امازینگ / اخبار / اخبار اقتصادی / نرخ سود بانکی از ۱۵ اردیبهشت کاهش می یابد!

نرخ سود بانکی از ۱۵ اردیبهشت کاهش می یابد!

نرخ سود بانکی از ۱۵ اردیبهشت کاهش می یابد!

سود بانکی,نرخ سود بانکی,کاهش نرخ سود بانکی

خبر ها حاکی از آن است که اعضای شورای پول و اعتبار به این نتیجه رسیده اند که نرخ سود و تسهیلات بانکی کاهش یابد! در این مطلب با مجله آمازینگ همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانیم.اعضای شورای پول و اعتبار به توافق رسیدند تا نرخ سود سپرده به ۲۰ درصد و تسهیلات به ۲۴ درصد کاهش یابد؛ مصوبه‌ای که به گفته رییس کل بانک مرکزی از ۱۵ اردیبهشت ماه در بانکها اجرایی خواهد شد.با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی اعضای شورای پول و اعتبار، سقف سود بانکی که اغلب ۲۸ درصد تعیین شده و در مواردی به ۳۰ درصد نیز می رسید ساماندهی و به ۲۴ درصد کاهش یافت.

بنابراین با کاهش حدود چهار درصدی نرخ سود تسهیلات، وام های دریافتی از بانکها نسبت به گذشته با هزینه کمتر و ارزانتر برای دریافت کننده تمام می‌شود؛ اما باید توجه داشت که نرخ سود بانکی کاهش یافته و دامنه تعیین شده به تمامی تسهیلات بانکی اختصاص ندارد و شورای پول و اعتبار برای این موضوع شرط تعیین کرده است.طبق تبصره درج شده در ماده واحده مربوط به نرخ سود تسهیلات تاکید شده که اعطای تسهیلات در چارچوب عقود مشارکتی با نرخ سود بالاتر از سقف تعیین شده، منوط به ارایه طرح توجیهی لازم توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و تایید آن از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

سود بانکی,نرخ سود بانکی,کاهش نرخ سود بانکی

اما در کنار سود تعیین شده برای عقود مشارکتی، سود عقود مبادله ای هم تکان خورده است به گونه ای که از ۲۲ درصد مصوب سال گذشته به ۲۱ درصد کاهش یافته و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی را ۲۱ درصد تعیین کنند.تغییر دیگر ایجاد شده در نرخ سود به سود سپرده اختصاص دارد. سودی که بعد از بی‌نظمی های‌مخرب بانکها در رقابت برای دریافت سپرده با سودهای غیر منطقی درست در همین ایام در سال گذشته بازنگری شده بود.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ نرخ سود سپرده سالانه به ۲۲ درصد و روزشمار به ۱۰ درصد کاهش یافت. این در حالی است که با مصوبه اخیر شورای پول واعتبار نرخ سود یکساله با ریزش دو درصدی به ۲۰ درصد رسیده است. ۲۰ درصد تعیین شده همان نرخی است که در هفته های اخیر مدیران عامل بانکها گرد هم آمده و در مورد آن توافق کرده بودند.براین اساس نرخ سود سپرده روز شمار همچنان ۱۰ درصد باقی خواهد ماند.رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این مصوبات قطعی نیست و هر سه ماه یک بار نرخ ها بر اساس گزارش بانک مرکزی بازنگری خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.