند.

گستردگی و تنوع کارتریج های موجود در بازار ایران به قدری زیاد است که افراد متخصص در این کار و آن های که سال ها سابقه و تجربه ی خرید و فروش کارتریج را دارند گاهی اوقات دچار اشتباه می شوند. این نکته را بدانید که در بازار وسیع ایران، مدل های مختلفی از کارتریج ها از نظر کیفیت وجود دارد؛ پس مهمترین موضوع، تشخیص یک کارتریج با کیفیت درجه ی یک از میان انواع مختلف است. زیرا گاهی اوقات این اتفاق پیش آمده که کارتریج خریداری شده با نام کارتریج درجه ی یک، دارای کیفیت بسیار پایینی بوده و تعداد برگ های چاپی آن نیز کمتر بوده است. در این قسمت برای شما همراهان، تفاوت های کارتریج های درجه ی یک را با دیگر کارتریج ها توضیح می دهیم.

در ابتدا بایستی تمامی مشخصات کارتن کارتریج با کاست آن یکسان و مطابق بوده و ثبت این مشخصات به صورت حک شده باشند، نه به صورت برچسب و لیبل که به توان آن را به آسانی جدا کرد. (مشخصات شامل شماره ی سریال، شماره ی فنی، تاریخ و لوگوی کارتریج)

نمونه ای از کارتریج های نامرغوب چینی که بدون کارتن و به صورت خام وارد می شوند را در خیلی جاها ممکن است مشاهده کرده باشید!

لیبل (برچسب) هایی که بر روی کارتریج های نامرغوب چینی چسبانده می شود با نمونه های فوق تفاوت دارند.

نمونه کارتریج اورجینال که تمامی مشخصات (از جمله شماره ی سریال، شماره ی فنی، تاریخ و لوگو) کارتریج و کارتن کارتریج به صورت حک شده و نه به صورت برچسب، یکسان و مطابق می باشند.

جهت صرفه جویی در هزینه ها می توانید از شارژ کارتریج در محل که برخی شرکت ها ارائه می نمایند استفاده نمایید، البته توجه داشته باشید که شارژ کارتریج اصل بسیار بهتر از شارژ کارتریج های غیر مرغوب است.

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

نمونه ای از کارتریج نامرغوب با برچسب

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

نمونه ای از کارتریج درجه ی یک با مشخصات حک شده

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

چگونه می‌توان در مصرف جوهر پرینتر صرفه‌جویی کرد؟

شاید این اتفاق همچون خانواده‌هایی که چندین نفر از یک دستگاه پرینتر استفاده می‌کنند، برای شما نیز پیش‌آمده باشد! بله! درست حدس زدید: هزینه شارژ جوهر پرینتر یا همان شارژ کارتریج که معمولاً هزینه‌ی بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. در این مطلب تصمیم داریم با ذکر چند نکته مهم برای شما عزیزان، بتوانید این هزینه را کاهش دهید. با ما همراه باشید.

کارتریج , دستگاه‌ پرینتر

فقط و فقط در مواقع ضروری، مطالب موردنیاز خود را چاپ و پرینت نمایید: شاید عنوان این مورد برای شما واضح باشد! اما بسیاری از افراد هستند که مدارک و مطالبی را چاپ می‌نمایند که تنها یک‌بار از آن‌ها استفاده خواهند کرد؛ در حالی که می‌توان به سادگی و بدون صرف هزینه‌های اضافی، این مطالب را در حافظه‌ی کامپیوتر خود ذخیره نمود.

از فونت‌های مناسب استفاده نمایید: توجه داشته باشید هر چه اندازه‌ی فونت انتخاب شده‌ی شما برای مطلب مورد نظرتان بزرگ‌تر باشد، به هنگام چاپ، میزان جوهر بیشتری استفاده خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای کاربردهای روزمره‌ی خود از فونت با اندازه‌های ۱۰ تا ۱۲ استفاده نمایید.

صفحه‌ی وب موردنظر خود را چاپ نکنید: چنانچه در یک صفحه‌ی وب مطلبی مهم را یافته‌اید، توصیه می‌کنیم برای چاپ آن صفحه دلخواه، در ابتدا مطلب موردنیاز خود را انتخاب کرده و سپس آن را در قالب یک برنامه‌ی word در حافظه‌ی کامپیوتر خود ذخیره نمایید. سپس در مرحله‌ی بعدی اندازه فونت آن را به اندازه‌ی ۱۰ تا ۱۲ تغییر دهید و بعد به چاپ مطلب وب موردنظر خود اقدام نمایید.

بهتر بدانید چاپ یک صفحه‌ی وب با استفاده از این روش علاوه بر اینکه می‌تواند سبب صرفه‌جویی در مصرف جوهر دستگاه پرینتر شما باشد، در مصرف کاغذ نیز صرفه‌جویی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. همچنین علاوه بر این موضوعات، از جمله فاکتورهای مهم پیش از چاپ مطلب موردنظر، حذف تبلیغات موجود بر روی صفحه‌های وب است.

از اتمام جوهر پرینتر خود اطمینان حاصل نمایید: توصیه می‌کنیم برای اطمینان از تمام شدن جوهر کارتریج دستگاه پرینتر خود، پیش از شارژ کارتریج و یا خرید کارتریج جدید، دستگاه خود را امتحان نمایید؛ به این صورت که با استفاده از یک دستمال مرطوب، دهانه‌ی کارتریج پرینتر خود را تمیز کرده و کارتریج خود را دوباره امتحان نمایید زیرا ممکن است در برخی مواقع، به سبب گرفته شدن حفره‌های کارتریج شاهد عملکرد نامناسب آن باشیم.

همچنین دیگر روشی که می‌توان با رعایت آن در مصرف جوهر صرفه‌جویی کرد، استفاده حداکثری از جوهر موجود در کارتریج دستگاه پرینتر است که در این شرایط بسته به میزان مصرف شما، گاهی عمر نوار پرینتر را می‌تواند تا حدود یک هفته نیز افزایش دهد.

توجه داشته باشید چنانچه شما از دستگاه‌های پرینتر دارای نوار کارتریج جدا برای چاپ رنگی و چاپ سیاه و سفید استفاده می‌نمایید، چاپ کردن مطالب موردنیازتان در قالب پرینت سیاه و سفید می‌تواند صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را میزان مصرف جوهر دستگاه پرینتر شما به همراه داشته باشد.

 

عمر و کارکرد دستگاه پرینتر خود را تضمین نمایید!

چنانچه شما جزو افرادی هستید که از دستگاه پرینتر رنگی استفاده می‌نمایید، توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را بخوانید. در این مقاله برای شما همراهان عزیز، پنج پاسخ برای پنج سؤال مهم و اساسی شما آماده کرده‌ایم که در صورت رعایت این موارد و همچنین عمل به آن‌ها، می‌توانید عمر و میزان کارکرد دستگاه پرینتر و جوهر نوار کارتریج آن را تضمین نمایید.

 

سؤال یک:

عکس موردنظر خود را چاپ کرده‌اید، اما پس از چاپ می‌بینید که بر روی عکس، خط‌هایی اضافه به چشم می‌خورد! این خط‌های اضافه از کجا پیدا شده‌اند و چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد؟ آیا نیاز به شارژ کارتریج دارم ؟

 

پاسخ یک:

توجه داشته باشید به هنگام چاپ یک عکس، از بیشترین تعداد سوزن‌های موجود در دستگاه پرینتر جوهر افشان استفاده می‌شود! چنانچه تمامی این سوزن‌ها درست نباشد، این مشکل سریعاً به چشم آمده و دیده می‌شوند. بهتر است بدانید این مشکل آن هنگام وسیع خواهد شد که برای چاپ عکس موردنظرتان به جای استفاده از کاغذهای معمولی و ساده، از کاغذ مخصوص چاپ عکس استفاده نمایید (برگه‌های مخصوص کاغذی که دارای چندین لایه بوده و جوهر نیز می‌تواند به صورت کنترل‌شده به میان الیاف آن‌ها وارد شود)!

 

شما می‌توانید با به‌کارگیری روش زیر، از ایجاد خط‌های اضافی بر روی کاغذ چاپ موردنظر جلوگیری نمایید:

پیش از چاپ عکس بر روی کاغذ موردنظر، سوزن‌های جوهر افشان دستگاه پرینتر را بر روی کاغذ معمولی و ساده آزمون نمایید؛ برای انجام این کار می‌توانید بر اساس گزینه‌های زیر اقدام نمایید:

در ابتدا وارد قسمت Control Panel سیستم خود شوید، سپس به بخش Printers and Faxes رفته و از قسمت Properties وارد مرحله‌ی General شده و بر روی Print Test Page کلیک نمایید. در این مرحله به برگه‌ی آزمون چاپ به دقت نگاه کنید! چنانچه خط‌ها دارای حفره‌هایی بر روی خود باشند بایستی تمامی سوزن‌های دستگاه پرینتر جوهر افشان تان را پاک کرده و آن‌ها را دوباره آزمون نمایید. البته این موضوع را از یاد نبرید که بایستی تمامی کارهای گفته شده در بالا را پیش چاپ عکس موردنظر خود بر روی برگه‌ی کاغذی مخصوص چاپ عکس که گران قیمت نیز می‌باشد، انجام دهید؛ زیرا در غیر این صورت امکان بروز خطا به هنگام چاپ و به هدر رفتن کاغذ مخصوص می‌گردد.

