امازینگ / ورزش و تندرستی / جام جهانی 2014 / دانستنی های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل + عکس ها

دانستنی های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل + عکس ها

نکات جالب و خواندنی در مورد جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

 جام جهانی برزیل,لوگو جام جهانی 2014

دوره بیستم جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ حدود یک ماه دیگر اغاز می شود ۳۲ حاضر در این مسابقات در ۸ گروه به رقابت می پردازند . نکته جالب اینجاست برزل خود کشوری فوتبال خیز است میزبان این دوره است به همبن خاطر پش بینی می شود که جام جهانی ۲۰۱۴ به زیباترین و برترین جام جهانی تاریخ تبدیل شود.

جام جهانی 2014 , نکات خواندنی جام جهانی 2014

در زیر نگاهی به ابعاد مختلف میزبانی جام جهانی ۲۰۱۴ می‌پردازیم و شرایط کشور برزیل را برای میزبانی این رویداد بزرگ که تیم ملی فوتبال ایران نیز در آن حضور دارد، بررسی می‌کنیم.

**هزینه

قیمت هتل‌ و اقامت در شهر‌های بزرگ برزیل نظیر سائوپائولو و ریودوژانیرو بسیار بالاست و در روز‌های اخیر با توجه به نزدیکی به میزبانی جام جهانی بالا رفته است. علاوه بر هتل‌ها قیمت لوازم مصرفی در بعضی از شهر‌های برزیل بالاست. سائوپائولو به عنوان یکی از شهر‌های میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ و یکی از مهم‌ترین شهر‌های برزیل اخیرا نوزدهمین شهر گران جهان شناخته شده است. برای مثال یک هتل سه ستاره در برزیل به طور تقریبی هر شب یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت و با توجه به اینکه مرحله گروهی جام جهانی ۱۲ روز طول خواهد کشید هزینه‌ای که یک هوادار فقط برای یک هتل باید پرداخت کند بیش از ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

البته نظرسنجی‌ای که از طرف روزنامه اوله آرژانتین صورت گرفته است نشان می‌دهد گوناگونی قیمت در شهر‌های برزیل تا حد زیادی وجود دارد و برای مثال یک نوشیدنی در یک شهر برزیل ممکن است از ۵ پوند تا ۲۱ پوند متغیر باشد.

جام جهانی 2014 , نکات خواندنی جام جهانی 2014

** حمل و نقل

“ژروم والک”، دبیرکل فیفا روز جمعه گذشته اعتراف کرد افرادی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی به برزیل می‌آیند با چالش زیادی روبرو خواهند شد که مهم‌ترین این چالش‌ها بعد مسافت و حمل و نقل عمومی است. او در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت:‌ پیش خودتان فکر نکنید برزیل مانند آلمان است و خیلی راحت می‌تواند در خیابان وسیله نقلیه عمومی برای جا به جا شدن استفاده کنید. برای مثال شهر ریو را در نظر بگیرید. از این شهر تا پورتو آلگره ۱۵۸۵ کیلومتر فاصله است.همچنین از شهر ریو تا سائوپائولو ۴۴۴ کیلومتر و در پایان از شهر ریو تا فورتالزا ۲۶۱۸ کیلومتر فاصله است یعنی مسافتی از لندن تا جنوب ترکیه !

دولت برزیل در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای گسترش شبکه حمل‌و نقل عمومی خود انجام داده است و به نظر می‌رسد مشکلات این کشور برای جام جهانی کمتر شده باشد. احداث و گسترش شبکه متروی زمینی و اتوبوس‌های پرسرعت یکی از خبرهای خوب فیفا برای علاقه‌مندان به فوتبال بوده است. دیگر موضوعی که باید در جام جهانی مورد بررسی قرار داد شرایط جاده‌های این کشور است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد درصد تصادف و سرقت ماشین در شهر‌های روستایی برزیل بالا است.

جام جهانی 2014 , نکات خواندنی جام جهانی 2014

**هشدار سلامت

در بعضی از شهر‌های برزیل خصوصا در شهرهای نزدیک به جنگل آمازون، تعداد زیاد پشه‌ها باعث شیوع بیماری هایی چون مالاریا و تب زرد شده است و خبرنگاران و تماشاگرانی که برای دیدن جام جهانی به این کشور می‌روند باید مراقب این پشه‌ها باشند. در خیلی از کشورها شبکه سلامت عمومی به افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به برزیل هشدار داده است که مراقب شیوع این بیماری باشند و همچنین قرص‌های ضدمالاریا تجویز کرده است. شبکه‌های سلامت همچنین اعلام کرده است افرادی که برای تماشای جام جهانی به برزیل می‌روند بهتر است واکسن جلوگیری از تب زرد را تزریق کنند تا با خیال راحت به برزیل بروند.

