امازینگ / سرگرمی / راهنمایی و توصیه های مهم برای مسافرت های نوروزی

راهنمایی و توصیه های مهم برای مسافرت های نوروزی

راهنمایی و توصیه های مهم برای مسافرت های نوروزی

نوروز 93, مسافرت های نوروز 93,راهنمای سفر نوروزی,مسافرت نوروزی, مسافرت, سفرهای نوروزی, وسایل سفر, وسایل مورد نیاز سفر, آداب مسافرت, برنامه ریزی برای مسافرت, دانستنی های سفر

راهنمای سفر نوروزی

نوروز در راه است و عید نوروز فرصتی مناسب برای مسافرت نوروزی است. اگر به هر دلیلی، تصمیم به مسافرت نوروزی گرفته اید و یا در نظر دارید برای مدتی از محل دائمی تان دور شوید، در این صورت شرایط جدیدی را تجربه خواهید کرد که بر وضعیت جسمی اتان تأثیر می گذارد.

 برای آن که در طول مسافرت نوروزی، این شرایط بر سلامتی و شادابی اتان تأثیر منفی نگذارد، بهتر است به این نکات توجه کنید:

* قبل از شروع مسافرت نوروزی، برنامه مسافرتتان را تنظیم کنید.

* در این برنامه، مدت زمان مسافرت، مسیر دقیق  توقفگاه های بین راه را مشخص کنید.

* همچنین بهتر است از وضعیت هوای مقصد و مسیر سفر، اطلاع کافی داشته باشید و مراکز امداد رسانی را در طول مسیر شناسایی کنید. پیش از ترک منزل، یک بار دیگر وسایل مورد نیاز در طول سفر را بازبینی کنید.

* برای اطمینان از این که همه وسایل مورد نیاز را مسافرت نورزی را برداشته اید، قبلاً صورتی از آن ها تهیه کنید و از بردن وسایل اضافی و غیرضروری خودداری کنید.

* با یاد و نام خدا مسافرت نوروزیتان را شروع کنید. اگر با وسایل نقلیه عمومی مسافرت می کنید، برای سوارشدن، به موقع خود را به محل تعیین شده برسانید تا حوادث احتمالی باعث جاماندن شما نشود.

* اگر با وسیله نقلیه شخصی مسافرت می کنید، آن را از لحاظ فنی کاملاً معاینه کنید و نقایص آن را برطرف سازید.

* لوازم یدکی و ایمنی ضروری و لوازم پرمصرف نظیر شمع، پلاتین، تسمه پروانه و چرخ یدکی را به همراه ببرید و از مسافرت با خودروی معیوب جد اً بپرهیزید. از کافی بودن سوخت خودروی خود تا رسیدن به اولین جایگاه سوخت گیری مطمئن شوید و از حمل سوخت اضافی در صندوق عقب خودرو، به طور جدی خودداری کنید.

*  برای مسافرت نوروزی بکوشید مسیری را انتخاب کنید که آشنایی کافی با شرایط آن دارید. درغیر این صورت شرایط مسیر را از افراد آگاه جویا شوید. اگر از مسیرهای برف گیر عبور می کنید، وسایل لازم مانند زنجیر چرخ و لباس گرم و مناسب نیز به همراه ببرید.

* برای پیشگیری از سوانح رانندگی، در زمانی که مضطرب، ناراحت و خسته اید، رانندگی نکنید.اگر خواب آلوده هستید، خودروی خود را در محل مناسبی نگه دارید و استراحت کنید.

* در هنگام بروز حادثه در مسافرتهای نوروزی ، آرامش خود را حفظ کنید، چون اگر با عجله و شتاب تصمیم بگیرید، مشکلات را بیشتر خواهید کرد. در توقف های اضطراری نیز، موارد ایمنی لازم را رعایت کنید.

* باید توجه داشته باشید افرادی که دارای شرایط خاص هستند، باید در طول سفرشان از دستورهای ویژه ای پیروی کنند؛ مثلاً سفرهای هوایی برای زنان باردار در اواخر بارداری ممنوع است. در هر صورت،اگر شرایط جسمی و روحی خاصی دارید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتماً درباره نحوه مسافرتتان با پزشک خود مشورت کنید.

* همیشه توجه داشته باشید که کودکان نسبت به تغییر شرایط محیط حساس تر هستند. بنابراین نسبت به کودکان در طول سفر ، توجه بیشتری داشته باشید.

* آب و غذای کافی به همراه داشته باشید و تا حد ممکن در طول مسافرت نوروزی غذا را برای مصرف یک وعده غذایی تهیه کنید.

* در طول مسافرت نوروزی در صورت باقی ماندن غذا، آن را در ظرف سربسته، در مکان سرد نگه داری کنید. همچنین قبل از مصرف غذای باقی مانده آن را به مدت کافی حدود ۲۰ دقیقه حرارت دهید.

* غذاهای خانگی مطمئن ترین غذا در طول سفر هستند.

