امازینگ / فرهنگ و هنر / سینما / فاجعه منا در فیلم ۲۴ سپتامبر + بازیگران فیلم ۲۴ سپتامبر

فاجعه منا در فیلم ۲۴ سپتامبر + بازیگران فیلم ۲۴ سپتامبر

فاجعه منا در فیلم ۲۴ سپتامبر + بازیگران فیلم ۲۴ سپتامبر

فیلم 24 سپتامبر,فیلم فاجعه منا,بازیگران فیلم 24 سپتامبر,داستان فیلم 24 سپتامبر,بازیگران فیلم فاجعه منا,داستان فیلم فاجعه منا

فاجعه منا یکی از دردناک ترین رخدادهای تاریخ اسلام بود که در آن حادثه بسیاری از هم وطنان عزیزمان جان خود را از دست داند. به دلیل اهمیت این حادثه در ایران، قرار است فیلمی با داستان فاجعه منا ساخته شود. بر اساس آخرین گزارشات نام این فیلم ۲۴ سپتامبر است. در این پست بازیگران فیلم ۲۴ سپتامبر و داستان فیلم ۲۴ سپتامبر را عنوان می کنیم.

قصه فیلم سینمایی «۲۴ سپتامبر» علاوه بر شخصیت اصلی داستان؛ محسن حاجی‌حسنی‌کارگر به شخصیت‌هایی چون غضنفر رکن‌آبادی؛ سفیر پیشین ایران در لبنان و حسن دانش؛ قاری بین‌المللی قرآن کریم که جزو جان‌باختگان حادثه منا بوده‌اند اشاره کرده است. «۲۴سپتامبر» عنوان فیلم سینمایی زندگینامه شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مریم ابراهیم‌وند و نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان در حال ساخت است و با برداشتی آزاد به تصویرسازی شخصیت این شهید می‌پردازد. محوریت فیلم‌نامه براساس شخصیت محسن حاج‌حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن صاحب رتبه اول در کشور مالزی ‌است.

امین زندگانی، آفرین عبیسی و بهمن زرین‌پور در این فیلم به ترتیب به ایفای نقش شهید حاجی‌حسنی‌کارگر و مادر و پدرش می‌پردازند. شهید «محسن حاجی‌حسنی‌کارگر» قاری بین‌المللی و نفر اول مسابقات قرآن کریم در مالزی، دوم مهر ماه سال جاری همزمان با ادای مراسم رمی جمرات در منطقه منا به همراه جمع کثیری از حجاج کشورمان دعوت حق را لبیک گفت. فیلم سینمایی «۲۴ سپتامبر» که پیش از این نامش «خانم سادات» بود پس از دو ماه فیلم‌برداری این روزها در مشهد به نقطه پایانی نزدیک می‌شود. لوکیشن این فیلم در روزی که ما درصدد تهیه‌ گزارش پشت صحنه از این فیلم بودیم فرودگاه مشهد بود و شاهد حضور مردمی بودیم که به خاطر بازی امین زندگانی و برخی دیگر از بازیگران این پروژه در فرودگاه تجمع کرده بودند. در همان دقایق آغازین کار، امین زندگانی و ابراهیمی‌وند در گوشه‌ای مشغول گفتگو بودند و کمی آن‌طرف‌تر بهمن زرین‌پور در میان مردم ایستاده است و با آنها صحبت می‌کند.

