امازینگ / اخبار / اخبار هنرمندان / معرفی ۵ فیلم سینمایی برتر برای اکران در نوروز ۹۳

معرفی ۵ فیلم سینمایی برتر برای اکران در نوروز ۹۳

معرفی ۵ فیلم سینمایی برای اکران در نوروز ۹۳

معرفی فیلم های اکران در نوروز 93, نوروز 93,فیلم سنمایی , فیلم های اکران نوروز 93, داستان فیلم های سینمایی

در فاصله کمتر از دو هفته تا آغاز سال ۱۳۹۳ و در شرایطی که سینماداران به شدت از فروش‌های پایین فیلم‌ها نگرانند، اکران نورزوی با نمایش دو فیلم آغاز شد و با نمایش سه فیلم دیگر در روزهای آینده، ترکیب فیلم‌هایی که در این ایام به نمایش در خواهد آمد، تکمیل خواهد شد اما آیا این ترکیب آغاز پردرآمدی برای سینمای ایران خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، اکران نوروزی سال ۹۳ به عنوان مهم ترین مقطع اکران سالیانه سینمای ایران با نمایش پنج فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در گروه سینمایی آزادی، «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی در گروه سینمایی استقلال، «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی در گروه سینمایی قدس، «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی در گروه سینمایی آفریقا، «با دیگران» به کارگردانی ناصر ضمیری در گروه سینمایی فرهنگ شکل خواهد گرفت.

پس از آغاز اکران «معراجی‌ها» که دو هفته ای از آغاز اکرانش می‌گذرد و در ایام نوروز نیز روی پردذه خواهد بود، اکران «خط ویژه» از دیروز در سینماهای تهران آغاز شد و امروز جمعه نیز «طبقه حساس» اکران خواهد شد تا در فاصله دو هفته تا نوروز، تنها دو فیلم «با دیگران» و «چ» در صف اکران باقی بمانند که این دو اثر نیز از ۲۱ اسفندماه و پیش از فرا رسیدن هفته پایانی سال رنگ پرده سینماها را خواهند دید و رقابت برای فروش بیشتر در نوروز ۹۳ شدت خواهد گرفت.

از هم اکنون رگه‌های پررنگ این رقابت را در گفته‌های کارگردان‌های این آثار می‌توان جست که با کنایه به میزان فروش آثار پیشین یکدیگر، رجز می‌خوانند و از شکستن رکورد فروش در سینماها سخن می‌گویند، هرچند با شرایط اقتصادی کنونی و زمزمه افزایش قیمت بلیت، بعید است چنین اتفاقی به سادگی رخ دهد و فیلمی از میان این پنج اثر بتواند بیش از هفت میلیارد تومان فروش داشته باشد. با این حال باید دید و پیش از انکه نگران سینماها باشیم، باید نگران مخاطب سینما باشیم و بر همین اساس بگوییم که با چه فیلم‌هایی در این اکران نوروزی مواجه خواهیم بود؟

معراجی ها
کارگردان: مسعود ده نمکی
بازیگران: اکبر عبدی ، برزو ارجمند، دانیال عبادی، بهاره افشاری، مهران رجبی، سید جواد هاشمی، پندار اکبری، پوراندخت مهیمن، اصغر نقی زاده، ماشاالله شاهمرادی، عباس محجوب،سهراب یاری، احمد ایراندوست
خلاصه داستان: محمد جوانی است که شوق رفتن به جبهه را دارد اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش مواجه می‌شود و پدر برای رفتن او به جبهه شرط‌های عجیب و غریب می‌گذارد تا اینکه محمد شبانه از خانه فرار کرده و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شود.

معرفی فیلم های اکران در نوروز 93, نوروز 93,فیلم سنمایی , فیلم های اکران نوروز 93, داستان فیلم های سینمایی

مسعود ده نمکی کوشیده است تا اثری در ژانر جنگی با جذابیتی بیش از آثار پیشینش بسازد و به همین دلیل جذاب ترین سکانس‌های جنگی «معراجی‌ها» و برخی سکانس های خنده دار این سریال را کنار هم چید و به جشنواره فیلم فجر آورد که در نگاه اول، اگر نگوییم عقبگرد، نمی توانیم بگوییم پیشرفتی نسبت به آثار پیشینش داشته است. تلاش برای صحنه درگیری «نجات سرباز رایان» جزو اتفاقات جالب در این فیلم سینمایی است که با نقدهای موافق و مخالفی همراه شده است.