سوزن‌های دستگاه پرینتر جوهر افشان تان را پاک کرده‌اید، اما همچنان کیفیت چاپ بد و نامناسب است؛ در این شرایط چه باید کرد؟

 

سؤال دو:

شما از دستگاه پرینتر جوهرافشان خود تنها گاهی و گاهی استفاده می‌نمایید؛ اما در همین دفعات استفاده‌ی کم نیز، موضوعات موردنظر چاپ شده‌ی شما دارای چنان کیفیت بدی می‌باشد که حتی نمی‌توانید موارد و موضوعات چاپ شده بر روی کاغذ را نیز تشخیص دهید! این اتفاق بی شک به دلیل مخزن‌های خالی شده از جوهر مورد استفاده نمی‌باشد زیرا شما آن‌ها را بررسی و امتحان کرده‌اید.

 

پاسخ دو:

توجه داشته باشید در دستگاه‌های پرینتر جوهرافشان که به صورت مغزی بوده و هد آن‌ها از یک قسمت واحد تشکیل شده است، این مشکل به دلیل خشک شدن جوهر در قسمت هد دستگاه پرینتر دیده می‌شود که سبب آن نیز در حالتی است که از دستگاه پرینتر به دفعات زیاد استفاده نشود و به مدت طولانی بدون استفاده باقی بماند.

بهتر است این موضوع را بدانید چنانچه میزان کثیف بودن سوزن‌های دستگاه پرینتر از یک حد و میزان مشخص و معین بیشتر شده باشد، دیگر نمی‌توانید با پاک کردن سوزن‌ها، مشکل را حل کنید! شما در این شرایط به عنوان بهترین عملکرد می‌توانید نوار کارتریج را از دستگاه پرینترتان خارج نموده و هد دستگاه را با استفاده از یک دستمال تمیز و مقداری خیس پاک نمایید (توصیه می‌کنیم برای خیس کردن دستمال موردنظر از آب معدنی استفاده کنید! زیرا در درون آب شهری و لوله‌کشی شده، موادی وجود دارد که می‌تواند دوباره سبب گرفته شدن لوله‌ها گردد). چنانچه با انجام این کار نیز نتوانستید مشکل را برطرف نمایید، توصیه دیگری برای شما داریم (البته این توصیه را با مسئولیت خودتان انجام دهید!):

نگه داشتن قسمت هد دستگاه پرینتر در آب گرم و یا پاک‌سازی و دست‌کاری با استفاده از مواد و محلول‌های پاک‌کننده و تمیز کننده‌ی شیشه!

در این شرایط، به دلیل گرمای آب سوزن‌های دستگاه پرینتر کمی باز شده و جوهر خشک شده نیز از بین خواهد رفت.

می‌توانید قسمت هد دستگاه پرینتر خود را خودتان پاک و پاکیزه نمایید و در صورت خالی بودن، شارژ کارتریج را انجام دهید.

 

سؤال سه:

تصور کنید در وضعیتی قرار دارید که در دستگاه پرینتر شما، نوار کارتریج و قسمت هد پرینتر از هم جدا می‌باشند و شما نیز به هیچ وجه اجازه‌ی بیرون آوردن قسمت هد از دستگاه خود را ندارید! دستگاه به شدت کثیف شده است و تصمیم دارید آن را پاک کنید اما به سوزن‌های دستگاه پرینتر دسترسی ندارید.

 

پاسخ سه:

در برخی از مدل دستگاه‌های پرینتر برای نمونه در مدل‌های سری Epson-Stylus، هد به صورت ثابت و پایدار بر روی دستگاه پرینتر نصب شده است (به هیچ عنوان تصمیم به باز کردن آن‌ها نداشته باشید!)؛ اما ناامید نشوید! باز هم راه و روشی برای تمیز کردن هد دستگاه وجود دارد. برای انجام این کار بایستی در ابتدا هد از حالتی که هم اکنون در آن حالت ایستاده است، خارج شود زیرا در این صورت، امکان انجام هیچ حرکتی وجود نخواهد داشت! توجه داشته باشید برای باز کردن قفل این وضعیت، دستگاه پرینتر خود را روشن نمایید و سپس به محض خارج شدن هد پرینتر از مکان قرار گرفته به صورت ایستاده، سریعاً دستگاه را از برق بکشید. حالا در این شرایط، هد دستگاه پرینتر قابل تکان دادن می‌باشد.

در مرحله‌ی بعدی، یک دستمال تمیز و تقریباً خیسی را بر زیر هد بکشید؛ با یک دست آن قسمت را محکم نگه داشته و با آن یکی دست خود هد را در جهات مختلف و گوناگون به حرکت درآورید. اگر برایتان ممکن است محل اولیه قرارگیری هد در دستگاه پرینتر را نیز تمیز نمایید. بر اساس تجربه‌های بسیار، در این مکان نیز مقداری جوهر خشک شده که با گرد و خاک نیز مخلوط شده است، وجود دارد.

پس از اینکه تمامی قسمت‌ها را به خوبی تمیز و پاکیزه نمودید، سیم برق دستگاه را به پریز برق متصل نمایید که در این حالت دستگاه پرینتر شما دوباره روشن خواهد شد. توصیه می‌کنیم برای اطمینان از کار، برگه کاغذی را به صورت آزمون چاپ نمایید.

فراموش نکنید چنانچه با جوهر دستگاه پرینتر خود بیش از حد رفتار اقتصادی داشته باشید، ممکن است برای شما با هزینه‌ای گران‌تر تمام شود و مجبور شوید زودتر شارژ کارتریج را انجام دهید !

 

سؤال چهار:

به دلیل نبود وقت لازم، نمی‌توانید قسمت هد دستگاه پرینتر خود را تمیز نمایید و به همین دلیل مجبور هستید تا فشنگ‌های جدیدی را خریداری نمایید؛ اما هنوز مقداری جوهر در نوار کارتریج دستگاه پرینتر شما وجود دارد! تصمیم دارید مانع از بروز دوباره‌ی این اتفاق شوید.

 

پاسخ چهار:

در این شرایط تنها توصیه‌ی ما برای شما این است: بیشتر چاپ کنید و کمتر صرفه‌جویی کنید تا بدین طریق بتوانید در میزان مصرف جوهر، صرفه‌جویی نمایید.

بله! درست خواندید. تعجب نکنید! شما با این کار می‌توانید در مصرف جوهر دستگاه پرینتر خود صرفه‌جویی نمایید.

اما چگونه؟

فردی که به میزان کمتری چاپ انجام می‌دهد، بی شک به جوهر بیشتری هم نیاز خواهد داشت! زیرا با هر بار تمیز کردن هد و همچنین سوزن‌های دستگاه، مقداری جوهر نیز بی دلیل تلف خواهد شد.

توجه داشته باشید چنانچه از دفعه‌های قبل نیز مقداری جوهر در سوزن‌های دستگاه پرینتر شما خشک شده باشد، ممکن است حتی برای تمیز شدن، به چندین بار پاک کردن آن‌ها نیاز باشد تا بتوانید دوباره کیفیت مطلوب چاپ را تجربه نمایید.

این موضوع را بایستی بدانید که در واقعیت دستگاه‌های پرینتر جوهرافشان به هیچ وجه دستگاه‌هایی صرفه‌جو نیستند، بلکه حتی به میزانی زیاد نیز جوهر مصرف می‌نمایند تا بتوانند دوباره سوزن‌ها را خالی نمایند و نیازی به شارژ کارتریج یا خرید کارتریج جدید نداشته باشید. در صورتی که شما به دفعات زیاد از دستگاه پرینتر خود استفاده می‌نمایید، به نوعی مانع از بروز این اتفاق می‌شوید؛ برای این کار حتی چاپ چند صفحه‌ای از اینترنت نیز کفایت می‌کند. صفحه‌های اینترنتی به دلیل داشتن عکس و متن به صورت تواما، می‌توانند گزینه‌ای فوق‌العاده برای تمیز نگه داشتن سوزن‌های دستگاه شما باشند.

 

سؤال پنج:

شما پس از انجام چاپ مطالب و موضوعات موردنظر خود متوجه می‌شوید که حروف به صورت کشیده به نظر می‌آیند، خط‌های چاپ شده بسیار کثیف بوده و عکس‌ها تصاویر نیز زیبایی و ظرافت لازم را ندارند؛ به همین دلیل شما به هیچ وجه از کیفیت چاپ دستگاهتان راضی نیستید!

 

پاسخ پنج:

اگر میزان کیفیت چاپ برای شما بسیار مهم است بدانید در بیشتر زمان‌ها، مسیر گذاری قسمت هد دستگاه پرینتر می‌تواند کمک‌کننده شما باشد. پس در ابتدا بهتر است مدل دستگاه پرینتری که از آن استفاده می‌کنید را بدانید؛ بدین صورت اقدام نمایید:

در ابتدا به ناحیه Control Panel سیستم خود رفته و سپس وارد بخش Printers and Faxes شوید. در این مرحله به قسمت Properties رفته و بر روی General کلیک نمایید.

