امازینگ / اخبار / مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۹۲ + لیست برندگان

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۹۲ + لیست برندگان

پخش آنلاین مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۹۲ از اینترنت

پخش زنده, پخش انلاین, مراسم اختتامیه فیلم فجر, دانلود مراسم اختتامیه فجر, مراسم اختتامیه فیلم فجر 92, برندگان جوایز فیلم فجر 92, برگزیدگان فیلم فجر 92, برنده سیمرغ فجر 92, جشنواره 32 فیلم فجر, اسامی برندگان جشنواره 32 فجر, جشنواره 32 فیلم فجر 92, بهمن 92, بهترین بازیگر, بهترین فیلم, بهترین کارگردان

سرانجام بعد از ده روز رقابت هیجان‌برانگیز، جشنواره فیلم فجر به مرحله حساس اعلام برگزیده‌ها رسید.

امروز از ساعت ۶:۳۰ مراسم اختتامیه جشنواره در برج میلاد آغاز می‌شود. مراسمی که قرار است در آن برگزیدگان یک رقابت فشرده میان بزرگان سینمای ایران داوری شود.گزارش لحظه به لحظه مراسم را در تسنیم بخوانید.

۱۸:۱۳ :پیش مقدمه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر همچون مراسم افتتاحیه؛ عبور هنرمندان از فرش قرمز است. رضا ناجی، اولین هنرمندی است که از روی فرش قرمز عبور می‌کند.

۱۸:۱۵: در ادامه مراسم سعید راد، شهرام مسلخی، سالم صلواتی،یما جاوودی، یدالله صمدی، مجید و نیکی مظفری ابوالحسن داوودی، سعید راد، غلامرضا موسوی، لوریس چکناواریان، داریوش فرهنگ، کارن همایون‌فر، رویا نونهالی، بهرام رادان و مصطفی رزاق کریمی از فرش قرمز عبور کردند. احسان کرمی اسامی هنرمندان را اعلام می‌کند.

۱۸:۱۸: عوامل فیلم «آرایش غلیظ» به همراه سهراب پورناظری از فرش قرمز عبور کردند.عوامل فیلم «شیار ۱۴۳» هم از روی فرش قرمز عبور کردند. نرگس آبیار، مهدی قاسمی، گلاره عباسی و مریلا زراعی به همراه هم وارد سالن شدند.

۱۸:۲۰: درهای سالن اصلی ورود به مرکز همایش ها باز شده است، اما به دلیل مدیریت نامناسب، ازدحام قابل‌توجهی جلوی درهای ورودی سالن به وجود آمده است. عبور هنرمندان از فرش قرمز همچنان ادامه دارد.

۱۸:۲۳: عوامل فیلم «آذر، پرویز، شهدخت و دیگران» از فرش قرمز عبور کردند.بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی امیرعلی دانایی، مهدی فخیم‌زاده هنرمندان این فیلم وارد برج شدند.جهانگیر کوثری هم از فرش قرمز عبور کرد و وارد سالن برج شد.ملیکا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان نیز وارد شدند.

۱۸:۲۷: جمعی از عوامل فیلم «اشباح» هم از فرش قرمز عبور کردند. حامد بهداد هنرمند دیگری بود که وارد سالن شد. احسان کرمی از حامد بهداد درباره احتمال سیمرغ گرفتنش پرسید و حامد بهداد گفت: تجربه سیمرغ برای من تجربه جدیدی نیست، امیدوارم جوان‌ترها امشب با سیمرغ بیرون روند.

۱۸:۳۰:ورورد هنرمندان به کاخ جشنواره همچنان ادامه دارد. رضا عطاران، یکی از بخت های کسب سیمرغ همراه با عوامل فیلم «ردکارپت» وارد سالن شدند. عطاران با تشویق مردم مواجه شد.هومن سیدی، شبنم مقدمی، امیر سماواتی،نیکی کریمی؛هنگامه قاضیانی،حسین مهکام، روح الله حجازی، بابک حمیدیان، مهشید افشارزاده، کامبوزیا پرتوی، حبیب ایل‌بیگی، رئیس انجمن سینمای جوان وارد شدند. مجری مراسم به حضور چند جانباز دفاع مقدس خیرمقدم گفت.بابک حمیدیان در بدو ورود در پاسخ به احسان کرمی گفت: من امشب با دستبند متبرک شهید اصغر وصالی آمده ام.و در مقابل دوربین‌ها این دستبند را بوسید. مراسم رسمی هنوز شروع نشده است.

۱۸:۳۷: هیئت داوران جشنواره وارد کاخ جشنواره شدند؛ فرامرز قریبیان، فرهاد توحیدی، کیانوش عیاری، مجتبی راعی، حسین کرمی، محمد داوودی از فرش قرمز عبور کردند.بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، محمدحسین لطیفی و شهرام مکری هم وارد سالن شدند.

