امازینگ / ورزش و تندرستی / جام جهانی 2014 / گفتگو با دژاگه در مورد تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴

گفتگو با دژاگه در مورد تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴

گفتگو با دژاگه در مورد تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴

 اشکان دژاگه , تیم ملی فوتبال ایران,جام جهانی 2014,اخبار جام جهانی 2014,ایران در جام جهانی 2014,جام جهانی 2014 برزیل,جام جهانی برزیل

وضعیت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

روزنامه گاردین در گزارشی به بررسی شرایط اشکان دژاگه پرداخت. هافبک کناری فولام با حمایت از فلیکس ماگات در خصوص فصل پرفراز و نشیب این تیم گفت: واقعاً اوضاع بدی در طول این فصل داشتیم، جنب‌و‌جوش لازم را نداشتیم و کسب پیروزی را فراموش کرده بودیم ولی با حضور ماگات اوضاع تغییر کرد.

این روزها مربی که به «شکنجه‌گر» مشهور است با تمرینات زیادش هافبک ایرانی فولام و بازیکنان دیگر این تیم را از نو با یکدیگر متحد کرده است.

هافبک ایرانی سفیدپوشان غرب لندنی تصریح کرد: پیروزی در دو دیدار اخیر به ما اعتماد به نفس و روحیه داد. فولام در لیگ برتر بازی می‌کند و ماگات بهترین فرد برای هدایت این تیم است. انتصاب او به عنوان سرمربی فولام درست بود. فلیکس در آلمان اسم و رسم بزرگی دارد، مربی که با بایرن‌مونیخ و ولفسبورگ به عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا رسید و شهرت خاصی دارد. او مربی است که قادر به آرام کردن و متمرکز کردن بازیکنان است. فلیکس می‌داند که چه زمانی موقع کار و چه زمانی موقع شوخی کردن است. او به خوبی تعادل را در  تیم رعایت می‌کند و لازم بود خیلی زودتر از این چنین فردی را در رأس کادرفنی تیم داشته باشیم.

وی افزود: در ولفسبورگ برای فرار از سقوط به دسته پائین‌تر نیاز به برد داشتیم. ماگات با بازیکنان خیلی صحبت می‌کرد و با اطمینان قلب دادن به ما وظیفه‌مان را یادآوری می‌کرد. دشوارترین چیز در چنین شرایطی فشاری است که روی تیم و بازیکنان است، درست همان چیزی که در حال حاضر در فولام تجربه می‌کنیم ولی فلیکس با صحبت کردن ما را از این فشارها رها کرد. پیش از بازی با نوریچ خودمان را باور داشتیم و حتی بعد از این بازی باورمان قوی‌تر شد. فصل گذشته در کریون‌کاتیج تاتنهام را شکست دادیم، پس در این دیدار هم شانس شکست اسپرزها را داریم.

دژاگه ۲۷ ساله که بیشتر دوران حرفه‌ای‌اش در سه باشگاه و دو تیم ملی بوده، روی بدنش خالکوبی‌های خاصی به چشم می‌خورد. روی ساعد راست دژاگه واژه «تهران» شهری که او در سال ۱۹۸۶ در آن متولد شده است. روی بازوی چپ واژه «برلین» جایی که در آن بزرگ شده و برای هرتابرلین بازی کرده  و در نهایت روی گردنش جمله‌ای با این عنوان «هرگز فراموش نکن که اهل کجایی» خالکوبی شده است.

اشکان که در تمامی رده‌های سنی برای آلمان به غیر از تیم ملی فوتبال این کشور بازی کرده و در سال ۲۰۰۹ با تیم زیر ۲۱ سال آلمان به عنوان قهرمانی اروپا رسید. وی در این خصوص گفت: آلمان بازیکنان سرشناس زیادی از نسل جدید داشت، پس اوضاع سختی بود تا به ترکیب تیم ملی این کشور راه پیدا کنم ولی همیشه گزینه بازی برای تیم ملی فوتبال ایران را داشتم.

وی گفت: هم پدرم و هم مادرم ایرانی هستند، همسرم هم همانند خودم ایرانی است ولی حتی با وجود اینکه در آلمان بزرگ شده‌ام ولی همه ما به زبان فارسی صحبت می‌کردیم و به صدای قلبم گوش می‌دادم. من در تهران متولد شده‌ام و بسیاری از فامیل‌های ما در ایران هستند. هنوز هم ایران و آلمان را کشورهای خودم می‌دانم ولی از اینکه نماینده ایران هستم، افتخار می‌کنم. ایران کشور زیبایی است که مردمش عاشق فوتبال هستند.