توجه داشته باشید بیشتر مدل‌های دستگاه پرینتر برای انجام این کار به طور معمول به چند برگ کاغذ A4 نیاز خواهند داشت. برای نمونه در مدل Epson Stylus C86 به چهار برگه کاغذی برای انجام این کار نیاز خواهید داشت تا دستگاه بتواند عمل alignment را به انجام رساند. برگه‌های کاغذی نیز بدون بروز هیچ‌گونه مشکلی هم به‌صورت رو و هم به صورت پشت چاپ می‌گردند. فراموش نکنید این کار سبب صرفه‌جویی در میزان مصرف برگه‌های کاغذی توسط دستگاه شما خواهد شد.

 

آموزش نگهداری و استفاده بهینه از کارتریج دستگاه‌های پرینتر Inkjet

دستگاه‌های پرینتر Inkjet دارای قیمت بسیار ارزان و پایینی می‌باشند؛ همچنین این دستگاه علاوه بر اینکه یک پرینتر رنگی هستند، دستگاه کپی و نیز اسکنر نیز می‌باشند؛ اما بایستی به این نکته توجه داشته باشید که قیمت کارتریج‌های جوهر آن‌ها در مقایسه با قیمت دستگاه، بسیار گران‌تر است! برای نمونه چنانچه شما دستگاه پرینتر را به قیمت دویست دلار خریداری نمایید، هزینه مورد نیاز برای خرید دو عدد کارتریج رنگی و سیاه، چیزی در حدود صد دلار می‌شود! که این اتفاق حتی برای خرید هر سه ماه یک‌بار نیز قیمتی گران به شمار می‌آید. لذا بر این اساس امروزه بیشتر توجه‌ها به جای نگهداری و حفظ از دستگاه پرینتر، بر روی نگهداری از کارتریج معطوف شده است.

این موضوع را نیز بهتر است بیان کنیم که شما می‌توانید این کارتریج‌ها را پر کنید! یا همان شارژ کارتریج، که برای هر بار پر کردن آن‌ها، بایستی هزینه‌ای در حدود ده دلار خرج کنید که این اتفاق می‌تواند صرفه‌جویی عاقلانه‌ای را برای شما به همراه داشته باشد؛ اما در این شرایط نیز بایستی این نکته را بدانید که وقتی جوهر کارتریج تمام می‌شود و یا به موعد تمام شدن آن نزدیک می‌شود، چنانچه دقت لازم و کافی را در نگهداری از آن به عمل نیاورید، ممکن است کارتریج به سرعت خشک شده و دیگر نتوانید آن را پر نمایید! و برایتان غیرقابل استفاده شود.

و در نهایت مجبور خواهید شد هزینه بیشتری را برای خریداری دو عدد کارتریج صرف کنید و این به هیچ عنوان از نظر اقتصادی، اتفاقی درست و بجا نمی‌باشد! پس بر اساس گفته‌های بالا به شما توصیه می‌کنیم آن گاه که اولین نشانه‌های تمام شدن جوهر کارتریج (هر کدام از کارتریج‌های سیاه و یا رنگی) دستگاه پرینترتان را مشاهده کردید، بهتر است وقت را تلف نکرده و به سرعت نوار کارتریج را از دستگاه پرینتر خارج نمایید و بسته‌بندی کرده و به دست تعمیرکار برسانید تا شارژ کارتریج را انجام دهد و یا در صورتی که خودتان با انجام این کار آشنایی دارید، چه بهتر! بازهم توانسته‌اید در هزینه‌ها صرفه‌جویی نمایید. در زیر روشی را به شما آموزش خواهیم داد که می‌توانید خودتان با استفاده از آن، نوار کارتریج دستگاه پرینترتان را به سادگی بسته‌بندی کنید.

 

برای انجام بسته‌بندی مناسب و جداگانه‌ی هر نوار کارتریج به طریق زیر عمل کنید

وسایل مورد نیاز:

یک عدد کیسه‌ی زیپ‌دار ترجیحاً پلاستیکی (کیسه‌ی زیپ لاک)

یک عدد نوار باریک سی در دو سانتیمتری؛ ترجیحاً از جنس کاغذ کاهی تقریباً کلفت، دستمال کاغذی تقریباً کلفت یا یک پارچه‌ی کرکی

یک عدد کش از نوع حلقه‌ای

 

و حالا به شرح روش بسته‌بندی می‌پردازیم:

نوار کارتریج تمام شده (خالی شده) را از دستگاه پرینتر خارج نمایید.

نوار باریک سی در دو سانتیمتری را چند بار تا نمایید تا طول آن به اندازه‌ی سه سانتیمتر کوچک شود. سپس آن را خیس نمایید (این خیسی بایستی به میزانی باشد تا از نوار باریک آب چکه نکند!)

نوار کارتریج و نوار باریک خیس شده را در داخل پلاستیک بگذارید؛ به این نکته توجه داشته باشید تنها کافی است نوار باریک خیس شده به بدنه‌ی نوار کارتریج بچسبد! و بایستی به هیچ عنوان تماسی با قسمت‌های جوهری نوار کارتریج یا قسمت هد چاپ نداشته باشد. بهتر است بدانید تنها دلیل خیس کردن این نوار باریک، مرطوب نگه‌ داشتن داخل کیسه‌ی پلاستیکی است.

کیسه‌ی پلاستیکی را ببندید و زیپ دهانه‌ی آن را به خوبی محکم نمایید.

با استفاده از یک کش، دور کیسه‌ی پلاستیکی را مهار نمایید.

هر چه زودتر نسبت به شارژ کارتریج اقدام نمایید.

چنانچه نتوانید نوار کارتریج دستگاه پرینترتان را به موقع شارژ کنید بایستی نوار باریک کاغذی را حداقل هفته‌ای یک دفعه دوباره خیس کرده و در داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید.

 

همچنین توصیه می‌کنیم به چند نکته زیر نیز توجه داشته باشید:

فراموش نکنید به محض به پایان رسیدن جوهر نوار کارتریج، آن را سریعاً از دستگاه پرینتر خارج کرده و در داخل یک کیسه‌ی پلاستیکی مناسب قرار دهید؛ چنانچه در انجام این کار تعللی داشته باشید، نوار کارتریج به سرعت خشک شده و بایستی آن را دور اندازید.

در نوار کارتریج رنگی، بایستی به هنگام تمام شدن اولین رنگ، کارتریج را به سرعت بسته‌بندی نمایید؛ توجه داشته باشید ایجاد تغییر رنگ به صورت طبیعی در تصاویر می‌تواند کمک کننده شما برای تشخیص زمان تمام شدن یک رنگ در کارتریج باشد.

چنانچه نوار کارتریج را سریعاً پر و شارژ کارتریج را انجام دهید، می‌توانید از آن برای بار دیگر نیز در دستگاه پرینتر خود استفاده کنید.

 

راهنمای جامع خرید کارتریج

تعریف کارتریج

کارتریج یا تونر، منبع و مخزن تامین رنگ در پرینترها می باشد که نوع کارتریج بسته به نوع پرینتر می تواند متفاوت باشد. پرینترهای جوهر افشان به وسیله ی پاشیدن قطرات جوهر و رنگ بر روی یک صفحه ی کاغذ از راه منافذ کوچک و ریزی که در هد پرینتر وجود دارد، باعث تشکیل و به وجود آمدن تصاویر رنگی و یا سیاه و سفید با کیفیت مناسب می شوند. در پرینترهای جوهر افشان، رنگ های اصلی به سه رنگ اصلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از: قرمز یا magenta، آبی یا cyan و همچنین زرد یا yellow که البته به همراه این رنگ ها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد که این رنگ برای تولید و ساخت تصویر با رنگ مشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نحوه ی ترکیب رنگ ها در کارتریج پرینتر های جوهر افشان

برخی از پرینتر های جوهر افشان، با استفاده از ترکیب سه رنگ اصلی موجود، در نهایت رنگ مشکی مرکبی را به وجود می آورند؛ این رنگ حاصل برای نوشتن متن و نوشته ها چندان زیاد مناسب نمی باشد و رنگ آن، به شکل مشکی متمایل به آبی یا سبز می باشد. لازم به ذکر است در سری های قدیم پرینتر های جوهر افشان، کارتریج های موجود برای سه رنگ اصلی (قرمز، آبی و زرد) به یکدیگر متصل بودند و چنانچه یکی از رنگ های دستگاه تمام می شد، شما مجبور بودید هر سه رنگ را تعویض نمایید. اما در نسل جدید پرینتر های جوهر افشان، این سه رنگ اصلی از یکدیگر جدا شده اند. معمولا بیشتر پرینتر های جوهر افشان از چهار رنگ اصلی تشکیل یافته اند؛ اما این را بدانید که شما برای پرینت و چاپ حرفه ای یک عکس، به یک دستگاه پرینتر دارای شش رنگ اصلی و مجزا نیاز دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و همچنین رنگ مشکی، دارای رنگ های آبی روشن و نیز قرمز روشن باشد تا این رنگ ها در ایجاد و ساخت تصاویری با رنگ های روشن تر و البته طبیعی تر تاثیرگذار باشد.