سینمای ده نمکی اما مخاطبان خاص خود را دارد؛ مخاطبانی که در دو هفته اخیر مشتری فیلم تازه او بوده‌اند و فروش این اثر را نیز هرچند برخلاف آثار پیشینش به سرعت میلیارئی نکردند و سرعت وقوع این اتفاق کند شده اما قطعاً فیلم او بیش از اینها خواهد فروخت و در نهایت نیز با پخش در تلویزیون، بازدهی اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذار و تهیه کننده و کارگردانش خواهد داشت. شاید از این منظر بتوان گفت که «رسوایی ها» نخستین سریال تلویزیونی است که در اکران سینمایی موفق به جذب مخاطب وسیع خواهد شد و بخشی از چرخ اقتصاد سینمای ایران را برای سال ۹۳ خواهد چرخاند.

چ
کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا
بازیگران: فریبرز عرب نیا، سعید راد، بابک حمیدیان و مریلا زارعی
خلاصه داستان: فیلم، دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران را نشان داده و از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد ۱۳۵۸ زندگی شهید چمران را روایت کرده است.

 

معرفی فیلم های اکران در نوروز 93, نوروز 93,فیلم سنمایی , فیلم های اکران نوروز 93, داستان فیلم های سینمایی

بابک حمیدیان در صحنه‌ای از «چ»

شاید درباره غائله پاوه و جریان تجزیه طلبی کردهای مارکسیست بسیاری از نسل جوان نشنیده باشند و یا بسیار اندک شنیده باشند. حاتمی کیا با «چ» آمده که چمران را با برشی از این بخش از زندگی اش به تصویر بکشد و نشان دهد که سیمای این دکترای فیزیک هسته‌ای آن چیزی نیست که یک عمر در قالب یک کلیشه به تصویر کشیده شده و چون این فیلم دغدغه او بوده، برخلاف اکثر آثار فاخر، بودجه ۶ میلیاردی این پروژه دود نشده و خروجی قابل قبولی داشته است.در واقع اگرچه این فیلم قطعاً نمی تواند در گیشه حتی نیمی از هزینه تولیدش را بازگرداند اما خروجی اثر، آنچنان نفیس و ارزشمند شده که بتوان به عنوان یکی از محصولات فرهنگی ارزشمند ایران با سری برافراشته به کارگردانی آرژانتینی نشان داد و گفت: «اگر شما آن «چ» دارید، ما هم این «چ» را داریم» که اتفاقاً مرزهای آزادی خواهی هردو در دایره کشورشان محدود نشده و در کشورهای دیگر برای آزادی مردمان مختلف جنگیده‌اید و در همین راه کشته شدند.

حاتمی کیا با این فیلم به جوان این مملکت چهره رحمانی از «مصطفی چمران» را نشان داده تا بگوید لازم نیست برای یافتن اسطوره به آمریکای لاتین سفر کنید و عکس دکتر چمران، به مراتب جذاب تر از عکس چگوارا برای نقش بستن بر روی تیشرت هایتان است؛ قهرمانی که شانس حضور در بهترین مراتب علمی و زندگی با همسر آمریکایی اش را به گوشه ای نهاده و راهی آوردگاه آزادی خواهی شده و به قول ابراهیم حاتمی کیا، نقطه بالا رفتن چمران، دست شستن از عزیزترین بستگانش در آمریکا همچون دست شستن ابراهیم از اسماعیل بوده و به همین دلیل بر این موضوع در این فیلم بسیار تاکید شده است.

خط ویژه
کارگردان: مصطفی کیایی
بازیگران: مصطفی زمانی، هانیه توسلی، میلاد کی‌ مرام ، هومن سیدی، میترا حجار، سام قریبیان، محسن کیایی و پریناز ایزدیار
خلاصه داستان: فیلم، داستان پول هنگفتی است که بدست چند جوان می افتد و… .

معرفی فیلم های اکران در نوروز 93, نوروز 93,فیلم سنمایی , فیلم های اکران نوروز 93, داستان فیلم های سینمایی
هانیه توسلی، مصطفی زمانی و هومن سیدی در نمایی از «خط ویژه»

مصطفی کیایی که با «ضدگلوله» توجه منتقدان را به خود جلب کرده بود، در این فیلم نیز همان مسیر را ادامه داد اما این بار سراغ یک فیلم اجتماعی رفت و داستان هک کردن حساب بانکی یک آقازاده رانت خوار و جابجایی ۱۰ میلیارد از این حساب که در قالب وامی نامشروع دریافت شده را روایت می کرد. فیلم اگرچه در حوزه فیلم برداری نظیر نماهای هلی شات قابل توجه بود و از ریتم مناسبی نیز برخوردار بود اما یک اثر ایده آل برای منتقدان محسوب نمی شد و به طور خاص بازیها در نیامده بود. هانیه توسلی، بازی متفاوتی ارائه نمی کرد، میترا حجار نیز انگار انرژی برای این نقش نگذاشته بود و از پریناز ایزدیار و مصطفی زمانی نیز بیش از این انتظار نمی رفت.