۱۸:۴۳:تعدادی از عوامل سه فیلم «خط ویژه»، «تمشک» و «قصه‌ها» وارد کاخ جشنواره شدند. رخشان بنی‌اعتماد،مصطفی کیایی،هانیه توسلی لشگری قوچانی،میلاد کی مرام، سام قریبیان ، سامان سالور و فرهاد اصلانی از جمله این هنرمندان بودند.

۱۸:۵۰ سالن مرکز همایش های برج میلاد کاملا پر شده است و بالکن سالن نیز به سرعت در حال پر شدن است. با گذشت ۲۰ دقیقه از موعد آغاز اختتامیه جشنواره، هنوز مراسم اصلی شروع نشده است.روی سن برنامه هشت صندلی چیده شده است، دکور ویژه گروه موسیقی هم آماده شده است و چهار مانتیتور نیز در داخل سالن عبور هنرمندان از فرش قرمز را پخش می‌کنند. داریوش فرهنگ، سعید راد، محمدمهدی عسگرپور،مصطفی زمانی، محمدعلی باشه‌اهنگر هم در سالن حاضرند.

آخرین گمانه‌زنی‌ها در مورد برگزیدگان جشنواره

۱۸:۵۵: برخی شنیده های میان اهالی رسانه‌ و هنرمندان در مورد برگزیدگان جشنواره حاکی از این است که رضا عطاران برای بازی در فیلم «طبقه حساس» و مریلا زارعی برای ایفای نقش در «شیار۱۴۳» توانسته اند سیمرغ های بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن جشنواره را به دست آورند. در بخش مکمل، بابک حمیدیان برای ایفای نقش در «چ و رستاخیز» و شبنم مقدمی برای بازی در فیلم «امروز» سیمرغ ها را نصیب خود کرده اند. علاوه بر آن ظاهرا به احتمال زیاد فیلم «رستاخیز» هم بهترین فیلم خواهد شد.

۱۹:۱۵ : علی جنتی وزیر ارشاد، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور،حسن فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور حسام الدین آشنا،مشاور فرهنگی ارشد رئیس‌جمهوری، ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، رضاداد دبیرجشنواره فیلم فجر و محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیرعامل سازمان فارابی وارد سالن شدند.عباس آخوندی، وزیر راه و مسکن و شهرسازی هم در سالن حضور دارد.

مراسم اختتامیه با ۵۰ دقیقه تاخیر آغاز شد

۱۹:۱۸: مراسم اختتامیه جشنواره فجر با پخش سرود ملی  جمهوری اسلامی با حدود ۵۰ دقیقه تاخیر آغاز شد.هم اکنون، عادلی قاری بین‌المللی قرآن در حال قرائت قرآن است.بعد از قرائت قرآن کلیپی در مورد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «انفجار نور» پخش شد.

۱۹:۳۲ اجرای مراسم را محمدرضا شهیدی‌فر به عهده دارد.شهیدی‌فر از رضاداد، به عنوان دبیر این جشنواره و جشنواره‌ سال‌های بعد دعوت کرد که به روی سن بیاید و اولین سخنران مراسم باشد.

۱۹:۳۶: رضا داد در سخنان کوتاهی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب ایران و خیرمقدم به حضور مقامات دولتی در این مراسم، آرزوی سالی پر از امید برای سینمای ایران کرد.

جوایز بخش مستند جشنواره فجر اهدا شد /«خاطراتی برای تمام فصول»، بهترین مستند جشنواره فجر

۱۹:۴۳: رامین حیدری فاروق، مجید شیخ انصاری، فرهاد مهران فر؛ فرهاد ورهرام اعضای هیئت داوران بخش مستند برای اهدای جایزه بهترین مستند روی سن آمدند.مرتضی پورصمدی غایب هیئت داوران بود. سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری و فنی اهدا شد به مهدی نورمحمدی باری فیلمبرداری فیلم «در پناه بلوط». نورمحمدی در سخنان کوتاهی گفت:‌”محیط زیست و طبیعت سرزمین زیبای ایران با چالشی جدی مواجه است و مستندسازان به عنوان دیده بان های خوبی می توانند این خطرات را به جامعه منتقل کنند.امیدوارم حمایت بیشتری از مستندسازان شود.”

۱۹:۴۹: سیمرغ بلورین بهترین پژوهش و تحقیق اهدا شد به سیدغلامرضا نعمت‌پور و لاله روزگرد برای فیلم «برای گونگادین بهشت نیست». نعمت‌پور جایزه این بخش را دریافت کرد و در سخنان کوتاهی گفت: اکر موفقیتی کسب کرده‌ام آن را مدیون فرهنگ کهن و غنی لرستان هستم  و جایزه‌ام را به روح پدرم و مادرم و همسرم تقدیم می‌کنم.