 

کارتریج به عنوان مخزن و منبع رنگ ها در پرینتر های لیزری

قسمت اول: مخزن تونر

قسمت دوم: مخزن تونر مورد استفاده قرار گرفته با یک تونر می باشد.

 

لازم به ذکر است مخزن تونر تازه و نو و همچنین تونر استفاده شده و یا مگنت، ضایعات، درام فوم رول نیز از اجزای دیگر کارتریج های لیزری می باشند. پرینترهای لیزری تک رنگ دارای یک تونر مشکی نیز می باشند؛ اما بد نیست بدانید که در پرینتر های رنگی، سه رنگ قرمز، زردو آبی به تونر مشکی اضافه می گردد.

 

بررسی تفاوت های کارتریج های اصلی و غیر اصلی

با این وجود که امروزه بر روی جعبه ی کارتریج های غیر اصلی، هولوگرام های مشابهی دیده می شود که با کیفیت مناسب و بسیار بالایی نیز تولید شده اند؛ اما همچنان دارای تفاوت هایی اساسی با نمونه ی اصلی می باشند که مهمترین و بارزترین این تفاوت ها را می توان موارد زیر نام برد: نحوه ی حرکت لوگو، سه بعدی بودن هولوگرام و همچنین متن داخل هولوگرام به هنگام حرکت دادن و تکان دادن جعبه ی کارتریج و… لازم به ذکر است این تفاوت ها در نمونه های غیر اصلی و البته مشابه یافت نمی شوند! کارتریج های استاندارد و اورجینال موجود در بازار، به تعداد دقیق ذکر شده بر روی جعبه، صفحاتی را پرینت کرده و در حین انجام کار دچار مشکلات و اختلالات چاپی برای نمونه پخش جوهر، پودر ریزی و همچنین دیگر مشکلات نخواهد شد.

 

بررسی نوع سر پلمپ ها در کارتریج پرینترها

لازم به ذکر است نوع سر پلمپ ها در کارتریج های لیزری کاملا و به صورت اشکار با نمونه های غیر اصلی تفاوت دارد؛ به این دلیل که این قسمت بایستی کاملا و بدون هیچ ایرادی به بدنه ی کارتریج چسبیده باشد و هنگامی که شخص، تصمیم به کشیدن پلمپ کارتریج را داشته باشد بایستی ابتدا سر پلمپ را بکشد و بعد نوار پلمپ را از داخل کارتریج به بیرون بکشد؛ به نوعی می توان گفت بایستی سر پلمپ جزیی از بدنه ی آن باشد، که این مورد در نمونه های غیر اصلی اینگونه نمی تواند باشد.

همچنین اطلاعات دقیق شامل شماره سریال کارتریج و نیز تاریخ ساخت بایستی به صورت برجسته بر روی بدنه ی کارتریج درج شده باشد؛ و نیز این اطلاعات بایست با شماره های درج شده بر روی جعبه ی کارتریج مطابقت کاملی داشته باشد.

 

نحوه ی تشخیص یک کارتریج اصلی از کارتریج غیر اصلی

در کارتریج های پرینترهای جوهر افشان شفافیت نازل ها، رنگ طلایی هد و همچنین بی خط و خش بودن آن قسمتی که با سوزن های دستگاه پرینتر اتصال برقرار می کند و یا آن قسمت که به صورت دانه های ریز متعدد طلایی رنگ در مقابل هد دستگاه قرار گرفته است را می توان مهمترین و بارزترین ملاک برای تشخیص کارتریج های اصلی از کارتریج های غیر اصلی دانست.

همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که رنگ خاص فیروزه ای که در درام کارتریج های پرینتر های لیزری اصلی قابل مشاهده است را به ندرت و به سختی می توان در نمونه های مشابه و البته غیر اصلی پیدا کرد. این رنگ که به صورت عموم می توان آن را نوعی سبز-آبی دانست، بایستی کاملا صاف و یکدست و بدون خط و خش دیده شود؛ چرا که چنانچه کارتریج خریداری شده دست دوم و کارکرده باشد، اثر کاغذ به صورت اشکال حلقوی و به دفعات زیاد بر روی درام یافت می شود که البته پنهان کردن این مورد نیز عملا ممکن نیست! چنانچه احیانا در تشخیص اورجینال بودن کارتریج و پیدا کردن نشانه های ظاهری آن دچار تردید شدید؛ بارز ترین نشانه و البته بهترین ابزار، کارکرد استاندارد کارتریج مورد نظر شما می باشد.

 

نحوه ی صحیح نگهداری از کارتریج

به شما توصیه می کنیم حتما دقت و توجه کاملی نسبت به میزان جوهر کارتریج پرینتر خود داشته باشید؛ چنانچه جوهر کارتریج دستگاه تان تمام شود و یا نزدیک به تمام شدن باشد اگر دقت کافی نداشته باشید، کارتریج سریعا خشک می شود و دیگر نمی توان آن را پرکرد و استفاده نمود. با این وضعیت شما مجبور هستید پول و هزینه ی بیشتری را صرف خرید دو عدد کارتریج نو و جدید نمایید. پس توصیه می کنیم هر موقع اولین آثاری از اتمام جوهر هر کدام از کارتریج های سیاه و سفید و یا رنگی خود را دیدید، وقت را تلف نکرده و به سرعت کارتریج را از دستگاه پرینتر خود خارج نموده و به شیوه ای که در زیر برایتان توضیح خواهیم داد، بسته بندی نمایید و در اولین فرصت تحویل به فرد و یا مرکزی نمایید تا آن را برایتان شارژ مجدد نماید. چنانچه خودتان قادر به شارژ کارتریج و جوهر کارتریج پرینترتان هستید؛ بسیار فوق العاده! هم در زمان صرفه جویی کرده اید و هم در هزینه. در اینجا مهمترین نکات و موارد در بسته بندی جداگانه ی هر یک از کارتریج هایتان را شرح می دهیم؛ با ما همراه باشید.

 

یک عدد کیسه ی از جنس پلاستیک زیپ دار (ترجیحا زیپ لاک)

یک عدد نوار باریک (نوارهایی در ابعاد ۳۰ در ۲ سانتی متر) از جنس کاغذ کاهی یا پارچه ی کرکی نسبتا کلفت و یا دستمال کاغذی نسبتا کلفت

یک عدد کش از نوع حلقه ای

 

روش بسته بندی کارتریج به طریق زیر می باشد:

 

– در ابتدا کارتریج خالی از جوهر را از دستگاه پرینتر خود خارج نمایید.

 

– نوار باریک موجود را چند عدد تا بزنید تا طول آن به اندازه ی ۳ سانتیمتر کوچک شود؛ سپس آن را خیس نمایید. (خیسی به گونه ای باشد که نوار حاوی آب باشد! اما آب از آن چکه نکند)

 

– نوار خیس شده و همچنین کارتریج را در داخل پلاستیک قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که کافی است نوار خیس به بدنه ی کارتریج بچسبد و همچنین نبایستی هیچ تماسی بین هد چاپ پرینتر و نیز قسمت های جوهری کارتریج ایجاد شود. در بسته بندی، نوار خیس وظیفه ی خیس و مرطوب نگه داشتن داخل پلاستیک را بر عهده دارد.

 

– سپس کیسه ی پلاستیکی را ببندید و زیپ آن را نیز ببندید.

 

– با استفاده از کش پلاستیکی، دور پلاستیک را محکم کنید.

 

– توصیه می کنیم هر چه زودتر به شارژ کارتریج و جوهر کارتریج پرینترتان اقدام نمایید.

 

چنانچه فرصت نکردید و نتوانستید کارتریج پرینترتان را شارژ نمایید حتما در یاد داشته باشید تا نوار کاغذی خیس را هفته ای حداقل یک بار دوباره خیس نمایید.

 

موارد و نکات مهم درباره ی کارتریج پرینتر و شارژ کارتریج

 

به یاد داشته باشید پس از تمام شدن جوهر کارتریج پرینترتان، سریعا آن را از دستگاه پرینتر خارج نمایید و در یک کیسه ی پلاستیکی قرار دهید. در صورت انجام ندادن این توصیه، کارتریج شما به سرعت خشک شده و باید آن را به دور بیندازید. درباره ی کارتریج های با جوهر رنگی، به یاد داشته باشید همواره با اتمام اولین رنگ، کارتریج دستگاه را بسته بندی نمایید. به وجود آمدن تغییر رنگ استاندارد و طبیعی در پرینت تصاویر کمک مهمی به شما است تا متوجه تمام شدن یک رنگ در کارتریج خود شوید.

چنانچه کارتریج را سریعا شارژ و پر نمایید، شانس استفاده ی مجدد از آن را خواهید داشت و نیازی به صرف هزینه برای خرید یک کارتریج جدید نیست!

 

مهمترین موارد در خرید یک کارتریج مناسب و استاندارد

به طور کلی می توان گفت در پرینترها، جوهر های سیاه رنگ به صرفه تر و همچنین اقتصادی تر از جوهر های رنگی می باشند. به یاد داشته باشید قبل از هر اقدامی برای خرید وسایل مصرفی جدید، آن ها را به دقت بررسی نمایید. زیرا امکان دارد پرینتر شما از نوع سیاه و سفید باشد؛ در این وضعیت مقدار قابل توجهی از هزینه های صرف شده ی شما صرفه جویی خواهد شد و این برای شما بسیار مناسب و ایده آل است.