* اگر در طول مسیر مسافرت نوروزیتان مجبور به صرف غذا در اغذیه فروشی ها و رستوران های بین راه هستید، از تهیه بهداشتی غذاها مطمئن شوید. در غیر این صورت از مصرف غذا در اماکن غیر بهداشتی دوری کنید، همچنیناز غذاهای بسته بندی شده استفاده کنید.

* در طول مسافرت دقت کنید، قبل از خرید موادغذایی بسته بندی شده، حتماً به پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و تاریخ تولید و انقضای محصول توجه کنید. همین طور کنسروها را قبل از مصرف حتماً بجوشانید.

* در طی مسافرت نوروزی  از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه از جمله: خامه، کره، پنیر و کشک غیرپاستوریزه، خودداری کنید. اگر در مسافرت مجبور به استفاده از شیرخام غیرپاستوریزه شدید، حتماً آن را جوشانده و۱۰ دقیقه در حال جوش به هم بزنید.

* حتماً از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید. در صورتی که از سالم بودن آب مصرفی خود اطمینان ندارید، باید آن را جوشانده و سپس مصرف کنید.

* مواد غذایی اتان را از دست فروشی ها و مغازه های غیربهداشتی تهیه نکنید.اسهال ۲۰ تا ۵۰ درصد مسافران را مبتلا می کند. برای پیشگیری از اسهال در مسافرت، از غذاخوری های غیربهداشتی استفاده نکنید و در تهیه و مصرف غذا و میوه، نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنید.مصرف میوه و سبزی باید پس از شست و شوی کامل، به حد کافی انگل زدایی و گندزدایی شود.

* در صورت ابتلا به اسهال در مسافرتهای نوروزی ، بکوشید مایعات بیشتری مصرف کنید و اگر به اسهال خونی یا اسهال همراه با تب بالا دچار شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت نوروزی، از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنید، چون عوارض آنها زیاد است و اثری در کاهش دوره اسهال ندارند.

* غذاهای خام و نیم پز ممکن است آلوده به عوامل عفونی باشند، بنابراین در مسافرتهای نوروزی از مصرف آنها پرهیز کنید. علاوه بر این از مصرف موادغذایی، به ویژه نوشیدنی های دست فروشان در مسافرت بپرهیزید.

* از هر۱۰ نفر ۹ نفر در طول زندگی خود دچار بیماری مسافرتی می شوند. این بیماری که در کودکان شایع تر است موجب تهوع، استفراغ و سردرد در افراد حساس می شود.

* اگر به حرکت حساس هستید و به بیماری مسافرت دچار می شوید، سعی کنید در طول مسیر کاملاً به صندلی خودرو تکیه دهید و صندلی را به حال نیمه خوابیده قرار دهید. بهتر است در قسمتی از وسیله نقلیه قرار بگیرید که کمترین تکان را دارد؛ مثلاً در میانه اتوبوس، صندلی جلوی خودرو و کنار بال هواپیما.

* اگر به بیماری مسافرت مبتلا هستید از درون خوردو به مناظر نگاه نکنید و یا اگر در قایق یا کشتی هستید به موج ها ننگرید و فقط به افق چشم بدوزید. بهتر است از بوهای تحریک کننده مانند سیگار دوری کنید. همچنین سعی کنید از شب قبل از مسافرت، کمتر غذا و نوشیدنی بخورید و در طول راه نیز شکم خود را نسبتاً خالی نگه دارید. فقط زمانی از دارو استفاده کنید که سایر توصیه ها برای شما مفید نبوده باشد.

* این داروها را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید. راننده خودرو نباید از این داروها استفاده کند؛ چون موجب کاهش هوشیاری و افزایش احتمال تصادف می شود.

*سعی کنید در مسافرت نوروزی یک کیف مخصوص وسایل و اقلام بهداشتی به همراه داشته باشید. در این کیف کارت یا دفترچه بیمه خدمات درمانی خود و هم سفرانتان و آخرین نسخه های پزشکی تان را بگذارید. همچنین اگرعینک اضافی دارید آن را همراه خود ببرید. بیماران قلبی هنگام مسافرت آخرین نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند.

* اگر داروهایی را به طور مرتب مصرف می کنید، به مقدار کافی آنها را به همراه ببرید. اگر مبتلا به آسم، حساسیت، تشنج صرعی، بیماریهای قلبی، بیماری قند یا بیماری خاص دیگری هستید، هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روی پیراهن، گردن بند یا مچ بند داشته باشید.

* در مسافرت نوروزی مقداری داروهای اولیه مانند مسکن های ساده، پماد سوختگی، قرص مسافرت، محلول های ضدعفونی و وسایل زخم بندی در کیف بهداشتی خود همراه ببرید.

* هنگام مسافرت، در کیف بهداشتی خود نام و نشانی نزدیک ترین اقوام و آشنایان خود را بگذارید. هنگام مسافرت، کودکان را تنها نگذارید. بهتر است برگه ای شامل نام و نشانی کامل در جیب آنان قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.