۱۹:۵۱ :سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به محسن استادعلی برای فیلم «جایی برای زندگی».سمیرغ بلورین ویژه هیئت داوران هم اهدا شد به مجتبی میرطهماسب برای فیلم «شش قرن و شش سال». میرطهماسب فقط به خواندن یک شعر اکتفا کرد:” ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود ”

۱۹:۵۴: سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به فیلم خاطراتی برای تمام فصول (به تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی). رزاق کریمی ضمن تشکر از برگزاری جشنواره سطح برگزرای جشنواره را متفاوت با دوره قبل خواند و از رئیس سازمان سینمایی به خاطر بازگشایی خانه سینما تشکر کرد و گفت:‌ برای شناخت دنیای امروز باید به سینمای مستند توجه بیشتری شود. مستند بد وجود ندارد و هر مستند سندی از دوره تاریخی خودش است. تشکر نهایی رزاق کریمی از جانبازان شیمیایی بود. رزاق کریمی آنها را قهرمانان واقعی کشور دانست. این بخش از سخنان رزاق کریمی با تشویق حاضرین روبرو شد

۲۰:۰۰ شهیدی‌فر اعلام کرد هنوز شمارش  آرای مردمی بهترین فیلم جشنواره ادامه دارد.

 

جنتی:‌مهمترین ویژگی جشنواره گام برداشتن در راه عدالت فرهنگی بود

۲۰:۰۱ علی جنتی، وزیر ارشاد سخنران بعدی مراسم بود. جنتی به هنرمندان خلاق که با آفرینش‌های خود پیام اخلاق و اصالت و فرهنگ را بر دریچه سیم‌گون سینما می‌رسانند و به همه پیشکسوتان، به سوداگران سیمرغ و به آنان که با خلاقیت ، قله‌های جهانی سینما را درنوردید تبریک گفت و گفت: امسال پرنده افسانه ای ایران در سی‌ودومین سفر خود امیدوار و پرنشاط پرگشود . امسال سیمرغ پیام همدلی و نوع دوستی به همراه آورد و همه کسانی را که با ناامیدی روی برگردانده بودند را فراخواند و زیر بال‌های خویش جای داد.

جنتی خطاب به سینماگران گفت:‌همه بخش‌های جشنواره گرم و پررونق بوده است. برخی مثل سودای سیمرغ پررونق تر و برخی به دلیل تخصصی بودن بیشتر حضور کارشناسان و متخصصان را دیده است. مهمترین ویژگی این جشنواره افزایش وسعت جغرافیای این رویداد به همه سرزمین ایران بود. بی تردید این رویداد گامی در راه تحقق عدالت فرهنگی به شمار می‌آید. و این اتفاق باعث تشویق به ساخت سینما و تجهیزات در شهرستان‌ها بود.جنتی تنوع سوژه ها و مضامین را ویژگی دیگر جشنواره امسال دانست و گفت:‌ به سلایق طیف های مختلف در این جشنواره توجه شده است.

جنتی ادامه داد: اما نباید از نقش ویژه سازمان سینمایی در این رویداد مبارک صرفنظر کرد. هدیه ویژه سازمان سینمایی اعلام روز «سینما سلام» بود. جنتی ادامه داد: امروز سینمای ایران، مورد احترام سینمای جهانی است.سینمایی مبتنی بر اخلاق که خود را از کلیشه و بی‌بند وباری و خشونت دور کرده است و مورد استقبال کسانی است که نهاد خانواده و سنت های نیکوی بشری را مورد خطر می داند. شاید بتوان گفت کمبود تجیهزات و سرمایه مادی نقطه ضعف سینماست و این درد مشترک فرهنگ و هنر در کشورهای در حال توسعه است

جنتی گفت:‌سینمای قبل از انقلاب را با سینمای این سالها مقایسه کنید. تعداد فیلم‌های صاحب سبک و سینماگران مولف قبل از انقلاب، انگشت شمارند. مقایسه تعداد سینماگران و فیلم‌ها و حضورهای سینما در مجامع بین اللملی نشان میدهد جنبه فرهنگی انقلاب اسلامی بر دیگر جنبه‌های آن رجحان دارد.

جنتی از هیئت انتخاب فیلم‌ها و هیئت داوران تشکر کرد و گفت:‌حضور سلایق مختلف و تنوع آثار در جشنواره امسال همراه با برنامه‌ریز های  مبتنی بر نوآوری و آزاداندیشی فضایی مبتنی بر اعتماد به وجود آورد. این توفیق بزرگ را به همه اهالی هنر هفتم تبریک می‌گویم.