هافبک تیم ملی کشورمان عنوان کرد: برخی مردم، هم‌تیمی‌ها و دوستانم از من می‌پرسند که ایران چه جور جایی است؟ من تنها می‌توانم بگویم که ایران کشوری زیبا با مردمی فوق‌العاده است. ترجیح می‌دهم در مورد مسائل دیگر صحبت نکنم. من برای بازی کردن برای تیم ملی و دیدن خانواده‌ام به ایران می‌روم و نماینده کشورم هستم. این چیزی است که می‌دانم و از اینکه برای ایران بازی می‌کنم احساس غرور می‌کنم ولی خیلی از مردم فقط نکات منفی که در اخبار منتشر می‌شوند را می‌بینند. این همان چیزی است که ممکن است از شنیدن نام ایران هراس پیدا کنند. تنها می‌توانم بگویم که مردم ایران فوق‌العاده هستند و ایران کشور من است.

دژاگه زمانی‌ که در تیم زیر ۲۱ سال آلمان عضویت داشت در یکی از دیدارهای این تیم با صحبتی که با کادرفنی داشت مقابل تیم رژیم صهیونیستی بازی نکرد. وی در این‌باره گفت: این موضوع برای خیلی وقت پیش است. این اتفاق برای گذشته است و حالا فقط به آینده فکر می‌کنم.

ایران که در آخرین رده‌بندی فیفا در رده سی‌و‌هفتم بهترین تیم‌های ملی جهان جای گرفت در گروه F جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به سرمربیگری کارلوس کی‌روش با آرژانتین، نیجریه و بوسنی‌و‌هرزگوین همگروه است. تیم ملی که بازیکنان مستعدی همچون اشکان دژاگه، دنیل داوری، رضا قوچان‌نژاد و استیون بیت‌آشور که متولد سن‌خوزه کالیفرنیا است و در حال حاضر برای ونکوور وایت‌کپس کانادا بازی می‌کند را به ترکیبش اضافه کرده در ماه آینده در دیدارهای دوستانه‌ای به مصاف تیم‌های بلاروس، مونته‌نگرو و آنگولا خواهد رفت.

هافبک جنگنده تیم ملی کشورمان تصریح کرد: می‌دانم انجام بازی‌های دوستانه با ایران ساده نیست ولی کی‌روش مربی باتجریه‌ای است برای همین می‌تواند چنین بازی‌هایی را ترتیب بدهد. حضور تیم ملی در برزیل باورنکردنی است. کل ایران زمانی که ما به مرحله پایانی جام جهانی صعود کردیم احساس غرور می‌کردند. ما صدهزار هوادار در ورزشگاه ملی‌مان داریم که برای ما جیغ و فریاد می‌زنند.

دژاگه اظهار داشت: پس از ژاپن بهترین تیم آسیا هستیم. البته در جام جهانی فشاری روی ما نیست و ما می‌توانیم بازی خودمان را انجام دهیم. اگر موفق شویم به دور دوم صعود کنیم برای اولین بار خواهد بود که ایران به این مهم دست پیدا می‌کند. آرژانتین به عنوان تیم نخست از گروه F صعود خواهد کرد ولی در مقابل نیجریه و بوسنی ما هم شانس رسیدن به مرحله یک‌هشتم نهایی را داریم. چرا که نه؟ ما تیمی مستعد هستیم.

دژاگه خاطرنشان کرد: می‌دانم ایرانی‌های زیادی وجود ندارند که در حال حاضر در لیگ‌های مهم دنیا به خصوص بوندس‌لیگا بازی کنند. قوچان‌نژاد در چارلتون بازی می‌کند ولی اینکه بازیکنان جوان ما برای خود اسم و رسمی پیدا کنند کار دشواری است. من خوش‌شانس بودم که در آلمان بزرگ شدم ولی خیلی از مربیان برای تماشای بازیکنان ایرانی به ایران سفر نمی‌کنند. شاید آنها این شانس را داشته باشند که در تیم‌های اماراتی یا قطری دیده شوند و باید خیلی خوش‌شانس باشند که در تیم‌های اروپایی فرصت بازی کردن پیدا کنند. این دلیلی است که به آن امید دارم، در این جام جهانی بازیکنان ما فرصت دارند تا به جهانیان نشان دهند که چه فوتبالیست‌های خوبی هستند.

دژاگه که تنها نماینده ایران در لیگ برتر انگلیس است گفت: اگر ماگات همچنان سرمربی فولام باقی بماند توانایی غافلگیر کردن تیم‌ها و حتی رسیدن به دستاوری را داریم. به ولفسبورگ نگاه کنید، ما پس از اینکه موفق شدیم از سقوط به دسته پائین‌تر فرار کنیم فصل بعدش هم تا آستانه کسب سهمیه حضور در رقابت‌های اروپایی پیش رفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.