چنانچه شما به حفاظت از محیط زیست و محیط زندگی و همچنین نسل آینده اهمیت می دهید، ما به شما کارتریج با جوهر قابل بازیافت را توصیه می کنیم؛ زیرا این کارتریج هم حافظ و هم حامی محیط زیست می باشند و همچنین تهیه و خرید آن ها نیز آسان تر و راحت تر است.

یکی دیگر از مهم ترین نکات به هنگام خرید جوهر و همچنین کارتریج، توجه به سازگاری آن با دستگاه پرینترتان می باشد؛ زیرا طراحی کارتریج جوهر ها براساس کارخانه ی سازنده ی پرینتر و همچنین مدل پرینتر ها می باشد که این مورد بر روی جلد بسته بندی کارتریج ثبت شده و قابل رویت برای شما می باشد.

بنابراین براساس توصیه ی فوق، در هنگام خرید کارتریج جوهر، مارک کارخانه ی سازنده و همچنین مدل پرینتر خود را مشخصات و توضیحات نوشته شده بر روی بسته بندی کارتریج مقایسه و مطابقت نمایید.

لازم به ذکر است برخی از کارتریج جوهر های موجود در بازار بسیار گران قیمت بوده و شما می توانید با بررسی کامل و جامع در بازار پرینترها، دریابید که قیمت کارتریج جوهر پرینت خودتان در مقایسه با خرید یک مدل جدید همراه با کارتریج جوهر آن، اختلاف کمی در هزینه خواهد داشت. در این مواقع تصمیم اقتصادی آن است که دستگاه پرینتر خود را تعویض نمایید.

لازم به ذکر است اکثر کارخانه های تولید کننده ی کارتریج جوهر ها برای کسب رضایت مشتری های خود، ضمانت نامه کارخانه ای را فراهم ساخته اند تا مشتری با خیال راحت به خرید اقدام نماید.

به یاد داشته باشید تنها راه برای حفاظت از اعتبار ضمانت نامه، نگهداری برگه ی اصلی خرید کالا، جهبه ی بسته بندی کارتریج و همچنین اطلاعات ضمانت نامه می باشد.

 

دانستنی هایی برای صرفه جویی در مصرف جوهر کارتریج پرینتر

در خانواده هایی که چندین نفر از اعضای خانواده از یک دستگاه پرینتر استفاده می نمایند، معمولا هزینه ی شارژ جوهر پرینتر یا همان شارژ کارتریج مبلغ نستبا زیادی را به خود اختصاص می دهد. با این وجود شما می توانید با رعایت و در نظر گرفتن نکاتی ساده، این هزینه را کاهش دهید تا فشار مالی چندانی نیز به شما وارد نشود.

فقط و فقط در مواقع ضروری از مطالب مورد نیاز تان پرینت بگیرید: عبارت گفته شده در بالا کاملا واضح به نظر میرسد اما حقیقت این است که برخی از افراد از مدارکی پرینت می گیرند که ممکن است فقط یک بار آن مدرک مورد نیاز و مورد استفاده شود. در حالی که شخص می تواند به سادگی آن مطالب و یا حتی تصاویر را در حافظه ی رایانه ی خود ذخیره نماید و چنانچه روزی به آن ها نیاز داشت استفاده نماید.

به هنگام چاپ مطالب مورد نیاز تان، از فونت مناسب بهره گیرید: فراموش نکنید در چاپ یک مطلب، استفاده از فونت های ضخیم و شاید حتی نامناسب، جوهر بیشتری را از کارتریج دستگاه پرینتر شما مصرف خواهد کرد؛ به همین دلیل انتخاب فونت مناسب و استفاده از آن، تاثیری فوق العاده زیاد در صرفه جویی جوهر کارتریج دستگاه پرینتر شما خواهد داشت.

به هنگام چاپ مطالب مورد نیاز تان، از فونتی با اندازه ی مناسب بهره گیرید: به یاد داشته باشید هر چه فونت مورد استفاده شما در مطلب تان بزرگ تر و یا به عبارتی نامناسب باشد، به هنگام چاپ مقدار جوهر بیشتری را استفاده خواهد کرد. به شما توصیه می کنیم بهتر است برای کاربرد های روزانه ی خود و پرینت مطالب مورد نیاز تان، از فونت با اندازه ی ۱۰ تا ۱۲ استفاده نمایید.

هنگامی که می خواهیم صفحه ای از وب را چاپ نماییم: به شما توصیه می کنیم برای چاپ یک صفحه ی وب مورد نظر تان در ابتدا مطلب یا مطالب مورد نیاز تان را انتخاب نمایید و سپس آن را در قالب برنامه ی word در حافظه ی دستگاه رایانه خود ذخیره نمایید. سپس اندازه ی فونت مطلب مورد نظرتان را به اندازه ی ۱۰ تا ۱۲ تغییر داده و سپس به چاپ مطلب مورد نظر تان اقدام نمایید.

به یاد داشته باشید چاپ صفحات وب شما با استفاده از این روش، علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در میزان مصرف جوهر کارتریج دستگاه پرینتر شما می شود همچنین صرفه جویی در میزان مصرف کاغذ را نیز به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است علاوه بر رعایت موارد بالا، به یاد داشته باشید قبل از چاپ صفحه وب، حذف تبلیغات موجود در این صفحات از دیگر فاکتور های مهمی است که باید حتما مورد توجه شما قرار بگیرد و آن را فراموش نکنید!

بررسی دوباره مطلب یا مطالب انتخابی خود را فراموش نکنید: به شما توصیه می کنیم برای اطمینان خاطر کامل از تمام شدن جوهر کارتریج دستگاه پرینتر خود، قبل از انجام شارژ کارتریج و یا تهیه و خرید کارتریج جدید، بهتر است دهانه ی کارتریج دستگاه پرینتر تان را با استفاده از یک دستمال مرطوب پاک کنید و سپس کارتریج دستگاه را دوباره امتحان نمایید زیرا در برخی از موارد و شرایط این امکان وجود دارد که به دلیل عملکرد نامناسب کارتریج دستگاه پرینتر تان، حفره های آن دچار گرفتگی شود و این اتفاق باعث خرابی کارتریج دستگاه تان گردد.

فراموش نکنید استفاده از حداکثر جوهر کارتریح دستگاه پرینتر تان تا جایی که دیگر هیچ جوهری برای چاپ موجود نباشد نیز روش دیگری است که معمولا بسته به میزان مصرف آن، گاهی عمر کارتریج دستگاه پرینتر تان را حتی تا یک هفته نیز افزایش می دهد.

 

به یاد داشته باشید در صورتی که شما از دستگاه پرینتری که دارای کارتریج های مجزا برای چاپ مطالب به صورت رنگی و یا سیاه و سفید استفاده می نمایید، فراموش نکنید چاپ گرفتن مطالب مورد نظرتان در قالب سیاه و سفید، صرفه جویی بالایی را در میزان مصرف جوهر برای شما به همراه خواهد داشت.

 

نکات مهم برای خرید پرینتر لیزری و جوهر افشان

از پرینتر یا چاپگر می توان برای چاپ نوشته ها و تصاویر مورد نظر استفاده کرد. پرینترها براساس تکنولوژی ساخت و کارکرد به دو دسته ی پرینترهای لیزری و پرینتر های جوهر افشان تقسیم بندی می شوند. در این مطلب برای شما عزیزان، نکاتی را برای خرید یک پرینتر مناسب، براساس نیاز مصرفی آماده کرده ایم.

 

دانستنی های خرید پرینتر جوهر افشان:

در مقایسه ی سرعت چاپ پرینترهای مختلف، سرعت چاپ در پرینتر های سیاه و سفید و رنگی متغیر می باشد، و می توان گفت سرعت چاپ در پرینترهای سیاه و سفید بیشتر از دیگر پرینترها است.

به شما توصیه می شود براساس نیاز و مصرف خود، اقدام به انتخاب پرینتری با دقت کافی و مورد نیاز برای آن هدف و خرید آن نمایید. برای مثال چنانچه هدف شما از خرید پرینتر، چاپ عکس های با کیفیت است بهتر است یک پرینتر جوهر افشان با رزولوشن بالا خریداری نمایید. آگاهی کافی به هنگام خرید یک پرینتر، از بروز مشکلات پس از خرید جلوگیری می کند.

قبل از خرید پرینتر مورد نظر خود، به میزان مصرف جوهر کارتریج آن پرینتر دقت کنید. باید این موضوع را در نظر داشت که پرینت متون و اسناد نوشتاری به مراتب جوهر کمتری مصرف خواهد کرد و در مقابل پرینت تعداد زیادی عکس با کیفیت بالا یا نمودارهای رنگی، مقدار زیادی از جوهر کارتریج را مصرف خواهد نمود. پس می توان نتیجه گرفت اگر قصد چاپ تعداد زیادی عکس دارید؛ بایستی هزینه ی زیادی نیز برای کارتریج دستگاه پرینتر خود بپردازید! البته می توانید از شارژ کارتریج در محل نیز استفاده نمایید.