۲۰:۱۴ در طول سخنرانی جنتی، حرف‌های او چند دفعه با تشویق حاضرین در سالن به دلایل نامعلومی مواجه  شد . جنتی در واکنش به این تشویق‌ها اعلام کرد سخنرانی‌اش رو به اتمام است

۲۰:۱۶ جنتی در ادامه حضور فعلانه فیلم‌اولی‌ها در این جشنواره را باعث افزایش مسئولیت ارشاد در مقابل آینده سینما دانست و گفت:  فیملسازان جوان امید آینده سینمای ما هستند.بخش پایانی سخن جنتی  ظاهرا در مورد فیلم «رستاخیز» بود. جنتی گفت: عصه هنر دینی، عرصه ژرف اندیشی و آزادنگری است. اگر در چارچوب عرف و شرع از کلیشه و تکرار دوری کنند نتیجه هم دینی خواهد شد. نمایش چهره پیامبران و ائمه و برخی یاران ائمه  و به ویژه نمایش حماسه کربلا به وسیله سینما در ذهن مخاطب مسلمان و غیرمسلامان آزاد می‌‌ماند.

 

«چند متر مکعب عشق» سمیرغ بلورین بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد

۲۰:۱۸ اعلام برگزیدگان بخش فیلم اولی‌ها با حضور هیئت داوران آغاز شد.محمد علی باشه آهنگر، ابوالحسن داوودی، پیمان قاسم‌خانی، اکبر نبوی، عزیزالله حمید نژاد هیئت داوران این بخش بودند.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری و فنی به  امیرجدیدی برای فیلم «سیزده» و «پایان خدمت» اهدا شد. دومین دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری هم به مسعود سلامی برای فیلم «ناخواسته» اهدا شد و سومین دیپلم افتخار هم به پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر فیلم «خانم» اهدا شد. تینا  پاکروان کارگردان این فیلم به جای پناهی ها برای دریافت جایزه به روی سن آمد

۲۰:۲۳ دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به سید جلال دهقانی اشکذری برای «خانه‌ای کنار ابرها» اهدا شد.سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محمدهادی نائیجی برای فیلم «حقِ سکوت» اهدا شد.نائیجی در سخنان کوتاهی خطاب به وزیر ارشاد گفت:‌آقای جنتی امیدوارم این همنشینی ادامه پیدا کند

۲۰:۲۶: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به جمشید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق».

۲۰:۳۰ سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی اهدا شد به نوید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق». محمودی در سخنان کوتاهی گفت: این جایزه را تقدیم می‌کنم به روح مادرم و از همه دوستان در «چند مترمکعب عشق» تشکر می‌کنم و به جوانانی که خیال می‌کنند سینما باندبازی است می‌گویم که از این خبرها نیست. ما فقط خدا را داشتیم.

جایزه ویژه هئیت داوران در این بخش هم اهدا شد به هومن سیدی برای فیلم «سیزده». هومن سیدی از سعید سعدی تشکر کرد و جایزه خود را به حسن روحانی تقدیم کرد.

 

 

گرامیداشت یاد سینماگران درگذشته در سال ۹۲

۲۰:۳۳ : مراسم با اجرای موسیقی زنده علیرضا قربانی ادامه پیدا کرد.در حین اجرای زنده کلیپی از درگذشتگان امسال سینمای ایران پخش شد.امیرهوشنگ کاووسی، عسل بدیعی، ذبیح‌الله فرد مقدم، سعید افشار، جمشید صداقت‌نژاد، احمد جورقانیان، طاها کریمی،محمدتقی شریفی، اصغر خواجه افضلی، محرم بسیم، ناصر فروغ، رضا کریمی، هوشنگ کاوه،ژیلا مهرجویی، جهانگیر جهانگیری، پرویز نادری، محمدجواد شریفی راد،هدی مرادی، رضا فرجی، مازیار پرتو، پرتو مهتدی همه درگذشتگان سینمای ایران در سال جاری بودند.

۲۰:۴۵ سایت جشنواره از دسترس خارج شده است و کاربران با باز کردن سایت با پیغام This Site is Under Construction…مواجه می‌شوند. ظاهرا هجوم به سایت رسانه برای دریافت پیش از موعد برگزیدگان به اوج رسیده است. سال پیش، برگزیدگان جشنواره پیش از اعلام رسمی در مراسم اختتامیه در سایت جشنواره اعلام شد.

امسال جایزه ریاست‌جمهوری اهدا نمی‌شود

۲۱:۰۰ شهیدی فر اعلام کرد که نهاوندیان سخنران بعدی مراسم است، اما پیش از آن رضاداد روی سن آمد و گفت: طبق منویات پیام رئیس‌جمهور در افتتاحیه ، قرار بود فیلم برگزیده ریاست‌جمهوری مورد تقدیر قرار بگیرد، اما با اینکه در خیلی از فیلم‌ها نشانه‌های زیادی از پیام ایشان بود،اما فیلمی که جامعیت پیام ایشان را داشته باشد پیدا نشد و امسال این جایزه اهدا نمی‌شود.