دیگر بیماری که پشه‌ها در کشور برزیل آن را شایع می کنند تب دانگ است که هیچ واکسن و قرصی برای آن وجود ندارد و بسیار خطرناک است و می تواند منجر به فوت شود. کسانی که برای دیدن جام جهانی به برزیل می‌روند باید هنگام خواب در چادر بخوابند و همراه خود لوازم دور کننده پشه داشته باشند.

*آب و هوا

برزیل پنجمین کشور بزرگ دنیاست که ۳ منطقه آب و هوایی متفاوت دارد. به همین خاطر شرایط آب و هوایی در کشور برزیل به اینکه قرار است در کدام شهر تیمتان بازی کند بستگی دارد. در نظر بگیرید بین بواویستا در شمال برزیل با پورتو آلگره در جنوب ۳ هزار مایل فاصله است و طبیعی است که در کشور برزیل شاهد آب و هوا و اقلیم گوناگون باشیم. جام جهانی در فصل زمستان در برزیل برگزار خواهد شد و به همین خاطر رطوبت هوا یک عامل اصلی برای تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی خواهد بود. برای مثال مانواس یکی از گرمسیرترین شهر های برزیل است که گفته می‌شود دمای هوای آن در زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ به بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز خواهد رسید. کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کردند امکان رخ دادن پدیده ال‌نینو در زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ در شهر های برزیل وجود دارد. ال‌نینو یک گردش اتمسفری است که در صفحه‌ای عمود بر استوا رخ می دهد که با صعود هوا در غرب آرام استوایی و نزول هوا در شرق آرام استوایی شکل می‌گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضهٔ آرام استوایی ایجاد می‌شود. ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر چند سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌شود.

جام جهانی 2014 , نکات خواندنی جام جهانی 2014

* جرم

به نظر می‌رسد فیلم شهر خدا بیش از هر چیز توانست میزان بالای خشونت و جرم را در زاغه‌های شهر ریو نشان دهد. فیلم شهر خدا روایتی از رشد جرم و جنایت در مناطق زاغه‌نشین شهر ریو دوژانیرو در طول سال‌های دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی است. از زمانی که این فیلم موفق در سینما‌های جهان به نمایش درآمد یک نگرانی جهانی درباره وضعیت این مناطق در کشور برزیل ایجاد شد اما اقدام خاصی برای از بین بردن آن صورت نگرفته است. بین ژانویه و مارس ۲۰۱۴ میلادی، ۱۴۵۹ قتل فقط در شهر ریو ثبت شده است که ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

دیگر مشکل بزرگ در کشور بزرگ سرقت‌های خیابانی است. در سه ماه نخست میلادی سال جاری میلادی، ۲۳۶۷۵ سرقت خیابانی در شهر ریو ثبت شده است که نسبت به سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۶ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های اخیر حمله اوباشگران برزیلی به پلیس این شهر ‌ها نیز نگرانی های زیادی ایجاد کرده است. خیلی از کشورها از هواداران خود برای حضور در برزیل درخواست کردند که لباس های گرانقیمت و پول نقد زیاد با خود حمل نکنند چرا که ممکن است طعمه سارقان پرتعداد در شهر های برزیل شوند. سرقت مسلحانه در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای محروم برزیل عادی است. البته وزارت امور خارجه برزیل تضمین کرده است که با افزایش نیروهای امنیتی مشکلی برای علاقه‌مندان به فوتبال وجود نخواهد داشت.

خانم “دلما روسف” رئیس جمهور برزیل از تلاش گسترده این کشور برای کاهش جرم و جنایت در طول برگزاری جام جهانی سخن گفته است. او اعلام کرده است ۱۷۰ هزار پلیس در طول برگزاری جام جهانی در شهر های برزیل قرار خواهند داشت تا فضای امنیتی بسیار بالایی برای برگزاری این رقابت‌ها ایجاد شود.

* محله های فقیرنشین

شهر های فقیرنشین برزیل در مرکز شهر‌های بزرگ این کشور قرار دارد که بیشتر آن در حومه شهرهای پرنامبوچو، سائوپائولو و ریودوژانیرو قرار دارد. خشونت در این شهر‌ها بسیار بالا است . چندی پیش بود که خبر کشته شدن یک شهروند برزیلی به دست برزیل در حومه شهر ریودوژانیرو منتشر شد. پلیس برزیل در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای آرام کردن جو این شهر‌ها در آستانه برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ کرده است.