به هنگام خرید یک پرینتر، به تمامی نکات و قابلیت های پرینتر دقت نمایید؛ برای مثال به قابلیت های ارتباطی دستگاه. برخی از پرینتر های حال حاضر موجود در بازار، دارای درگاه شبکه می باشند؛ بدین معنی که با قرار دادن آن پرینتر در یک شبکه ی خانگی، می توان با چند کامپیوتر به طور همزمان از دستگاه پرینتر استفاده نمود و از قابلیت چاپ دستگاه استفاده نمود. لازم به ذکر است در برخی از نمونه های جدید، پرینتر به تکنولوژی شبکه ی بی سیم مجهز می باشد؛ یعنی حتی می توان با گوشی تلفن همراه و بدون اتصال مستقیم با پرینتر ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده نمود.

یکی از تحولات جالب پرینترهای امروزی و جدید، این است که به حالت دستگاه چند کاره به بازار عرضه می شوند؛ یعنی دستگاه پرینتر علاوه بر قابلیت چاپ، قابلیت های دیگری چون کپی، اسکن و ارسال و دریافت فکس را نیز دارا می باشند. پس فراموش نکنید که می توانید به جای خرید چند دستگاه جدا از هم، یک دستگاه بخرید!

 

دانستنی های خرید پرینتر لیزری:

پرینترهای لیزری در حال حاضر از نظر استفاده و کاربری به دو گونه ی پرینترهای لیزری تک کاربره و چند کاربره تقسیم می شوند. این دو گونه از پرینتر ها دارای تفاوت های با یکدیگر می باشند؛ پرینترهای لیزری تک کاربره فقط و فقط وظیفه ی اصلی خود یعنی پرینت کردن را انجام می دهند، و در مقابل پرینترهای لیزری چند کاربره علاوه بر پرینت کردن، وظایف دیگری نیز چون کپی، ارسال و دریافت فکس و اسکن مدارک را نیز انجام می دهند.

قبل از خرید پرینتر، در مرحله ی اول بایستی شما بدانید از دستگاه پرینتر خریداری خود چه انتظاراتی دارید؟ و یا به زبان ساده تر، با دستگاه پرینتر خریداری شده چه کارهایی انجام خواهید داد؟ آیا شما تنها به پرینت نیاز دارید؟ یا در کنار پرینت، به ارسال و دریافت فکس و نیز اسکن مدارک خود نیز خواهید پرداخت؟ آیا اسناد و مدارک چاپی شما سیاه و سفید خواهد بود یا رنگی؟

پس از تصمیم گیری درباره ی نحوه ی استفاده از پرینتر، در مرحله ی دومم بایستی با توجه به کارایی مد نظر و نوع استفاده، درباره ی کارخانه ی تولید کننده ی محصول یا همان برند تصمیم گیری نمایید. امروزه در بازار پرینترها، برندهای معتبر و مشهوری از جمله Canon، HP و Epson وجود دارند که می توانید براساس نوع نیازتان، یکی از برندها را انتخاب نمایید.

در مرحله سوم تصمیم گیری برای خرید پرینتر، بایستی به تکنولوژی چاپ دستگاه و نیز هزینه نگهداری و مواد مصرفی پرینتر انتخابی خود دقت نمایید. پرینترهای لیزری دارای قابلیت چاپ سیاه و سفید و نیز رنگی می باشند، به همین دلیل این موضوع بر قیمت دستگاه تاثیر گذار می باشد. لازم به بیان است که در پرینترهای لیزری رنگی، چند کارتریج در داخل دستگاه وجود دارد ولی در پرینترهای سیاه و سفید یا تک رنگ تنها یک عدد کارتریج در دستگاه پرینتر وجود دارد. این نکته را در یاد داشته باشید که آسان بودن شارژ کارتریج ، از مزیت ها و برتری های پرینترهای لیزری می باشد.

همچنین در هنگام خرید پرینتر، به هزینه ی مواد مصرفی دستگاه نیز توجه داشته باشید؛ زیرا معمولا بعضی از پرینترهای ارزان قیمت موجود در بازار، هزینه ی نگهداری و نیز هزینه ی تهیه ی مواد مصرفی بالایی دارند.

درباره خرید پرینترهای لیزری، دو نکته ی مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به هنگام خرید به این موارد توجه داشته باشید؛ این دو نکته ی مهم عبارتند از: رزولوشن و کیفیت چاپ پرینتر و نیز سرعت چاپ پرینتر.

به هنگام خرید پرینتر، به موضوع رزولوشن و کیفیت چاپ دستگاه حساس باشید زیرا یکی از استفاده های شما از پرینتر خریداری شده، چاپ عکس خواهد بود. چنانچه سرعت کار دستگاه برایتان مهم باشد بایستی در هنگام خرید، به سرعت چاپ پرینتر مورد نظر نیز دقت کافی داشته باشید.

شما می توانید با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در بالا و نیز مقایسه نمونه های مختلف پرینترهای لیزری موجود در بازار با یکدیگر، با با خیال راحت و نهایت اطمینان، دستگاه پرینتر مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

 

راهنمای خرید دستگاه پرینتر

در این مطلب برای شما عزیزان، مهمترین موضوعات و نکات مورد نیاز و ضروری برای خرید پرینتر سیاه و سفید یا رنگی را آماده کرده ایم؛ چنانچه قصد خرید یک پرینتر مناسب با نیازتان را داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را بخوانید و با ما همراه باشید.

 

به هنگام خرید پرینتر، به چه نکاتی باید توجه کنید؟

می توان گفت بیشترین کاربرد و استفاده ی ما از یک دستگاه پرینتر، چاپ و پرینت متون گوناگون می باشد و این مسیله واضح است که ۹۹ درصد این موارد نیز چاپ متون سیاه و سفید است؛ پس به شما توصیه می کنیم که یک دستگاه پرینتر سایه و سفید لیزری برای خود تهیه نمایید.

همچنین می توان به برخی از افراد نیر پرینتر های چند کاره ی لیزری را پیشنهاد نمود! این افراد، غالبا علاوه بر پرینت کردن، اسکن، کپی کردن اسناد و مدارک گاهی نیز نیازهایی مرتبط با ارسال و دریافت فکس دارند. به طور کلی به این افراد توصیه می شود چنانچه به فکر خرید پرینتر برای محل کار خود می باشند بهتر است پرینتر های چند کاره ی لیزری را انتخاب نمایند تا پاسخگوی کامل نیازهایشان باشد.

همچنین گروهی دیگر از افراد نیز هستند که علاقه ی بسیار زیادی به عکاسی دارند و ترجیح می دهند خودشان عکس های خود را چاپ کنند! امکان دارد خود شما نیز جزو این افراد باشید. نگران نباشید! در این مواقع به شما پیشنهاد می کنیم حتما از پرینترهای چاپ رنگی استفاده نمایید. رنگی چاپ کنید و از عکس های خود لذت ببرید!

در برخی موارد امکان دارد شغل شما به صورتی باشد که نیاز به چاپ و ارایه ی گزارش به صورت نمودار های رنگی و با کیفیت داشته باشید! در این وضعیت نیز توصیه می شود تا از پرینترهای رنگی مناسب استفاده نمایید و کار خود را با نهایت کیفیت ارایه دهید.

 

انتخاب یک پرینتر مناسب!

می توان گفت این سوال، یک سوال تکراری و همیشگی است! چنانچه در گروه های یک و دو توضیح داده شده در بالا قرار دارید، توصیه ما به شما خرید پرینتر لیزری است. به عنوان اولین و مهمترین دلیل برای انتخاب این مورد، می توان سرعت بالای این پرینتر ها را نسبت به پرینتر های جوهر افشان بیان کرد. دلیل دوم مصرف پایین تر پرینت های لیزری است و همچنین دلیل سوم دوام زمانی بالای کارتریج های پرینتر های لیزری می باشد؛ زیرا چنانچه شما پرینتر را برای مصارف خانگی تهیه کرده باشید امکان دارد یک یا دو هفته و شاید حتی یک کاه نیاز به پرینتر نداشته باشید و پرینتی انجام ندهید! این اتفاق برای پرینترهای جوهر افشان بسیار مضر می باشد؛ زیرا پرینتر های جوهر افشان بایستی کار کنند تا احیانا جوهر آن ها خشک نشود! ولی در هر دو مورد پرینتر های لیزری و جوهر افشان می توان با شارژ کارتریج در محل چند بار از کارتریج آن استفاده نمود.