۲۱:۰۲ نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور روی سن آمد و گفت:تشکر می‌کنم از هنرمندانی که در همه ای سالها تلاش کرده‌اند زبان گویای مردم باشند.هنر مردمی و ماندگار حرف مردم را می‌زند برای مردم می سراید و در راه مردم گام برمی دارد. امسال مردم ما حماسه آفردیدند، با حضور خودشان پیام حرکت هدفداری، ایستادگی و پیشروی را به همه جهان دادند و جهانیان هم این پیام را تحسین کردند. در این حماسه، انقلاب سال ۵۷ و ارزش‌های انقلاب بازسازی شد. یک بار دیگر وحدت، محبت، معنویت، اعتدال، تدبیر و امید درخشان شد.هنر عالی و مردمی آئینه دار ارزشها ، آرزوها امیدها، گلایه‌ها، اشک ها و لبخندهای مردم است. ما در این فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده است، در این فضاب امیدواری و همبستگی، حضور سازنده هنر را بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم. هنر نمی‌تواند نسبت به این دوره درخشان تدبیبر امید و  معنویت در جامعه بی اعتنا باشد.

نهاوندیان ادامه داد: مردم ما پرچم اعتدال را برافراشتند و اعتدال دراقتصاد و معنویت و همه عرصه های حیات را سرلوحه خود قرار دادند. مردم تصمیم گرفتند در مقابل افراط‌گری بایستند. چون می‌دانندکه در فضای اعتدال، هنر، اقتصاد و آزادگی و آزادمردی رشد می‌کند. مردم کریم‌تر می‌شوند. مهربان‌تر و امیدوارتر و بردبار تر میشوند. در فضای اعتدال است که می‌شود سه شعار راهبردی رئیس جمهور را پیگری کرد: اقتصاد را نجات داد با جهان تعامل سازنده داشت و اخلاق را هم احیا کرد.

نهاوندیان گفت: این فضای اعتدال را باید پاسبانی کرد. باید توانمندتر و گسترده تر کرد و این هنر اصیل و مردمی است که می‌تواند به فضای اعتدال کمک کند.زیبایی مدارا را هنرمند باید نشان بدهد. دشواری و ظرافت نرمش قهرمانه را هنرمند باید نشان دهد. قهرمانان اعتدال را بشناساند و الگوهای واقعی اعتدال را برای زندگی واقع به جوانان بشناسند. تندی و تندخویی و تندرویی ممکن است خبرساز باشند اما نمی‌تواند خیرآفرین باشد. می‌تواند هیجان لحظه‌ای ایجاد کند اما آرامش ماندگار و رشد عزتمند نمی‌اورد.

نهاوندیان خطاب به هنرمندان گفت:‌پرچم اعتدالی که مردم ایران برافراشته‌اند را برافراشته‌تر کنید. جشنواره فیلم فجر فرصتی است برای ترویج و توسعه ارزش‌هایی که مردم در حماسیه سیاسی امسال آفریدند. پیروزی مردم ایران در استقبال جهانی از پیام رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان مللی در تصویب قطعنامه مقابله جهانی با خشونت و افراط‌گری فرصت خوبی برای این است که توسعه اسلام هراسی شیعه هراسی و ایران هراسی بشکند، اگر هنرمندان این فرصت را به یک اثر ماندگار تبدیل کنند. امیدوارم در سال پیش رو  همچنان که در پیام افتتاحیه رئیس جمهور بود نهاد ریاست جمهوری بتواند به آثاری جایزه بدهد، آثاری که اولا آشتی ایجاد کند بین مردم و سینما و در محتوا پیام‌هایی را که مردم برآن تاکیید کرده‌اند مورد تاکید بیشتر قرار دهند.

ایوبی اعلام کرد: رضاداد دبیر جشنواره‌های فیلم بعدی

۲۲:۱۷ بعد از تشویق جانبازان شیمیایی حاضر در سالن توسط حاضرین ،ایوبی رئیس سازمان سینمایی به روی سن آمد و گفت: ۵ سال است که در خدمت شما هستیم و پیام محبت و عشق را به شما ابلاغ کردیم، اما امروز بعد از این ۵ روز جای این دارد که این شعر را بخوانم: الایاایها ادر کاسا وناولها/ که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها

ایوبی ادامه داد:‌اعتدال کار سختی است و نیاز به گذشت و فروتنی و بردباری دارد. بسیار پروژه سنگینی است، اما امید هم یک پروژه نیست ،یک فرآیند و پروسه است و همه باید دست به دست هم دهیم تا امید خلق شود. سینمای ما در همین جشنواره نشان داد که امیدوار است و با همه مصائب و مشکلات و مسائل در همین سال گذشته فیلم‌های پرافتخاری ساخته شده.قدر آنها را بدانیم و واژه های زیباتر برای آنها به کار ببریم .