سام قریبیان بازی متوسطی داشت و شرارت کاراکتری که برایش تعریف شده بود را نمی توانست به مخاطب بباوراند. میلاد کیمرام، هومن سیدی و محسن کیایی بازیهای بهتری داشتند و تا حدودی توانستند نظر مخاطب را جلب کنند. «خط ویژه» هرچند مطابق پیش بینی ها در جشنواره فیلم فجر موفقیت چشمگیری در به دست آوردن سیمرغ ها نداشت اما در اکران شانس خوبی برای فروش خواهد داشت و کارگردانش نیز انگیزه اش را از اکران فیلمش زودتر از سایر فیلم ها، شکستن انحصارها و به طور خاص شکستن رکورد هفت میلیارد تومانی فیلم اخراجی ها عنوان کرده که البته هدف چندان در دسترسی نیست! تیراژ پایانی فیلم با صدای رضا یزدانی است که بر جذابیت‌های گیشه ای این اثر افزوده و احتمالاً گروهی به خاطر شنیدن صدای یزدانی هم شده، به تماشای این فیلم خواهند نشست.
با دیگران
کارگردان: ناصر ضمیری
بازیگران: حسین محجوب، هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان، حمیدرضا آذرنگ و لیلا زارع
خلاصه داستان: آرزو به دلیل سقط جنین های مکرر، امید خود را به داشتن فرزند از دست داده و زندگی مشترک او با امیرحسین در شرایط بحرانی قرار دارد. مریم، دوست و همکار او با اقدامی فداکارانه، مسیر تازه ای را در برابر این زوج جوان قرار می دهد.اما آزادی یعقوب شوهر سابق طاهره از زندان زندگی آنها را پیچیده می کند.

معرفی فیلم های اکران در نوروز 93, نوروز 93,فیلم سنمایی , فیلم های اکران نوروز 93, داستان فیلم های سینمایی
هنگامه قاضیانی در صحنه‌ای از «با دیگران»

«با دیگران» تنها فیلم از یک کارگردان فیلم اولی است که شانس اکران نوروزی را یافته و البته ضمیری در رقابت با حاتمی کیا، تبریزی، ده نمکی و کیایی کار دشواری دارد که بعید است بتواند آنچنان موفق ظاهر شود، چرا که اثرش جذابیت های رقبا را ندارد و البته نامش نیز همچون حاتمی و تبریزی و ده نمکی برند نشده است. فیلم به پیچیدگی خلاصه داستانش نیست و مشخص نیست در اکران نوروزی که زمانی برای اندیشیدن به حیات سینماها است، چرا چنین اثری اکران شده و فیلم‌ها مورد اقبال مخاطبان در نظرسنجی جشنواره یا برگزیدگان، جای این فیلم بلند را نگرفته اند.

به هر حال آنچه از هم اکنون کاملاً قابل پیش بینی است، فروش بسیار اندک این فیلم در گیشه خواهد بود و مردم بعید است در انتخاب میان فیلم‌های روی پرده ترجیح دهند از گزینه های پیش رو بگذارند و «با دیگران» را تماشا کنند که نه خلاصه داستانش حرف تازه ای دارد و نه کارگردانش را می‌شناسند. با این حال شاید بهتر باشد عوامل «با دیگران» قدر این فرصت طلایی را بدانند و از طریق حضور در سینماها و همراهی با تماشاچیان، زمینه جلب نظر ایشان و کشاندنشان به سالن‌های سینما را فراهم سازند.

طبقه حساس
کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران: رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، آزاده صمدی، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی و محمدرضا فروتن
خلاصه داستان: فیلم، داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش، او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن قبر، دفن شده است.

معرفی فیلم های اکران در نوروز 93, نوروز 93,فیلم سنمایی , فیلم های اکران نوروز 93, داستان فیلم های سینمایی
رضا عطاران در صحنه‌ای از «طبقه حساس»

کمدی «طبقه حساس» که فیلمنامه اش را پیمان قاسم خوانی نوشته و اتفاقاً کاراکتر مرد مرده را نیز بازی می کند، از داستان شسته رفته ای برخوردار است و تکلیفش با خودش معلوم است. فیلم بیش از حد کش داده نشده و به موقع تمام می‌شود، کمال تبریزی به خوبی سناریو را به تصویر کشیده بود و ریتم فیلم را به خوبی تا انتها در یک مسیر نگه داشته و سکته ای در فیلم مشاهده نمی شود.

تبریزی که برای ساخت همین اثر نیز مدت ها پشت در ارشاد ماند، بازگشت جدی به صحنه سینما داشته و علی رغم کیفیت قابل توجه اثرش، باید اذعان کرد فیلم های بهتری از فیلمش در این دوره حضور دارند و شاید به همین دلیل در انتخاب‌های هیات داوران دیده نشود. با این حال این فیلم تبریزی نیز همچون فیلم های پیشینش، فروش موفقی در گیشه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.