اما چنانچه در گروه های سوم و چهارم قرار گرفته اید، مسیله کمی متفاوت می شود! می توان گفت در چاپ و پرینت رنگی، کیفیت و همچنین عملکرد پرینتر های جوهر افشان بهتر می باشد و البته چون در گروه سوم، کیفیت چاپ هایمان مهم تر است پس به شما توصیه می کنیم تا یک پرینتر جوهر افشان انتخاب و خریداری نمایید. درباره ی گروه چهارم، انتخاب شما بستگی به استفاده و همچنین شغل شما دارد؛ چنانچه کیفیت برای تان مهم باشد بایستی پرینتر جوهر افشان بگیرید و اگر مصرف پایین دستگاه برایتان مهم است بی تردید پرینتر لیزری (می توان به جرات گفت میزان مصرف پرینتر های جوهر افشان تقریبا هفت برابر مصرف پرینتر های رنگی است!) می تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

لازم به ذکر است پرینتر های جوهر افشان نسبت به پرینتر های لیزری قیمت ارزان تری دارند؛ ولی کارتریج های آن ها گران قیمت تر است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در کشورمان اغلب کارتریج ها را شارژ می کنند پس با شارژ کارتریج می توان دوباره از آن استفاده نمایند. شارژ جوهر پرینتر های لیزری و جوهر افشان به آسانی و سادگی انجام می شوند و شارژ آن ها قیمتی در حدود ۱۵ هزار تومان (سال ۹۴-۹۵) را شامل می شود. چنانچه به میزان مصرف پرینتر های لیزری دقت نمایید متوجه می شوید که آن ها دارای مصرف کمتری بوده و از نظر اقتصادی و هزینه نیز به صرفه تر می باشند. نکته ی مهم دیگری که لازم به ذکر است این است که در صورت شارژ گروهی این کارتریج ها، بایستی چیپست آن ها نیز تعویض شود تا دستگاه پرینتر آن ها قبول نماید. البته این اتفاق بیشتر در دستگاه پرینتر های چند کاره ی سامسونگ و همچنین اچ پی دیده شده است.

چنانچه شما در گروه شماره یک قرار دارید یعنی گروه کاربران خانگی، بهترین امکانی که ممکن است زیاد برایتان به درد بخور باشد امکان اتصال با وای فای می باشد. البته شاید لمسی بودن صفحه ی کنترل نیز برایتان بسیار خوشایند و جالب توجه باشد.

چنانچه در گروه شماره ی دو یعنی مورد استفاده و کاربرد برای کابران خانگی و همچنین دفاتر اداری قرار دارید می توان گفت امکان اتصال پرینتر به شبکه با استفاده از کابل شبکه یکی اولین و مهمترین خاصیت های جذب کننده و مناسب برای انتخاب دستگاه پرینتر می باشد.

همچنین در رابطه با گروه های سه و چهار (مورد استفاده ی رنگی و همچنین چاپ عکس) توصیه می شود دستگاه انتخابی شما تمام امکانات را داشته باشد تا بعدها شما دچار مشکل نشوید و بتوانید از دستگاه خود نهایت استفاده را داشته باشید و همچنین تا مدت ها نیازی به تعویض پرینتر تان را احساس ننمایید. برای نمونه امکان وای فای شما را برای اتصال پرینتر تان به دیگر دستگاه ها یاری می نماید، وجود صفحه ی لمسی می تواند انتخاب های بیشماری را برای شما فراهم نماید و همچنین امکان اتصال به شبکه بی شک و بلا تردید در رابطه با گروه کاربری چهارم بسیار موثر و کارآمد خواهد بود.

 

دانستنی های خرید پرینتر خانگی

تصمیم گرفته اید برای انجام کارهای شخصی خود، یک پرینتر خانگی بخرید! اما با انبوهی از سوالات گوناگون رو به رو شده اید. آیا من به پرینتر لیزری نیاز دارم یا جوهر افشان؟ آیا برای من پرینتر همه کاره مناسب خواهد بود؟ آیا من به پرینتری با قابلیت اتصال به شبکه نیاز دارم؟ قابلیت PicBridge چیست؟ این ها و بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارند که می توانند در هنگام خرید یک پرینتر خانگی، شما را دچار سردرگمی در تصمیم گیری نمایند. ما در این مطلب برای شما عزیزان، پاسخ این سوالات را فراهم آورده ایم تا شما بتوانید با مطالعه ی این موارد، با معیارهای درست و دقیق برای انتخاب یک پرینتر مناسب برای مصارف خانگی اقدام نمایید.

امروزه در بازار به دلیل وجود تنوع گوناگون میان پرینترهای ارزان قیمت و مخصوص مصارف خانگی محصول برند های مختلف همچون HP، EPSON، Lexmark، Canon و Samsung و… انتخاب درست یک پرینتر مناسب برای مصارف خانگی، کار واقعا دشواری است. در بازار فعلی می توان با هزینه ای بسیار کم حدود ۷۰ هزار تومان یک پرینتر خانگی تهیه کرد! اما در این میان سوالاتی مطرح می شود؛ از جمله آیا این پرینتر تامین کننده ی نیازهای شما خواهد بود؟ هزینه ی مصرفی و نگهداری آن چقدر است؟ و…

در این راهنما ما برای شما عزیزان، بصورت خلاصه مهمترین نکات برای خرید یک پرینتر مناسب برای فعالیت شما را گرد آورده ایم تا شما بتوانید با استفاده از این توصیه ها، پرینتر مورد نظر خود را از میان برند های متفاوت و متنوع بازار انتخاب نمایید.

 

آیا من به پرینتر لیزری نیاز دارم یا جوهر افشان؟

اولین و مهمترین سوالی که برای خریداران پرینتر به وجود می آید همین سوال است. بازار امروز پر از پرینترهای گوناگون لیزری و جوهر افشان با برندهای متفاوت شده است. پرینتر های جوهر افشان قابلیت چاپ عکس های براق و نمودارهای رنگی را دارند اما در مقابل نمی توانند نوشته ها و مطالب را به خوانایی و خوبی پرینترهای لیزری چاپ کنند. پرینتر های جوهر افشان هزینه ی نگهداری و مصرفی بسیار بیشتری نسبت به پرینتر های لیزری دارند و همچنین سرعت این پرینترها بسیار کند تر از پرینترهای لیزری است.

پرینترهای لیزری به دلیل اینکه قادر به چاپ تعداد صفحات زیادی در مدت زمان کم هستند، و هزینه ی نگهداری و مواد مصرفی آن ها نیز پایین بوده و دوام و طول عمر بالاتری دارند مناسب برای مصارف و استفاده های اداری می باشند. پرینترهای لیزری سیاه و سفید (تک رنگ) متون و نوشته ها را با دقت و کیفیت بسیار بالا چاپ می کنند.

پیشنهاد می شود برای مصارف و استفاده ی خانگی، پرینترهای لیزری با قیمت بین ۱۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی را تهیه کنید. جدیدا بازار پرینتر ها دچار تغییر و تحولاتی شده است به همین دلیل قیمت پرینتر های لیزری رنگی کاهش چشمگیری داشته است و بر این اساس کاربران خانگی نیز می توانند از این پرینترها برای پاسخگویی به نیازهای خود استفاده نمایند؛ اما این نکته را نباید فراموش کرد که هزینه ی نگهداری و مواد مصرفی این پرینترها گران بوده و استفاده از آن ها برای مصارف خانگی افراد توصیه نمی شود.

پس با توجه به مسایل مطرح شده در بالا، چنانچه قرار باشد شما یک کتاب پرینت بگیرید و یا تکالیف مدرسه یا گزارشات دانشگاه خود را چاپ کنید، خرید و استفاده از پرینترهای لیزری تک رنگ (سیاه و سفید) به شما توصیه می شود. اما در صورتی که قرار باشد شما به تعداد دفعات پایینی از پرینتر خود استفاده کنید و همچنین دوست دارید گاهی نمودارها و چارت های رنگی یا تصاویر با کیفیت بالا پرینت کنید، پیشنهاد می شود از پرینتر های جوهر افشان استفاده نمایید.

 

آیا برای من پرینتر همه کاره مناسب خواهد بود؟

تولید کنندگان برند های مختلف پرینتر و چاپگر در دنیا، گاهی اوقات به پرینتر های لیزری و جوهر افشان تولیدی شان، فکس و اسکنر نیز اضافه می کنند! این وسیله که پرینتر همه کاره یا All-in-One نامیده می شود می تواند پرینت بگیرد، قادر به ارسال و دریافت فاکس می باشد، از یک برگه ی مورد نظر شما کپی بگیرد و یا متون و تصاویر را اسکن نماید. گاهی اوقات تصور بر این است که خرید پرینتر همه کاره برای کاربر خانگی مناسب نیست زیرا شاید فرد نیازی به برخی از امکانات دستگاه خریداری شده نداشته باشد؛ اما باید در نظر داشت که نه تنها قیمت این گونه دستگاه ها از قیمت خرید یک فکس یا اسکنر پایین تر است بلکه جای کمتری را نیز در محیط اشغال می کند؛ پس با این اوصاف، خرید پرینترهای همه کاره برای کاربر خانگی نیز توجیه پذیر است. در رابطه با قیمت این دستگاه ها نیز می توان گفت که پرینترهای همه کاره دارای قیمت مناسبی می باشند تا جایی که می توانید با قیمتی حدود ۷۰ دلار یک پرینتر همه کاره یا All-in-One برند HP را تهیه نمایید و استفاده کنید. در کل می توان گفت خرید پرینتر All-in-One برای مصارف خانگی پیشنهاد می شود.

 

عکس هایتان را با کیفیت بالا چاپ کنید!

بعضی از افراد جامعه هستند که دوست ندارند تصاویر شخصی و خانوادگی خود را برای چاپ، به چاپ خانه ها بسپارند و علاقه دارند تا خود، آن عکس ها را در منزل با کیفیت مناسب چاپ کنند؛ و نیز آن ها نیازی به چاپ نوشته ها و گزارش ها یا نمودارهای درسی و یا کاری نخواهند داشت! این افراد می توانند یک پرینتر چاپ عکس تهیه نمایند.