ایوبی سخنان رخود را این گونه پایان داد: امسال دوباره صف کشیدن جلوی سینماها را بار دیگر به جشم دیدیم و حسترش باقی نماند، امیدواریم این اتفاقات خوب ادامه پیداکند. این فجر سخت را مدیون خیلی ها هستیم. هیئت داوران و هیئت انتخاب. اما سختی فراوان این کار به عهده چهره محبوب و دوست داشتنی مان، علیرضا رضاداد بود. من از طرف شما از ایشان تشکر می‌کنم

۲۲:۲۰ ایوبی رضاداد را با اهدای یک هدیه غافلگیر کرد و در ادامه او را به عنوان دبیر جشنواره‌های بعدی فجر اعلام کرد. رضاداد هم در پاسخ گفت:‌من با خانواده عهد کرده‌ام که این آخرین دوره باشد، اگر ایشان موافق باشند این نقش را می‌پذیرم.

۲۲:۲۴ شهیدی‌فرد اعلام کرد تهیه‌کننده فیلم «عصبانی نیستم» برای حفظ آرامش سینما خواستار داوری نشدن فیلمش شده است.

 

اهدای سیمرغ‌های سودای سیمرغ آغاز شد

۲۱:۲۹ :فرهاد توحیدی، محسن شاه‌ابراهیمی، پرویز شهبازی، کیانوش عیاری، فرامرز قریبیان، هوشنگ گلمکانی، حسین کرمی، محمد داوودی اعضای هیئت داوران قرار است با ترتیب ویژه‌ای روی سن بیایند و جوایز را اهدا کرد.

فرهاد توحیدی به همراه هومن سیدی برای اهدای اولین سیمرغ‌های بلورین به روی سن آمدند

بهترین جلوه‌های ویژه بصری: به سیدهادی اسلامی برای فیلم «چ» اهدا شد.اسلامی از مهدی زواری و ابراهیم حاتمی‌کیا بابت اعتماد به جوان‌ها تشکر کرد.

 بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: حمیدرضا سلیمانی برای فیلم «چ» و «رستاخیز»

محمد داوودی و رامبد جوان برای اهدای سیمرغ‌های بلورین دیگر بخش سودای سیمرغ به روی سن آمدند.

 بهترین چهره‌پردازی:محسن دارسنج برای فیلم «همه چیز برای فروش». دارسنج جایزه‌اش را به محسن امیریوسفی و علی‌اکبر ثقفی اهدا کرد و گفت:‌ آقای جنتی امیدوارم فکری به حال مسکن این هنرمندان کنید.محسن موسوی برای فیلم «رستاخیز» هم دیپلم افتخار این بخش را کسب کرد.

محسن شاه‌ابراهیمی و رضا عطاران برای اهدای بخش دیگری از جوایز روی سن آمد نام برگزیده بعدی را اعلام کرد.

 بهترین طراحی صحنه و لباس: سیمرغ بلورین بهترین مدیریت هنری به مجید میرفخرایی برای فیلم «رستاخیز» اهدا شد . میرفخرایی به روی سن آمد و از درویش و علیقلی‌زاده و قائم‌مقامی عوامل اصلی فیلم «رستاخیز» تشکر کرد

۲۱:۴۵ پخش مستقیم اختتامیه جشنواره فجر از شبکه نمایش برای لحظات کوتاهی قطع شد.

مجتبی راعی به همراه جهانگیرمیرشکاری اهدای جوایز یک برگزیده دیگر را به عهده گرفتند.

 بهترین صدای فیلم: برای فیلم «چ» صدابردار: بهمن اردلان / صداگذار: سیدعلیرضا علویان

علویان بعد از دریافت سیمرغ گفت: خیلی خوشحالم که جایزه خودم را از جهانگیر میرشکاری اسطوره کارم می‌گیرم. علویان از ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر اعتمادی که به او کرده بود تشکر کرده بود. علویان اشاره‌ای هم به غیبت‌ حاتمی‌کیا در سالن کرد. غیبت سوال‌برانگیزی که احتمالاتی را برای برگزیده‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به ذهن می‌آورد.

بهمن اردلان هم از ابراهیم حاتمی‌کیا،جواد فرهانی و جواد فیض‌مندیان؛ علیرضا علویان و جهانگیرمیرشکاری تشکر کرد.

۲۱:۵۳: برای هدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگران مکمل پرویز شهبازی و هانیه توسلی روی سن آمدند.

 بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: دیپلم افتخار اهدا می‌شود به میلاد کی‌ مرام برای فیلم «خط ویژه». کی‌مرام بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: من نماینده همه بچه‌های «خط ویژه» هستم و امیدوارم با تشویق‌های شما خستگی از تن عوامل این فیلم و مصطفی کیایی در برود. چون این جایزه را از دست بزرگان سینمای ایران می‌گیرم اهمیتش برایم دوچندان شده است. کی‌مرام همچنین از مسعود کیمیایی و گلاب آدینه تشکر کردند و جایزه خود را به بیمارستان محک تقدیم کرد.

سمیرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم اهدا شد به بابک حمیدیان برای دو فیلم «چ» و «رستاخیز»

بابک حمیدیان  بعد از دریافت جایزه گفت:‌شهید اصغر وصالی و اصغر وصالی ها ما بی‌چاره زندگانیم آنها به چرامرگ‌خود آکاهند. تجربه کار کردن با کیومرث پوراحمد؛رخشان بنی اعتماد، احمدرضا درویش و ابراهیم حاتمی‌کیا تجربه قابل‌توجهی است. از هیئت داوران و ازعوامل جشنواره تشکر میکنم حمیدیان در پایان گفت: آقای نهاوندیان دوست دارم این پیغام ما را به آقای رئیس‌جمهور منتقل کنید چشم امید ما اول به خدا بعد به شماست. ما می‌خواهیم بی‌واسطه خواسته‌های مان را به شما بگوییم. این درخواست را اجابت کنید.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: دیپلم افتخار این بخش اهدا شد به  ملیکا شریفی‌نیا و هنگامه حمیدزاده برای فیلم «اشباح»

شریفی‌نیا بعد از دریافت جایزه جای مهرجویی را در مراسم امشب خالی دانست و از او ، خانواده‌ و دوستانش تشکر کرد.

حمیدزاده هم از هیئت داوران تشکر کرد و از مهرجویی بابت اعتمادی که به او کرده بود تشکر کرد.

سمیرغ بلورین نقش مکمل زن اهدا شد به شبنم مقدمی برای «امروز» میرکریمی. شبنم مقدمی بعد از دریافت جایزه گفت:جایزه‌ام را به پدرم و مادرم تقدیم می‌کنم

۲۲:۰۵: کیانوش عیاری و هنگامه قاضیانی برای اهدای جوایز بخش بعدی داوری به روی سن آمدند.

بهترین موسیقی متن: دیپلم افتخار به کارن همایونفر برای فیلم «همه چیز برای فروش». همایونفر در سخنان کوتاهی گفت: امیدوارم کسی که سمیرغ این بخش را می‌گیرد یک ایرانی باشد، چون ما به هر چیزی در سینمای ایران نیاز داشته باشیم به موسیقدان نیاز نداریم.

اما سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برخلاف انتظار همایونفر به  استفان واربک برای فیلم «رستاخیز» اهدا شد.

۲۲:۱۰: برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین تدوین، فرامرز قریبیان و مهدی فخیم‌زاده روی سن آمدند.

بهترین تدوین: سیمرغ بلورین این بخش اهدا شد به مهدی حسینی‌وند برای فیلم «چ»

حسینی‌وند بعد از دریافت این جایزه گفت:‌می‌خواهم از داریوش مهرجویی یاد کنم که با «مهمان مامان» او به سینما وارد شدم. اما خیلی خوش‌شانس بودم که هایده صفی‌‌یاری انصراف داد، چون معمولا ایشان همه جایزه‌ها را درو می‌کنند.

۲۲:۱۵: برای اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری،‌هوشنگ گلمکانی و محمودکلاری روی سن آمدند

بهترین فیلمبرداری: سمیرغ بلورین اهدا شد به حسین جعفریان برای فیلم «رستاخیز»

جعفریان هم از عوامل فیلم «چ» و «رستاخیز»، از عوامل برگزاری جشنواره و علیرضا رضادا و همچنین از عوامل گروهش علیرضا برازنده، پیمان شادمانفر، علی قاضی و جلال عالی‌فکر تشکر کرد.و جایزه‌اش را به پسرش آزاد تقدیم کردو ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت تدبیر و اعتدال فیلمش را بسازد.

۲۲:۲۱ پخش یک موسیقی پرانر‌ژی  از محسن چاووشی، شور و هیجان خاصی در کاخ جشنواره به وجود آورد.

۲۲:۲۴: برای اهدای باقی جوایز جشنواره همه هیئت داوران روی سن حاضر شدند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد:سیمرغ بلورین این بخش اهدا شد به رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس»

رضاعطاران بعد از دریافت جایزه گفت: خدارا شکر سیمرغ فبلی که شبیه شکلات‌خوری بود نصیب ما نشد. من چند سالی بود منظر این سیمرغ بودم تا سیمرغ‌هایم جفت شود و تولیدی سمیرغ راه بیاندازم.

بهترین بازیگر نقش اول زن: سمیرغ بلورین اهدا شد به مریلا زارعی برای فیلم «شیار ۱۴۳»

مریلا زارعی بعد از دریافت سیمرغ بلورین این بخش از هیئت داوران تشکر کرد و گفت:‌خدارا شاکرم که این توفیق را به من داد در نقشی سنگین و حساس بازی کنم در قلب شما بنشینم. این سیمرغ حاصل سالها مهری است که از شما گرفتم و درسی است که  از کار کردن با کارگردانان بزرگی که از آن‌ها درس گرفتم .