عوامل فیلم‌برداری نیز در زاویه‌ای خاص در مقابل پله‌های برقی فرودگاه منتهی به محل دریافت بار ایستاده‌اند. امین زندگانی در نقش حاج محسن حاجی حسنی‌کارگر از پله‌های برقی پایین می‌آید و مورد استقبال خانواده و دوستان قرار می‌گیرد. صحنه‌ای که مخاطب آن را ظرف چند دقیقه می‌بیند با صرف زمان زیادی رو به رو شد. شاید این پلان ساده به نظر برسد اما انرژی و وقت زیادی صرف آن شد تا باب دل کارگردان و بقیه عوامل باشد. پس از فیلم‌برداری پلان اول روز چهارشنبه که حکایت از بازگشت کاراکتر اصلی(امین زندگانی) به ایران دارد با تایید کارگردان و مدیر فیلم‌برداری عوامل صحنه قصد دارند میزانسن را تغییر دهند اما ریزش باران شدید در مشهد و در حوالی فرودگاه باعث بهم‌خوردن ضبط یکی دو پلان شد که ابراهیمی‌وند ترجیح داد آنها را مجددا ضبط کنند. وجود دوربین‌های دیجیتال کمک بسیاری به ساده‌تر شدن کار و صرفه‌جویی در وقت می‌کند. فکر کنید اگر قرار بود پلانی که با حساسیت بالا بارها ضبط شد با نگاتیو ضبط شود چقدر زمان می‌برد و خستگی را بر دوش هنرمندان و عواملش می‌گذاشت.

این قصه علاوه بر شخصیت اصلی داستان؛ محسن حاجی‌حسنی‌کارگر به شخصیت‌هایی چون غضنفر رکن‌آبادی؛ سفیر پیشین ایران در لبنان و حسن دانش؛ قاری بین‌المللی قرآن کریم که جزو جان‌باختگان حادثه منا بوده‌اند اشاره کرده است. در این اثنا سراغ بهمن زرین‌پور می‌رویم که با اشاره به نقش خود در فیلم «۲۴ سپتامبر» می‌گوید: قصه فیلم بسیار زیباست. من فکر می‌کنم که باید همه نگاه‌های سیاسی را از فیلم برداریم. یک فاجعه خیلی غیرانسانی رخ داده است. ما اگر بخواهیم با نگاه سیاسی به آن بپردازیم از بار فاجعه کم کرده‌ایم می‌کند. من حتی با خانم ابراهیمی‌وند هم صحبت می‌کردم گفتم که باید به این مساله انسانی نگاه کنیم نه سیاسی. فیلم «۲۴ سپتامبر» زندگی جوانی را روایت می‌کند که عاشقانه از کودکی‌اش قرآن را دنبال می‌کرد و حالا امروز او در مسابقات قرآنی درسطح جهان برنده شده و برگشته است. اما در یک نقطه، یک حرکت غیرانسانی روال طبیعی زندگی‌اش را بهم زد. این مساله‌ای است که حتما باید به آن پرداخته شود اما باید به آن ساده نگاه کرد زیرا سادگی به این فاجعه عمق بیشتری می‌دهد و فکر نکنید که می‌خواهید تصاویرش چنین و چنان باشد. من نیز به عنوان کسی که می‌خواست سهم کوچکی از این فیلم داشته باشد در آن حضور داشتم.

امین زندگانی درباره شناخت خود نسبت به قاری شهید و نقش خود توضیح داد: شناخت من نسبت به زندگی‌نامه این قاری قرآن به مطالب و فیلم‌هایی بر می‌گردد که در سایت‌ها دیده‌ام. اما از این که زندگی شخصی را که در عصر حاضر بوده است را بازی می‌کنم برایم بسیار جذاب است. ولی این باعث می‌شود بازیگر نتواند از تمام تکنیک‌های بازیگری‌اش استفاده کند و کاملا باید به صداقت نقش و فیلمنامه تکیه کند ،این برایم سخت بود. امیدوارم که خانواده شهید هم بعد از دیدن فیلم رضایت قلبی‌شان کسب شود و این را لحاظ کنند که سینما شامل تخیل و داستان است. حتی اگر موضوعی بر اساس واقعیت و مستند و رئال وجود داشته باشد قاعده‌اش این است برای جذاب‌شدن در عرصه بصری مقدار زیادی از تخیل نویسنده و کارگردان و عوامل لحاظ بشود. امیدوارم خانواده شهید با این تخیل کنار بیایند و اجازه بدهند فاجعه‌ای که دامنگیر حدود ۴۰۰ خانواده ایرانی شد را با زبان سینما گسترده‌تر بیان کنیم تا شاید مانع رخ‌دادن دوباره این اتفاق ناگوار در یک سفر مقدس باشیم.