لازم به ذکر است کیفیت چاپ عکس در پرینتر های مخصوص چاپ عکس بسیار بالاتر از پرینترهای جوهر افشان می باشد اما این پرینتر ها توانای انجام امور مختلف چاپی را نخواهند داشت. این نکته را فراموش نکنید که هزینه ی کارتریج این پرینترها و نیز تهیه ی کاغذهای مخصوص چاپ عکس و هزینه ی نگهداری این دستگاه ها ارزان نیست البته برای کاهش هزینه ها می توانید از شارژ کارتریج استفاده نمایید و می توان گفت چاپ هر عکس ۱۳ سانتی متر در ۱۸ سانتی متر با استفاده از پرینترهای چاپ عکس هزینه ای حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان در بر خواهد داشت.

 

هزینه نگهداری از دستگاه و مواد مصرفی و شارژ کارتریج

یکی از مهمترین نکاتی که بایستی به هنگام خرید یک دستگاه پرینتر به آه توجه ویژه ای داشت و معمولا فروشندگان، مشتریان خود را از این موضوع آگاه نمی سازند؛ هزینه ی نگهداری و مواد مصرفی دستگاه می باشد. در بعضی از نمونه های پرینترهای جوهر افشان ارزان قیمت، قیمت کارتریج دستگاه با خود قیمت خود دستگاه برابری می کند! یعنی شما پس از چاپ ۱۵۰ تا ۲۰۰ برگ، بایستی معادل قیمت دستگاه پرینتر برای خرید کارتریج هزینه نمایید، البته اگر کارتریج قابلیت شارژ داشته باشه می توانید از شارژ کارتریج استفاده نمایید تا هزینه ها کاهش یابد.

در یک بیان کلی می توان گفت؛ تولید کنندگان پرینترهای ارزان قیمت، برای تصاحب بازار فروش، دستگاه پرینتر تولیدی خود را با قیمتی پایین به بازار عرضه می کنند و درآمد و سود خود را از فروش مواد مصرفی پرینتر تامین می نمایند. برای نمونه قیمت کارتریج های اکثر پرینتر های جوهر افشان HP بسیار گران است زیرا در این گونه پرینترها، هد پرینتر همراه با کارتریج می باشد و به همین دلیل بایستی برای هر بار عوض کردن کارتریج دستگاه، هد پرینتر را نیز تعویض کنید. اما این مسیله قابل چشم پوشی نمی باشد که به دلیل تعویض هد پرینتر، کیفیت چاپ دستگاه نیز همواره مطلوب خواهد بود. البته شما می توانید کارتریج تمام شده ی پرینتر خود را شارژ نمایید اگرچه انجام این کار توسط هیچ کدام از برندهای تولید کننده ی پرینتر توصیه نمی شود. لازم به بیان است که شارژ کارتریج پرینتر، باعث صرفه جویی هر هزینه های مصرفی ولی افت کیفیت پرینتر می شود. اما امروزه یک یا دو بار شارژ جوهر کارتریج (یعنی پر کردن کارتریج پرینتر با جوهر) در تمام دنیا رایج بوده و مشکل جدی و خاصی ایجاد نمی کند.

پس مهمترین مسیله به هنگام خرید پرینتر جوهر افشان، اطلاع و آگاهی دقیق از هزینه ی نگهداری و مواد مصرفی پرینتر است. می توان گفت برندهایCanon و Epson همواره جزو انتخاب های مناسب برای خرید پرینتر جوهر افشان می باشند؛ و این اتفاق ممکن نیست مگر به دلیل کیفیت مناسب چاپ و قیمت پایین نگهداری و تامین مواد مصرفی این گونه پرینتر های جوهر افشان.

 

طول عمر و دوام پرینترها

پرینتر های ارزان قیمت موجود در بازار توانایی چاپ تعدا صفحات زیادی را ندارند و قادر به تحمل فشار زیاد نمی باشند به همین دلیل قیمت پرینتر های خانگی از پرینترهای اداری ارزان تر است. چرخه ی کار یک پرینتر عبارت است از تعداد صفحاتی که یک پرینتر در طول مدت یک ماه بدون هیچ آسیبی به دستگاه، چاپ کند. در پرینترهای خانگی این چرخه ی کار حدود ۷۵۰ برگ و در پرینترهای اداری حدود ۸۰۰۰ برگ می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که اعداد ذکر شده در بالا، حداکثر تعداد صفحات چاپی است؛ بنابراین باید سعی کنید تعداد صفحات چاپ شده ی شما کمتر از اعداد بالا باشد.

 

آیا پرینتر خود را بین چند دستگاه کامپیوتر به اشتراک خواهید گذاشت؟

چنانچه قرار باشد بیش از یک نفر از دستگاه پرینتر شما استفاده کند بایستی به فکر قابلیت اتصال به شبکه در پرینتر خود باشید. در بسیاری از پرینترهای تولیدی امروزی، قابلیت جدید به نام پورت Ethernet یا شبکه وجود دارد که می تواندد با استفاده از این قابلیت، توسط کابل شبکه به Switch متصل شده و به این ترتیب تمامی کامپیوتر های حاضر در شبکه می توانند از دستگاه پرینتر استفاده کنند. لازم به ذکر است که پرینترهای بدون پورت Ethernet یا شبکه را نیز می توان بین چند دستگاه کامپیوتر به اشتراک گذاشت؛ اما باید توجه داشت که برای انجام این کار بایستی در ابتدا پرینتر را به یکی از کامپیوتر های موجود متصل کرده و سپس آن راShare نمود. فراموش نکنید که چنانچه کامپیوتری که دستگاه پرینتر به آن وصل شده است خاموش باشد، دیگر کامپیوترها نمی توانند از پرینتر استفاده کنند.

برخی از پرینتر های مدرن و جدید، مجهز به شبکه Wi-Fi (شبکه ی محلی بی سیم) هستند؛ بدین صورت که شما می توانید دستگاه پرینتر خود را در هر مکانی از خانه یا اداره به شبکه ی بی سیم موجود متصل نمایید.

 

قابلیت PICBRIDGE در دستگاه پرینتر چیست؟

شما با استفاده از اسلات حافظه می توانید به صورت مستقیم کارت حافظه ی دوربین خود را به پرینتر متصل کرده و تصاویر دلخواه تان را چاپ نمایید. چنانچه دوربین دیجیتالی شما دارای Bluetooth بوده و از آن قابلیت پشتیبانی نماید، می توانید دوربین تان را به صورت مستقیم به دستگاه پرینتر متصل کرده و تصاویر دلخواه تان را چاپ کنید.

همچنین با استفاده از قابلیت PictBridge می توانید دوربین خود را از طریق پورت USB به صورت مستقیم به پرینتر خود متصل نمایید.

پس چنانچه شما قصد چاپ تعداد زیادی عکس با استفاده از پرینتر خود دارید، به فکر خرید یک دستگاه پرینتر دارای قابلیت های اسلات حافظه یا بلوتوث و یا PictBridge باشید. وجود هر یک از سه قابلیت بالا در پرینتر، امکان چاپ عکس از دوربین دیجیتالی شما را به صورت مستقیم فراهم می کند و دیگر نیازی نیست که ابتدا تصاویر خود را کامپیوتر انتقال داده و سپس آن ها را چاپ نمایید.

توصیه می شود براساس نیازهای خود به خرید پرینتر اقدام نمایید زیرا امکان دارد این قابلیت ها، هیچ وقت به کار شما نیاید و یا در مقابل، تمایل داشته باشید با استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس، تغییراتی را در آن ایجاد کنید.

 

مدیریت چاپ بر روی کاغذ

می توان گفت تمامی پرینترهای حال حاضر دارای توانایی چاپ بر روی کاغذ A4 می باشند و همچنین محل نگهداری کاغذ در پرینترها، قادر به تغییر به اندازه ی کوچکتر برای مثال اندازه ی کاغذ A5 است. اما لازم به ذکر است که پرینتر های با قابلیت چاپ بر روی کاغذ A3 و بزرگتر، قیمت بالاتری داشته و برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار نمی گیرند. بعضی از پرینتر های لیزری نیز وجود دارند که می توانند بر روی هر دو طرف کاغذ، چاپ انجام دهند.

 

کیفیت رنگ و سرعت چاپ پرینتر را در نظر بگیرید!

یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید یک پرینتر، بررسی سرعت چاپ هر برگ توسط دستگاه و کیفیت رنگ های چاپ شده و وضوح چاپ می باشد. این نکته را در ذهن داشته باشید که گاها اطلاعات اعلامی توسط تولید کنندگان و فروشندگان می تواند اغراق آمیز و یا حتی اشتباه باشد؛ برای نمونه مثال هایی چون مصرف بنزین یک خودرو یا Refresh Rate تلویزیون و… پس حتما سعی کنید قبل از خرید دستگاه پرینتر، تحقیقات کافی انجام داده و اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید انتخابی درست و بجا داشته باشید.

در بازار برخی از پرینترهای جوهر افشان وجود دارند که با قیمت ارزانی ارایه شده اند اما باید توجه کرد که سرعت چاپ این پرینتر ها پایین بوده و برای چاپ یک برگ A4 زمان زیادی را تلف می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.