زارعی تشکر ویژه‌ای هم از ابراهیم حاتمی‌کیا کرد به دو دلیل اجازه دادن برای بازی در فیلم ارزشمند «چ» و نیز حمایت از «شیار ۱۴۳» که سبب دیده شدن فیلم شد.

زارعی گفت: در این سیمرغ آدم‌های زیاد سهمی هستند که در راس آنها نرگس آبیار است و خوشحال که یک زن فیلمساز متعهد دیگر هم به سینمای ایران اضافه شد

زارعی درخواست کرد به احترام همه مادران این سرزمین که صبورانه ایستادند و عزیزانشان را در راه این سرزمین دادند؛ بایستند و این مادران را تشویق کنند.

حرف‌های زارعی این‌گونه تمام شد: پاینده باد ایران

بهترین فیلم‌نامه: سیمرغ بلورین این بخش اهدا شد به بهروز افخمی برای فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

افخمی گفت:‌آقای ساداتیان دیروز به ما گفتند که هیچ کدام از عوامل «آذر شهدخت و…» جایزه نگرفتند و من غافلگیر شدم. افخمی از همه گروه فیلمش به ویژه بازیگران فیلمش و اعضای هیئت داوران تشکر کرد و جایزه‌اش را به مرجان شیرمحمدی،همسرش و نویسنده رمانی که فیلم از روی آن اقتباس شده بود اهدا کرد.

افخمی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال بعد جشنواره، بخش فیلمنامه نویسی اقتباسی از فیلم‌نامه نویسی اورجینال جدا شود.

بهترین کارگردانی: احمدرضا درویش برای فیلم «رستاخیز»

احمدرضا درویش در سالن حاضر نبود و علیقلی‌زاده جایزه او را دریافت کرد.علیقلی‌زاده گفت:‌آقای درویش با من تماس گرفتند و خواستند که این جایزه را به آرش آصفی بازیگر نقش بوکیر تقدیم کنم.

آرش آصفی هم روی سن آمد و از درویش تشکر کرد.

دو جایزه ویژه هیئت داوران: نرگس آبیار برای فیلم «شیار ۱۴۳»/ حمید نعمت‌الله برای فیلم «آرایش غلیظ»

آبیار در سخنان کوتاهی گفت: باعث افتخار است که در این جشنواره بودم، از آقای رضاداد بابت حضور این فیلم در جشنواره تشکر می‌کنم. این فیلم در مورد شخصیتی است به نام الفت که مادر است و ما با لحظه لحظه رنج او جلو می‌رویم. این فیلم را به مقام مادر تقدیم می‌کنم، به ویژه مادران رزمندگانی که در جبهه‌ها جنگیدند و مجروح شدند و اسیر شدند به ویژه مادران شهید. آرزو می‌کنم روزی برسد که حاج‌کاظم‌ها در سرزمین خودشان غریبه نباشند. با تشکر ویژه از ابراهیم حاتمی‌کیا.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم:در این بخش دو سیمرغ اهدا شد: سیمرغ اول به   آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و سیدجمال ساداتیان)/ سیمرغ بلورین بهترین فیلم به رستاخیز (به تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده)

ساداتیان بعد از دریافت جایزه گفت:‌در این چند سالی که من به سینما آمدم به شرافت وبزرگی سینما ایمان آوردم. اما سینما مورد بی‌مهری قرار گرفته است ، به نظرم باید اجازه دهیم که برای سلایق مختلفی در سینمای ایران کار شود.

علیقلی‌زاده هم گفت: باید از عزیز از دست رفته‌ای در فیلم رستاخیز به نام محمد صاحبی یاد کنیم. او در راه شرافتمندانه و این مضمون مقدس جان خودش را داد.امیدوارم اعتماد به نفس سینما افزایش پیدا کند.

۲۲:۳۰: جایزه ویژه نگاه ملی اهدا شد به بنیاد فارابی بریا تهیه فیلم «چ»

جعفری‌جلوه بعد ار دریافت این جایزه گفت:‌این جایزه متعلق به همه کسانی است که در سالهای عشق و حماسه شهید چمران را یادآوری کردند .

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نظر آرای مردمی: در این بخش به دلیل اختلاف ناچیز آرایی مردمی ، دو برگزیده اعلام شدند. صدر آرای مردمی به «شیار ۱۴۳» اختصاص داشت و «خط ویژه» هم به فاصله یک دهم، دوم شد.

قاسمی تهیه‌کننده «شیار ۱۴۳» هم از مسئولین جشنواره و حاتمی‌کیا تشکر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.