امازینگ / اخبار / اخبار حوادث / مقصر اصلی حادثه‌ انفجار معراجی‌ ها کیست؟

مقصر اصلی حادثه‌ انفجار معراجی‌ ها کیست؟

 مقصر اصلی حادثه‌ انفجار معراجی‌ ها کیست؟

معراجی ها , انفجار در فیلم معراجی ها , علت انفجار در فیلم معراجی ها,عکس های از لحظه انفجار , فیلم انفجار در معراجی ها

معراجی ها

کارگردان پروژه «معراجی‌ها» با اشاره به اینکه این کار از حدود دو هفته قبل به سکانس‌های جنگی رسید و قرار بود بخشی از عملیات کربلای ۴ و ۵ در این صحنه‌ها بازسازی شوند، گفت: ما قصد داشتیم در این روزهای آخر سکانس‌های جنگی را فیلم‌برداری کنیم تا فیلم به جشنواره فیلم فجر برسد اما متأسفانه موادی که در صندوق عقب ماشین شریفی‌راد بودند، منفجر شدند و این حادثه رخ داد.

ده‌نمکی که در برنامه تلویزیونی «هفت» به صورت تلفنی صحبت می‌کرد، با اشاره به حضور جواد شریفی‌راد در پروژه سینمایی «محمد (ص)» ادامه داد: در جنگ هم اولین اشتباه، آخرین اشتباه است و کسانی که در این گونه فیلم‌ها کار می‌کنند از همان ابتدا خطر را پذیرفته‌اند. ما در حال آماده‌سازی برای شروع یک سکانس بودیم و شریفی‌راد مقابل ماشین ایستاده بود که ناگهان ماشین منفجر شد. آقای رنجبر (مدیرعامل شهرک سینمایی دفاع مقدس) هم معمولا سر صحنه‌های ما نبود اما نمی‌دانم برای چه آمده بود تا با شریفی‌راد صحبت کند.

وی اضافه کرد: شریفی‌راد به من گفته بود قرار شده موادی جایگزین مواد منفجره جنگی شود و با خوشحالی از آزمایش‌های مواد جدید صحبت می‌کرد که قرار است در آینده استفاده شود.

ده‌نمکی با بیان اینکه هر کاری برای زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، گفت: اگرچه جایگزینی برای شریفی‌راد نخواهیم داشت اما دوستان‌مان در این پروژه هم‌پیمان شده‌اند تا کار را به پایان برسانند که زحمت آن دوستان هم هدر نرود.

همچنین فرجی مدیر شبکه یک سیما که از طرف معاونت سیما مأمور به پیگیری حادثه انفجار در پشت صحنه فیلم «معراجی‌ها» شده است، گفت: بعید است به این راحتی‌ها بتوان تشخیص داد که چه عاملی باعث این اتفاق شده است. با این حال لازم است تلاش کنیم ایثارگری‌هایی را که در زمان دفاع مقدس بوده به تصویر بکشیم و باز هم باید در حوزه دفاع مقدس کار کنیم.

او با اشاره به اینکه شهیری یکی از مجروحان این حادثه حال خوبی دارد و مرتضی مولایی مجروح دیگر هم نسبت به روزهای قبل بهتر شده است، افزود: از تمام کسانی که مسئول هستم می‌خواهم شرایطی فراهم کنند تا کار جلوه‌های ویژه جنگی با کمترین خطر انجام شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم که در این برنامه حضور داشت، بیان کرد:‌ علت انفجار در پشت صحنه فیلم «معراجی‌ها» توسط گروه‌هایی از سپاه، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و آتش‌نشانی در حال بررسی است و اکنون نمی‌توان نظر قطعی داد اما تأکید می‌کنم که کسی را نمی‌توانیم مقصر این اتفاق بدانیم.

او گفت: این حادثه همانند اتفاق‌هایی که در صنف‌های دیگر ممکن است رخ دهد، پیش آمده است. این نکته را باید بگویم که این حق یک کارگردان است که نوع جلوه‌های ویژه فیلم‌اش را خودش تعیین کند و اصلا این‌طور نیست که همه چیز را به جلوه‌های ویژه رایانه‌ای بسپاریم.

شرف‌الدین خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از دو سال است که مواد نظامی را از شهرک سینمایی دفاع مقدس حذف کرده‌ایم و موادی که در اختیار مدیران جلوه‌های ویژه قرار می‌گیرد صنعتی و تجاری است.

در این باره داود رسولیان-طراح جلوه‌های ویژه- هم گفت: در تمام مشاغل احتمال بروز خطر و سانحه وجود دارد و اتفاقی از این دست منحصر به سینمای ایران نیست، یعنی سینمای هالیوود هم یک مدینه فاضله نیست که آب در دل کسی تکان نخورد اما نکته مهم این است که مقایسه بین هالیوود و سینمای ایران مقایسه بی‌انصافانه‌ای است.