*اعتراضات

اعتراضات در کشور برزیل از قبل از جام کنفدراسیون ها شروع شد و تاکنون ادامه داشته است. اعتراض مردم برزیل ابتدا به هزینه بالای جام جهانی که روی دست دولت این کشور گذاشته است صورت گرفت اما در ادامه به فساد سیاسی و دیگر موضوعات اجتماعی دیگر نیز سرایت کرد و در ماه‌های اخیر اعتراضات مردم برزیل به برگزاری جام جهانی حتی پای بازیکنان بزرگ این کشور از جمله پله و روماریو را نیز به آن باز کرده است. هم پله و هم روماریو با سیاست خاصی از معترضان حمایت کردند اما اعلام کردند که اعتراض کنندگان نباید در طول برگزاری جام جهانی به بازیکنان تیم ملی برزیل اعتراض کنند و انها را هو کنند چرا که آنها تقصیری ندارند. معترضان اعلام کردند در طول برگزاری جام جهانی نیز به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

 جام جهانی برزیل,لوگو جام جهانی 2014

* بلیط‌ها

فیفا در چندین مهلت بلیط‌های جام جهانی را از طریق سایت خود در اختیار علاقه مندان قرار داد. استقبال علاقه‌مندان برای خرید بلیط های جام جهانی از دوره‌های قبلی بیشتر بوده است و در حال حاضر تمامی بلیط های این رویداد فوتبالی به فروش رفته است. البته باید طبق روال هر سال منتظر بازار سیاه و فروش غیرقانی بلیط های جام جهانی در روز‌های آینده باشیم.

* جام جهانی ۲۰۱۴ از دریچه اعداد

(۰) : انگلیس تاکنون نتوانسته است برزیل را در جام جهانی شکست دهد.

(۵): برزیل ۵ بار تاکنون توانسته به قهرمانی در جام جهانی برسد. اولین بار ۱۹۵۸ و آخرین بار در سال ۲۰۰۲ بوده است که این تیم توانسته به قهرمانی برسد.

(۷): تعداد عجایب طبیعی در کشور برزیل شامل جنگل آمازون، آبشار، ایگواگو و ذخایر طبیعی پانتانال است.

(۱۲): جام جهانی ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ آغاز می‌شود و بازی فینال در روز ۱۳ جولای ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد.

(۱۸): قیمت یک پیتزای بزرگ در شهر سائوپائولو ۱۸ پوند است.

(۲۰): جام جهانی برزیل بیستمین دوره جام جهانی است.

(۲۶): تعداد ایالت‌های برزیل در کنار ایالت برازیلیا که یک ایالت فدرال است.

(۵۳): تعداد پروژه‌های نقلیه عمومی در شهرهای برزیل که شامل ۱۵ سیستم اتوبوس‌های جدید است.

(۶۱۷) پوند گرانقیمت‌ترین بلیت جام جهانی ۲۰۱۴ که مربوط به بهترین قسمت ورزشگاه در بازی فینال است.

(۱۷۶۲) مایل بیشترین مسافت بین شهرهای مانوس و پورتو آلگره در برزیل.

(۱۰۳۸۷۰) تعداد گونه‌های مختلف حیوانی که در برزیل یافت می‌شود.

(۶۰۵۱۹۱) تعداد بلیت‌های اختصاص یافته به شرکت‌های اقتصادی.

(۱۰۰۰۰۰۰) تعداد اعتراض کنندگان به دولت برزیل در طول جام کنفدراسیون‌ها که تابستان برگزار شد.

(۲۰۳) میلیون تعداد متقاضیان تهیه بلیت در ۲۴ ساعت مرحله نخست خرید اینترنتی بلیت جام جهانی

(۱۶) میلیون: تعداد جمعیت مردم برزیل که در فقر مطلق زندگی می‌کنند. برزیل ۱۹۹ میلیون جمعیت دارد.

(۴۸٫۶) میلیون پوند رقم انتقال نیمار ستاره برزیلی‌ها از سانتوس به بارسلونا

(۹۲) میلیون: ۹۲ میلیون از مردم برزیل با مشکل چاقی مواجه هستند که باعث شده است در بین صندلی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ صندلی‌های سایز بزرگ نیز ایجاد شود.

(۲) میلیارد پوند: مقدار هزینه سرمایه‌گذاری در ۱۲ استادیوم جام جهانی.

جام جهانی ۲۰۱۴ از ۱۲ ژوئن با دیدار دو تیم برزیل و کرواسی در شهر سائوپائولو آغاز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.