مریم ابراهیمی‌وند؛ کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «۲۴ سپتامبر» درباره این فیلم توضیح داد: ما قاری قرآن، شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر را به عنوان شخصیت اصلی قرار داده‌ایم. این فیلم از زمان رفتن به مکه تا فاجعه منا را به تصویر می‌کشد. البته شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در حادثه جرثقیل در طبقه دوم در جوار کعبه حضور داشتند که همین اتفاق را هم به تصویر کشیدیم. بخش عمده فیلم تاثیر فاجعه منا بر خانوده‌ها را نشان می‌دهد ضمن این که بیشتر بازی با خانم آفرین عبیسی است که نقش مادر شهید را ایفا می‌کند. ابراهیمی‌وند با اشاره به ایده ساخت این فیلم ادامه داد: من در صدد این بودم که یک فیلم ارزشی بسازم به همین دلیل در شهریور ماه سال ۹۴ فیلم‌نامه‌ای با همین مضمون را به وزارت ارشاد ارائه کردم و منتظر پروانه ساخت آن بودم که فاجعه منا رخ داد. بنابراین به‌طور کل تصمیم گرفتم فیلم‌نامه را تغییر بدهم و حادثه منا را به تصویر بکشم. ما با حدود هشت نفر از نویسندگان در شهریورماه سال ۹۴ کارمان را آغاز کردیم. از آنها خواستیم این طرح را بنویسند و به ما ارائه دهند، اما طرح‌ها مورد قبول ما نبود. تا اینکه در نهایت علی‌اکبر محلوجیان نگارش این فیلم‌نامه را به عهده گرفت. کارگردان «۲۴سپتامبر» این فیلم را فاقد شعارزدگی دانست و گفت: این فیلم فاقد سیاست و شعارزدگی است و تنها سعی بر این دارد که تاثیر این فاجعه دردناک بر خانواده‌ها را نشان دهد. «۲۴سپتامبر» هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را در بر می‌گیرد. تا کنون فیلم‌های ارزشی، دینی و مذهبی زیادی ساخته شده است. ولی اینکه از چه منظری به آن نگاه می‌شود بسیار متفاوت است مخصوصا برای تماشاگران.

ابراهیمی‌وند که خود حافظ ۱۵جزء از قرآن کریم است درباره علاقه‌اش به قرآن توضیح داد: از حدود دو سال پیش من شروع به حفظ قرآن کردم اما در حال حاضر شش ماه است که به خاطر ساخت این فیلم حفظ قرآن را کنار گذاشته‌ام. بعد از این فیلم انشاله مجددا به حفظ قرآن ادامه خواهم داد. اما هر شب تفسیر یک آیه از قرآن را در گروه‌های فضای مجازی به اشتراک می‌گذارم تا از خاطرم نرود. ابراهیمی‌وند ادامه داد: من بدون استاد و کلاس آموزشی شروع به حفظ قرآن کردم. زیرا کار اصلی من فیلم‌سازی است و بیشتر وقتم صرف کارهای فرهنگی می‌شود. تفسیر نمونه مکارم شیرازی به دلیل روان و ساده‌بودن کمک بسیاری به من برای حفظ قرآن کریم کرد براساس این گزارش، از جمله عوامل این فیلم می‌توان به داود امیری فیلمبردار، محمد قومی طراح چهره‌پردازی، سحر شهامت طراح صحنه و لباس، سحر مصیبی مدیر برنامه‌ریزی، حسن خضرآبادی مدیر تولید، امید قربانی مدیر تدارکات، میثم مولایی تدوین، مریم مجد عکاس، شهره فهیمی منشی صحنه، ویژیوال افکت شهاب‌الدین نجفی و بهروز معاونیان صدابردار و صداگذاری اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.