او با اشاره به اینکه تاریخ جلوه‌های ویژه در سینمای ایران به سه دهه قبل برمی‌گردد و معدود افرادی که از همان زمان کار می‌کردند تاکنون سطح این مجموعه را بالا برده‌اند، ادامه داد: در این عرصه کدام سازمان دولتی و غیردولتی خدماتی را در اختیار بخش جلوه‌های ویژه قرار داده است؟ اگر شرایط استاندارد نیست باید مسئولان دست در جیب خود کنند.

همچنین رضا رستگار یکی دیگر از طراحان جلوه‌های ویژه با بیان اینکه جواد شریفی‌راد یکی از متخصص‌ترین افراد در این حوزه بوده است که به نکات ایمنی توجه داشت، گفت: در اینجا اتفاقی افتاده که طبق آیین‌نامه نباید رخ می‌داد، آن هم اینکه در چنین شرایطی فقط باید کسی که با این مواد کار می‌کند و دستیارش حضور داشته باشند اما می‌بینیم که در هنگام حادثه سه نفر دیگر هم همراه شریفی‌راد بوده‌اند.

وی ادامه داد: ما ابزار لازم را نداریم ضمن اینکه باید روی متخصصان ما هم نظارتی وجود داشته باشد. این در حالی است که می‌بینیم وقتی یک نفر (طراح یا مسئول جلوه‌های ویژه) ۱۰ نفر دیگر را ناقص می‌کند در جشنواره فجر به او جایزه می‌دهیم.

رستگار افزود: امروز حدود ۷۰ نفر مدعی تخصص در جلوه‌های ویژه هستند و همه هم می‌گویند که مدیر هستند حتی در این بین تعدادی خانم هم حضور دارد که هر کدام می‌خواهند سه، چهار دستیار داشته باشند، این به این معنی است که ما حدود ۳۰۰ نفر مدعی داریم که می‌خواهند در بخش جلوه‌های ویژه کار کنند و این مسئله هم به ارشاد مربوط می‌شود که رسیدگی نکرد و در زمان دعوای خانه سینما همه پسرخاله و دخترخاله و همسرهایشان آمدند و مدعی تخصص در جلوه‌های ویژه شدند.

او با ابراز گلایه از مدیریت‌های قبلی که «برای فیلم‌های متبذل و لوازم غیرضروری پول خرج کردند اما برای جلوه‌های ویژه گفتند پول ندارند» بیان کرد:‌ وظیفه ارشاد این نیست که کاری کند تا ۷۰ نفر با ۳۰ نفر خانم بشوند، ۱۰۰ نفر و بعد به عنوان جلوه‌های ویژه بروند کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومانی رئیس جمهور را بگیرند.

در بخشی از این میزگرد که به بررسی حادثه انفجار در پشت صحنه فیلم «معراجی‌ها»‌اختصاص داشت، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما هم در یک گفت‌وگوی تلفنی با ابزار تأسف از اتفاق پیش آمده و نیز بحث‌هایی که به نتیجه درست نمی‌رسند، بیان کرد: حدود ۹ سال قبل در فیلمی که من مجری طرح آن بودم، حادثه‌ای رخ داد که چهار نفر کشته شدند، آن زمان به شهرک سینمایی دفاع مقدس معترض بودم که این شهرک باید کارشناس داشته باشد.

او گفت: جواد شریفی‌راد یک کارشناس بود اما در این شهرک چه کسی بررسی کرد که این همه مواد منفجره در آن ماشین باشد و چند نفر هم دور آن مواد حاضر باشند؟

نوروزبیگی افزود: همه بحث‌ها به سمتی پیش می‌رود که شهرک سینمایی دفاع مقدس تبرئه شود. امیدوارم حکایت خلبان آن هواپیما دوباره تکرار نشود که همه چیز گردن او بیافتد.

همچنین اصغر پورهاجریان یکی دیگر از طراحان جلوه‌های ویژه سینما با اشاره به اینکه چنین حادثه‌ای به دلیل خطای انسانی پیش آمده است، گفت: برای من این سوال پیش می‌آید که وقتی برای استاد بزرگی همچون جواد شریفی‌راد چنین اتفاقی رخ داده از بقیه چه انتظاری باید داشته باشیم؟ آن هم در انجمنی که افرادی باسواد زیردیپلم و حتی معتاد حضور دارند. به همین دلیل معتقدم مشکل سینمای ما در این حوزه مواد کم خطر و بی‌خطر نیست بلکه آموزش و نظارت مشکل اصلی است.

در ادامه این بحث روح‌الله سهرابی (قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) با بیان اینکه شهرک سینمایی دفاع مقدس با حدود ۶۰۰هکتار وسعت هدیه‌ای است که سپاه به سینما داده است، گفت: درباره حضور مدیر شهرک باید بگویم که او برای سرکشی رفته بود. اما این اتفاق معادله پیچیده‌ای است و باید این سوال را پرسید که مسئول سینمایی کشور کیست؟ راه حل این اتفاق این است که متولیان اصلی که سازمان سینمایی است، بیایند، کار کنند و امکانات مناسب را فراهم کنند چرا که تا روزی که به طور مشخص وزارت ارشاد پای کار نیاید، این وضعیت ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.